Fotbolls-VM

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Fotbolls-VM

Inlägg av larsa66 »

Kollar ni nåt på VM?
Vad tycker ni om Sveriges match mot SydKorea?

Själv tror jag inte det blir så många poäng till, men hoppas gör man ju.

Island kommer jag också att följa, och blev väldigt imponerad av deras 1-1 öppningsmatch mot Argentina.

Såg just Senegal spela mot Polen och det var också en kul match. Annorlunda [:o)]

Eller hör ni mer till kategorin som är spyless innan det hela ens dragit igång?

Kanske förbannar den här moderatorn som inte kan hålla forumet rent [8]

Ordet är fritt
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Rufus »

Det är väldigt många matcher. Vissa är betydligt mer intressanta än andra. Men det är faktiskt få matcher hittills som jag har missat helt, men det blir också väldigt få hela matcher.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Ala »

Jag försöker kolla så mycket som möjligt och följer det mesta som händer runtomkring VM så gott det går. Underbart.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Ahead »

Jag kollar med! Jobbar dock fortfarande så matcherna som börjat 14:00 missar jag i regel (om inte Sverige spelar). Annars så försöker jag se så mycket det går.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av KRax »

Jag är också en sådan som ser lite av alla matcher, men inte hela matcherna. Jag vill hinna få en känsla av hur alla lag spelar, men har inte tid och ro till att sitta stilla sex timmar per dag.

Följer alltid Kroatien lite extra. De är oftast bra mycket bättre än vad resultaten visar och har med sina rutor alltid de snyggaste tröjorna. Gillar också nordafrikanska lag!

För första gången är mina barn lite intresserade, tacka skolan för det. Men envisas med att vilja hålla på något lag. Jag är mer en sådan som tittar och byter friskt sympatier efter hur de spelar, filmar eller springer. Uruguay - Saudiarabien nu och Cavani låg ner väl många minuter under första halvlek efter några brytningar, precis som vanligt, för att få spelet avbrutet och de saudiska anfallen avbrutna. Alltså håller jag på Saudiarabien, de filmar aldrig!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Rufus »

OK, saudiska fotbollsspelare kanske aldrig filmar. Men saudierna har andra grejer för sig som gör att jag aldrig skulle hålla på dom. T.ex. att kvinnor tvingas gå omkring i svarta hucklen med endast titthål och att det tom är förbjudet för kvinnor att titta på fotboll.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av larsa66 »

Rufus skrev:OK, saudiska fotbollsspelare kanske aldrig filmar. Men saudierna har andra grejer för sig som gör att jag aldrig skulle hålla på dom. T.ex. att kvinnor tvingas gå omkring i svarta hucklen med endast titthål och att det tom är förbjudet för kvinnor att titta på fotboll.


Nu blir det väl lite politik men det är oundvikligt. Jag har tänkt mycket på det där. Jag reagerade på att Ann Linde var tvungen att bära slöja när hon och Lövén var i Saudiarabien. Jag tycker att Lövén också borde gjort det som protest. Det tror jag faktiskt skulle betyda mer än flummiga ord och halvdana antydningar om kvinnornas situation och rättigheter.

När det gäller filmning tycker jag att Ronaldo och dom andra stjärnorna får sluta med löjligheterna. Tycker dom inte själva att det är pinsamt.

Och angående videogranskning tycker jag att domaren ska begära det efter varje otydlig oegentlighet. Men det får inte gå flera minuter efteråt, så att ledarnas och spelarnas protester tvingar fram det.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av KRax »

Rufus skrev:OK, saudiska fotbollsspelare kanske aldrig filmar. Men saudierna har andra grejer för sig som gör att jag aldrig skulle hålla på dom. T.ex. att kvinnor tvingas gå omkring i svarta hucklen med endast titthål och att det tom är förbjudet för kvinnor att titta på fotboll.


En åsikt jag respekterar, att principer och åsikter inte bara är tomma ord utan också manar till handling. Själv är jag uppenbarligen lite inkonsekvent, för som boende i järnbärarland undviker jag numera de flesta amerikanska varor så länge Mr. Trump envisas med sina tullar, trots mina skiftande lojaliteter i VM (fast samtidigt tror jag att ju bättre det går för Saudiarabien och Iran i mästerskap, desto lättare och snabbare kommer beslutet om att hela befolkningen ska få njuta av framgångarna).
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av larsa66 »

KRax skrev:
Rufus skrev:OK, saudiska fotbollsspelare kanske aldrig filmar. Men saudierna har andra grejer för sig som gör att jag aldrig skulle hålla på dom. T.ex. att kvinnor tvingas gå omkring i svarta hucklen med endast titthål och att det tom är förbjudet för kvinnor att titta på fotboll.


En åsikt jag respekterar, att principer och åsikter inte bara är tomma ord utan också manar till handling. Själv är jag uppenbarligen lite inkonsekvent, för som boende i järnbärarland undviker jag numera de flesta amerikanska varor så länge Mr. Trump envisas med sina tullar, trots mina skiftande lojaliteter i VM (fast samtidigt tror jag att ju bättre det går för Saudiarabien och Iran i mästerskap, desto lättare och snabbare kommer beslutet om att hela befolkningen ska få njuta av framgångarna).


Jag såg ett reportage att dom faktiskt får ta körkort nu, och om kvinnor som jobbar för att förmyndarskapet ska upphöra. Jag hoppas att tiden kommer ikapp dem också så småningom.

När det gäller tullar undrar jag om det bara är till ondo. Trump gör det ju för att få fart på den inhemska produktionen och det kanske är något vi alla ska sträva efter. Frihandel där matvaror och järn fraktas tonvis över haven känns ju inte heller riktigt friskt. Om det är något vi kan göra själva.

Tråkigt med förlusten mot Tyskland, tråkigt med rasistiska påhopp och mordhot mot Durmaz. Det där kunde ha hänt vem som helst. Närkamperna är alltid en svår balansgång. Nu håller vi tummarna inför Mexicomatchen på onsdag. Hoppet att gå vidare lever väl ännu?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:Tråkigt med förlusten mot Tyskland, tråkigt med rasistiska påhopp och mordhot mot Durmaz. Det där kunde ha hänt vem som helst. Närkamperna är alltid en svår balansgång. Nu håller vi tummarna inför Mexicomatchen på onsdag. Hoppet att gå vidare lever väl ännu?


Jag läste nyss att Durmaz kärleksbombas. Själv tycker jag mest att han borde raka sig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Wakuran »

Är skägget i vägen under löpningarna?

Edit: https://www.elle.com/culture/a21748690/ ... mustaches/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av larsa66 »

Sverige! Vinner gruppen och går till 8-delsfinal! Vem hade trott det?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Rufus »

Imponerande av Sverige absolut! Just nu undrar jag en sak, hur kunde Tyskland förlora mot Sydkorea? 0-2 dessutom. Jag skulle vilja se bilder från detta, men SVT har fortfarande inte visat nåt. Varför kan dom inte visa detta istället för alla dessa repriser och kommenatarer? Nu blir jag sur när man ju egentligen borde vara glad. [B)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Wakuran »

Statistiskt ser det inte helt ut som en "rättvis" seger...

https://www.fifa.com/worldcup/matches/m ... statistics
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Statistiskt ser det inte helt ut som en "rättvis" seger...

https://www.fifa.com/worldcup/matches/m ... statistics

Fast den där statistiken stämmer väl inte. Enligt den har Tyskland vunnit 2 gånger och gjort fyra mål. Det var bara Sverige dom vann mot och dom två målen dom gjorde då var dom enda dom gjort under VM.

Resten vet jag inte då inte jag heller sett matchen
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:Imponerande av Sverige absolut! Just nu undrar jag en sak, hur kunde Tyskland förlora mot Sydkorea? 0-2 dessutom. Jag skulle vilja se bilder från detta, men SVT har fortfarande inte visat nåt. Varför kan dom inte visa detta istället för alla dessa repriser och kommenatarer? Nu blir jag sur när man ju egentligen borde vara glad. [B)]


De förlorade p.g.a. sin oförmåga att få in bollen, samt slarv i eget försvarsområde.
1-0 kom till i en tilltrasslad situation i straffområdet, där en sydkorean till sist lyckades att sparka in bollen.
2-0 kom när Tyskland hade hela laget, inklusive målvakt uppe på offensiv planhalva, men blev av med bollen och en sydkorean kunde springa ner och peta in bollen i tomt mål.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Wakuran skrev:Statistiskt ser det inte helt ut som en "rättvis" seger...

https://www.fifa.com/worldcup/matches/m ... statistics

Fast den där statistiken stämmer väl inte. Enligt den har Tyskland vunnit 2 gånger och gjort fyra mål. Det var bara Sverige dom vann mot och dom två målen dom gjorde då var dom enda dom gjort under VM.

Resten vet jag inte då inte jag heller sett matchen

Den där sista rutan är statistiken för inbördes möten, alltsedan FIFA börjat föra statistik.

Grumme skrev:2-0 kom när Tyskland hade hela laget, inklusive målvakt uppe på offensiv planhalva, men blev av med bollen och en sydkorean kunde springa ner och peta in bollen i tomt mål.

Hoppsansa, jag minns vagt någon annan gammal VM-match där målvakten var uppe på offensiv planhalva, men där har jag för mig att man redan ledde och att det var i slutminuterna, så att man ändå inte hade mycket att förlora.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Rufus »

Tysklands målvakt Neuer brukar göra så när det är typ en minut kvar av matchen och det är ett mål upp till oavgjort eller vinst.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Mithroth »

Minns en målvakt som brukade vara uppe och slå frisparkar och sen springa hem till mål snabbt som attan efter skottet. Någon som vet vem jag tänker på?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Fotbolls-VM

Inlägg av Ahead »

Helt sanslöst egentligen :) Sverige lyckas vinna gruppen och ta Mexiko med sig... Läste någonstans att detta var Tysklands sämsta VM någonsin. Jag klagar absolut inte, som larsa66 skrev:
"Sverige! Vinner gruppen och går till 8-delsfinal! Vem hade trott det?"
Skriv svar