Canon F-1

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Canon F-1

Inlägg av larsa66 »

Hej

Jag har kommit över en gammal kamera som jag har lite lust att utforska.
Canon F-1 1976(?), massor med objektiv medföljer samt blixt, nån slags motor (för att ta korten snabbt, antar jag)

Vet någon vilken typ av film man ska använda? Någon av dessa https://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008166664/film-och-framkallning/film ?

Tips mottages också tacksamt om ni har erfarenhet av fotografering med såna här grejer.

Den här frågan handlar inte direkt om serier, men kan indirekt bli ett hjälpmedel i mitt framtida skapande.
Jag tänkte först beställa en färgfilm och testa att ta några kort här under hösten, men sen är jag också sugen att testa svartvitt, göra iordning ett mörkerrum och framkalla film enligt "oldschool"
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Canon F-1

Inlägg av K-E Lindkvist »

Grattis. En begagnad F-1:a var min primära kamera från 1985 då jag äntligen hade råd med den tills den började visa tecken på förslitning 2008 (den för sin tid oerhört avancerade slutaren i titan-legering som var kapabel till tiden 1/2000-del) och pensionerades.

Du använder 135-film i formatet 24x36 mm till F-1:an. Med tanke på mängden begagnade prylar som flyter runt borde det vara hyfsat billigt att ställa i ordning ett mörkrum. Ibland saknar jag söndagarna i mörkrummet, det var lugnande på något vis att hålla på där. Jag tror också att de som kan fotografera på det gamla sättet också tar bättre digitala bilder då man har en helt annan förståelse för hur tid och bländare, ljus, känslighet etc påverkar den färdiga bilden. För att inte tala om att man skärper sig (ti-hi) när man bara har 36 eller möjligen 72 chanser på sig att få till bilden rätt.

Lycka till med knäppandet!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar