Rollspel tabletop.

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Rollspel tabletop.

Inlägg av Agentum »

Är det nån mer här som spelade rollspel eller gör? Jag menar då tabletop dör alla träffas och inget onlinespel.

Under 80talet ville många prova mins jag, kanske för att rollspel hade dåligt rykte att man blev galen osv.
Jag höll väl på i nåt 20tal är ungefär och kom in när svenska rollspel som Drakar och Demoner kom ut vi höll denna ned Expertregketna hårt trots nyare utgåvor.
Men även vissa amerikanska rollspel blev populära som Call of Chtulhu tex och många fler kortare eller längre.

Jag sålde allt jag ägde för när sen nu och det gav ju en del pengar ändå för ren nostalgi även om jag hade nyare utgivning med på svenska men då i gott skick.

Sålde även nästan allt brittiskt/amerikanskt sen, det gick faktiskt, mycket var köpt under den tid rollspel hade noll värde jag köpte en jättelpda på en marknad så stor att jag behövde skjutshjälp till bilen, 300kr, vi kan väl säga att 20 år senare fick jag lite mer för det då mycket var AD&D och liknande.

Jag har inte hittat nåt som ersätter det, inte datorspel iaf, det har väl försökt få en nytändning och Sverige är väl bra på detta område.

En del har jag behållit tex Warhammer Fantasy RP det äkta i hardcover,(1986) så snyggt tecknat i den.
Stödköpte en del svenskt som jag sen aldrig använde och sålde senare då det tydligen blev ett värde på de lådorna, allt kring Drakar och Demoner.

Saknar det en del, men folk gör annat idag, men jag tror innerst inne så saknar de också det där, nu är det väl knappt töntigt längre, möjligen konstigt.

Jag köpte inget för att tjäna pengar på det, det föll mig aldrig in, tex köpte jag DoD 1 den blå lådan för 300, för att jag ville ha den med, tror jag fick över 2000 för den sen.
Det vansiniga samlandet kan ibland vara bra, nu serier är det dummaste jag givit mig på, dör har vi nära bort pengarna personifierat, men samma dör inte tänker jag så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av MAD »

Klart jag spelade rollspel med mina vänner, dock på tidigt 90-tal :-)
Brukade samlas hos en kompis vars föräldrar hade hus så vi fick plats allihop och sen körde vi framförallt D&D. Jag var SL för Call of Cthulhu ett tag och det blev väl även nåt äventyr i Vampires the Masquerade och liknande.

Vi var inte särskilt hard core men det var definitivt kul och jag saknar spelandet irl.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av Agentum »

Tillägg, jag har dock kvar en stor samling av de här Soloböckerna man valde väg i genom att bläddra eller hur en strid gick.

Tyvärr är de flesta brittiska och några är väl amerikanska (de är sämst), och så svenska översatta såklart.
Ensamma Vargen blev jag grunt över när de i modern tid sålde det till Tyskland, vad var det för jävla idé? De svenska är ju siftcovers utom den första.
De gamla har jag ju men ja jag vet ifan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av Grumme »

Jag spelade en hel del rollspel på slutet av 80-talet, men även en bit in på 90-talet.
Drakar & Demoner hade precis släppt sina Expertregler när jag började, och sedan kom det ju många roliga tillägg och kampanjer. Monsterböckerna och Konfluxsviten för att nämna två.
Gigant blev jag aldrig riktigt kompis med.

Mina kompisar var betydligt piggare än jag på att prova andra rollspel. Några tyckte jag var rätt så bra, t.ex. Western och ett par andra jag inte minns nu, medan spel som Mutant, Chock, Paranoia, Sagan och Ringen och ett gäng andra, utländska rollspel inte alls föll mig i smaken.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av Agentum »

Jo Gigant om att bygga borgar kändes väl inget vidare, Ivanhoe var bättre isf
Mutant var självklar och vekar vara väldigt Svenskt, Fick Jo de hade jag ned men det var sämre än Call of Cuthulu, Western tror jag att jag har kvar då de gav ut mängder med dem, tröffbilden var hopplös, som om det var i öjligt att skjuta rakt..

Sagan om ringen var ju översatt från Engelska tyvärr samma utgivare som Rolemaster dvs extrema regler.

Jag ville ha fart i allt då jag oftast var just SL, ett svenskt sök som funkade var Skuggornas Mästare ett smart spionspell i modern tid.

Monsterblöckerna var kul om ön dåligt limade, sen kom ju en Monsterbox., konfluxen känner jag så klart till.

Som SL fick jag givet ge mig på mer än nödvändigt.

Men det var kul iaf, vilka tokiga situationer man skapade, som kan inte finnas idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Är det nån mer här som spelade rollspel eller gör?


Jag har absolut spelat rollspel, framför allt Rune Quest, men det var länge sen nu, men jag gillade det riktigt skarpt på den tiden (1980-talet). Även de här böckerna med solo-äventyr som t.ex. Ensamma vargen, lästes flitigt under en period.

Spelintresset finns aboslut kvar, men numera blir det bara Eurogames och liknande brädspel och kortspel.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rollspel tabletop.

Inlägg av Agentum »

Det var ju närbesläktat ned Drakar och Demoner, båda bygger ju på Basic RP reglerna utan levlar och XP.

Jag ägde en del av materialet iaf men spelade det bara några gånger som väldigt ung med en kusin och hans kompisar, det var innan svenska rollspel ansågs rumsrena såsom de senare skulle ses på av min generation.

Men som sagt idag har jag bara Soloäventyrsböckerna kvar, lite nostalgi och jag saknar inte det jag sålde, allt har sin tid, och förhoppningsvis köpte de väl det för nostalgi de med.

Jag var försökt med dator och konsolspel RPG men det är inte samma sak, de är en egen genre baserat på rollspel men du kan ju inte göra vad tusan du kan tänka ut, och så kan de ta enormt med tid om man inte passar sig så jag la av med dem för att inte bli fast i det där ständiga byggandet och upprepa samma saker tusen gånger för att lyckas med nåt.
Även om där ju är andra fast över halva världen så känns det ensamt ändå.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar