Mitt intresse för serier sjunker..

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Mitt intresse för serier sjunker..

Inlägg av Seriefreak »

Något riktigt tråkigt håller på att hända. Den senaste tiden så har jag märkt att jag börjar tappa mitt intresse för serier. Istället för att springa ut till brevlådan som jag brukade göra, för att kolla om det nya Knasen numret har kommit. Så har jag börjat lägga tidningarna på hög. Jag läser nästan aldrig någon serietidning längre, och det känns som jag har tröttnat. Jag har blivit mindre aktiv här på Serieforum, då nya intressen har intresserat mig mer. Jag vet inte om detta är något som kommer sluta med att jag säljer min samling eller om det bara är en period. Men det känns som den perioden har hållit i sig för länge, för att bara vara någonting tillfälligt. Men det känns som serier är något utav min personlighet. Får se vad som händer, tror dessvärre att det blir det förstnämnda..

[:I]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Att intressen skiftar med mognad och eskalerande tonår är normalt, det är inget att oroa sig för. Får jag däremot lov att ge dig ett tips så blir det att ABSOLUT INTE sälja av samlingen. Idag har du kanske svårt att tro det men om femton-tjugo år när du kommer upp i den ålder som majoriteten av oss här ligger i så kommer du att vara tacksam om du istället stoppar undan samlingen på föräldrarnas vind. Då slipper du köpa på dig allt igen, ofta till oskäliga överpriser. Jag gjorde precis som du planerar att göra, jag sålde av alla mina gamla fina album till olika skånska seriehandlare och jag ångrar mig fortfarande djupt även om jag har lyckats jaga tag i majoriteten i nuläget igen. Kompletta Tintin- och Gastonsviter, en hel och komplett Pytonsamling från "de bra åren" (1990-1995), en enorm 91:an-samling, Guldböcker och mängder med annat kul sålde jag bort för småslantar som jag la på TV-spel, folköl och andra dumheter. För fem år sedan så kom jag på att jag ville börja samla ihop alltihop igen och Tradera har hjälpt mig mycket men det är onödiga pengar att behöva köpa samma saker två gånger. De pengarna kunde jag istället lagt på att köpa andra saker som jag är intresserad av.

Rådet blir därför, sälj ingenting. De två-tre tusenlapparna som du får för samlingen kan du vara förutan i nuläget. Om femton år så slipper du lägga tiotusentals kronor på att jaga ihop grejerna som du redan har idag. Intresset kommer nämligen att komma tillbaka, förr eller senare.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Seriefreak: Läs Admins ord mycket noga, det är visa ord!
Gör inte samma misstag som de flesta av oss andra gjort.
SÄLJ INTE!!
Hade själv fina samlingar av bland annat Tintin, Spirou, Gaston och Asterix som till större delen såldes, lånades ut och försvann vid flyttningar. Vid en grundlig garagerensning för nåt år sedan hittade jag mina Gaston liggande längst ner en låda. De är idag grunden till min samling som (för dyra pengar) vuxit till ca 1000 album. Vet inte hur många gånger jag funderat på varför jag inte tog vara på resten...
Ditt genuina serieintresse kommer aldrig att försvinna. Det blir bara andra prioriteringar som tar större plats på vägen genom livet.
Men serierna kommer alltid tillbaka. Var lugn för det! Och då är det ack så skönt att bara kunna öppna de där undanstoppade lådorna och njuta av sina gamla godbitar.

Än en gång: Sälj inte. Du kommer att ångra dig.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Sen uppskattar man kanske andra serier som vuxen. Jag älskade t ex Knasen i tonåringen, men tycker idag att det är en ytterst banal serie. Samtidigt är det svårt att veta vad som "håller". Jag är väldigt glad att jag sparade mina Tintin-, Asterix- och Lucky Luke-album, som jag nu till stor glädje för oss båda läser högt för min son.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Håller med Kung Orne där. Jag har kvar mina gamla Fantomen, men de är oläsbara för mig idag (utom en del fina biserier som Rick O'Shay förstås). Superhjälteserierna, samma sak, de flesta är så gläsligt fåniga att jag lägger bort dem efter två sidor. Kalle Anka håller något bättre faktiskt, men inte mycket annat än Barks-äventyren och några få till. Men albumen är guld. Jag läser också mina gamla album för mina barn, och själv också för den delen.

Men jag hade en period när jag knappast läste serier alls och i stället slukade alla SF-böcker jag kunde få fatt i. Men jag tror inte jag hade kunnat förutse vilka serier som skulle vara vilktiga för mig idag.

Har man läst Knasen länge så ledsnar man, den upprepar sig för mycket och till slut är det inte speciellt kul att springa till brevlådan efter den. Då är det klart man skall läsa något annat.

Funderar du på vad du skall sälja av så kan vi nog komma med tips, men i slutändan handlar det om dig, och vi kan inte veta vad du saknar om tio år.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Så vart det med mig för 2-3 år sedan, allt annat skulle köpas, det senaste spelaet, och tillslut moppegrejerna. Men som tur var är jag för lat för att packa ner allting som står i bokhyllan och ta sig till närmaste seriehandlare (som f.ö är 4-5 mil bort) bara för att kränga grejorna till underpriser.

Så det stog kvar i hyllorna och nu 3 år senare så ångrar jag inte en sekund att jag inte sålde tidningarna och böckerna. Även om det resulterade i ett år med att bara stoppa in grejerna i hyllan när det kom och inte läsa det.
Men nu har serieintresset kommmit tillbaka, fast jag fortfarande har lika mycket grejer so mska köpas och betalas om inte mer än vad jag hade då.

Så följ alla andras tips sälj inte för prioriteringarna kommer ändras och tillslut sitter du där och undrar om det var värt att sälja sin samling till underpris för att köpa t.ex styling till moppen eller ett flak öl.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Sen är det ju faktiskt så att vi nördar [:D] här är i minoritet. Dom flesta läser serier som barn/ungdomar, tröttnar och slänger/säljer, och kommer sen inte tillbaka till serieläsandet.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Ingemar"]

Men i slutändan handlar det om dig, och vi kan inte veta vad du saknar om tio år.
[/quote]

Ja så är det ju. Men får väl ta del av era råd, det känns som att serier inte är någonting som jag kommer att sakna om 10 år. Jag tror ioförsig att jag kommer få rätt bra betalt för min samling. Inte allt utav det, då det är vanliga tidningar som är lätta att hitta. Men för dom från 1970 i NM och lite uppåt. Det är ju dom som är värda pengar.
Får fundera vidare..
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Du kommer att märka att samlandet kommer att avta flera gånger. Men det kommer tillbaka hela tiden. Under mina år så har det dalat många gånger och 1:a gångerna delade man ut samlingen till andra som man trodde hade större behov att läsa serier. Dom efterföljade gångerna har man gömt undan det. För samlandet växer till liv igen och man ser med nya ögon på det. I ungdomen var det en kul grej, Nu för tiden är det som man skulle vara "narkoman" Man kan inte vara utan det. Men serierna ska läsas annars är det inget roligt med samlandet.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Iofs, sälj av det som du inte känner att det är nåt större värde i och spara dyrgriparna, kan vara en bra investering om 8-9 år när du ska flytta hemmifrån. Sålde för övrigt mina tre jag-böcker som jag köpt för 100:-(för allihop) för 200kr st och 2 flak öl. Det ser jag som en bra investering xD
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Padee"]
Sålde för övrigt mina tre jag-böcker som jag köpt för 100:-(för allihop) för 200kr st och 2 flak öl. Det ser jag som en bra investering xD
[/quote]

Bara 2 lådor öl??? Jag skulle begärt 3 lådor öl!!! 1 för varje bok.[:o)][:o)]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Sälja av allt som tar mycket plats och inte är så viktigt för en, det tycker jag kan vara sunt. Tjugo årgångar av Knasen från 80-90-tal tar mycket plats och är inte värt så mycket, lätt att ersätta om man ångrar sig. Men sälj inte det handfull nummer som var de allra första du läste. Det är just dem du kommer att sakna.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Ingemar"]

Men sälj inte det handfull nummer som var de allra första du läste. Det är just dem du kommer att sakna.
[/quote]

Typ Knasen 2001 Nr 1 som pappa hade köpt åt mig, det var då som jag började läsa serier. Men mina 6 första nummer är tyvärr fuktskadade, då min pappa tog med dom till vår resa till Cypern. Och mina systrar hade tagit ner dom till poolen [}:)].

Funderar faktiskt bara att låta allting ligga ett ½ - 1 år.
Saknar jag det inte då, då blir det nog till att sälja..
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Seriefreak"]

[quote="Ingemar"]

Men sälj inte det handfull nummer som var de allra första du läste. Det är just dem du kommer att sakna.
[/quote]

Typ Knasen 2001 Nr 1 som pappa hade köpt åt mig, det var då som jag började läsa serier. Men mina 6 första nummer är tyvärr fuktskadade, då min pappa tog med dom till vår resa till Mallorca. Och mina systrar hade tagit ner dom till poolen [}:)].
[/quote]
Och det är just den där bunten fuktskadade tidningar du skall behålla! Resten kan du köpa igen om du känner att du vill ha dem, men just de där första, komplett med fuktskadan, kommer att vara värda något för just dig. Du kommer bland annat att minnas just den där simbassängen och det där dumma systrarna gjorde.

Jag har kvar de Pelle Svanslös som var mina allra första. De är i skick P-, det är mer slamsor än tidningar, men det är en speciell känsla att ta fram dem. Nostalgi skall man vara sparsam med, men en liten bunt tidningar är det värt i alla fall.
Användarvisningsbild
Mi na
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 11:22

Inlägg av Mi na »

Håller med ovanstående. Jag slutade läsa serier när jag var i 15-årsåldern ungefär och hade ett uppehåll i minst 5 år innan intresset kom tillbaka. Även om jag inte läser samma sorts serier idag som jag gjorde då är jag väldigt glad att jag behållit mina uppskattade Gastontidningar och en hel del annat. Massor med gamla tidningar skulle jag kunna göra mig av med idag, då jag inte tycker att de är så intressanta längre, men jag hoppas att min dotter ska hitta något som kan intressera henne när hon blir lite äldre så att jag kan läsa om dem tillsammans med henne.

Fast med tanke på hur mycket serier och spel som vi har kommer hon säkert bara intressera sig för lagsport. ;-)

EDIT:

Du kanske behöver lägga din energi på annat några år (raggande t.ex. ;-) ) tills du förhoppningsvis hittar någon som delar ditt intresse och kan väcka upp det igen.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Känns som att om jag säljer min samling, så kommer jag inte sakna den om 5 år. Tycker faktiskt inte att Knasen är så värst rolig längre, kanske mitt sereintresse kommer upp igen när jag är äldre. Men isånafall så kommer det nog inte bli Knasen, vilket typ hela min samling består utav.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

se det från andra sidan, sälj av dom nu och du bidrar till att hålla intresse och samlande igång för de som är i behov av nostalgi idag för de varit i samma bryderier som dig en gång.

och om, eller när kanske är mer korrekt, (?) du drabbas av den där 30 eller 40-årskrisen så har du ju nått att samla på igen. ;)
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Det beslutet jag har tagit nu är att jag säljer min samling för att jag inte tycker att Knasen tidningar är roliga längre och för att jag inte är intresserad längre. Som jag sa i ett tidigare inlägg, så om mitt serieintresse kommer tillbaks när jag är äldre. Så kommer jag nog inte börja samla på Knasen.

Är det bäst att försöka sälja det till en privatperson, tradera eller butik?

Min samling består utav:

Ca 620/Av ca 820 Knasen tidningar.
Från 1970 - 2007, i FN-NM skick.

1970, 1980 - 1990, 2001-2007 är komplett, kanske mer.

3 Knasen filmer, 1 är en ovalig gamal hyrfilm.
Första Knasen numret i VF+ - NM
15 Knasen album
4 Knasen böcker, 1 inbunden
Mort Walkers Autograf, på fint autografkort.
21 Seriepockets
10 Herman Hedning tidningar, 1999 - 2006
8 Herman Hedning Album
Några Schassen & Knasen
Utländska Knasen, Kalle Anka och Musse Pigg
3 Roa Album
Massa övriga album
2 st Stålmannen från 50-talet
Blondie ALbum från 1952 + Mer övriga serier

Värde? Många i fint skick från 70 talet..
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Intresset ändras med tiden, det är normalt, speciellt för nån i din ålder.
Men du ska se att när du klarat av tonåren så kommer du kanske åter tänka på serier igen, kanske inte samma serier som nu, men det verkar lätt att gamla intressen kommer igen på "äldre" dar.

Jag har aldrig haft nån samling som ung så jag kan inte relatera direkt till det, men jag slutade med serier för att jag tyckte det fanns annat at göra och serier kändes helt oviktiga och larviga.


Jag hade fel förstår jag idag.

Sälj om du vill som sagt, men glöm aldrig serierna, det finns mängder du missat att läsa som ligger och väntar när du åter blir intresserad.

Serier är ett medium som varken film eller böcker ersätter men det tog det tid innan jag begrep.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Tror nu när jag har tänkt på detta och pratat igenom allt med mina föräldrar och med andra. Att jag är väldigt säker på att sälja. Får jag tillbaks mitt intresse för serier när jag är äldre, så kommer jag inte börja samla på Knasen igen.
Skriv svar