Fotboll!

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Ååååååhh, bye bye VM! [img]http://petrapires.blogg.se/images/2008/kalle_20243536.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Släng ut alla trötta gamlingar nu. Vi har ju några skapliga ersättare:

Backar: Granqvist - gör Maradonamål lite då och då. Safari, Wendt m fl. Skaplig återväxt

Mittfält: Minst 2 Elm, Seb Larsson är alltid bra i landslaget, Anders Svensson håller nog ett tag till.

Anfall: Vart tog Marcus Berg vägen? Inte ens på bänken? Han öser ju in mål hela tiden. Han och Zlatan på topp och så kreativa mittfältare bakom.

Försvinn för alltid: Micke Nillson (mutad av dansk?), Kim Källström (har han nånsin slagit en bra passning i landslaget), Daniel Andersson (kommentarer överflödiga), Chippen (spelar man frivilligt i Saudiearabien har man lixom sänkt sina ambitioner), Johan Elmander (välkommen tillbaka om han hittar formen; men karln har ju inte gjort mål sen oktober!), Henke Larsson (gör ju inte ens mål i Allsvenskan längre)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Fan va gött det har varit att följa U21-landslaget, de är ju hundra gånger roligare att titta på än A-lagarna! De ger en hopp inför framtiden, absolut. :)


Rätt najs att både U21-EM och Confederations Cup gått på teve, det känns liksom inte som riktig sommar om man inte har lite landslagsfotboll att titta på.
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Sofia Alexandra"]

de är ju hundra gånger roligare att titta på än A-lagarna! De ger en hopp inför framtiden, absolut. :)
[/quote]
A-lagarna sitter nog mest och häckar på bänken med en pava Explorer i kassen. Sorry, kunde inte låta bli, var ju öppet mål så att säga. [8)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Tockna däringa bänknötare, di kallar't.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

"Sanningen" just nu är att Lagerbäck är en lysande kvalcoach och en usel mästerskapscoach. Jag tycker att båda åsikterna är överdrivna.

När Sverige gick till 5 raka mästerskap så råkade det sammanfalla med att vi hade väldigt bra spelare (fr a Fredrik Ljungberg). Dessutom hade vi en hel del tur då som vi inte hade nu. Sverige spelade ganska uselt i många kval som vi vann, men lyckades med tur, och skickliga spelare som vi nu saknar, ändå gå vidare. Det hade väldigt lite med Lagerbäck att göra.

Att gå vidare till slutspelen i Europa är inte så jäkla imponerande. Det finns en handfull lag som står på en högre nivå (just nu Tyskland, Spanien, Holland samt några till, det vrukar variera). Resten står på ungefär samma nivå och med lite tur och skicklighet så lyckas man ta sig till VM/EM. Man får inte glömma bort att förr i tiden, när vi INTE gick till VM/EM 5 gånger i rad, så var det betydligt FÄRRE lag som gick vidare från Europa. I Tyskland 1974 var det bara 16 lag som deltog totalt, nu är det 32. alltså är det mycket lättare att gå vidare nu.

Är L en dålig mästerskapscoach? Jag tror att om Anders Svensson hade satt sitt stolpskott mot Senegal (Sverige hade gått vidare till kvarten) och om Henke/Zlatan hade satt sina ribb/stolpskott mot Holland (Sverige hade gått till semi) så hade L hyllats som en lysande mästerskapscoach. I stället är det mest tur/otur som styr. Visst finns det trollkarlar som kan påverka (läs Hiddink) men dom är få. Till syvende och sist är det spelarna som avgör på planen.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Att Lagerbäck har en svaghet när det gäller coachning med snabba beslut, under matcherna, framgår väl ganska klart från spelarreaktionerna.

Att han är mästerlig när det gäller långsiktigt upplägg, strategi och atmosfär tycker jag också framgår.

För det faktum att han tagit landslaget till 5 raka skall han hedras. Men vi har nog inte spelarmaterialet för att göra så mycket mera i turneringarna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tycker nog snarare att vi nått 5 raka mästerskap trots Lagerbäck...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Kung Orne I"]

Jag tycker nog snarare att vi nått 5 raka mästerskap trots Lagerbäck...
[/quote]

... du ägnar dig åt populism.[;)]

Har du sett Zlatans sågning av det svenska fotbollsystemet idag?
Hela allsvenskan är undermålig.
När var senaste gången ett allsvenskt lag gjorde något bra i Champions League (hånlog)
När får unga spelare chansen i allsvenskan.
När får de debutera ute i Europa.

Zlatan har ju en del insikter om fotboll och det verkar som han är pigg på att ta ett ansvar i debatten med sin unika situation. Jag ser fram emot vad han han kan tillföra både på och utanför planen i framtiden.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Håller inte med om populismen. Läs mitt långa inlägg förstår du varför. "Trots" är kanske ett starkt ord. "Oberoende av" är kanske bättre.

(Visst är Alsvenskan dålig, men det beror ju fr a på att över 200 svenskar spelar utomlands. Samt att klubbarna hellre köper in brassar än satsar på talanger. Inte i första hand på att svenska fotbollssspelare är dåliga. Dom står nog på samma nivå internationellt som dom alltid gjort.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Klubbarna hade nog hellre behållit talangerna, om de hade haft pengarna.

Nu tvingas de köpa in 3e sorteringen av redan söndersparkade brassar och afrikanska spelare.

200 svenska spelare som håller internationell klass. Låter som lagom för 8 lag i en stängd superliga för lag som satsar på att spela i Europa. Krydda med några utländska toppspelare och kör igång. Sen kan resten i allsvenskan och lägre divisioner fortsätta att ägna sig åt Åshöjden-nostalgin.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ska man ha en bra nivå på Allsvenskan så får man stänga gränserna för unga, penningsugna fotbollsspelare.
Zlatan säger emot sig själv när han vill ha en bra Allsvenska samtidigt som unga talanger så fort som möjligt ska ut i Europa.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag tycker att Lagerbäck varken har förstört eller tillfört speciellt mycket för det svenska landslaget. Han har normalresultat efter förutsättningarna, kanske något bättre än vad man skulle väntat (vinsten i dödens grupp 2002), men jag kan inte säga att han uttalat har lyckats eller misslyckats. Ganska väntade resultat, ungefär i linje med Sveriges kapacitet under respektive år. Det var dags för honom att dra sig tillbaka, och det blir spännande att se vem som ersätter honom.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ja, det är långt ifrån säkert att någon annan hade lyckats bättre.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Fast ett och annat klantigt coacheri tycker jag kan skönjas:

* Vissa spelare får spela i åratal när dom väl har tagit en plats trots att dom inte håller måttet. (Mikael Nilsson, Johan Elmander just nu, han har inte gjort mål på åratal m fl)

* Fel spelare på fel plats. Rasmus Elm t ex är innermittfältare och trivs ganska oväl på kanten. Mellberg fick länge spela ytterback trots att han är mittback. Osv.

* Sena byten. Om spelet inte stämmer eller spelare blir trötta så är det bättre att byta in tidigt, inte i 85:e minuten. 3 fräscha spelare kan vara avgörande i slutet.

* Taktiska missar:

1.Mot England i VM 2006 hade det varit smart med tokoffensiv i slutet. Oavgjort eller förlust spelade ingen roll, vinst hade inneburit Equador i stället för Tyskland i åttondelen. Nu verkade alla vara nöjda med 2-2.

2. Att ödsla krut på Spanienmatchen senast i EM var onödigt. Nu blev spelarna helt knäckta av att Spanien gjorde segermål i slutminuten. Det hade dock inte spelat någon roll om det blivit oavgjort, vi hade behövt ta poäng av Ryssland i allafall. Det blev fel fokus.

3. Vid straffläggning mot Holland vid EM 2004 var holländarna mycket förberedda, svenskarna var som yra höns.



Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Många av punkterna du nämner har att göra med snabba beslut under matcherna. Där håller jag med dig, Lagerbäck har varit svag på det.

På punkten att spelarna inte passar på mer än en plats vill jag säga att en skicklig spelare skall kunna användas på flera platser. Det tycker jag ivf. Spelarna måste kanske vänja sig tidigare i karriären att byta platser.

Men jag håller inte med dig och kommmer aldrig att att göra det, att det skulle gått bättre utan Lagerbäck.

Det är kanske att han inte satt pricken över I:et och gjort något sånt extraordinärt som gör dig så förbannad? Men att t ex ta en medalj i VM sker inte så ofta. Det kan gå många förbundskaptener innan det sker igen.

Lagerbäck förbannelse och välsignelse är kanske hans förmåga att hålla landslagets lägstanivå högt men inte lyckats med att få upp högstanivån när det som mest behövdes.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Att det skulle gått bättre utan Lagerbäck kan man ju inte veta. Jag skulle vara mindre kritisk om han varit lite mer smidig. Att envist tycka att Sverige spelade bra mot Turkiet 00 och Trinidad 06 för att "skydda spelarna" är bara dumheter. Det är lite av förakt mot svenska folket (och spelarna) att stoppa huvudet i sanden på det viset.

(Om vi sedan skulle ha tagit VM-guld med Lagerbäck skulle jag dyrka marken under hans fötter i evighet... [:p] )

P.S. VM 2002. Anders Svensson snurrfint, och skottet går stolpe in. Sverige är i kvarten. Där får vi möta Turkiet som är ganska mätta och Sverige vinner lätt med 2-0. Samtidigt har England slagit Brasilien efter förlängning och straffdramatik och därför är det pigga svenskar som vinner semifinalen mot England med 2-0...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

"Lagerbäck" säger mig inget egentligen. Han var sämre än Tommy Svensson och Åby Ericsson, men bättre än Orvar Bergmark, Laban Arnesson och Olle Nordin. Nånstans i mitten hamnar han vad gäller plats i den svenska förbundskaptenshistorien. Har svårt att uppröra mig över honom eller hylla honom. Han gjorde vad han skulle, men inget extra.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Gnaget! [:D][:D]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Kung Orne I"]

Gnaget! [:D][:D]
[/quote]
Då borde de här falla dig i smaken.
http://www.youtube.com/watch?v=nyEELLS2eA0
http://www.youtube.com/watch?v=HNQPryXrKvk
http://www.youtube.com/watch?v=9mRqAfbLl0A
http://www.youtube.com/watch?v=0yFprPtCAoU
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar