Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av mohsart »

Jag slösamlar på DOS- och Windows-manualer, böcker av Edgar Allan Poe samt böcker om Nordamerikas indianer och om segelfartyg, navigation, allmogebåtar etc.
Dock inte aktivt, men springer jag på något har jag svårt att låta det vara...

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Peral »

Frustrationer!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag samlar på romaner/noveller av sjökaptenen Joseph Conrad (författare till bl.a. Mörkrets hjärta - självupplevda ruskigheter i Kongo i slutet av 1800-talet - som Coppola omvandlade till filmen Apocalypse Now!)
Även böcker av H.G.Wells - Tidmaskinen, Världarnas krig, Osynlige mannen och Dr Moreaus ö är mina favoriter! Jag hade ett tag en ganska fin samling science fiction-böcker som jag tyvärr sålde, H.G Wells behöll jag dock!

Jag samlar på litteratur om ursprungsfolk Jorden runt och äldre skildringar av olika upptäcktresenärer,
bl.a. böcker av Eric Mjöberg som bar sig skamligt åt och utförde ohyggliga dåd för att frakta hem aboriginskelett från Australien till Sverige i början av 1900-talet.

Konstböcker och böcker om konstnärer. Speciellt Paul Gaugain och Vincent van Gogh har intressanta och tragiska levnadsöden.

Sedan har jag förstås min samling av olika didgeridoo...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Allan Kämpe skrev:Även böcker av H.G.Wells - Tidmaskinen, Världarnas krig, Osynlige mannen och Dr Moreaus ö är mina favoriter! Jag hade ett tag en ganska fin samling science fiction-böcker som jag tyvärr sålde, H.G Wells behöll jag dock!

Lustigt sammanträffande, jag och en kompis pratade en hel del om H.G. Wells igår, bland annat det faktum att han haft viss otur med filmatiseringarna som ofta tagit stora kliv ifrån originalberättelserna. Både han och jag föredrog dock Jules Verne och Arthur Conan Doyles science fiction. Antar att det finns en hel del fina gamla utgåvor av Wells verk, som kanske även har humana priser.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Ferm65 »

Förutom serier så samlar jag på vinylskivor från sjuttio- och åttiotalet (mest klassisk hårdrock), gamla läskburkar från samma årtionden, souvenirtallrikar från olika städer och länder jag besöker + lite mer. Jag är och förblir en samlare.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av burnout »

Ferm65 skrev: Jag är och förblir en samlare.


Nejnejnej, Förvarings-Hamster heter det. "Förvaltare av äldre saker som är värda att bevara till eftervärden" med ett finare ord. [:o)]
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av yngvek »

För tillfället är det serier och läskburkar som gäller, men jag har också samlat mynt, kanske något som man tar upp igen. [;)]
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av UlfK »

Efter att ha skaffat en ny hylla och flyttat dit vinylen som bott i biblioteket och på några andra ställen innan insåg jag att jag uppenbarligen samlar vinylskivor också. [:I]

Bild

På plussidan får det plats mer böcker i biblioteket nu!

Lätt OT: Någon som har koll på bra boxar som passar 7"-skivor? Som man ser på bilden är IKEA Expedit helt fel förvaringssystem för dem, det blir alldeles för mycket luft.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Lätt OT: Någon som har koll på bra boxar som passar 7"-skivor? Som man ser på bilden är IKEA Expedit helt fel förvaringssystem för dem, det blir alldeles för mycket luft.

Trodde jag hade många skivor, men du har ju rena grammofonarkivet. [^]

Jag har någon typ av plastlådor för mina singlar, har för mig att jag köpte dem på Clas Ohlson och att de egentligen är för typ skruvar och liknande. Gjorda för att kunna skjutas fast/in i någon typ av hyllsystem, de är också utskurna framtill så att bläddring underlättas. Ser ut så här fast inte säker på om just denna har rätt storlek, men samma modell i alla fall.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =155485789
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Peral »

UlfK skrev:Efter att ha skaffat en ny hylla och flyttat dit vinylen som bott i biblioteket och på några andra ställen innan insåg jag att jag uppenbarligen samlar vinylskivor också. [:I]

På plussidan får det plats mer böcker i biblioteket nu!

Lätt OT: Någon som har koll på bra boxar som passar 7"-skivor? Som man ser på bilden är IKEA Expedit helt fel förvaringssystem för dem, det blir alldeles för mycket luft.


Om du köper fler skivor blir det inte så mycket luft [;)]
Senast redigerad av 1 UlfK, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tog bort citerad bild.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av UlfK »

Peral skrev:
UlfK skrev:Lätt OT: Någon som har koll på bra boxar som passar 7"-skivor? Som man ser på bilden är IKEA Expedit helt fel förvaringssystem för dem, det blir alldeles för mycket luft.


Om du köper fler skivor blir det inte så mycket luft [;)]


Jag förstår tanken, men jag talar om de små skivorna som står längst ner till vänster. De stora skivorna står utmärkt i hyllan, och det går in fler. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Peral »

Förvaringsutrymme är alltid ett problem, man kan inte (läs får inte) fylla bostaden med bokhyllor. Jag har tvingats acceptera att serietidningarna förvisats till källar och vindsförråd. Skönlitteraturen åker med jämna mellanrum till Myrorna och DVD samlingen gallras ut och skickas till Bananamoon. Men vad gör jag med den nära förrestående dag då seriealbumen ätit upp sin tilldelade plats och de inte får plats flera vare sig på höjden eller bredden. hemska tanke!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:... och DVD samlingen gallras ut och skickas till Bananamoon.

Vad är Bananamoon för något? Är det ett bra ställe att köpa (märk väl, inte sälja) billiga dvd:s?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Peral »

Det beror på vad du är ute efter, de säljer filmer för priset, tre för en hundralapp, men då är det mest Amerikanska filmer som sålts i stora utgåvor och som är relativt nya. Söker du mer speciella filmer får du nog ge dig ut på nätet.
Sedan säljer de en massa skivor, både LP, CD och nyare

Banana Moon Records
Telefon: 019-106077
Adress
Klostergatan 7
703 61 ÖREBRO
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av burnout »

"Clas i sjön:s" "Egon" lådor (Lr tips) är toppen för singlar, Jag hade dom lådorna sen krängde jag i väg singlar och lådor. Tyvärr verkar Lp:n har ha haft roligt för nu har jag ett lass meter med singlar igen men inga lådor (än)
Melmac
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 19:49
Ort: Uppsala

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Melmac »

Oj, det är faktiskt en hel del :(
* Har en liten fin samling actionfigurer från Neca och McFarlane toys.
* Köper samlarbilder när jag stöter på något intressant och ovanligt, samlarbilder för gamla filmer tycker jag är kul.
* Har alltid gillar tidningar, främst musik- och hobbytidningar.
* Byggsatser vet jag inte riktigt om jag samlar på men jag har några stycken :)
* Mynt, köper aldrig speciella mynt men brukar stoppa undan mynt från vardagen om jag hittar något äldre årtal.
* Böcker får jag väl faktiskt erkänna att jag samlar på även om det inte känns så, böcker måste man ju liksom ha? :p
* Vinylskivor

Sen har vi allt digitalt också:
* Samlar på bilder jag fastnar för av olika anledningar.
* Rippar av gamla kassettdemos av olika death- och blackmetalband.
* Alla möjliga olika dokument, böcker och zines om hacking, it-säkerhet och programmering.
* Olika fakta om kriminalfall.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Nima »

Böcker är väl det enda jag kan säga.. Och det är knappt. Försöker snarare lägga en grund för en framtida boksamling.
Börjar med sådant som intresserar mig mest som Grimms sagor(hur många volymer finns det, om man vill ha bokserien?), Tusen och en natt, Andersens verk, Tolkien, Isländska sagor, Poe, Dickens osv.

Det enda jag kan säga att jag samlar på är, som vi diskuterade lite i en annan tråd, äldre disneyböcker. Just nu försöker jag jag få tag på "Där jultomten bor" från 1936. Inte lätt. Får besöka diverse antikvariat i Sthlm när jag kommer upp snart.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Melmac skrev:* Köper samlarbilder när jag stöter på något intressant och ovanligt, samlarbilder för gamla filmer tycker jag är kul.

Menar du så kallade lobbykort eller filmisar, eller både och kanske?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Stefan_N »

Bröderna Grimm? De mest kompletta samlingarna på svenska är väl i tre volymer. Precis som den sista tyska samlingen som gavs ut under brödernas livstid och som ska innehålla drygt 200 'Kinder- und Hausmärchen'. Den första svenska översättningen av Grimmsagor ska ha kommit 1824 och det finns väl ett nästintill oändligt antal samlingar och utgåvor av enskilda sagor.

Många av sagorna ska ha ändrats betydlig mellan utgåvorna, så de svenska versionerna kan också variera utifrån vilken ugåva man översatt. Dessutom kan ju översättare ta sig rätt stora friheter. Som Tolkiensamlare kan du ju dra parallellen med 'The Hobbit' och dess engelska varianter och dess båda svenska översättningar 'Hompen' och 'Bilbo' eller bara ringentrilogins olika översättningar.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Nima »

Stefan_N skrev:Bröderna Grimm? De mest kompletta samlingarna på svenska är väl i tre volymer. Precis som den sista tyska samlingen som gavs ut under brödernas livstid och som ska innehålla drygt 200 'Kinder- und Hausmärchen'. Den första svenska översättningen av Grimmsagor ska ha kommit 1824 och det finns väl ett nästintill oändligt antal samlingar och utgåvor av enskilda sagor.

Många av sagorna ska ha ändrats betydlig mellan utgåvorna, så de svenska versionerna kan också variera utifrån vilken ugåva man översatt. Dessutom kan ju översättare ta sig rätt stora friheter. Som Tolkiensamlare kan du ju dra parallellen med 'The Hobbit' och dess engelska varianter och dess båda svenska översättningar 'Hompen' och 'Bilbo' eller bara ringentrilogins olika översättningar.


OT.

Tack för informationen! Jo, det är väl samlingen med tre volymer som jag ska försöka satsa på, så länge det inte blir för dyrt.
Finns många samlingar, precis som du säger, med urval, men det är inget jag är intresserad av, utan jag vill ha det så komplett som möjligt.

Åkte ju nyligen flak och firade att jag har blivit arbetslös [V]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar