Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Melmac
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 19:49
Ort: Uppsala

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Melmac »

Labrador Road 26 skrev:Menar du så kallade lobbykort eller filmisar, eller både och kanske?


Nu är inte filmisar ett begrepp jag brukar slänga mig med men jag syftar på trading cards och inte lobbykort. Främst olika 80-talsfilmer t ex Friday the 13th, Gremlins, Back to the future och A nightmare on elm street. Om säljaren har något intressant brukar jag slänga med något paket när jag köper serier på Ebay.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Vi som samlar på annat icke-serierelaterat

Inlägg av Bobo »

Jag lade in detta i den redan befintliga tråden.

Anders1
moderator



Fick hem en liten raritet igår. Den hade färdats länge och långt men var som tur var oskadd. Den första flaskmodellen som innehöll Coca Cola (på den tiden innehållet verkligen var Coca ;-) ):
Bild

Med stoppern fortfarande kvar!:
Bild

Den dateras till 1894-1896. 1899 kom de första flaskorna som verkligen hade "Coca Cola" i embossingen (vet ej det svenska ordet).

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Agentum »

Ok, kul, ja Coca Cola köpte ju upp det här, det hette ju nåt helt annat när det var "medicin" först, det innehäll ju Kokain och alkohol bla så de ljuger inte lite i sin reklam idag.

Sen Coca Cola vi ser idag är sprungen ur ww2 mer eller mindre på så sätt blev det stort när det fraktades då hit till Europa mfl ställen.

Kul att se en iaf, sveper man en sån mår man fint sen vetu haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av burnout »

Håller med. Har aldrig sett flaskan förr utom på bild i någon tidning. hoppas inte den var svindyr. Måste ha varit ett kul köp.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Bobo »

Fast nu vet jag inte hur jag skall förvara flaskan. Först var jag inne på att köpa en trälåda eller aluminiumlåda av typen:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Coca-Co ... 43c4c5707e
eller
http://www.ebay.com/itm/Vintage-COCA-CO ... 5403e82e5a
men kom fram till att det skulle se konstigt ut.
Så nu är jag inne på en glaskub av typen:
http://www.lillaorangeriet.se/WebRoot/B ... tor_ml.jpg
fast jag har problem att finna i lämplig storlek (flaskan är ø6cm, höjd 18cm).

Några förslag på "monter"? All hjälp mottages tacksamt. :ugeek:
/Bobo

edit: denna kanske:
http://www.crystalcaseworks.com/Merchan ... _Code=SODA
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av burnout »

Bobo skrev:Fast nu vet jag inte hur jag skall förvara flaskan. Först var jag inne på att köpa en trälåda eller aluminiumlåda
fast jag har problem att finna i lämplig storlek (flaskan är ø6cm, höjd 18cm).

Några förslag på "monter"? All hjälp mottages tacksamt. :ugeek:
/Bobo

edit: denna kanske:
http://www.crystalcaseworks.com/Merchan ... _Code=SODA



Jag håller på den sista länken du la ut. personligen tycker jag den passar bäst.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Rufus »

En annan idé är att du köper ett vitrinskåp för den plus annat som du har eller som du kommer att skaffa. För mig låter det onödigt lyxigt med en monter för bara en flaska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Agentum »

Du borde färga vatten och ha i av rätt färg, på skoj, eller är det förstörande kanske?
9mm, i'm never further away than that.
Hunkpapa
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 04:21
Ort: Nyköping
Kontakt:

Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Hunkpapa »

Skulle vara intressant att höra om andra har några spexiga hang-ups när det kommer till samlandet.

För att göra mitt "loppissamlande" lite roligare bestämde jag mig för några år sedan att försöka samla på mig så många ex av Hulk 4/92 som möjligt (captain marvel bl.a på framsidan). Ett nr som jag har starka minnen av från barndomen, då jag hade det hemma hos min moster och alltid läste det när jag var där. Det är ju så sällan man gör några riktiga fynd. Så jag tänkte att det var skoj att välja ut ett nr som man ändå har rätt stor chans att hitta ex av när man är ute och rotar. Samlar även på skivan Lull med Smashing Pumpkins på samma sätt (har trot eller ej faktiskt hittat tre ex på loppis hittills..)

Har funderat lite mer på hur man kan spexa till samlandet, speciellt för oss som kanske inte är supersugna att lägga ut flera hundra kr på en tidning.

Så nu funderar jag på att exempelvis börja samla på nr 6/66 av alla tidningar som kom ut då. Skulle inte vara så dåligt fränt att stoltsera med en sån samling! :)
Hunkpapa
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 04:21
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Hunkpapa »

Borde kanske lagt denna tråd i Loungen istället kom jag på nu.. jaja.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Wakuran »

Hunkpapa skrev:Så nu funderar jag på att exempelvis börja samla på nr 6/66 av alla tidningar som kom ut då. Skulle inte vara så dåligt fränt att stoltsera med en sån samling! :)

Jag tror inte det är så jättemånga tidningar, kanske ett 20-30-tal. Borde inte vara omöjligt att få komplett bortsett från skräptidningar de flesta har slängt.

Jag tror inte Illustrerade Klassiker Nr. 6 ("Världarnas krig", en höjdare!) kom ut i någon upplaga 1966. Annars skulle man kunnat lägga in den också.

http://www.seriesam.com/illustrerade_klassiker.htm
http://seriekatalogen.se/index.php?v=3778
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Looding »

Här är en komplett lista (tror jag) av 6/66:or. Totalt 39 nummer:

91:an (dock ett dubbelnummer, # 6-7)
Banggg
Blondie
Bosse & Bettan
Buffalo Bill
Cowboy
Daffy
Dennis
Det stora kriget
Eva & jag
Familjen Flinta
Fantomen
Hacke Hackspett
Hjälp!
Höken
Jet
Kalle Anka & C:o
Lassie
Lilla Fridolf
Love med Min melodi
Läderlappen
MAD
MAD-pocket (onumrerad men sex nummer kom det året)
Marge's lilla Lotta
Pelle Svanslös
Pellefant
Prärieserier
Seriemagasinet
Starlet
Stålmannen
Stålpojken
Tarzan
Texas
Tomahawk
Tony
Toppserien
Twenty
Vicky
Vilda Västern

Skulle säga att du har att göra om du ska hitta alla. Många ovanliga titlar som få samlar på.

Samlar inte på något märkligt själv. Eller jo, serier. Det anses märkligt av vissa.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Grumme »

Jag samlar på en bok (ej serie), vars förstautgåva bara hade en upplaga av 1000 exemplar.
Har hittills bara fått tag i fem stycken, men 1000 ex. borde väl i.a.f. vara färre än vad som gavs ut av t.ex. Bamse 9/74 som tydligen är ett populärt samlarnummer? [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Hunkpapa
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 sep 2014, 04:21
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Hunkpapa »

Ah!! Tackar hjärtligt för proffsig info!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag håller alltid ögonen öppna efter Target games fantasypocketserie Drakar & Demoner (skulle kunna köpa de nummer som fattas på Tradera men de blir ofta så ohemult dyra där) samt muggar med Mupparna på! Nå, det kanske inte är så konstigt samlande men ändå.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av germund »

Warren Tufts (Casey Ruggles-tecknaren) illustrerade en roman 1951. Han och författaren hade så vitt jag vet bara ett signeringstillfälle och jag har två exemplar signerade av dem båda denna samma dag. Jag hade faktiskt tre, men skänkte ett till en vän och väldigt dedikerat Warren Tufts-fan. Om jag samlar på dem? Njääeee, egentligen inte, men dyker de upp kommer jag nog att köpa dem, bara "för att"...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad är det konstigaste du samlar på?

Inlägg av Agentum »

nicklas.johansson skrev:Jag håller alltid ögonen öppna efter Target games fantasypocketserie Drakar & Demoner (skulle kunna köpa de nummer som fattas på Tradera men de blir ofta så ohemult dyra där) samt muggar med Mupparna på! Nå, det kanske inte är så konstigt samlande men ändå.

DEssa äger jag ala 51 st från Äventyrspel.

Men dyra? jag trodde inte de inbringade just mycket.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av nicklas.johansson »

Det är framför allt Conan- och Terry Pratchettböckerna som sticker i väg i pris men även de andra ligger från 50-lappen och uppåt. Tillsammans med frakten sedan tycker jag att de blir lite för dyra för mig som köpare, så det får bli glada loppisfynd istället.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Rufus »

Jag har nu bestämt mig för att avyttra en av mina samlingar och som är av det lite udda slaget, nämligen den här:
http://gamla.tradera.com/item/2943/2523 ... anjsamling
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Inlägg av Dude »

Rufus skrev:Jag har nu bestämt mig för att avyttra en av mina samlingar och som är av det lite udda slaget, nämligen den här:
http://gamla.tradera.com/item/2943/2523 ... anjsamling


Haha, ja det var en kul annorlunda samling. Kommer ihåg att många faktiskt klistrade på de där dekalerna på sina bilar. Tror inte att det hade kunnat hända idag, känns som folk är mer fåfänga nu. För övrigt gissar jag på att du röstade ja til EU [;)]
Skriv svar