Vad samlar ni på förutom serier och relaterat?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Vad samlar ni på förutom serier och serierelaterat?

Inlägg av Agentum »

Själv är det hemdatorer ni vet typ Commodore c64 eller Commodore Amiga, jag har idag ett 40-tal burkar, men har svårt med plats för fler som det är.

Detta började jag med nångång mot slutet av 90.talet när jag av nostaligiska skäl köpte en och annan burk för att PCn är så själlös.

Jag har oftast inte tid ens att starta mer än några få per år, en del har givit upp i vissa delar så det är en samlargenre som kommer sluta med att alla burkar inte funkar.

Jag har en del originella maskiner och har hållit mig ifrån rent arbetsmässiga datorer som jag anser var trista.

En del va dem kostade 30-35 tusen på sin tid och har idag inget reelt värde alls egentligen, så marknaden för datorer är än sämre än för serier.

Jag har fått avstått en hel del burkar pga platsbrist och pga att jag haft bättre ex, i originalkartong osv.

Jag är klar förkämpe för dessa och antar att de kommer dö med mig utan tat nån bryr sig[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte om det är medvetet samlande, men det börjar bli en del VHS vid det är laget då de ofta är otroligt billiga nu när DVD:n har slagit igenom (och nästan är på väg ut igen, redan).

Du är ingen hemmapulare med Amiga, då? Jag tycker att om man har 2-3 av samma märke borde man kunna koppla ihop delarna som funkar till en fungerande burk.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja, klart jag gjort en del med dem, men att komma online har varit ganska dyrt.

Mn Atari Falcon 030 som var Ataris goodbye till tillverkning av datorer kan spela mp3or i sterero, imponerande av en sån burk.

Nä alltså de flesta funkar ännu alltså, men hårddisar i vissa ger upp och liknade fel, var mest det jag menade, jag har en Amiga 3000 som funkar helt ok med 2 HD och 2 diskettstationer som jag kör med ibland.

Jag har en vrålvässad Amiga 600 med den minsta de gjorde med ett 030 50mhz kort på och 32mb minne, den är kul då den aldrig var avsed att ens fungera med de grejor jag har.

Och som sagt några Silicon Graphics burkar, oftast tyvärr med problem att koppla en monitor till,men det var dessa som startade filmernas datoriserade effekter som Terminator 2 tex.

De är i princip bara stora beräknadnde grafikkort, som idag ter sig fånigt men som var nåt annat då, de ärt högst personliga med vilket i högre gra ändå gäller hemdatorerna från min äldsta ABC80(1978 och var min skolas "dator" när jag var liten, vi fick gå och se på den) till den yngsta Atari Falcon från 92.

Jag försöker använda de som funkar från 8 bit till 32bit, inget är som originalet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Som modellbyggare, så är jag byggare och inte samlare,
det är en ren slump att jag har sådär obyggda 1000 modeller...

Å inte samlar jag på tändsticksaskar heller, det slutade
jag med runt 1973, men principiellt, så klipper jag en ask
så fort jag får den mer eller mindre gratis, så det har väl
blivit 1,5 flyttkartonger av varan.

Spritflaskorna på 4-5 cl är bara souvenirer, så det hundratal(+)
(med innehåll) som finns sparar jag till den dagen jag beslutar
mig för att supa mig till döds, i sällskap med Hennessy, Grants,
VAT 69, snapsar tilräckligt för en grym kräftfest osv...
Men samlar på dem gör jag inte!

Jag samlar enbart på serietidningar!!
(Om inte trisslotten ramlar rätt, då blir det italienska
motorcyklar, de två jag har är för mitt basbehov!)

Jens
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

jens-olof: en av dina absolut skönaste inlägg här på forumet :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Vet inte om böcker och andra trycksaker räknas som serierelaterat? Men det är nog mitt huvudsakliga område. Tryckt papper. Häromdagen bestämde jag mig att samla B. Wahlströms ungdomsböcker # 1 - 1000 i förstaupplaga, mest för att de är små, oftast förhållandevis billiga, och har snygga omslag. Så det inebär att jag måste göra mig av med något annat.

Reglerna för biblioteket hemma är att böckerna får inte ta sig ut i resten av huset. Kommer det nya, måste några av de gamla försvinna. Och alla böcker måste stå i hyllorna, inga högar på golvet. Det är mina egna regler, och de fungerar utmärkt mot Hoarding , som Wakuran talade om i en annan tråd. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag samlar på allt med Olympiad och VM i fotboll som går in i en pärm (exempelvis förstadagsbrev, vykort, frimärken, biljetter, autografer, medaljer, pins, klistermärken, program, CD-singlar, foton, vimplar). Ju plattare desto bättre.

Min arbetskamrat samlar på flygplans-kräkpåsar [:D]
Grym samling!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Frimärken, vilket kanske för många låter som en trist standardgrej. Men det är egentligen ett väldigt bra samlarområde. Dels av förvaringspraktiska skäl. Det går in massor med frimärken i ett album och några album tar inte särskilt stor plats. Dels för att mängden samlare har minskat kraftigt och de egentliga värdena har också gått ner kraftigt, och det är kul att få köpa nånting billigt. Det är få andra saker som är billigare nu än när jag var barn.

Sen gillar jag det också för att det är ett så klassiskt samlarområde.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Lofty Peak skrev:
Jag samlar på allt med Olympiad och VM i fotboll som går in i en pärm (exempelvis förstadagsbrev, vykort, frimärken, biljetter, autografer, medaljer, pins, klistermärken, program, CD-singlar, foton, vimplar). Ju plattare desto bättre.

Min arbetskamrat samlar på flygplans-kräkpåsar [:D]
Grym samling!


Jag har en del Panini-produkter från VM i fotboll (jag tror det är Mexiko-86 och Italien-90) och ett bra från tidigt 80-tal från Engelska ligan. Nåt som intresserar dig? Det ligger bara här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Har förresten hela Panini-albumet från 1990 komplett med alla klistermärken i, men det är annars i rätt halvdant skick.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hey! det här är ingen sälj och köp tråd.

Håll er till seriesamlingen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

UlfK skrev:Häromdagen bestämde jag mig att samla B. Wahlströms ungdomsböcker # 1 - 1000 i förstaupplaga


Du råkar inte ha koll på Rabén & Sjögrens ungdomsböcker i "pop"-serien också? En av mina små samlingar är nämligen Hans-Erik Hellbergs bokserie om amatördetektiverna "Dunder & Brak", och de finns i den samligen allihop, utom möjligen den första, "De enögda banditerna". Den har jag sett som "en bok för alla barn"-pocket, men aldrig som pop-bok med orange rygg och omslagsbild av Hans Arnold ...
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Har väl alltid samlat på något sedan de åren man började i skolan. Under de första åren hamstrade man såklart serier-Bamse och Kalle Anka. Sedan blev det andra titlar när åldern steg. Dessa sparade objekt såldes vid tonårens början. In i livet kom hockeykorten som hängde med under många år, även några år efter att "eran var slut". Vidare har jag även samlat på DVD-film och CD-skivor, vill inte tänka på hur mycket man plöjt ner i detta projekt.[:(] De är dock numera avyttrade för att ge lite "space".

Min far har samlat på frimärken i sin ungdom, vars album man har bläddrat i vid diverse tillfällen. Han har även försökt väcka mitt intresse för att "börja med detta". Har även varit nära på att ta "upp" hockeykortssamlandet igen, intresse för objekt med lokal anknytning till min hemort har också dykt upp. Dvs vykort, tidskrifter, pins m.m. Har dock köpt vissa enstaka objekt av dessa typer...

Men jag måste göra Jens-Olof "sällskap" och säga att jag bara samlar på serier...trots att jag inte har en massa tändsticksaskar.[:p] Eller oöppnade spritflaskor stående(vad det nu kan bero på?!) Men jag "kämpar" varje dag inför dilemmat att inte börja samla på "något nytt"-får se hur länge jag klarar mig!?[B)] Är man beroende så är man... [;)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Samlar inte på något annat än serier och relaterat.

Innan jag började med serier så samlade jag frimärken. Har kvar samlingen men den har varit vilande i 25 år. [|)]
Var en landssamlare som hade påbörjat samlingar av Sverige, Tyskland (Reich&BRD), Frankrike och Ryssland. Kom längst med den svenska samlingen. De vanliga luckorna är kvar, t ex har bara 4 skill bco, dåligt med högvalörer 1924, dåligt med 3+4-sidiga osv. De andra länderna är gigantiska men jag fick ihop schyssta grundsamlingar, tycker jag.

Samlade också svenska mynt.
Min farfar hjälpt en lanthandlare med snickerier m m och fick som betalning att vi fick gå igenom handlarens myntdubbletter. Det var många hinkar med gamla silver- och kopparmynt. Vi fick plocka ihop ett av varje mynt som vi hittade. Det blev nästan komplett av Gustaf V, komplett Gustaf VI och ganska så mycket Oscar II. Inte kanonkvalitet precis, men kul ändå. Sen åkte vi många gånger till mynthandlaren i Borås och kompletterade med jubileumsmynten. Har inga guldmynt, men samlingen finns givetvis kvar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

fick farfars hela myntsamling så då var man plötsligt myntsamlare också :]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Schuberg skrev:
Har väl alltid samlat på något...

Men jag måste göra Jens-Olof "sällskap" och säga att jag bara samlar på serier...

trots att jag inte har en massa tändsticksaskar.[:p] Eller oöppnade spritflaskor stående


Har också alltid samlat på något. Tex mynt. Dock aldrig så blint som serierna nu. Smurferna kom närmast. Så jag säger nog att nu samlar jag bara på serier. Ibland köper jag något Moby Dick-relaterat, men det är bara en kul grej. Jag hittade förresten nyligen ett vitrinskåp på loppis som passade mina miniatyrflaskor (tomma).

/Magnus
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Samlar på hockeybilder från två spelare. Öppnar dock inga boxar (ganska kul att titta på youtube dock tycker jag). Kan inte säga att det är mitt största intresse utan nästa mer bara en vana som hänger kvar från tidigare år.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Magnus skrev:Innan jag började med serier så samlade jag frimärken. Har kvar samlingen men den har varit vilande i 25 år.[|)]
Var en landssamlare som hade påbörjat samlingar av Sverige, Tyskland (Reich&BRD), Frankrike och Ryssland. Kom längst med den svenska samlingen. De vanliga luckorna är kvar, t ex har bara 4 skill bco, dåligt med högvalörer 1924, dåligt med 3+4-sidiga osv. De andra länderna är gigantiska men jag fick ihop schyssta grundsamlingar, tycker jag.


Jag samlar också på länder fast bara Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Däremot hoppar jag över paren och i vissa fall även 3- och 4-sidiga "singlar". Frimärken är ett samlingsområde där experter mer eller mindre har bestämt hur man ska samla, men jag samlar lite mer som jag själv känner för, vilket jag tror är viktigt för att inte tröttna.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

rkaj skrev:
UlfK skrev:
Häromdagen bestämde jag mig att samla B. Wahlströms ungdomsböcker # 1 - 1000 i förstaupplaga


Du råkar inte ha koll på Rabén & Sjögrens ungdomsböcker i "pop"-serien också? En av mina små samlingar är nämligen Hans-Erik Hellbergs bokserie om amatördetektiverna "Dunder & Brak", och de finns i den samligen allihop, utom möjligen den första, "De enögda banditerna". Den har jag sett som "en bok för alla barn"-pocket, men aldrig som pop-bok med orange rygg och omslagsbild av Hans Arnold ...


Nix. Den kom ut i POP, men det är ohyggligt sällan man ser H-EHs böcker i loppisfållan. Jag har den inte. Har inte börjat sampla R&S-POP. Än. Här är LIBRIS-sidan för förstaupplagan:
http://libris.kb.se/bib/916315
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Anders1 skrev:
Jag samlar också på länder fast bara Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Däremot hoppar jag över paren och i vissa fall även 3- och 4-sidiga "singlar". Frimärken är ett samlingsområde där experter mer eller mindre har bestämt hur man ska samla, men jag samlar lite mer som jag själv känner för, vilket jag tror är viktigt för att inte tröttna.


Jag håller med dig. Skall man samla länder så måste man hitta på lite egna "lagar". För att t ex samla på sig ett komplett Tyskland så måste man ju vara mångmiljonär. Då får man tänja lite på reglerna istället, för att det skall bli kul. Jag menar, har man inte ambitionen att samlingen skall på utställning, så kan man ju göra som man vill.

Det finns faktiskt en klass för det numera. Den kallas "free form", om jag minns rätt. Var på frimärksutställningen på mässan för en 4-5 år sedan, då fanns den klassen med. De gamla klasserna land, motiv m m var ju rätt så elitistiska.
Simma lugnt!
Skriv svar