Agentum skrev:Jo sånna har man tittat på ibland på marknader, men de kan vara väldigt dyra även om de är fina förstås.
De små du har där tar ju inte så mycket plats heller som de större varianterna som finns.
Har du ingen Checker då appropå taxibilar?
Jovisst, priserna är ett aber. I synnerhet som kronan fortfarande är så pass svag. Beroende på utförande och tillverkare så varierar priserna, men för en bilmodell så ligger priserna oftast mellan 90-130 kronor för en modell i skala 1:87 och 400-600 kronor för en i skala 1:43. Udda modeller och modeller från mera okända tillverkare kan vara bra mycket billigare. Vad gäller utrymme så tar ju s.k. dioramabyggen en viss plats. Sen tar visserligen inte en enskild modell så mycket plats, men när man passerat en viss gräns, säg 1000 stycken, så börjar det bli aningen trångt.
Vad gäller modeller av Checker så har jag även ett par sådana, men inga av typen A11/A12 som väl kanske är den de flesta tänker på. Har liksom inte hittat några fina i just de skalor som jag försöker hålla mig till. Firman Athearn tillverkade dock några i 1:87, men då rör det sig om Checker A8 som tillverkades 1956-1958. Det är dock på denna modell som de mera kända varianterna baserades då jänkarna i många fall inte förändrar så mycket om det inte var nödvändigt. Sista bilen från Checker rullade av bandet 1982, men företaget fortsatte som underleverantör av bildelar mm. och gick slutligen i KK så sent som nu i somras. Lägger med några bilder på ett par A8:or.
K-E Lindkvist skrev:Mycket bra fotograferat![:o)] Använder du mellanringar? De där bilderna borde du skicka in till tidningen Automobils Playground-avdelning för leksaksbilar och liknande (http://www.automobil.se/zino.aspx?articleCategoryID=22). Det har varit stiltje på den fronten ett tag sedan de bytte chefredaktör.
Jag har själv medverkat där vid två tillfällen:
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11535
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=18955
Tack för omdömet om bilderna för det är inget i sig som är så speciellt med dem och jag har inte heller använt mig av några tillbehör. Bara vanlig digitalkamera med fem megapixlar (vilket verkar börja bli lite numera) och en plats med ganska bra ljusförhållanden. Är ingen direkt fotofantom, men jag brukar ta bilder av t.ex. mina modeller mm. för bl.a. försäkringens skull. Vid eventuell stöld eller skada är det lättare om man även har fotodokumentation. Egentligen bör man nog göra även samma sak med sina seriealbum mm. för att vara på den säkra sidan.
Det enda speciella i detta fall är att jag avsiktligt valde en kamera med en någorlunda bra makrofunktionen för att kunna ta acceptabla närbilder. Detta då det ändå rör sig om ganska små saker varför detaljerna blir viktiga. Artiklarna i Automobil sedan var klart intressanta, i synnerhet den om bakgrunden till att man samlar. Kände själv igen många av mina egna intryck då jag har liknande minnen. T.ex. då att sakerna inte togs med ut osv. utan jag var ganska försiktig för det mesta. Kom kusiner och annat ’löst folk’ (släkten är som bekant värst) så gömdes det mesta undan.