Hur mycket tjänar en produktionschef?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Hur mycket tjänar en produktionschef?

Inläggav braxtallrik » tor 19 nov 2009, 18:30

Hej,här i loungen har det vsrit lite blandade ämnen, ishockey,porslin m.m så jag tänkte ställa en fråga enligt rubriken. Är detta ämne helt åt skogen så får någon moderator låsa tråden.
Anledningen att jag undrar är för att jag har varit på en intervju angående ett jobb som produktionschef på ett stort verkstadsföretag. Det ska vara ca 25 personer att basa över.Jag jobbar där på golvet och ser det här som ett bra tillfälle att "komma upp sig".Jag ska på en till intervju nästa vecka för samma jobb, men jag fick inget svar på den första vad lönen kommer att bli,bara vad jag tyckte var rimligt.Nu tjänar jag ca 28000 före skatt inklusive OB och skifttillägg.Som produktionschef ska man ansvara för personal,löner, budgetar och så vidare.Jag har ingen aning om vad ett sådant jobb borde vara värt lönemässigt, men det är ju ett helt annat ansvar och man tar säkert jobbet med sig hem flera dagar i veckan.Jag har tre småbarn så det påverkar ju familjen också med andra arbetstider. Man får inget mer betalt om jag jobbar 40 eller 60 timmar i veckan,det är samma månadslön ändå.Ville kolla om någon har en aning om lönen så att jag har något att fundera på. Jag får såklart veta vad de erbjuder mig om jag skull bli aktuell för jobbet,men som det är nu sitter jag och väger för och nackdelar mot varandra.Jag tycker att kanske 35000 vore rimligt för ett sådant jobb. Jag har ingen särskild utbildning som t ex. ingenjör eller högskoleutbildning, men det finns andra med låg utbildning som har fått liknande jobb på företaget.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 19 nov 2009, 18:35

Jo det är för jävligt, en del får jobb som vad som helst utan utbildning som de benhårt håller på andra, det gäller att ha en fot inne.

35papp är väl som en civilingenjör ungefär dvs 4 år på högskola.

Grattis får jag säga iaf.

/låginkomstagare
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » tor 19 nov 2009, 18:38

Det där är nåt som facket brukar kunna svara på.

Lycka till förövrigt! Hoppas att du får det.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 19 nov 2009, 19:06

Jo det brukar väl finnas listor för sånt.

Ta jobbet för fasen, att slippa alla år i högskolan är värt jävligt mycket.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 19 nov 2009, 20:19

35k i månaden låter rimligt för det jobbet. "Ingen särskilld utbildning" låter ju inte så meriterande, men kanske har du lång erfarenhet och kan verksamheten på just det här företaget i stället? Men budget- och löneansvar låter ju lite avskräckande ... Kanske kunde du ta någon kurs i företagsekonomi eller så vid sidan om?

Vad gäller lön för en civilingengör kan det vara nästan vad som hellst ... Som nyexaminerad och nyanställd civilingengör på Ericsson tror jag man tjänar sisådär 24k, eller så är man konsult på något högprofilbolag och tjänar kanske 60k ...

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » tor 19 nov 2009, 21:12

SCB rockar.

[ 122 ] Drift- och verksamhetschefer

Planerar, leder och samordnar varu- och tjänsteproduktion i stora och medelstora företag m.m., underställda en verkställande direktör eller motsvarande och i samråd med andra ansvariga chefer; ansvarar för personal-, teknik- och resultatutveckling; redovisar resultat och rapporterar till den verkställande direktören eller motsvarande; planlägger och leder den dagliga verksamheten.

Utbildning

Förgymnasial
36200
Gymnasial
37900
Eftergymnasial
48300

Ålder

25-39

37800
40-64
45300

Sektor

Stat

49200
Kommun
36400
Landsting
49500

Jag rensade ut en del (jag antog att du var en man tex)... finns mer om du söker på http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066

Majoriteten av produktionscherna på mitt job har ingen utbildning utan har jobbat sig till positionen så det är nog inget ovanligt.

Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Inläggav braxtallrik » tor 19 nov 2009, 21:16

[quote="rkaj"]

35k i månaden låter rimligt för det jobbet. "Ingen särskilld utbildning" låter ju inte så meriterande, men kanske har du lång erfarenhet och kan verksamheten på just det här företaget i stället? [/quote]
Nu vet jag inte vad lönen är utan 35k är väl vad jag skulle tycka vara rimligt för det jobbet och ansvaret, men det känns som att de är lite snåla med lönerna.Fast det visar sig om den dagen kommer. Nu är jag bara en av flera som har sökt,men jag har kommit förbi första gallringen.Det finns säkert de med gedigen utbildning som söker jobbet också. Fast det har som sagt hänt flera gånger på våran avdelning att "golvfolk" har fått chansen att bli "chefer".Jag har varit där i över 10 år så produktionen kan jag,men budget och lönedelen vet jag inte så mycket om,men det får man lära sig.Sen är det mycket som spelar in om det blir aktuellt med ett arbetsbyte, fritid,familj osv.
Visst är det som Agentum säger, att det gäller att ha en fot inne, särskilt nu när det är dystert på arbetsmarknaden.

Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Inläggav braxtallrik » tor 19 nov 2009, 21:22

Tack för länken Bufkin

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tor 19 nov 2009, 21:54

[quote="braxtallrik"]
men budget och lönedelen vet jag inte så mycket om,men det får man lära sig.[/quote]

Det är sånt som kommer, i början får man hjälp av andra (så är det inom alla yrken)

[quote="braxtallrik"]
Sen är det mycket som spelar in om det blir aktuellt med fritid,familj osv.
[/quote]

Ja du lär byta upp dig i årgång på bil och yngre kärring (hoppas hon glömt detta till sommaren[:D])
Sen får du nog skippa Minigolf och börja slå längre(långgolf) och offra loppisar på lördagar, skippa serier och samla viner(Ej Kartongvin)[:D][:D]

Det är bara att "Go Fore It"
Du ångrar dig om du skulle hoppa av för du inte tror du kan.
Lägg dig mellan 38-42 bra siffra man ska inte vara för snål.

Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Inläggav braxtallrik » tor 19 nov 2009, 22:11

[quote="burnout"]

Det är bara att "Go Fore It"
Du ångrar dig om du skulle hoppa av för du inte tror du kan.
Lägg dig mellan 38-42 bra siffra man ska inte vara för snål.
[/quote]

Skulle man ha sån lön, tänk vad mycket serier man kunde köpa då[:o)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 19 nov 2009, 22:55

Dock blir du väl höginkosttagrare och får 50% i skatt om du inte passar dig.

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » fre 27 nov 2009, 13:42

40K minst, om det är i Stockholm.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 27 nov 2009, 14:06

Marknadslöner 2009 från unionen

https://www.unionen.se/Templates/Page.aspx?id=46840&y=109&b=,6
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Inläggav braxtallrik » fre 27 nov 2009, 15:37

Tack för era länkar. Jag var på en till intervju så nu är det bara att avvakta och se om det blir något.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 27 nov 2009, 17:32

Ja lycka till, hoppas du får det.

Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine

Inläggav braxtallrik » tor 10 dec 2009, 09:45

Det sket sig. Det var tre tjänster som skulle tillsättas. Tyvärr kommer man kanske inte ända fram om man inte blir tillräckligt brun om tungan.I alla fall en som fick tjänsten har nog slickat ordentligt. Och " nä jag ä inte bitter" ;).

Återgå till "Loungen"