Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Om ifall Lars Vilks har sin yttrandefrihet i behåll:

jedi tomas skrev:se vad som hände, brända flagger, muslimerna far i taket .Han är rasit ,folk vill förbjuda han att teckna så ,alt ändra grundlagen så det inte är möjligt att göra sådana saker som han gjorde.


Folk blir arga och uttrycker det. Lars Vilks har yttrandefrihet och får häda muhammed. Jag har yttrandefrihet och får säga att det är jävligt korkat gjort av honom.

Muhammed är en symbol, den svenska flaggan en annan. Hundar och eld har symbolvärde. På vilket sätt är det värre att bränna en svensk flagga än att framställa Muhammed som hund? Frågar du mig är båda yttranden som bör vara tillåtna. Vilks yttrandefrihet är ohindrad, och vi alla genom skattsedeln lägger resurser på att skydda honom från dem han retar upp.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

spindelmannenelektra skrev:Vad tycker ni om tidskriften expo?

Jan Guillou uttalade sig om Expo för några år sedan och sa att han besökt deras våning på Östermalm och att det är det närmaste en politisk underrättelsetjänst man kan komma. Expo finansieras dessutom delvis av en märklig mix av bidrag ur statliga Allmänna Arvsfonden, annonsintäkter från sin tidning som kommer ut fyra gånger om året samt av privat sponsring. Chefredaktören Daniel Poohl, ansvarige utgivaren Robert Aschberg och den tidigare chefredaktören Stieg Larsson är bara tre av de till stiftelsen knutna personerna med mycket mörkrött/svartrött förflutet. Aschberg är ju som vi vet Maoist med förflutet i Sveriges Kommunistiska Parti och har tillsammans med bl.a. Stieg Larsson varit aktiv i de gravt kommunistiska Förenade FNL-grupperna som skänkte pengar till kommunistiska gerillamän och bildade opinion mot USA och västvärlden under Vietnamkriget.

Med tanke på dessa herrars förflutna och om vi ska försöka hålla någonsomhelst konsekvens i talet om att ränderna aldrig går ur så skulle jag vilja säga att det som kommer från Expohåll gällande partier till höger om Vänsterpartiet ska tas med en ordentlig nypa salt. Expo är inte en undersökande journalistisk tidsskrift utan ett verktyg för opinionsbildning med en mycket tydlig vänsterorienterad agenda, det bör man hålla i minne.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av spindelmannenelektra »

Vad tycker du helt ärligt talat om invandrare gammelsmurf? Hur vill du ha det?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

spindelmannenelektra skrev:Vad tycker du helt ärligt talat om invandrare gammelsmurf? Hur vill du ha det?

Tja, min personliga ståndpunkt är att jag vill ha ett samhälle som bevarar de traditionella värderingarna. Du vet, lite etik och moral. Att folk ska kunna känna sig trygga att gå ute om kvällarna. Att skurkar och banditer hålls i hampan och att straffen skärps för brott som ödelägger hela familjer (ex. mord och våldtäkt). Att barnen får en ordentlig utbildning och att våra äldre får en värdig tillvaro med trygghet och bra levnadsstandard. Att vi hjälper till där det behövs men att vi hjälper människor till självhjälp istället för att importera massor av folk och sen lämpa av dem i närmsta deprimerande miljonprogramsområde med betalt uppehälle men inget att göra om dagarna. Det är att be om problem, segregering och utanförskap. Jag vill ha ett samhälle där folk kan känna sig trygga och där man får säga och tycka vad man vill utan risk för repressalier i form av exempelvis uteslutning ur A-kassan eller avsked från arbetet eftersom man inte samtycker till den förda politiken. Ett samhälle där man kan kritisera exempelvis integrationspolitiken utan att bli stämplad som främlingsfientlig. Det handlar inte om rashets för att man tycker att den nuvarande riktningen inte fungerar. Det handlar inte om att kasta ut arbetssamma och skattebetalande jugoslaver som kom hit på sjuttiotalet och som skött sig i alla år bara för att man inser att någonting är fel när man ser att landets fängelser svämmar över av utlänningar som gör voltor för grov våldsbrottslighet.

De sju tidigare rikspartierna har enligt mitt sätt att se saken inte ens de här frågorna på sin dagordning. Det råder en sjuklig beröringsskräck när det gäller en del frågor. Media styr politikerna och om någon skulle föksöka (Folkpartiets språktester exempelvis) så sätter genast mediadrevet igång och rasistanklagelserna haglar. Det är väl inte för mycket begärt att anse att nya medborgare ska kunna ta sig fram någorlunda på sitt nya hemlands språk? Det finns ingen nazism i det, det handlar snarare om att ifall man behärskar landets språk så är det lättare att integreras och bli en del av det nya samhälle dit man sökt sig.

Avgrundsvänstern vrålar om sin klasskamp hela tiden och detta i en tid där inte en jäkel gör dagsverken eller lever i statarlängor. Alla som lönearbetar är förvisso arbetare men dagens arbetare har mycket lite gemensamt med arbetarna för sjuttio-åttio år sen. Jag känner mig bara beklämd av Ohlys ylanden, han är en depraverad person som står för föråldrade ideal. Sossarna lovar bara mer och mer bidrag till höger och vänster och mer lön för mindre möda är inte rätt väg att gå. Miljödårarna (no offence, Jens-Olof) är ett enfrågeparti vars idéer om att strafftaxera bensin och oljeförbrukning är totalt verklighetsfrånvända. Vi lever i en bilburen tid, hela vår vardag bygger på transporter av antingen människor eller material. Vi kan inte gå tillbaka till hästskjutsar eller leva på linfrön, det funkar inte. Centern fiskar i samma vatten som Mp. Folkpartiet har visserligen en del bra idéer med lite tuffare tag i skolan och lite mer krav på ungarna men det räcker liksom inte. KD... tja, jag är inte en särskilt religiös person så jag har lite svårt för det där Gudsköret. Moderaterna har väl gjort en bra mandatperiod i och för sig och Borg har navigerat oss ur en världskris som var fullt jämförbar med 30-talets depression men jag känner mig inte riktigt hemma där heller.

Jag är en värdekonservativ traditionalist och jag känner att jag inte får gehör i en alltmer likriktad sjuklöver av mer eller mindre socialliberala systerpartier som visserligen bråkar lite på syskons vis om några skatteprocent hit och dit eller om vi ska sälja ut eller förstatliga några gamla mjölkkossor till företag som med åren går allt sämre i statlig regi men som i allt övrigt är förvillande lika.

SD och SD´s väljare ligger inte och läser Sion Vises Protokoll innan de släcker nattlampan. Däremot ligger de vakna och oroar sig för ett modernt samhälle som snurrar allt fortare och där problemen hopar sig samtidigt som det råder beröringsskräck för vissa av de befintliga problemen hos de etablerade partierna. Egoismen sprider sig, rädslan sprider sig, våldet trappas upp och medierna och de etablerade partierna sticker huvudet i sanden och förnekar problemen och skulle någon protestera så demoniseras denne och får en -fobistämpel i pannan. Sverige och faktiskt hela västvärlden är ute på hal is. Vi kan inte göra mycket när det gäller andra länders politik men vi kan agera i vårt eget land och det är det som sker nu, trots protester och skuldbeläggning från strutsarna som fortfarande vägrar att inse att skiten faktiskt håller på att träffa fläkten.

Det här blev ganska långt men jag kände att jag kanske skulle förklara lite hur jag och många med mig faktiskt resonerar. Det är väldigt lätt att slå på autopiloten och resonera "Aha, han försvarar SD. Då är han en såndär obildad liten krake som är rädd för utvecklingen och skyller allt han inte förstår på invandringen" men som jag ser det går samhället inte framåt. Det går snarare neråt i en allt snabbare snurrande virvel samtidigt som samhällets företrädare blundar, håller för öronen och skriker "lalalalala" allt vad de orkar för att låtsas som att problemen inte existerar. Eller så håller de på och mässar om samma gamla problem som löstes för femtio-sextio år sen. Eller så hittar de på nya problem, som miljön eller svininfluensan, problem som är lätta att ha att göra med eftersom de inte är infekterade och där någorlunda konsensus råder. Ingen vill ju bo på en soptipp fylld med reaktoravfall eller dö i sängen av en plötslig febertopp.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Magnus Knutsson »

Gammelsmurf skrev:SD och SD´s väljare ligger inte och läser Sion Vises Protokoll innan de släcker nattlampan. .

En värdekonservativs bekännelser.... Vad jag inte kan förstå är hur en person som uttrycker så genomtänkta idéer kan stöda rasism. Självklart är SD inte antisemiter, det finns ju inte längre nån judisk kultur att skrämma folk med. Istället ägnar sej SD åt anti-islamism, som ju är precis lika äckligt som antisemitism.
Gammelsmurf skrev:öronen och skriker "lalalalala" allt vad de orkar för att låtsas som att problemen inte existerar. Eller så håller de på och mässar om samma gamla problem som löstes för femtio-sextio år sen. Eller så hittar de på nya problem, som miljön eller svininfluensan, problem som är lätta att ha att göra med eftersom de inte är infekterade och där någorlunda konsensus råder. Ingen vill ju bo på en soptipp fylld med reaktoravfall eller dö i sängen av en plötslig febertopp.

Nog var svininfluensan ett infekterat problem....eh... Här är det nåt jag inte förstår. En gång i tiden var det de konservativa som såg att naturen var hotad. De var faktiskt föregångare när det gälle att uppmärksamma miljöproblemen. Har alltså de konservativa nu för tiden förvandlat miljöhoten till nån slags sammansvärningsteori?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Gammelsmurf skrev:Miljödårarna är ett enfrågeparti vars idéer om att strafftaxera bensin och oljeförbrukning är totalt verklighetsfrånvända. Vi lever i en bilburen tid, hela vår vardag bygger på transporter av antingen människor eller material. Vi kan inte gå tillbaka till hästskjutsar eller leva på linfrön, det funkar inte.


Vi kan inte ersätta dagens transportapparat med hästskjutsar, det stämmer naturligtvis. Men vi kan inte fortsätta som vi gör särskilt länge heller. Oavsett om global-uppvärming-teorierna stämmer eller inte så har vi på knappt hundra år gjort av med ungefär hälften av all olja som finns. Inom några år kommer den olja som finns kvar att vara mångdubbelt så dyr att utvinna som den som utvinns idag. Inom några decennier kommer det att vara dyrare att framställa el med dieselaggregat än att anställa folk som vevar generatorer. [8D]

Samtidigt finns starka krafter som verkar för att hålla oljepriset nere. Det innebär att i stället för en gradvis ökning kommer vi att se ett slutpris på bensin och diesel som ligger ungefär som idag i några år till och sedan kommer "kris" när priset snabbt mångdubblas. Skillnaden mot sjuttiotalets energikris (som berodde på oroligheter bland de som utvann oljan) blir att priset inte sjunker igen efteråt utan ligger kvar på den höga nivån och fortsätter stiga.

Om vi när den krisen kommer är mindre oljeberoende än vi är idag kommer vi naturligtvis att kunna hantera krisen bättre.

jag känner att jag inte får gehör i en alltmer likriktad sjuklöver av mer eller mindre socialliberala systerpartier som visserligen bråkar lite på syskons vis om några skatteprocent hit och dit eller om vi ska sälja ut eller förstatliga några gamla mjölkkossor till företag som med åren går allt sämre i statlig regi men som i allt övrigt är förvillande lika.


Där känner jag igen mig ganska mycket. Men i stället för att rösta konservativt för en stark stat (sd) röstade jag progressivt för starka människor (pp).

I övrigt, tack för att du faktiskt tar debatten trots att en del av dina motståndare sänker den till sandlåde- eller gängkrigsnivå (en del är lite åt det håller här på forumet, men framförallt syftar jag på "ute i verkligheten").
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av LaFayette »

Gammelsmurf skrev:Gällande punkt tre så skulle jag vilja ha en källhänvisning på ditt påstående att man söker förbjuda svenskar och icke-svenskar att bilda familj. Och nej, Aftonbladet och Expressen räknas inte som trovärdiga källor.


Jag sa inte förbjuda btw.

Det står i deras invandringspolitiska program under förslag på regler om äkta makar. Du hittar det på hemsidan.


Gammelsmurf skrev:Däremot ligger de vakna och oroar sig för ett modernt samhälle som snurrar allt fortare och där problemen hopar sig samtidigt som det råder beröringsskräck för vissa av de befintliga problemen hos de etablerade partierna.


Men seriöst, varför? Känner du dig otrygg? Isf förslår jag att det är dags att du vaknar upp ur trygghetsnarkomanin och inser att du är eller din närmaste aldrig varit tryggare än nu.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag håller med med Alice Teodorescu: "Jag är övertygad om att majoriteten av de människor som lade sin röst på SD gjorde det för att markera ett missnöje mot de etablerade partiernas obefintliga integrationspolitik".

Vidare skriver hon vilket jag också håller med om.

”Den som tycker om Sverige röstar inte på Sverigedemokraterna” deklarerade Fredrik Reinfeldt i valrörelsen. Jag vill göra ett tillägg: Den som tycker om Sverige erkänner att det finns utmaningar. Den lyssnar till de allvarliga signaler som 330 000 medborgare gett uttryck för. Den levererar en politik som inte gör integrationsfrågan till ett eget sakområde, ­utan som ser den som en naturlig del av andra politikområden. Den som tycker om Sverige vinner tillbaka väljarnas förtroende med bättre lösningar under kommande fyra år. "

Såhär tycker jag Spindelmannenelektra.
Jag tycker om multikulturella Sverige. Jag tycker det är tryggt och skönt att bo här. Jag tycker Sverige är underbart med massa härliga människor från lite överallt. Älskar vår öppenhet. Jag stöter på trevliga människor överallt. Tycker vi skall vara stolta över att Sverige är där vi är. Självklart finns det problem men i stora hela tycker definitvt Sverige är ett tryggt och bra land och leva i.

Jag hoppas och tror att något nytt, seriöst, roligt, spännande, också "ungdomstänkande"-mångkulturellt parti parti kan dyka upp och ta tag i de frågor som berör Svenska folket. Sen tror jag att de etablerade 7 partierna kommer att ändra sig politik framigenom och förhoppningsvis kan möta fler människors behov. Det är viktigt att vi ser hur fantastiskt bra Sverige faktiskt är.

Jag vill nog kalla mig själv "progressiv internationalist". Jag tycker det är väldigt viktigt att vi skall bevara de svenska traditionerna men också öppna upp oss för annat spännade. Man vill ju inte stampa på samma ställe hela tiden. Vi är alla människor och olika. Det är väl bara kolla på det här serieforumet här är ju en massa olika människor från alla möjliga platser, kulturer, religioner. Det är ju asskönt. Jag tycker om X-Men om vi skall gå tillbaka till serier. I X-Men finns ju alla möjliga karaktärer från alla möjliga ställen i världen. Sen är Spider-Man klyschan helt ok att dra tycker jag: "With Great Power Comes Great Responsibilty" .

OT: Nej kära serieforums folk nu måste jag lämna den här debatten. Skall titta på min nya film Planet Hulk. Den kommer väl vara sådär. Fast det är ju alltid skönt med lite escapism. Sen har jag fått hem lite samlar saker. Captain America A Rebublic Serial del 2, 3 från 1944. (Ha, ha) Ett annan riktigt samlar trofe. Capatin America från 1944 på vhs också. Det blir en höjdare att ha i samlar hyllan. Har lite nya Neil Gaiman böcker att bita i också.

OT: Tycker debatten var mycket lugnare nu det sista. Skönt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

LaFayette skrev: inser att du är eller din närmaste aldrig varit tryggare än nu.


Ohja du har så rätt om inte Om fanns. För är du Sjuk,Arbetslös eller Utförsäkrat och måste ha med soss, Af och Försäkringkassan att göra, DÅ faller tryggheten. Då är du livegen för minsta klagande så är du borta ur deras register och kan övergå till att Tigga,Stjäla mm för att överleva men det drabbar inte dom som har säkra arbeten (Och vad är säkert idag?)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av spindelmannenelektra »

Gammelsmurf skrev:
spindelmannenelektra skrev:Vad tycker ni om tidskriften expo?

Jan Guillou uttalade sig om Expo för några år sedan och sa att han besökt deras våning på Östermalm och att det är det närmaste en politisk underrättelsetjänst man kan komma. Expo finansieras dessutom delvis av en märklig mix av bidrag ur statliga Allmänna Arvsfonden, annonsintäkter från sin tidning som kommer ut fyra gånger om året samt av privat sponsring. Chefredaktören Daniel Poohl, ansvarige utgivaren Robert Aschberg och den tidigare chefredaktören Stieg Larsson är bara tre av de till stiftelsen knutna personerna med mycket mörkrött/svartrött förflutet. Aschberg är ju som vi vet Maoist med förflutet i Sveriges Kommunistiska Parti och har tillsammans med bl.a. Stieg Larsson varit aktiv i de gravt kommunistiska Förenade FNL-grupperna som skänkte pengar till kommunistiska gerillamän och bildade opinion mot USA och västvärlden under Vietnamkriget.

Med tanke på dessa herrars förflutna och om vi ska försöka hålla någonsomhelst konsekvens i talet om att ränderna aldrig går ur så skulle jag vilja säga att det som kommer från Expohåll gällande partier till höger om Vänsterpartiet ska tas med en ordentlig nypa salt. Expo är inte en undersökande journalistisk tidsskrift utan ett verktyg för opinionsbildning med en mycket tydlig vänsterorienterad agenda, det bör man hålla i minne.


Jag har träffat Expo personligen. Härligt engagerade människor. De säger själva att de är politiskt oberoende. Jag är väldigt, väldigt glad över att de finns. De borde väl SD också vara då de inte vill ha någon med nazist ankyttning med i partiet. Expo jobbar ju för att synliggöra rasism och nazistisk verksamhet i Sverige, Europa och i världen. De har ett tufft jobb då det ständigt rings upp till dem och de får höra att de är "jude-as" m.m. Men deras arbete är livsnödvändigt för att människan skall gå framåt. Jag säger det igen vi är alla människor. Expo finns ju på nätet, Expo.se, intressant att följa deras tuffa och viktiga arbete. Tycker visserligen också det hade varit bra med mer hemsidor, tv-kanaler, tidningar, media m.m där man synliggör hur bra det multikulturella samhället fungerar. Vi måste lyfta fram mer bra saker med vårt multikulturella Sverige. Det finns så mycket gott.

Jag tror på människan kort och gott spelar roll var man kommer ifrån. Skulle ju sluta snacka men var tvungen att skriva om Expo då de är underbara männsikor som vill väl.

Angående vad du gammelsmurf skrev om varför du röstar på SD. Bra skrivit. Jag vill också ha ett tryggt Sverige, jag tycker vi har det. Men visst det finns alltid saker att förbättra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Magnus Knutsson skrev:
Gammelsmurf skrev:SD och SD´s väljare ligger inte och läser Sion Vises Protokoll innan de släcker nattlampan. .

En värdekonservativs bekännelser.... Vad jag inte kan förstå är hur en person som uttrycker så genomtänkta idéer kan stöda rasism. Självklart är SD inte antisemiter, det finns ju inte längre nån judisk kultur att skrämma folk med. Istället ägnar sej SD åt anti-islamism, som ju är precis lika äckligt som antisemitism.
[quote]

En lustig sak i samanhanget isf är att musslimer är de som ägnar sig åt antissemitism idag i klart störst majoritet.
De hade ju förr iaf uppe siter på nätet även här i landet med en massa propaganda, men jag antar att det är ok för att det inte kan finnas en rasism från någon annan än svenskar.


Appropå MP tex som vill lägag ner kärnkraftverken, ch chockhöja drivmedelpriser så att då folk tydligen ska sluta köra fordon, de är typiska stadsbor som röstar på dessa, det är klat tydligt när man ser var rösterna kommer från.

essa har inga som helst transportproblem och sällan uppvärmininsproblem (ja bara indirekt).

Det finns idag absolut ingenting som kan ersätta kärnkraftens del i eltillverkningen.

Vattenkraft står för lite mer än hälften och i princip resten av kärnkraft, vi har inga olje eller kolkraftverk för elframställning, tyvärr dock för värmeverk i just städer som ofta går på brunkol, vilket är det absolut skitigaste elände man kan elda medd.

Så vad som händer när man slår av kärnkraftverken är att en massa kolkraftverk i övriga Europa vrålar igång för att ersätat den bortfallna strömmen, jag kan inte se hur de kan vaar tat tänka på miljön faktiskt.

Slå igång Barsebäck igen dessutom, vad danskarna nu än må säga, de är olje och koleldare av stora mått och ska helt hålla käften om saken tycker jag.

Vindsnurror funkar liksom inte, om vi inet ska ha dem precis överallt, och så bör det ju blåsa med, solceller är rätt menklöst då vi lever i ett land där det är mörkt när elen behövs mest.

Uranbrytning och kärnavfall är självklart de tråkiga delarna, en det här fjantandet de håller på med nu att gräva ner det oändligt djupt (i miin kommun f.ö.) är löjligt när ett stenkast bort ligger ryssarnas gamla kärnavfall och annat i vanliga betongbunkrar ovan jord, åter igen gör vi oss löjliga bara, ett direkt hot finns och vi ska vrida till det i oändlighet, samam sak med de kärnkraftverk som går än idag i tex. Tjernobyl, folk tro att det är dött där baar och allt är avsluttt, det är enbart den anlägging som smälte som står, de övriga som var klarbyggda går för fullt än idag och det bussad in och ut folk mest hela tiden till dessa.

De är ännu av pre-datorformat där man helt enkelt styr allt mer eller mindre mekaniskt, det var ju en övning som r tvunget än idag att göras direkt på reaktorerna som ställde till det sist, det går inet tat simulera saker som i våra kärnkraftverk.

Folk borde ta reda lite på hur sånt här egentligen funkar och hur det ser ut i världen inan de öppnar käften om hur el ska framställas, för el behövs även till ev. elbilar.

Jo jag vet en del om det här då jag studerade ust till elkraftingenjör och har ju hört om det hela från ledande folk i landet.

Därför tycker jag att MP är muppar bara som lever i nån slags fantasi där man bara kan ta ctykeln eller tunnelbanan till allting, så länge det inte drabbar dem själva, jag mins non ganska tjock kvinnlig MP partimedlem för ett bra tag sen som tog taxi överallt och menade att det var ok för hon jobbade ju så hårt jämfört med andra:-D.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av LaFayette »

burnout skrev:Ohja du har så rätt om inte Om fanns. För är du Sjuk,Arbetslös eller Utförsäkrat och måste ha med soss, Af och Försäkringkassan att göra, DÅ faller tryggheten. Då är du livegen för minsta klagande så är du borta ur deras register och kan övergå till att Tigga,Stjäla mm för att överleva men det drabbar inte dom som har säkra arbeten (Och vad är säkert idag?)


Ja, det begriper jag. Jag skulle t o m vilja säga att det senaste fyra åren styre har gjort dessa personers vardag mindre trygg. Jag bara påpekade att gammelsmurfs hypotes om att problemen i samhället hopar sig och tillsammans med hans antydan om att det skulle varit bättre för helt enkelt inte stämmer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Allt styrs av de skattepengar som kommer in, jag förstår sällan folk som tror tat det bara finns att plocka pengar från nån hemilg skattkammre eller nåt, detta har byggts upp av alla olika konstellationer sen säkert 80-talet.

Det är ju ganska klart att vi som inte är halvägs till pensionsåldern idag förmodligen komer se massor av nya system, kanske får vi ättestupan när vi kommer så långt för att pengarna vi betalat in är slut för länge sen på annat.

Är det inte dags att vi slår vakt för det som redan är i stället för att fortsätta med det här vansinnet med bidrag som då ska tas från vemvetifan ungefär och tycka tat det är en bra lösning?
Visst vi siter inte på bar backe här i landet, men det kan ändras fortare än ni tror och ni kommer inte hitta era välgörare bland de här ni så väldigt gärna vill dra hit i massor.

Jag har hört det snacket redan, varför jobba när man kan få bidrag osv, det är helt etablerat i det här smhället redan kombinerat med rent löjliga krav på tramsjobb i form av skolning i rent teoretiskt strunt som inte krävdes bara för 20 år sen för samma jobb.

Man lär sig arbetet på plats inte i nån jävla skola om man nu inte jobbar inom nåt högst teoretiskt område.

Industrin är bara tat glömma Moderaternas iaf här ute manifest om en stora arbetskraftsinvandring för står jag inte ens som det ser ut nu, menar de tat de ska jobba för nån form av extra låga löner i den offentliga sektorn då?
Det finns inga jävla jobbmarknader som kräver invandring i sektorer som drara i pengar till landet, absolut ingenting.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Det finns begränsad antal x kroner som kommer in till staten varje år ,till budget .
Det som retar folk är hur det fördelas ,oavsett parti .
Frågan är vad ska staten bekosta för skatte pengarna ?
Vad ska staten inte använda skatte pengarna till?

Detta ska pengarna gå til ,kommunikation ,tex vägar,järnväg ,hamnar mm.Lagväsendet,Bra arbetslöshetsförsökring,Bra sjukvård med en bra rehabliterings trygghet med rimlig ersättning .Ett försvar mot inhemska och utrikes hot.

Pengar ska inte gå til detta .
Eon,vi har inget intresse av att finasiera kolkraftverk i Tyskland,Sas flygbolag är heller inget som ska finansiers av skattepengar ,Nordea ska inte delvis ägas av oss .
Staten och kommunerna ska inte äga företag .Det sköter marknaden om.Landshövdinag ,plats för misslyckade politiker ,eller plats för duktig du var får denna post med bra betalt .Partibidrag ,Staten ska inte hjälpa till finansiera partier .Tv och radio ,Staten ska inte äga och styra sådana saker ,specillet när dom inte är oberonde som påstås .
Kungen ,socialbidragstagaren nr 1 som inte behöver sälja allt han äger för att få bidrag .Ska finansieras av frivillga samt inträden till hans fastighter,samt hans företag och förmögenhet.Och skiljas ifrån staten,tillhör inte en demkrati och ha en odemokratiskt kung år 2010 utan får anses va pase.Riksdagen ,inte behöver vårt lilal land ha så många riksdagsmän ,ca 220 st hade varit lagom med tanke på befolkningsantal samt skatte inkomster .Eu ,där har vi många 100 tals miljarder att spara varje år eftersom vi är en av dom största som finansierar det ,utan att få tillbaka mer än smulor .Jordbruk ,där är pengar att spara .Landstingspoltikerna kan vi spara in på kan vi dra in på ,staten tar över samtliga landsting.Systembolaget säljs ,staten ska inte finansiera folks drickande eller tjäna pengar på det .Posten säljs ,i denna moderna värld så har den gått ur tiden. Resterna av aktierna i Telia säljs ,staten ska inte finansiera företag eller äga företag.var en del jag hade ,kommer nog på mer efter hand
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av MagnusR »

spindelmannenelektra skrev:Sen har jag fått hem lite samlar saker. Captain America A Rebublic Serial del 2, 3 från 1944. (Ha, ha) Ett annan riktigt samlar trofe. Capatin America från 1944 på vhs också. Det blir en höjdare att ha i samlar hyllan. Har lite nya Neil Gaiman böcker att bita i också.


Visa i godbitstråden!

Agentum skrev:det var ju en övning som r tvunget än idag att göras direkt på reaktorerna som ställde till det sist


Kombinerat med att nödstoppssystemet var felkonstruerat och förvärrade situationen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

jedi: jo men problemt har ju til del varit att staten gått in med pengar för att rädda företag, som banker i nöd Nordbanken som det hette fick ju folket betala för tat det sedan såldes ut till stora delar utan nån form av utdelning, ett sossetypiskt drag.

De var ju takl om att rädda SAAB med och det jag gissar att vi står som garant för lån där idag, och det är vansinne, det företaget var ju sen länge nåt an såg som totalt konkurshotat med sina 2 modeller som var ungefär likadana.
Detn fantastiska tekniken och nytaänkandet försvann ju en del med årn när de mer eller mindre4 var till 90% Opelbilar, jag tror inte på eländet än idag, men jag hoppas den typiskt dumme bilköparen här i landet gör det, som alla de som köpt Hollänska Volvo och trott det köpt nåt svenskt, och det sen 70-talet och än idag är det hollänska grejor i bitarna på de billiga modellerna.

Nu är Volvo iofs kinesiskt så de kan vi ju släppa helt, där finns väl inget vi gått i borgen för iaf.

SAAB hade förtjänat konkurs så illa skött det var anser jag, vi kommer få käka upp de där jävla lånen gissar jag.

Jag vet inte hur det är med Swedbank, efter deras generande enkelt förutsedda förlust i de hopplösa baltländerna där vi här slutligen fick betala deras förluser då de ville vava småpåvar och nanat i de skitländerna där inget är stabilt mer än kanske 5 minuter eller nåt.

Grannländer snackas de om, skitsnack, vi är inet skyldiga dem ett jävla skit, håll dem ifrån oss (jo jag bor på östkusten så jag känner till vad deras EU medlemskap enbart inneburit).
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:
mikaelbergkvist skrev:OM han faktiskt hade menat det - det är ett hypotetiskt antagande - skulle du alltså ha ignorerat det och ändå hävdat diverse (bort)förklaringar?
Du fattar nog att min fråga är huruvida du skulle ha hållit med om ett sådant hypotetiskt antaget påstående eller ej?
Om inte, vilket jag får anta, så är det ju goda nyheter att du inte heller tycker så.

Jag ser ingen anledning att ge mig in på spekulationer om hur jag skulle reagera i ytterst hypotetiska situationer. Det vore lika dumt som att fråga hur jag skulle reagera om det inte fanns några hav att bada i på sommaren.


Vilken hisnande jämförelse.
Det är SD's partiledare vi talar om, inte x antal liter vatten.

Fast skillnaden kanske inte är så stor..
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

Magnus Knutsson skrev:En värdekonservativs bekännelser....

Va? [?]

Magnus Knutsson skrev:Vad jag inte kan förstå är hur en person som uttrycker så genomtänkta idéer kan stöda rasism. Självklart är SD inte antisemiter, det finns ju inte längre nån judisk kultur att skrämma folk med. Istället ägnar sej SD åt anti-islamism, som ju är precis lika äckligt som antisemitism.

Det är din uppfattning. Jag håller inte med. Lyckligtvis får jag fortfarande lov att inte hålla med dig i den här frågan även om den rätten på senaste tiden verkar ha urholkats på riksplanet.

Magnus Knutsson skrev:Nog var svininfluensan ett infekterat problem....eh... Här är det nåt jag inte förstår. En gång i tiden var det de konservativa som såg att naturen var hotad. De var faktiskt föregångare när det gälle att uppmärksamma miljöproblemen. Har alltså de konservativa nu för tiden förvandlat miljöhoten till nån slags sammansvärningsteori?

Det finns ett miljöproblem med lösningen på det är inte att börja strafftaxera den bensin som gör att vårt samhälle varje dag tar sig från punkt A till punkt B och sen hem igen om kvällarna. Någon slags sammansvärjningsteori har jag inte talat om, jag förstår inte varifrån du fått det? Vad jag skrev var att miljödebatten är en ganska harmlös och oinfekterad debatt som alla kan ha en åsikt om utan att bli stämplad som barnätare i sin bekantskapskrets.

rkaj skrev:Där känner jag igen mig ganska mycket. Men i stället för att rösta konservativt för en stark stat (sd) röstade jag progressivt för starka människor (pp).

Det hedrar dig att också du röstade utanför riksdagen när du inte kände dig hemma i de redan befintliga riksdagspartierna. Jag misstänker att vi har lite olika kriterier för idealsamhället så därför valde vi olika småpartier men det är självfallet så det ska vara. Det ska finnas valfrihet och förhoppningsvis finns det också partier som motsvarar våra önskemål.

rkaj skrev:I övrigt, tack för att du faktiskt tar debatten trots att en del av dina motståndare sänker den till sandlåde- eller gängkrigsnivå (en del är lite åt det håller här på forumet, men framförallt syftar jag på "ute i verkligheten").

Jag tycker att det är viktigt att ta debatten och stå för sina åsikter. Vi har alltför många som hindras på grund av arbete eller bekantskapskrets. En bekant till mig arbetar som lärare inom skolan och är väldigt påläst både på kommunal och riksnivå men han måste sitta tyst när valets förlorare vrålar ut sitt hat och sina ogrundade påståenden om nazism i lärarrummet eftersom ifall han hade yppat att han röstade på SD eller ifrågasatt deras påståenden så hade han inom kort fått göra avbön inför en högröd rektor som skulle ifrågasatt om hans påstått "odemokratiska värderingar" är förenligt med hans yrke. Hade han däremot röstat på Sveriges Kommunistiska Parti så hade det varit lugna puckar. Detta är hutlöst och jag vägrar acceptera att det får gå till så. Därför tar jag debatten istället. Vi får inte tillåta hetsarna att skaffa sig tolkningsföreträde eller "översätta" vad vi verkligen tycker.

LaFayette skrev:Men seriöst, varför? Känner du dig otrygg? Isf förslår jag att det är dags att du vaknar upp ur trygghetsnarkomanin och inser att du är eller din närmaste aldrig varit tryggare än nu.

Det får stå för dig. Jag känner många som inte håller med dig. Man behöver inte vara trygghetsnarkoman för att tveka över att gå över busstationen på väg hem. Vi upplever helt enkelt verkligheten på olika sätt och bevisligen känner vi att det finns olika behov inför framtiden. Det är vår demokratiska rätt att kunna känna så.

spindelmannenelektra skrev:Såhär tycker jag Spindelmannenelektra. [...]

Det är dina åsikter och jag stödjer självklart helhjärtat din rätt att uttrycka dem. Inga om eller men, du ska ha rätten att tycka som du gör och jag tänker inte ifrågasätta dig på någon punkt.

LaFayette skrev:Ja, det begriper jag. Jag skulle t o m vilja säga att det senaste fyra åren styre har gjort dessa personers vardag mindre trygg. Jag bara påpekade att gammelsmurfs hypotes om att problemen i samhället hopar sig och tillsammans med hans antydan om att det skulle varit bättre för helt enkelt inte stämmer.

Ett tillägg där... Det stämmer inte i DIN världsbild. DU tycker inte så. Det har du givetvis all rätt i världen att göra. Jag håller dock inte med dig och jag känner massor av folk som inte heller håller med och våra respektive inlägg i debatten genom våra valkuvert i söndags bekräftade detta.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

mikaelbergkvist skrev:Vilken hisnande jämförelse.
Det är SD's partiledare vi talar om, inte x antal liter vatten.

Fast skillnaden kanske inte är så stor..

Hm... Hur tänker du nu? Du ber mig att ta ställning till en synnerligen hypotetisk situation i en mycket spekulativ diskussion. När jag säger att jag inte ser nyttan med det så tycker du att jag gör en hisnande jämförelse och avslutar med ett personangrepp på Jimmie Åkesson.

Jag är medveten om att vi ska hålla god ton på forumet och att det jag skriver nu kan bryta mot någon av de regler jag själv utformade en gång i tiden men jag måste faktiskt ifrågasätta om du verkligen klarar av att föra en diskussion utan att hemfalla åt sandlådebeteende. Flera av dina inlägg har legat farligt nära den oresonliga gränsen och det här senaste är enbart larvigt. I ärlighetens namn börjar jag tvivla på om du är ute efter att debattera eller om du snarare söker gillra fällor för en person vars synsätt du tycker illa om och därför helst vill kunna smutskasta som straff för att denne inte håller med dig.

Helt ärligt så ser jag inget skäl att fortsätta att debattera med en person vars lägstanivå är så beklagligt låg.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Hahhaha jag man måste garva åt det här med trygghetsgrejen, man lärde sig snart även i småstäder var man inte gick hem på kvällen pga at det fanns ivandrare som ständigt var i knivslagsmål och annat där, detta genom dåtidens naloga polisradio som tyvärr avslöjade det hela, idag är den digital så nu har de nått målet med att ingen ska få höra hur det ligger till egentligen.

alltså jag måste skratta, var fan bor folk egentligen? jag bor i bonnskogen men har väl iaf besökt närliggande städer och kart sett vilka man byter sida av vägen när man möter, jag kan bara skaka på huvet för hur en del sitter hemma och fantiserar utan att egripa nånting egentligen.

Det är inte säkert att ränna runt i en stad hur som helst som "svensk" glöm det, den som påstår det är en typiskt sitta hemma med familjen och fundera mönniska som vi märker av många här.
Inget fel med det, men håll käften om saken då också om man inet vet vad som sker och hur otroligt lite som går att anmäla och få någon som helst ordning på.
Dock ska sägas fannns/fins även förtappade satar som växer upp som kompisar i de här gängen men har en helt sensk bakgrund, de bröt å svenka med gänget osv, det är otroligt hur det kan gå.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar