Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Intressant man.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Om han är så smart kanske han satsar på EU istället för riksdagen! [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Agentum »

Det gick som väntat faktiskt, Mona Sahlin drar ner sossarna så de kunde inte vinna på det personliga planet.

Sen har det inte blivit så eländigt som folk trodde sen det blev ett maktskifte förra gången, efter en svår inledning så har folk vant sig därför blev det ingen enorm skillnad, folk i gemen tror helt enkelt inget mer på de röda.

Jag tror att det är dags för Mona att avgå nu och sätta någon som kan det här med att argumetera och låta som den menar det den säger och inet som en inspelning gjord av andra, trots allt har hon possitionen då ingen anna ville ha den bara.

Inte för tat jag vill att sossarna ska leda landet, en faktum är att skillnaden mellan de olika blocken är ganska liten egentligen, det är småskit som några få procent här som tas någon annastans osv, de ar samma budget att gå efter.

Något arbetarparti i den gamla "goda" uppfattningen fins inte och kommer knappast finnas igen på allvar, idag är ju sossarna de med mest flis i sina personliga fickor, det är inte läge att snacka arbetare då.
Utspelen med en massa avlagda sosseledare och från grannländerna som utalade sig nu i slutrushen var löjeväckande och rent desperata åtgärder som jag tror folk bara kliade i skallen över och undrade vad de hade med saken att göra.

När det gäller SD's framgångar så speglar det antagligen främst bara tat inget parti tar upp deras huvudfrågor, det grottas rejält i sjukbidrag, i akassor, socbidrag och annat på stenhård nivå men inget i invandringspolitiken iaf inte officiellt.
I övrigt ren lekstuga ed talkörer och sådant från extremvänstern och att alla måste skrika högst om hur tolleranta och givmilda de är minsan, fast de aldrig visat det förr.

Det går inte att ha ett sånt demokratiskt system, acceptera hur folk har röstat och bemöt i stället om man nu inte gillar SD med argument i stället för att bedriva nån slags tävlande i att se bäst ut, det kommer oundvkligen slå tillbaka nästa gång det är val och ge SD än högre resultat, att det ska vaar så svårt, Sverige är ett fritt land my ass.

Jag har som ni ju förstår inget mot SD, men jag tror inet på dem för nån totalpolitik utan det är mer ett sätt att protestera, ungefär som att rösta på Miljöpartiet, fast något mer bestät då en MP röst automatiskt är en sosseröst då inget där någonsin kommer förändras och de drar iväg och får leda landet (tur nog då det är tänt men ingen hemma där).

Det var det valet, nu kan vi ta det lungt i 4 år till:-D
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Agentum skrev:När det gäller SD's framgångar så speglar det antagligen främst bara tat inget parti tar upp deras huvudfrågor


Där håller jag fullkomligt med dej, man har fullständigt schabblat bort hanteringen av det där, och nu blev det som det blev pga detta.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Frågan man ska ställa sig är om människor som gått längst fram i ett hyllningståg till Hitler i bruna skjortar, pilotbrillor och slickad bena på 80-talet är samma människor man vill ska bestämma över dagis, skola och äldreomsorg.

Jag tror att många röstar på SD för att framstå som lite balla och mot strömmen och tror att de röstar in SD för att "röra om i grytan" lite. De förstår inte vilken makt det innebär att ha 20-25% i kommunfullmäktige i en kommun. Jag tycker det är totalt oansvarigt att rösta in SD och jag drar alla SD-väljare över den bredaste kammen som finns - de är naiva, godtrogna och ena jäkla imbeciller allihop.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag har kickat ut alla som röstat på sd från min facebook vän-lista, och jag vet att många andra gör samma sak. Det krångliga är att hitta alla.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Erik S »

Själv håller jag på och debatterar med en facebook-vän med sd-sympatier. Tror det är ett bättre och mer givande sätt att gå på. De försvinner inte för att man ignorerar deras existens.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det beror på om man orkar och har tid.
Det kommer ju ivägen och tar tid ifrån de mera givande diskussionerna man har med sina riktiga vänner där.
Sedan tror jag inte att man kan resonera med kork - det bryter mot nån sorts naturlag. Har nån av dom där nånsin blivit omvänd?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:... faktum är att skillnaden mellan de olika blocken är ganska liten egentligen, det är småskit som några få procent här som tas någon annastans osv, de ar samma budget att gå efter.


Precis. Och ändå verkar det inte vara ens en procent som har röstat för återställd rätssäkerhet, proportionalitet i rättssystemet och yttrandefrihet i stället. [B)]

Agentum skrev:När det gäller SD's framgångar så speglar det antagligen främst bara tat inget parti tar upp deras huvudfrågor


Precis! "Etablissemanget" har gjort SD till en huvudfråga i valet och praktiskt taget varenda kotte på valbar plats på någon annan lista har gått ut och sagt att man inte under några som helst omständigheter kommer att ha med dem att göra. Och sedan har vänstergänget klagat på att högergänget inte har sagt tillräckligt tydligt att de inte ska ha med SD att göra.

Och så gjorde SD en reklamfilm, och tv4 gav dem en massa publicitet genom att vägra visa den. Och sen hjälpte TV4 SD att göra en mer tillrättalagd version och visade den i stället.

Agentum skrev:Det var det valet, nu kan vi ta det lungt i 4 år till:-D


Nu börjar valrörelsen 2014!
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rosen »

Erik S skrev:Själv håller jag på och debatterar med en facebook-vän med sd-sympatier. Tror det är ett bättre och mer givande sätt att gå på.

Don't bother. Att debattera med folk längst ut åt höger eller längst ut åt vänster är ungefär lika konstruktivt som att prata med väggar. Aggressiva väggar.

rkaj skrev:ändå verkar det inte vara ens en procent som har röstat för återställd rätssäkerhet, proportionalitet i rättssystemet och yttrandefrihet i stället. [B)]

Ja, vad hände egentligen med "Övriga partier" - PP, Fi och ev nån mer? De fick totalt 1,4 procent, vilket var en tillbakagång med 1,4 procent så minst en måste ju ha haft ett rejält uselt val, men jag har inte sett nånting redovisat nånstans om vem som fick hur mycket.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Wakuran »

Fi tog iaf fyra mandat i Simrishamn. Alltid något... =/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Rosen skrev:Ja, vad hände egentligen med "Övriga partier" - PP, Fi och ev nån mer? De fick totalt 1,4 procent, vilket var en tillbakagång med 1,4 procent så minst en måste ju ha haft ett rejält uselt val, men jag har inte sett nånting redovisat nånstans om vem som fick hur mycket.


Vad som är vad inom de 1.4 procenten börjar komma fram nu i och med den slutliga sammanräkningen. Hitills ser det ut som att pp har 0.72%, fi 0.56% och spi 0.21%, därefter blir det riktigt smått. Men varenda sak som någon har skrivit på en valsedel kommer så småningom att kunna läsas på http://www.val.se/val/val2010/slutresul ... index.html eller ett klick därifrån.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den fiktiva amerikanska ankan gick det skapligt för får man nog säga. Kalle Anka Partiet fick 7 röster, och Kalle Anka fick 6 röster. Bamse som är en svensk karaktär och på sätt och vis mer politisk än Kalle verkar dock inte fått en enda röst.

En fundering som slog mig under valvakan igår: Har det alltid varit så att det är det block som får flest röster som tillsätter regeringen? Eller var det tidigare så att det parti som fick flest röster blev regeringspartiet, oavsett hur det gått för blocket?

Många hänvisar SAPs dåliga resultat på Mona Sahlin, men har inte hört en enda nämna Wanja Lundby-Wedin som skäl, vilket bör spela en viss roll som chef på sossarnas propagandainstitution. Hennes skandaler är ju mycket färskare än Monas.
http://www.youtube.com/watch?v=RCjD7AhtSxg

Förstår inte heller vad Ohly menar när han så bestämt säger "Vi ska ta kampen" men själv inte ens vågar sätta sig i samma sminkloge som Åkesson. Får känslan att han skulle föredra att sitta i ett bombplan så han slipper se motståndarna i vitögat. Fann det underhållande när han svarade för MPs räkning så kategoriskt innan de själva fick möjlighet att svara, att de minnsann skulle hålla ihop med V och S. Som om MP bryr sig om dem, de vill få makt så de kan få igenom sina saker, så de sitter snart i Reinfeldts knä, ingen tvekan.

EDIT: Tycker Jan Guillou har helt rätt i denna intervju. Det är väl självklart att man måste syna vad vissa står för idag, inte anamma någon slags historisk syn då skulle ju även V ligga pyrt till, eller kanske att alla militanta veganer är MP-anhängare.
http://www.youtube.com/watch?v=7dwmYzZwxrQ
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Gammelsmurf »

APenny4YourThoughts skrev:Frågan man ska ställa sig är om människor som gått längst fram i ett hyllningståg till Hitler i bruna skjortar, pilotbrillor och slickad bena på 80-talet är samma människor man vill ska bestämma över dagis, skola och äldreomsorg.

Vi har ju de facto haft politiker i riksdagen som gått längst fram i tågen och skrikit om att göra revolution och skjuta borgare. Hur tror du att folk som CH Hermansson och Lars Ohly (för att bara nämna två av de mest markanta i efterkrigstid) har tillbringat sin ungdom? Lars Ohly stod ju till och med och manade till "utomparlamentariska aktioner" i sitt eftervalstal och det är väl ganska självklart att han menar att om det inte går att använda demokratin som slagträ mot folk som inte sällar sig i vänsterfållan så får man ta till betydligt trubbigare medel. Detta agiterande är förresten fullt i linje med hela vänsterns sätt att tänka. Går det inte med lock så går det med pock. Hela Vänsterpartiet var ju anslutet till Komitern och frotterade sig med olika diktaturkramande/diktatoriska element under väldigt många år, för att inte tala om alla studieresor till Sovjetunionen och även Nordkorea nu i modern tid. Ska man hålla någon slags konsekvenslinje i ditt sätt att resonera så måste man fråga sig om det är den här typen av människor som vi vill ska forma lagar i ett demokratiskt samhälle?

För övrigt så håller jag med LR26 ovan om att det inte är annat än ren idioti att hålla på och yra om nazism och rasism så fort SD kommer på tal. Man kunde kanske komma dragande med den bruna skjortan och hobbyheilandet i kvällspressen för ett tiotal år sen om man ville skrämma upp Svensson hemma i radhusvillan men det biter inte idag eftersom folk har genomskådat lögnen. SD har rensat ordentligt i sina led och rekryterat massor av nytt folk genom åren och ifall man då kommer farande med VM i nazireferens eller inbillar sig att partiet spelar med "dubbla agendor" visar man bara på sin egen ignorans. Att etikettera SD efter var man TROR att de står för istället för att läsa partiprogrammet påvisar bara att man själv inte har riktigt koll på vad man pratar om.

mikaelbergkvist skrev:Jag har kickat ut alla som röstat på sd från min facebook vän-lista, och jag vet att många andra gör samma sak. Det krångliga är att hitta alla.

Det där är bara så tragiskt att det knappt går att ta in. När folk inte tycker som du så tar du inte debatten, du klipper banden och raderar dem från ditt liv istället? Jo tjena....
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:En fundering som slog mig under valvakan igår: Har det alltid varit så att det är det block som får flest röster som tillsätter regeringen? Eller var det tidigare så att det parti som fick flest röster blev regeringspartiet, oavsett hur det gått för blocket?


För inte så länge sedan brukade s ha drygt hälften av rösterna, medans m, c och fp (som var innbördes ungefär lika stora) någon enstaka gång kunde komma upp i hälften tillsammans. Vid de tillfällena fick de prova på att regera tillsammans bäst de kunde, det var inte alltid de lyckades hålla sams.

Nu pratas det mycket om "kaos" och "strategier". Riktigt uppfriskande då att läsa Per Gahrtons konstaterande att om vi bara låter riksdagen göra sitt jobb som det är tänkt så är ett pytteparti som de andra vägrar samarbeta med inte nödvändigtvis något problem i praktiken. http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/ ... f-best-mma

En vän skickade bland annat denna tänkvärda tweet:

Blir något verkligen bättre av en manifestation där man deklarerar sin intolerans mot andras intolerans? Har det fått någon att byta åsikt?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Gammelsmurf skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag har kickat ut alla som röstat på sd från min facebook vän-lista, och jag vet att många andra gör samma sak. Det krångliga är att hitta alla.

Det där är bara så tragiskt att det knappt går att ta in. När folk inte tycker som du så tar du inte debatten, du klipper banden och raderar dem från ditt liv istället? Jo tjena....



Jo det är tragiskt att jag inte vill umgås med nazister.
Men man får hanka sej fram i alla fall.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rosen »

Gammelsmurf skrev:Vi har ju de facto haft politiker i riksdagen som gått längst fram i tågen och skrikit om att göra revolution och skjuta borgare. Hur tror du att folk som CH Hermansson och Lars Ohly (för att bara nämna två av de mest markanta i efterkrigstid) har tillbringat sin ungdom?

Det finns intervjuer med Ohly från 80-talet där han fäller uttalanden som "inskränkningar i demokratiska fri- och rättigheter kan användas till arbetarklassens fördel" och "vi får aldrig acceptera ett demokratibegrepp som står över klasskampen". Han är inget som rumsrena politiker borde ta i med tång imho.

rkaj skrev:Vad som är vad inom de 1.4 procenten börjar komma fram nu i och med den slutliga sammanräkningen.

Mycket intressant! Skillnaden är bara några hundra röster, men PP gick ju faktiskt lite framåt. Fi däremot tappade en dryg tredjedel av väljarna sen förra valet - ouch, Gudrun.
Junilistan och KPML(r) är nere på ensiffriga rösttal numera och hade inte ens beställt valsedlar. (Nåt gäng vid namn Rikshushållarna hade gjort det men fick 0 röster, så inte ens den som beställde valsedlarna använde dem.)

Allas vår anka verkar dock vara offer för en tilltagande politiskt splittring - han fick röster från både "Kalle Anka Partiet", "Kalle Anka" och "kalle anka partiet".
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

mikaelbergkvist skrev:
Gammelsmurf skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag har kickat ut alla som röstat på sd från min facebook vän-lista, och jag vet att många andra gör samma sak. Det krångliga är att hitta alla.

Det där är bara så tragiskt att det knappt går att ta in. När folk inte tycker som du så tar du inte debatten, du klipper banden och raderar dem från ditt liv istället? Jo tjena....



Jo det är tragiskt att jag inte vill umgås med nazister.
Men man får hanka sej fram i alla fall.


Sedan, om det är nån tröst, så har jag inte behövt kicka en enda av mina facebook vänner ännu, så det betyder att det finns inget att prata om.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

mikaelbergkvist skrev: Det är tragiskt att jag inte vill umgås med nazister. Men man får hanka sej fram i alla fall.


Det gör inte jag heller. [:)] Och jag känner inga heller, dom som jag känner som röstade på Sd, dom kan jag inte kalla nazister utan dom är vänner/kompisar än. Skulle dom komma med armbanderoll med ett konstigt kors så skulle jag nog ändra uppfattning. [:)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av UlfK »

mikaelbergkvist skrev:
Wakuran skrev:En stor del beror väl på hur kandidaterna uppfattas i media, också. Som jag förstått valduellen mellan Palme och Fälldin 1976 (jag var inte ens född då) hade Palme både argumenten och retoriken, men folk fick ändå förtroende för Fälldin för att han verkade gullig, och Palme hård och elak.


Det finns tillfällen när det slår tillbaka, visst, Obama har samma problem - men vem vann valet i slutändan i båda fallen?


Fälldin vann 1976, Obama vann 2008. Vann jag något?



En annan intressant sak är listningen för Kalle Anka-partiet. Om vi tittar här: http://www.val.se/val/val2010/slutresul ... index.html ser vi att splittringen orsakat djupa sår. Hade de fortsatt tillsammans hade Kalle fått totalt 30 röster, nu blev de 17 för Kalle Anka Partiet och 13 för Kalle Anka. Splittring är tyvärr typisk i den här typen av extremistpartier.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar