Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
Wakuran skrev:Jag förstår inte helt vad du menar här? Vill du att hon ska arbeta mer eller betala högre procent skatt?


Så enkelt är det inte. Jag respekterar hennes rätt att driva egna projekt som hon tycker är viktigare än välfärden (såsom societetsdamerna brukade göra för 100 år sedan). Och hennes rätt att få beröm för dem (såsom för 100 år sedan).

Men hon måste förstå att välfärden kommer från de som genererar skatter. Hon vill eller kan inte ens förstå denna enkla grund för välfärden och då är det löjligt med hennes anklagande övertoner.

Eller för att sammanfatta hennes artikel: "Då jag numera betalar mindre i skatt procentuellt så har jag valt att arbeta mindre varmed statens skatteintäkter minskar dubbelt upp. Alla klarar inte att bidra istället för mig så detta går ut över de svaga. Det är alliansens fel. Jag tänker inte låta mig mutas utan tänker bara bidra ifall jag tvingas till det."

/Magnus

PS, jag inser mycket väl att detta inte är vad hon menar, utan detta är vad som blir kvar när man tänker annorlunda än hon.

Och jag tänker som sagt annorlunda än dig. Då den största delen av ens lön är lön och inte skatt, blir det ett märkligt resonemang att man i sig ska arbeta mer än man behöver, och tjäna mer lön än man behöver, bara för att med en mindre del försörja skattesystemet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Och jag tänker som sagt annorlunda än dig. Då den största delen av ens lön är lön och inte skatt, blir det ett märkligt resonemang att man i sig ska arbeta mer än man behöver, och tjäna mer lön än man behöver, bara för att med en mindre del försörja skattesystemet.


Det är en del. En annan del är att skapa nya intäkter, hur de än fördelas. Hanna vägrar skapa värden ifall hon inte tvingas till det för att själv överleva. Hon skulle kunna skapa nya värden, generera både mer skatt och mer pengar till sig själv och skänka bort det sistnämnda, men hon är för egoistisk för det.

Hur som helst har du rätt i att vi tänker olika, men det finns heller ingen enkel sanning inom politik och ekonomi. Lite är vi tillbaka till idén att alla menar väl men har olika tolkningar av hur deras åtgärder påverkar samhället. Allt som allt får vi nog nöja oss med att tycka olika. Jag uppskattar både diskussionen som sådan, de poänger du framfört och även på ytan vad Hanna säger (märk dock att jag fortfarande är rasande över formen hon använde EDIT - tog tyvärr och tittade mer på hennes blogg, det var en otrevlig upplevelse, jag kan nog inte säga vad jag tycker om hennes stil utan att bryta forumets regler).

Ovan kunde jag inte låta bli att få "sista ordet", men vill du påpeka svagheter i vad jag sagt så gör gärna det. Själv har jag nog framfört allt jag kan och orkar nu.

/Magnus
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

Peral skrev:Jag tänkte nästan göra en karikatyr på Reinfeldt med anledningen av Moderaternas slogan "Sveriges enda arbetarparti" där Fredrik svänger piskan i luften över några arbetare med texten "I Moderaternas Sverige arbetar folk hårdare!"


Gör en ändå, Hur det än går så blir man nog bara glad över en sån. Det som är mest underligt är att dom kan kalla sig ett arbetarparti, om dom kallat sig "miljonär-partiet" hade passat bättre.

Nu har jag varit och röstat. Nu är det bara att luta sig tillbaka och invänta valresultatet. [^]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rufus »

Peral skrev:Jag tänkte nästan göra en karikatyr på Reinfeldt med anledningen av Moderaternas slogan "Sveriges enda arbetarparti" där Fredrik svänger piskan i luften över några arbetare med texten "I Moderaternas Sverige arbetar folk hårdare!"
Men nu är nästan det här kampanjandet över och vi får se vad som händer med den här tråden i mitten på nästa vecka!


Har redan gjorts. Jag såg en sån häromdan i en dagstidning. Reklam från LO.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Himla tur att jag inte lade ned tid på det, då hade jag antagligen anklagats för plagiat!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:Jag tänkte nästan göra en karikatyr på Reinfeldt med anledningen av Moderaternas slogan "Sveriges enda arbetarparti" där Fredrik svänger piskan i luften över några arbetare med texten "I Moderaternas Sverige arbetar folk hårdare!"
Men nu är nästan det här kampanjandet över och vi får se vad som händer med den här tråden i mitten på nästa vecka!


Kjell Nilsson-Mäkis variant. Kom ihåg vilket liv det blev om hans bilder våren 2006... [:D] (prinsessan på ärten, någon?) Han är rätt vass, för övrigt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av rdbulldozer »

Jag röstade först av alla i mitt valdistrikt i morse (då jag samtidigt la ut valsedlar för "mitt parti"( i detta icke-rationaliserande land måste partierna vara på plats när vallokalerna öppnar om man vill ha valsedllar för sitt parti
))
Jag fick granska att valurnorna var tomma innan de la på locket och de var så orutinerade(alt ringrostiga) att de inte ens frågade om legitimation.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Det var ett spännande val inatt ,en ny arena med nya förutsättningar .
Det råder ingen tvekan om att politik kommer snackas under dessa 4 år framåt av många anledningar av många folk som annars inte bryr sig om politik.
Kan säga där jag röstade fanns inget synligt valfusk ,så där funkade det bra .
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

jedi tomas skrev:Det var ett spännande val inatt ,en ny arena med nya förutsättningar .
Det råder ingen tvekan om att politik kommer snackas under dessa 4 år framåt av många anledningar av många folk som annars inte bryr sig om politik.


Här i min stad blev det nog en chock för många av att läsa tidningen nu på morgonen. Sd är det 3:e största partiet med 7 mandat ökade med 5. Debatten har varit häftig så att säga och tyvärr så har dom "rotade" politikerna inte vaknat upp än, fast alla larmklockor har ringt länge och dom har kört huvudet i sanden (som hela riksdagen gjorde)
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Felet är nog att alla gamla partier är fast i gamla tankar och att det finns bara dom .
Som du säger huvudet under sanden ,och levt i en fantasi värld.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Ja för Sossarna var det en häftig käftsmäll, detta valresultat. De om några bör vara vakna nu, men om man ska tro Expressen verkar de mest leta efter någon att skylla misslyckandet på.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:men om man ska tro Expressen

"tro"? "Expressen"? Det var en oxymoron som hette duga! [|)] [:D] Däremot ser jag fram emot den kommande idédebatten i partiet. Den kan bli intressant.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Jag tycker det verkar dömt att misslyckas! Socialdemokratin växte fram föra att föra kroppsarbetarens talan och skydda dennes intressen. Nu när tjänstemän växer förbi kroppsarbetare i antal så förlorar SAP sin identitet och dom säger "vad skall vi tro på, för att folk skall rösta på oss?"
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Dom är inte slipade nog med ord. Arbetare och företagare blev 'arbetsgivare' (det är positivt att ge) och 'arbetstagare' (vadå, snor dom jobben eller?)
och nu leker moderaterna med att kalla sej 'arbetarparti'.
Sådant spelar roll, men sossarna har inte längre en Palme, som hade retoriken och ordets makt på sin sida.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Först en persson ,sedan Sahlin.
Inte undra dom har problem ,behölvs nytt blod och yngre begåvningar i hela partiet för dom ska kunna komma tillbaka
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Wakuran »

En stor del beror väl på hur kandidaterna uppfattas i media, också. Som jag förstått valduellen mellan Palme och Fälldin 1976 (jag var inte ens född då) hade Palme både argumenten och retoriken, men folk fick ändå förtroende för Fälldin för att han verkade gullig, och Palme hård och elak.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Wakuran skrev:En stor del beror väl på hur kandidaterna uppfattas i media, också. Som jag förstått valduellen mellan Palme och Fälldin 1976 (jag var inte ens född då) hade Palme både argumenten och retoriken, men folk fick ändå förtroende för Fälldin för att han verkade gullig, och Palme hård och elak.


Det finns tillfällen när det slår tillbaka, visst, Obama har samma problem - men vem vann valet i slutändan i båda fallen?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

Katastrofen inom "S" heter M. Sahlin så är det. Ska dom få ett nytt starkt förtroende hos allmänheten så måste dom hiva fram någon som kan ta en debatt med Fredrik utan att mjäka runt. Det var det enda men tyvärr största misstaget "S" gjorde när man petade upp Mona i toppen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Peral »

Jag tror inte Mona ses som en vinnare ute i stugorna, inte som någon som kan leda landet. SAP behöver, om inte raset skall fortsätta en karismatisk ledare, typ Palme som folk antingen hatar eller älskar. Mona är för småljummen och ute efter att bli älskad av alla.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Ska dom få ett nytt starkt förtroende hos allmänheten så måste dom hiva fram någon som kan ta en debatt med Fredrik utan att mjäka runt.

Får Ilija Batljan stå på tillväxt några år så kan säkert han komma ifråga för partiledarposten. Han var enormt populär i Nynäshamn när han var kommunalråd där, och han har redan skakat om landstinget i Stockholm där han genom att tillämpa sina kunskaper i ekonomi lyckades sänka kostnaderna för det nya sjukhusbygget med 7-9 miljarder. Oppositionsrådet i Solna har höga tankar om honom och hon brukar enligt min erfarenhet veta vad hon snackar om! Han gjorde även bra ifrån sig när han gästade Ekots lördagsintervju i maj i år. En skärpt kille som dessutom verkar vara av den pragmatiska typen (även om hans kritiker påstår att han står lite väl långt högerut). För övrigt kallade ju redan Zäta Höglund Stockholms Arbetarekommun för "helvetets förgård" så det krävs mycket hård hud för att ta sig till toppen där... Han sitter redan i partistyrelsen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar