Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Mithroth »

rkaj skrev:Och sexköpsministern heter Sven-Otto Littorin, Owe Wiktorin var ÖB för ett decennium sedan.


Förtydligande, den av Aftonbladet påstådda sexköpsministern... [;)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

rkaj skrev:Jag tycker till att börja med att riksdagsledamoternas och ministrarnas löner är rimliga och att deras avgångsvederlag / pension / fallskärm är motiverad av det speciella att de är utsatta för omval vart fjärde år. Och sexköpsministern heter Sven-Otto Littorin, Owe Wiktorin var ÖB för ett decennium sedan.



Såg att jag hade satt fel namn på dom.

Ett litet avgångsvederlag lyckades han i allafall få (om han hade byxorna nere)

Är han värd det??? Kommer han att söka jobb aktivt??
I Hel [}:)] .e heller, han kommer att rulla tummar och ringa efter vackra damer. [;)]

#
På tisdagen beslutade Statsrådsarvodesnämnden att Littorin ska få 112.000 kronor i månaden i avgångsersättning, retroaktivt från 7 juli, dagen då han avgick, och ett år framåt. DN skriver att hans ersättning minskas med motsvarande belopp som lönen om han får andra inkomster under det året.

Littorin avgick plötsligt i juli i samband med uppgifter i Aftonbladet om att han köpt sex av en kvinna, vilket han själv förnekat. #
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Wakuran »

Apropå nördiga politiska satsningar måste jag nämna det här kristdemokratiska inlägget:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7600140.ab
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jens-olof »

Om vi ska avvika från ämnet och ha en allmänpolitisk kommentar, så är det
en form av sjuk humor, i alla fall för de som sett de vidriga bilderna från
minkfarmarna

http://www.centerpartiet.se/Media/Press ... knaringen/

Jens
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jedi tomas »

Inget fel på lagarna .
Det är det att alliansen har skurit ner på djurinspektörerna ,vilket gör att lagarna inte kan kollas om dom efterföljs.
Istället för skära ner där och gynna dom rika så borde dom satsat och fördubblat antalet inspektörer,som då kan kolla allt inte bara minkfarmarna utan även djurparkerna och bönderna tex
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

jedi tomas skrev:Inget fel på lagarna . Mera inspektörer,som då kan kolla allt inte bara minkfarmarna utan även djurparkerna och bönderna tex



Och kollar framför allt Ministrar (alla partier) så herrarna inte står med rumpan bar. Det kostar staten (oss) för mycket i fallskärmar. Toblerone kan dom få köpa. [:o)]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jens-olof »

jedi tomas skrev:Inget fel på lagarna .
Det är det att alliansen har skurit ner på djurinspektörerna ,vilket gör att lagarna inte kan kollas om dom efterföljs.
Istället för skära ner där och gynna dom rika så borde dom satsat och fördubblat antalet inspektörer,som då kan kolla allt inte bara minkfarmarna utan även djurparkerna och bönderna tex


Håller med dig, djurskyddsinspektörer har för lite uppdrag, är för få.
Fast ironin ligger mest i;
"De svenska uppfödarna står sig väl i denna konkurrens, tack vare god pälskvalité till följd av god djurhållning. Utan att ge avkall på djurskyddet, är vi övertygade om att branschen har en framtid också i Sverige."

Det är det som är det hemska, minska risken att åka dit, så skiter man i djuren!
Så seriös är branschen, för det finns ett antal som sköter sig helt efter lagarna,
men allt är så känsligt, så de vågar inte ens sätta dit de oseriösa, för de kommer
att dras över samma kam när det kommer ut.

Jens
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Finns det å andra sidan NÅGON bransch överhuvudtaget som är helt självsanerande och avreglerad? Det här gäller inte bara djurhållning. Överallt där man kan tjäna pengar och komma undan med det, kommer det att tullas på moralen. Jag tror det kallas kapitalism va?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:
rkaj skrev:Jag tycker till att börja med att riksdagsledamoternas och ministrarnas löner är rimliga och att deras avgångsvederlag / pension / fallskärm är motiverad av det speciella att de är utsatta för omval vart fjärde år. Och sexköpsministern heter Sven-Otto Littorin, Owe Wiktorin var ÖB för ett decennium sedan.



Såg att jag hade satt fel namn på dom.

Ett litet avgångsvederlag lyckades han i allafall få (om han hade byxorna nere)

Är han värd det??? Kommer han att söka jobb aktivt??
I Hel [}:)] .e heller, han kommer att rulla tummar och ringa efter vackra damer. [;)]

#
På tisdagen beslutade Statsrådsarvodesnämnden att Littorin ska få 112.000 kronor i månaden i avgångsersättning, retroaktivt från 7 juli, dagen då han avgick, och ett år framåt. DN skriver att hans ersättning minskas med motsvarande belopp som lönen om han får andra inkomster under det året.

Littorin avgick plötsligt i juli i samband med uppgifter i Aftonbladet om att han köpt sex av en kvinna, vilket han själv förnekat. #


Det fascinerande i sammanhanget är alltså att han tydligen tvingades avgå på grund av brottsanklagelse, och för nånting som inte är brottsligt i de flesta andra länder, t.ex. inte i övriga EU. Pga av den svenska Sexköpslagen måste alltså vi skattebetalare betala dessa miljoner. Hoppas att inte danskar och andra hör talas om detta, för vi lär ju bli utskrattade.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Generellt tycker jag det är rätt skönt att vi inte tillåter maktfullkomligt gubbslem att utnyttja trafficking-offer från östeuropa. De ska hängas ut som de svin de är. Jag betalar gärna avgångsvederlaget till SOL via skatten om det innebär att frågan blir belyst och gubbslemmet hängs ut. De ska rökas ut som kackerlackor.

Att man väljer att göra sig själv till en icke-offentlig person för att slippa granskningen är knappast förmildrande omständigheter. Det är bara ganska patetiskt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:Generellt tycker jag det är rätt skönt att vi inte tillåter maktfullkomligt gubbslem att utnyttja trafficking-offer från östeuropa. De ska hängas ut som de svin de är. Jag betalar gärna avgångsvederlaget till SOL via skatten om det innebär att frågan blir belyst och gubbslemmet hängs ut. De ska rökas ut som kackerlackor.

Att man väljer att göra sig själv till en icke-offentlig person för att slippa granskningen är knappast förmildrande omständigheter. Det är bara ganska patetiskt.


Fast trafficking är förbjudet även i övriga EU. Och det är naturligtivs rätt. Det som skiljer Sverige från övriga är att det inte görs någon skillnad på om sexsäljaren vill arbeta med detta eller inte. Det kan omöjligen vara rätt att göra så, men när lagstiftarna vill göra det lätt för sig blir det så. Jag vill inte vara med och betala för sånt.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

"Vill" är väl en fråga om hur mycket press och tvång man sätter på någon? Om jag vet att maffian håller min familj under bevakning så kanske jag också "vill" om polisen frågar?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Erik S »

APenny4YourThoughts skrev:Generellt tycker jag det är rätt skönt att vi inte tillåter maktfullkomligt gubbslem att utnyttja trafficking-offer från östeuropa. De ska hängas ut som de svin de är. Jag betalar gärna avgångsvederlaget till SOL via skatten om det innebär att frågan blir belyst och gubbslemmet hängs ut. De ska rökas ut som kackerlackor.


Det här är egentligen inget debatt jag är särskilt intresserad av att ge mig in i, men, två punkter:
1. Det rör sig bara om MISSTANKE för brott. Det är inte alls säkert att SOL har köpt sex.
2. Prostitution kan ske frivilligt, även om lagboken inte vill att det ska vara så.
(Dessutom kallades väl den prostituerade för "Anna", vilket väl inte tyder på att hon var traffickingoffer från Östeuropa.)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Erik S »

APenny4YourThoughts skrev:"Vill" är väl en fråga om hur mycket press och tvång man sätter på någon? Om jag vet att maffian håller min familj under bevakning så kanske jag också "vill" om polisen frågar?

Nu insinuerar du alltså, om jag tolkar dig rätt, att ingen människa någonsin skulle vilja ta betalt för sex av någon, och att i de fall där horan ändå påstår sig hålla på frivilligt så måste det vara under press, vilket jag tycker är ganska trångsynt att tro. Människor har olika etiska och moraliska uppfattningar.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Erik S skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Generellt tycker jag det är rätt skönt att vi inte tillåter maktfullkomligt gubbslem att utnyttja trafficking-offer från östeuropa. De ska hängas ut som de svin de är. Jag betalar gärna avgångsvederlaget till SOL via skatten om det innebär att frågan blir belyst och gubbslemmet hängs ut. De ska rökas ut som kackerlackor.


Det här är egentligen inget debatt jag är särskilt intresserad av att ge mig in i, men, två punkter:
1. Det rör sig bara om MISSTANKE för brott. Det är inte alls säkert att SOL har köpt sex.
2. Prostitution kan ske frivilligt, även om lagboken inte vill att det ska vara så.
(Dessutom kallades väl den prostituerade för "Anna", vilket väl inte tyder på att hon var traffickingoffer från Östeuropa.)


Jag håller med dig om att det är en debatt jag egentligen inte heller vill ta, men senast idag var det ett fall där en kopplerihärva med föregrening i Rumänien rullades upp (16 åtalade, bland annat en före detta landslagsman i fotboll och en nuvarande *stjärna* i Allsvenskan, googla om ni vill veta vilka).

Jag säger inte att alla prostituerade i Sverige är trafficking-offer, men det är tillräckligt lukrativt för att någon ska syssla med det. Enda sättet att stävja är att ta bort potentiella kunder (tror jag). Jag håller givetvis med om att ingen ska hängas ut innan man är dömd i domstol.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Erik S skrev:
APenny4YourThoughts skrev:"Vill" är väl en fråga om hur mycket press och tvång man sätter på någon? Om jag vet att maffian håller min familj under bevakning så kanske jag också "vill" om polisen frågar?

Nu insinuerar du alltså, om jag tolkar dig rätt, att ingen människa någonsin skulle vilja ta betalt för sex av någon, och att i de fall där horan ändå påstår sig hålla på frivilligt så måste det vara under press, vilket jag tycker är ganska trångsynt att tro. Människor har olika etiska och moraliska uppfattningar.


Nja, jag tänkte inte med så bred pensel att jag vill säga alla, det finns säkert masochistiska kvinnor som vill bli förnedrade, men vetskapen om att människor hålls mot sin vilja i Sverige som prostituerade är tillräckligt för att jag ska tycka att lagen är vettig i sin nuvarande form. Jag tycker frågan är större än den enskilda horans lust att ta betalt för sin kropp. Jag är av samma anledning emot alla former av narkotika. Jag tycker inte det är upp till var och en att knarka. Frågan är större än individen.

Jag blir lite trött när någon antar en så teoretisk liberalism att den enskildes fria val står över alla lagar och gemensamma värden. Speciellt när det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter som frihet och trygghet. Jag menar inte att du gör det, Erik.

"Det är horans rätt att sälja sin kropp." Jaså? Varför det?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

Äntä konstigt att nu när det snart är val (ca.30dagar kvar) så är det ingen som har kollat var alla "lovare" har händerna någonstans ifall dom har fingrarna i kors (dom kanske korsar tårna i skon?). Det lovas mycket i dessa dagar, Kd och C verkar lova mest, S och M är inte långt efter.

Tycker det är lite löjets skimmer över valet, Jag väntar på det partiet som kommer med att
"Skatt drar vi bara från dom som har över 500.000:-/år, resten kan lägga i insamlingsbössor som står utställda om ni känner för det" [:o)]

Undrar när smutskampanjen börjar???
(när det börjas slänga skit på alla olika partier)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av jens-olof »

burnout skrev:Äntä konstigt att nu när det snart är val (ca.30dagar kvar) så är det ingen som har kollat var alla "lovare" har händerna någonstans ifall dom har fingrarna i kors (dom kanske korsar tårna i skon?). Det lovas mycket i dessa dagar, Kd och C verkar lova mest, S och M är inte långt efter.

Tycker det är lite löjets skimmer över valet, Jag väntar på det partiet som kommer med att
"Skatt drar vi bara från dom som har över 500.000:-/år, resten kan lägga i insamlingsbössor som står utställda om ni känner för det" [:o)]

Undrar när smutskampanjen börjar???
(när det börjas slänga skit på alla olika partier)


Den har redan börjat, titta på Centerpartiets hemsida och deras politikerbloggar,
så ser man att de har haft dynggrepen gentemot Miljöpartiet under hela sommaren.

En riktigt rolig grej var när centern vid ett tillfälle när de skulle presentera sin politik,
så nämnde de "Miljöpartiet" oftare än "Centerpartiet"! [:D]

F ö har både Centern och Moderaterna utnämnt Miljöpartiet som "huvudfiende" detta
val, även om M just nu har fullt upp att flörta med sossar, men även de kommer snart
igång med smutskastningen mot MP när valdagen närmar sig.

Jens
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av burnout »

jens-olof skrev:F ö har både Centern och Moderaterna utnämnt Miljöpartiet som "huvudfiende" detta val, även om M just nu har fullt upp att flörta med sossar, men även de kommer snart igång med smutskastningen mot MP när valdagen närmar sig.
Jens


Det behöver Mp, även dom har en del tokigheter för sig (kd i Dalarna har börjat köra mp frågor i sin valkampanj nu (lägre bensin mm?) Har vi hört detta förut?

Alliansen måste nog köpa in en "dyngspridare" för att klara av att kasta skit på alla olika partier. [:o)] (Maud (c) kanske har en på sin gård?)

Skulle valet inte vara så intressant så skulle jag lagt mig på "sofflocket å skitit i allt" Vad jag hört så är det så fullt där så man inte får plats. [:I]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politik: Valet 2010 (bland annat Piratpartiet)

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar