Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

Ibland känns som det diskuteras väldigt lite om serier och mer om annat här på forumet (inte riktigt sant kanske, men...) där engagemanget är som störst, handlar det om vem som har rätt eller fel...

Vissa trådar, som till exempel den här, känns rätt onödig på ett serieforum.


(Ja, jag själv har deltagit)

Typ
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Klickade runt lite på YT som vanligt, och ramlade över dessa två. Först Arne Hegerfors som om jag förstår saken rätt egentligen bara citerar någon som sa det om sig själv.
http://www.youtube.com/watch?v=xmBd74wWqBU

Sedan Alexander Bard med som vanligt en lite oväntad infallsvinkel på det hela.
http://www.youtube.com/watch?v=rL_s3XKIu5s

Isegrim: Denna tråd uppstod ju via att Tintin i Kongo är uppe i domstol i Belgien, så det startade som en serierelaterad sak. När sedan spåret gled iväg till denna diskussion delades tråden och flyttades över till Loungen. Vill man inte delta i en specifik diskussion behöver man inte, det är upp helt och hållet till en själv att göra det valet, eller om man ens vill läsa tråden. Att beklaga sig över att andra diskuterar något som man själv inte finner intresse av blir dock rätt underligt. Det blir som att gå in i Marvel-tråden och klaga på att folk pratar om Spindelmannen där. Vet inte hur man ska tolka ditt inlägg men tycker låter som du vill att locket ska läggas på just för att du inte gillar diskussionen. Men som sagt vill man inte delta behöver man inte. Låt de som vill göra det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:Isegrim: Denna tråd uppstod ju via att Tintin i Kongo är uppe i domstol i Belgien, [...] Låt de som vill göra det.


Fullt medveten var och hur den uppkom, även var den sen hamnade. Men det var mer en suck, en suck över att så mycket tid ägnas (av mig och andra) åt sådant som egentligen inte diskuterar serier (eller ens samlande av ..). Jag följer nog inte ens en tiondel av trådarna här, även om jag kikar in på de flesta. Vi kan väl se det som en metareflektion eller nåt...

Parentes ...du har i och för sig klagat över att jag "gör inlägg som ingen är intresserad av"...slutparentes
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Peral »

Jag kan i sann Spiritanda sympatisera med Isegrims suck!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av jens-olof »

Förvisso är det så att vi har minskat diskussionerna i serierelaterade ämnen, fast det
måste väl bero på att vi har behov av att "prata" om annat?

För jag tror inte att någon gått med i forumet med utgångspunken att inte prata
serier. Själv undviker jag en del ämnen, fast det beror på att ofta så pratar jag om samma
ämnen inom jobbet eller i mitt privata nätverk. (Å så brukar så många ha fel! [:D] )

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Parentes ...du har i och för sig klagat över att jag "gör inlägg som ingen är intresserad av"...slutparentes

OT.

Snarare så att jag undrade över syftet med trådar som till synes verkade röra din egna privata forskning eller vad det nu är. Jag ser inte vad de fyller för syfte helt enkelt. Jag fick känslan att det egentligen inte var ämnen man kan diskutera eller ens en färdig presentation/analys som man då kunde ha åsikter om. Själv har jag inte heller riktigt förstått att patriotism när den är på regional nivå ofta är positiv men när den är på nationell nivå så är den istället negativ. Alltså en sammanställning som ska hylla Norrland är inget ögonbrynshöjande med, men skulle det istället gälla Sverige blev det genast mer tveksamt att alla skulle stå med öppna famnen. Påminner mig alltid om när Gösta Bernhard kör sin sketch som handlar om att vi alla är människor, men sedan räknas andra bort vartefter tills det är bara han själv som återstår. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

Well... LoL
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

OT angående påstådd lokalpatriotism, var det ett färdigt projekt och en färdig frågeställning kopplad till kulturhuvudstad 2014, som bland annat har som mål att lyfta kultur i regionen. OT

Men, det kan vi ta i rätt tråd istället.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Stefan_N »

Sydsvenskan frågade personer i Peking om bilden på kinapuffarna var rasistisk:


http://www.sydsvenskan.se/varlden/artic ... stisk.html

Det statistiska underlaget är dock endast fyra personer så det kan nog itne anses statistiskt säkerställt att bilden är ok i Kina...
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av MagnusR »

Avigsidan hade fått in en blänkare om misslyckad reklamplacering nära artikeln om Kinapuffar:
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt001.html (en bit ner, vid rubriken "Inlagt 21 september 2011")

/Magnus
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Stefan_N skrev:Sydsvenskan frågade personer i Peking om bilden på kinapuffarna var rasistisk:


http://www.sydsvenskan.se/varlden/artic ... stisk.html

Det statistiska underlaget är dock endast fyra personer så det kan nog itne anses statistiskt säkerställt att bilden är ok i Kina...


Man kan nog ifrågasätta metoden också. Det är ju givet att kineser i Kina inte har en aning om hur främlingsfientlighet och rasism ser ut i Sverige. Om spansk media åkte hit och frågade om en produkt som hette "Svensk gurka" och det var en liten ful gubbe med stora öron och Sverigedräkt hade väldigt få svenskar sagt att det var rasistiskt. Det är kontexten som avgör.

Om det anses vara rasistiskt kan bara asiater i Sverige svara på. Vad svenskar tycker eller vad kineser i Kina tycker är ju inte jättespännande. Vad jag förstår tycker de allra flesta asiater i Sverige att det är en löjlig debatt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Man kan nog ifrågasätta metoden också. Det är ju givet att kineser i Kina inte har en aning om hur främlingsfientlighet och rasism ser ut i Sverige. Om spansk media åkte hit och frågade om en produkt som hette "Svensk gurka" och det var en liten ful gubbe med stora öron och Sverigedräkt hade väldigt få svenskar sagt att det var rasistiskt. Det är kontexten som avgör.

Om det anses vara rasistiskt kan bara asiater i Sverige svara på. Vad svenskar tycker eller vad kineser i Kina tycker är ju inte jättespännande. Vad jag förstår tycker de allra flesta asiater i Sverige att det är en löjlig debatt.

Med din underliga logik skulle det alltså gå utmärkt att sälja godiset i Kina med klassiska förpackningen, för att där blir inte rasism längre. Eller menar du att kineser i Kina är så erbarmligt korkade att det inte kan förstå hur saker är i andra länder? Vi i Sverige kan aldrig förstå innebörden när KKK bränner kors i USA för att vi inte bor där själva och absolut inte kan förstå vad det har för innebörd där borta. Snacka om förakt för människors förmåga att förstå sin omvärld.

Nu snurrade du till det rejält. Du kommer säkert att påstå att du menade på ett annat sätt men mera knasigt än detta var det väldigt länge sedan jag läste. Det finns ingen som helst logik i detta, det är bara att inse. Bara för att de tillfrågade inte svarade vad du tycker att de borde ha svarat så kan du liksom inte skruva till det och underförstått peta in dina egna värderingar om dessa tillfrågade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Man kan nog ifrågasätta metoden också. Det är ju givet att kineser i Kina inte har en aning om hur främlingsfientlighet och rasism ser ut i Sverige. Om spansk media åkte hit och frågade om en produkt som hette "Svensk gurka" och det var en liten ful gubbe med stora öron och Sverigedräkt hade väldigt få svenskar sagt att det var rasistiskt. Det är kontexten som avgör.

Om det anses vara rasistiskt kan bara asiater i Sverige svara på. Vad svenskar tycker eller vad kineser i Kina tycker är ju inte jättespännande. Vad jag förstår tycker de allra flesta asiater i Sverige att det är en löjlig debatt.

Med din underliga logik skulle det alltså gå utmärkt att sälja godiset i Kina med klassiska förpackningen, för att där blir inte rasism längre. Eller menar du att kineser i Kina är så erbarmligt korkade att det inte kan förstå hur saker är i andra länder? Vi i Sverige kan aldrig förstå innebörden när KKK bränner kors i USA för att vi inte bor där själva och absolut inte kan förstå vad det har för innebörd där borta. Snacka om förakt för människors förmåga att förstå sin omvärld.

Nu snurrade du till det rejält. Du kommer säkert att påstå att du menade på ett annat sätt men mera knasigt än detta var det väldigt länge sedan jag läste. Det finns ingen som helst logik i detta, det är bara att inse. Bara för att de tillfrågade inte svarade vad du tycker att de borde ha svarat så kan du liksom inte skruva till det och underförstått peta in dina egna värderingar om dessa tillfrågade.


Du ställer frågor och svarar på dem själv. Gott så. Du är dessutom så klarsynt att du talar om vad jag ska tycka nästa gång och analyserar det innan jag har tyckt.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Raderade ett personagrepp.
Du lindar in det snyggt men innebörden var tydlig.

Skärpning, tack.

Ellingen - Moderator
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Wakuran »

Jag kan faktiskt förstå vad APenny4YourThoughts menar. Fazerkinesen kan anses rasistisk i en västerländsk kontext, då den ingår i en historia av stereotypiserande. I Kina är kinesen norm, och historian saknas, och därmed är frågeställningen obegriplig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:Jag kan faktiskt förstå vad APenny4YourThoughts menar. Fazerkinesen kan anses rasistisk i en västerländsk kontext, då den ingår i en historia av stereotypiserande. I Kina är kinesen norm, och historian saknas, och därmed är frågeställningen obegriplig.


Se där, vi verkar vara två med underlig logik. Maffigt med en hundraprocentig ökning. Ska vi se om vi kan fläska i med 50% till?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag kan faktiskt förstå vad APenny4YourThoughts menar. Fazerkinesen kan anses rasistisk i en västerländsk kontext, då den ingår i en historia av stereotypiserande. I Kina är kinesen norm, och historian saknas, och därmed är frågeställningen obegriplig.

Så rasism är inte rasism om den byter land? Det som är norm kan inte utsättas för nedvärdering? Måste erkänna att jag inte begriper logiken här. Rasism är för mig rasism, även om jag inte skulle kalla en stiliserad teckning för det, oavsett i vilket land den befinner sig, men det är jag det.

Med det så bör nog Fazer sälja godiset i Kina istället, både större marknad och ingen risk att bli stämplade som rasister. Det enda jag kan se här är att svaren från de fyra i Kina inte passade så då vrider man till det att de inte har något säga till om för de har ju ändå ingen inblick eller kan förstå vad som händer i andra länder. Det om något låter föraktfullt i mina öron.

Först tillfrågas folk här, då 97 procent inte tycker det är frågan om rasism. Det resultatet var inte gott nog för fel hade svarat, eller rättare sagt enbart rätt utvalda hade inte svarat. Sedan frågar man i Kina, om dock väldigt få. Men de dumförklaras istället då. Påminner om när folk kör sten, sax och påse. Ajdå jag förlorade, bäst av tre kör vi, skit också menade bäst av fem..........bäst av 37 miljoner? Eller som den svarte riddaren (klädd i svart inte mörkhyad så försök inte läsa in något nu) som vägrar ge upp när armar och ben är avhuggna. Kan inte ha fel, bara kan inte ha fel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Så rasism är inte rasism om den byter land? Det som är norm kan inte utsättas för nedvärdering? Måste erkänna att jag inte begriper logiken här. Rasism är för mig rasism, även om jag inte skulle kalla en stiliserad teckning för det, oavsett i vilket land den befinner sig, men det är jag det.


Ingen har påstått varken det du antyder eller motsatsen. Jag tror att du missar grundpoängen med ett par meter. Gå tillbaka och läs. Om det är rasistiskt eller inte kan vi lämna därhän. Det var metoden att försöka belägga rasismen genom att fråga människor som lever utanför kontexten där det påstådda rasistiska sker som är tveksam.

Jag skrev att "det verkar som" att asiater i Sverige tycker att debatten är lite löjlig. Jag har inte frågat alla, men av det som går att läsa och det som skrivs lite överallt så framstår det så.

Labrador Road 26 skrev:Eller som den svarte riddaren (klädd i svart inte mörkhyad så försök inte läsa in något nu) som vägrar ge upp när armar och ben är avhuggna. Kan inte ha fel, bara kan inte ha fel.


Det finns en i tråden som viftar rätt bra nu, eller hur?

Det är klart att du förstår vikten av kontext i sammanhanget? Wakuran förklarade scenariot väldigt bra. Jag vägrar tro att du inte förstår det.

Gemene man i Kina har INTE koll på svensk historia. Det har inget med deras förstånd att göra. Det är ett sundhetstecken. Det går inte att känna till alla nyanser i alla länders historia och det går inte att på stående fot bilda sig en uppfattning om vilka rasistiska strukturer som råder i samhällen som man inte känner till eller lever i.

Ska vi översätta förhållandet Kina - Sverige rent befolkningsmässigt, så motsvaras det ungefär av att en man från Seychellerna sticker en mikrofon under näsan på dig när du vandrar genom Stockholm och visar en bild på en vit häst med ett rött märke på. Han frågar dig om du tycker att den väcker anstöt. Vad svarar du på det? För dig är det en vit häst med ett rött märke. Med stor sannolikhet svarar du lite frågande att du inte tycker att den väcker anstöt. Det gör den ju inte i din Stockholms-kontext.

Lika lite som gemene man i Sverige har koll på interna koder och livet på Seychellerna har gemene man i Kina koll på Sverige. Det har inget med intelligens att göra.

Men att journalistiskt dra slutsatsen att något är eller inte är rasistiskt i Sverige utifrån vad kineser i Kina tror om Sverige är tämligen usel journalistik och bör ifrågasättas. Det är lite som att fråga barn om de vill ha stryk eller glass och när de svarar glass, säga att alla barn gillar glass.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Ska vi översätta förhållandet Kina - Sverige rent befolkningsmässigt, så motsvaras det ungefär av att en man från Seychellerna sticker en mikrofon under näsan på dig när du vandrar genom Stockholm och visar en bild på en vit häst med ett rött märke på. Han frågar dig om du tycker att den väcker anstöt. Vad svarar du på det? För dig är det en vit häst med ett rött märke. Med stor sannolikhet svarar du lite frågande att du inte tycker att den väcker anstöt. Det gör den ju inte i din Stockholms-kontext.

Lika lite som gemene man i Sverige har koll på interna koder och livet på Seychellerna har gemene man i Kina koll på Sverige. Det har inget med intelligens att göra.

Nu handlar det ju inte vad de i ett annat land har för underliga seder och bruk för sig. Logotypen på godiset ska ju föreställa en kines, ifrån Kina och mest troligen verksam i Kina på ett av risfälten. Då kan du ju inte vända på det och fråga mig här i Sverige om något de sysslar med på en ögrupp någon helt annanstans. Hade han visat upp en dalahäst och frågat vad jag anser om saken, för att det på Seychellerna anses som nedvärderande för en grupp svenskar som bor där att ett företag har just en dalahäst på någon förpackning, och i alla fall en av dessa svenskar har tagit illa upp och dragit igång en kampanj om detta. Vilket då leder till att deras media frågar exempelvis mig vad jag tycker om dalahästen det där utländska företaget har som symbol på sina produkter. Eller om du hellre vill en Kalles kaviar-liknande kille med än mer stereotypt utseende och stiliserad. Lite så där Thore Skogman-käck. Inte ens om företaget krängde surströmming därborta och med det förknippade Sverige eller svensken som den ruttna-fiskätaren skulle jag bli upprörd.

Men du får gärna tycka att det är fel människor som svarar, eller att deras svar är fel för att de inte vet bättre eller vad anledningen nu må vara, det är helt upp till dig. Jag blir inte upprörd av godiskinesen eller på att 97 procent inte heller blir det.

EDIT: När man klickar runt på Youtube snubblar man över allt möjligt underligt. Detta skulle nog de flesta inte se som så underligt, i alla fall de som gillar allmängiltig underhållning på SVT, men vad är det killen sjunger egentligen, indianer? När ska denna hamna på listan över spärrade saker i kulturarvet tro.
http://www.youtube.com/watch?v=mp_YOMoyTg0
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Cadial »

Liknelsen med Kalles Kaviar ar intressant. Den bilden maste nog plockas bort inom en snar framtid eftersom malgruppen inte langre kanner igen sig sjalv.
Skriv svar