Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Grumme »

pogono skrev:De som är utsatta måste ha tolkningsföreträde.


Så då är det rasistiskt att kalla mig "svenne" eftersom jag är vit och blir kränkt av det?
Eller går du på vänsterns linje att vita människor inte kan bli rasdiskriminerade?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

pogono skrev:De som är utsatta måste ha tolkningsföreträde.

Det är väl just där mycket av problemet kommer in vad jag kan se. Det är inte de som är utsatta som bestämmer, får igenom vad som är godkänt eller inte, utan det är akademiker och andra välbesuttna som ska måna om andra längre ner på samhällsstegen. Journalister som bor i fina våningar i innerstan, om än på Söder, som låtsas att de är några slags förkämpar. Eller politiker ute i Danderyd/Djursholm eller i sämsta fall Nacka som vill framstå som så måna om alla.

Jag kan liksom inte ta välbärgade vita övre medelklass-personers "kamp" för nedtryckta minoriteter på allvar. Det ringer så falskt och genomruttet när man försöker vinna poänger på andras utsatthet.

Så det är ju inte som jag ser det de utsatta som har företrädet utan helt andra. Kan de medvetet eller undermedvetet hålla kvar greppet runt andra, bland annat genom att bestämma vilka åsikter pöbeln ska tillåtas få ha, så riskerar de inte att själva ramla ner några pinnhål.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av pogono »

Grumme skrev:
pogono skrev:De som är utsatta måste ha tolkningsföreträde.

Så då är det rasistiskt att kalla mig "svenne" eftersom jag är vit och blir kränkt av det?

Ja, absolut. För mig är det inget konstigt med det. Oavsett om det avser etnicitet eller kultur ska man inte uttrycka sig förklenande om andra människor. Att tillhöra en minoritet ger inte frikort att kränka andra, varken majoriteten eller andra minoriteter.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av pogono »

Så bara för att jag är journalist och har en fin lägenhet så får jag inte vara för jämlikhet. Bra att veta.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
pogono skrev:De som är utsatta måste ha tolkningsföreträde.

Det är väl just där mycket av problemet kommer in vad jag kan se. Det är inte de som är utsatta som bestämmer, får igenom vad som är godkänt eller inte, utan det är akademiker och andra välbesuttna som ska måna om andra längre ner på samhällsstegen. Journalister som bor i fina våningar i innerstan, om än på Söder, som låtsas att de är några slags förkämpar. Eller politiker ute i Danderyd/Djursholm eller i sämsta fall Nacka som vill framstå som så måna om alla.

Jag kan liksom inte ta välbärgade vita övre medelklass-personers "kamp" för nedtryckta minoriteter på allvar. Det ringer så falskt och genomruttet när man försöker vinna poänger på andras utsatthet.

Så det är ju inte som jag ser det de utsatta som har företrädet utan helt andra. Kan de medvetet eller undermedvetet hålla kvar greppet runt andra, bland annat genom att bestämma vilka åsikter pöbeln ska tillåtas få ha, så riskerar de inte att själva ramla ner några pinnhål.


Det tycker jag är en ganska cynisk inställning.
Jag försöker inte "vinna poänger", jag känner en genuin medkänsla med utsatta.
Jag behöver inte bo i t ex Angered för att det skall vara mer äkta.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

pogono skrev:Så bara för att jag är journalist och har en fin lägenhet så får jag inte vara för jämlikhet. Bra att veta.

Lustigt, verkligen lustigt, som Haddock hade sagt. Klart du får vara det. Det jag sade är att det inte är de utsatta som har tolkningsföreträdet utan det sköts av andra. Som verkar ha sin egen agenda.

Som svar på att de utsatta är de som ska få välja vad som är passande eller inte. Det låter ju bra, men i verkligheten är det inte de utsatta som får göra det valet, utan det står andra för. Den "gulliga" pojken Janne Josefsson exempelvis.
http://www.youtube.com/watch?v=_W8xc8smlqs
(Börjar 6:25 in i klippet.)
Magnus skrev:Det tycker jag är en ganska cynisk inställning.
Jag försöker inte "vinna poänger", jag känner en genuin medkänsla med utsatta.
Jag behöver inte bo i t ex Angered för att det skall vara mer äkta.

Förstår inte vad du menar här. Tillhör du den politiska eller mediala sektorn som bestämmer vad som är tillåtet eller inte i samhället? Eller de utsatta som enligt mig inte är med och bestämmer om det ska vara fult eller inte att säga exempelvis neger? Din medkänsla är med all säkerhet äkta, men vem är det som bestämt vad som är acceptabelt att säga, som du i din tur rättar dig efter. Min övertygelse är att det inte är de utsatta själva som fått göra den bedömningen utan helt andra som på det sättet skaffar sig lite makt över andra medborgare, inte bara de utsatta utan över samtliga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av MagnusR »

pogono skrev:Ett språkbruk behöver inte vara direkt nedsättande för att vara uttryck för rasistiska fördomar.


Absolut inte. En viktig och bra poäng. Mycket av ditt resonemang bygger på viktiga insikter och anses inte bara neutralt utan direkt självklart idag. Men så är det inte. Man måste själv sätta sig in i hela sammanhanget och den som bara repeterar tidens självklarheter gör exakt samma misstag som tidigare generationer. Jag tror nästa generation kommer döma detta hårdare än 60-talets misstag. Jag är säker på att du väl inser människans behov att tillhöra, och vara stolt över, en gruppering, även om detta tar sig uttryck via en icke homogen grupp. Men det måste även uttryckas. Välmenande men förenklade resonemang är rasisternas bästa hjälp.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Wakuran »

pogono skrev:Ett språkbruk behöver inte vara direkt nedsättande för att vara uttryck för rasistiska fördomar. Om man tror att man kan referera till svarta amerikaner, vita svenskar eller afrikaner bosatta i Sverige som homogena grupper har man fel och gör en generalisering som är rasistisk. Både idag och 1969. Det är inte öppen rasism, det är det här som är dold rasism. Även om ordet var neutralt laddat 1969 så är pratet om "negern" anstruket av dåtidens dolda rasism.

Resonemanget känns inte helt självklart. Man behöver en terminologi för att kunna diskutera etnicitet. Även om grupperna är heterogena, behöver det kunna diskuteras politiska önskemål och gemensamma erfarenheter utifrån etnicitet, etc.

Alltså, "neger" användes på 60-talet ung. som "svart" idag, så generaliseringarna finns kvar. Det är oklart vad för alternativ du skulle vilja se istället.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Grumme »

pogono skrev:Så bara för att jag är journalist och har en fin lägenhet så får jag inte vara för jämlikhet. Bra att veta.


Givetvis får du vara det. Det är bara så märkligt att den i särklass största delen av alla som värnar mest om minoriternas rättigheter och även vill pådyvla alla andra sina åsikter om vilka åsikter man får ha, inte själva bor i Tensta, Rinkeby, Rosengård, Alby eller Fittja utan i Järfälla, Danderyd eller centrala Stoockholm, Göteborg eller Malmö.

Att "gilla olika" som en känd kvälltidning så stort propagerat för ett tag nu verkar varken omfatta journalisternas bostadsområden eller deras läsares åsikter.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:Resonemanget känns inte helt självklart. Man behöver en terminologi för att kunna diskutera etnicitet. Även om grupperna är heterogena, behöver det kunna diskuteras politiska önskemål och gemensamma erfarenheter utifrån etnicitet, etc.
.


Det finns säkert tillfällen när det är intressant att lyfta fram bakgrund eller tillhörighet, och det finns bra och dåliga sätt att uttrycka detta. Men jag tror att det är lika viktigt att fråga sig när och om det är viktigt att lyfta fram (...vid det aktuella tillfället); varför är det i så fall viktigt, vad är det man vill belysa med det.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Allan Kämpe »

I en undersökning av sifo tyckte 97% av svenskarna att bilden på Fazers Kinagodisförpackning inte var kränkande: http://svtdebatt.se/2011/09/sifo-svensken-tycker-inte-att-bilden-av-kinesen-ar-krankande/
Betydligt mer intressant skulle ju vara om man gjorde en undersökning i Kina och frågade ut dem som det berör om de känner sig kränkta av bilden.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Allan Kämpe skrev:I en undersökning av sifo tyckte 97% av svenskarna att bilden på Fazers Kinagodisförpackning inte var kränkande: http://svtdebatt.se/2011/09/sifo-svensken-tycker-inte-att-bilden-av-kinesen-ar-krankande/
Betydligt mer intressant skulle ju vara om man gjorde en undersökning i Kina och frågade ut dem som det berör om de känner sig kränkta av bilden.

Man får väl anta att det i Sifo-undersökningen ingår en del kineser som bor i Sverige, vilket verkar ligga runt 20.000 totalt. Tveksamt om godiset ens säljs i Kina. Mycket av vårat godis är ju inhemskt om än dock ägt av utländska bolag som Marabou exempelvis. Jag kan inte påminna mig att jag sett Fazers grejer utomlands i alla fall, fast har inte heller specifikt letat ska erkännas.
http://www.immi.se/ir/ir2001/kineser.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Allan Kämpe »

Fazer kunde gjort en undersökning och frågat ut dessa 20.000 med kinesisk bakgrund som är boende i Sverige - om de var kränkta eller ej. Men det skulle antagligen vara både tidsödande och dyrt. Men det skulle likväl vara intressant hur just de uppfattar bilden.
Betydligt enklare, billigare och som ett sätt att visa att Fazer är ett modernt och fördomsfritt företag så bytte de bild.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Stefan_N »

Det skulle väl dessutom förutsätta någon form av registrering av etniskt ursprung? Annars skulle det nog vara svårt att söka ut målgruppen.

Fazer är väl för övrigt finskt?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Wakuran »

Har hört att grundskoleelever är den enda gruppen i Sverige där man registrerar etnicitet.

Och ja, Fazer är finskt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

https://twitter.com/lenasundstrom/statu ... 2777298945

Lena Sundström skrev:Intressanta är inte att ngn känner sig kränkt av negerboll el kinapuff. Intressanta är hur många som blir kränkta för att d inte får säga d.
@LenaSundstrom
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av rkaj »

Det är möjligt att de som blir kränkta av den gamla kinapuffslogon överdriver. Det är också möjligt att de inte överdriver och bilden är elak. Jag är inte kines, så jag vet inte. Däremot är det helt klart att de som blir "kränkta" av att bilden byttes ut överdriver. Jag tillhör gruppen som har växt upp med kinapuffar och gillar dem, och jag har inget emot att de byter ut logon. [8D]

Hade det varit frågan om en stor hatkampanj om att bojkotta Fazer så hade jag nog tyckt kampanjen var löjlig. Men nu var det väl snarare så att någon tyckte loggon var tråkig, kontaktade Fazer, och de tyckte "oj, kan den ursäktas så, det var tråkigt", konstaterade att logon nog inte var viktig för varumärke och försäljning och bytt ut logon. Inga stora åthävor och inga problem. Men av någon anledning debatt på serieforum ...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Peral »

Grejen är nog mer att Fazer såg sin chans till gratisreklam!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Isegrim »

Tror nog istället att Fazer tog till sig kritiken och kalkylerade värdet av goodwill...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Folkslag och deras politiskt korrekta benämningar

Inlägg av Peral »

Ärligt talat så tror jag nog inte de bryr sig så mycket om kritiken. När McDonalds kritiserades dör sitt användande av oorganiserad utländsk arbetskraft i sina restauranger så ökade deras omsättning tack vare denna gratisreklam.
Skriv svar