Tokiga drömmar om serier...

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Postmodernism!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hade en Serieforumdröm igen för ett tag sedan. Jag, Lennon och Jens-Olof var inbjudna till podcasten "Geeksnack". Jens-Olof i egenskap av samlare, Lennon som förlagsrepresentant och jag som någon slags åsiktsmaskin tror jag. Tyvärr minns jag inte alls vad vi pratade om, men det var nog om mer handgripliga saker som samlande i sig och hur man löser trycktekniska problem och annat som har med publicering att göra.
http://www.geeksnack.se/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

Jag hade en ganska bra mardröm härom natten. Vi var jagade på en ö/planet av ett monster som var en blandning av Alien/T-Rex. Vi förberedde oss för sista striden i en försvarsanläggning som påminde mycket om min fars gamla kiosk på Näringen i Gävle. (Av förklarliga skäl är alla mina tekniska lösningar ganska mycket low-tech) Försvarsmekanismen skulle aktiveras genom en mycket komplicerad procedur som jag inte kunde få att fungera, en arbetskamrat som är mycket tekniskt kunnig som konstruerat anläggningen visade hur man skulle fylla ett glas från en kran med vätska som sedan skulle hällas över två ägg. Då utvecklades två konstgjorda supersoldater som skulle hjälpa oss försvara oss mot monstret. Det fanns diverse häftiga kanoner också men de försvann i förmån för denna mycket roligare lösning. Vi väntade i fruktan på att monstret skulle dyka upp närsomhelst, och några oförsiktiga kamrater ställde sig att röka utanför omedvetna om att röklukten säkert som amen skulle locka till sig monstret. Medan jag talade dem tillrätta så gick en kvinnlig bekant över till huset som låg bakom kiosken/försvarsanläggningen för att låna en skiftnyckel. Där bor en mycket skum familj bestående av missbrukare och ligister. För att skydda det yngsta barnet i familjen tar hon med det över till kiosken/försvarsanläggningen. Hon är omedveten om att barnet när monstret närmar sig kommer klättra över elkabeln som förser kiosken/försvarsanläggningen med energi och i processen riva ut kabeln från väggurtaget. Medan jag står utanför och försöker få rökarna att släcka sina cigaretter så dyker min kamrat Stefan upp, han har spelat poker med några av sina pokerkompisar (Han är en mycket värdefull tillgång till försvaret) Han har varit mycket framgångsrik i sitt hasardspelande, eftersom de skickat över honom till oss med föreställningen att vi har en flyktväg från ön/planeten. När jag förklarar för honom att vi bara väntar på att monstret skall attackera oss och förgöra oss; så inser han att han blivit lurad. Från andra sidan ön lyfter ett flygplan med de sista överlevande från andra sidan ön inklusive Stefans pokerkompisar. Monstret klammar sig fast vid landningsstället. Han tappar dock taget och landar längre ner på gatan som går framför kiosken/försvarsanläggningen. Av någon anledning så behöver vi en skruvmejsel så jag rusar in i huset bakom kiosken för att få tag på en. Av någon anledning har familjefadern en konstgjord arm som pryds av en skruvmejsel. trots att han är ovillig att samarbeta rycker jag av honom lösarmen med skruvmejseln. Nu visar det sig att han under skruvmejselarmen har en knivarm som han attackerar mig med. Samtidigt bryter sig monstret in i kiosken och blir attackerad av de konstgjorda supersoldaterna som hoppar ner från taket och sätter kontaktminor på monstret (Tintin och det svarta guldet) Jag hinner tänka, "Vad hjälper det han är oförstörbar...) innan jag vaknar.
Absolut en av mina bästa mardrömmar.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av tfels »

Skitbra drömt!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

Jo för det mesta älskar jag mina mardrömmar, de är väldigt actionfyllda. Önskar jag bara kunde drömma om Lila DeLila men hjärnan vägrar hjälpa mig i min skapelseprocess. Då försöker jag varje kväll påverka min hjärna, dröm om Lila DeLila, dröm om Lila DeLila!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av larsa66 »

Inatt drömde jag om serier för första gången på väldigt länge.

Serieforum närmare bestämt [:)]

Sir-L hade börjat teckna en serie. Han postade några sidor här för diskussion och omdöme.
Sidorna var färglagda, riktigt snygga. Mer konstnärliga än klassiskt seriemässiga.
Ungefär samma stil som Albin Amelin om ni känner till honom.

Bild

Jag hann inte studera serien så mycket, men den såg ut att utspela sig under 1800-talet.

Jag kommer inte ihåg vem som skrev den första kommentaren, men det var någon som inte brukar skriva så mycket, men med stor erfarenhet inom seriebranschen.
I varje fall fick Sir-L rådet att vända sig till Joakim Gunnarsson för fördjupning i ämnet. Sen skrev han några rader, sen namngav han ett tiotal till som kunde tänkas vara bra bollplank och där dök MITT namn också upp [:)]

Drömmen var i två delar och det här var den trevliga delen.

I nästa stund befann jag mig på en seriekonferens av något slag. Som Woodstock men med serietema.
Det var på landsbygden men det fanns mobiltäckning så det var väl inte alltför avsides.
Helt plötsligt började en nyhet spridas, folk hade läst i sina smartphones att FANTOMEN skulle läggas ner.
En domedagsstämning lade sig som ett svart täcke över tältlägret... Var detta början på slutet för Serie-Sverige?

Sen vaknade jag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Allan Kämpe »

Den gamle Fantomen dör och tvillingarna Kit och Heloise tar över - en nystart för Fantomeneran!!! [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:Inatt drömde jag om serier för första gången på väldigt länge.

Serieforum närmare bestämt [:)]

Sir-L hade börjat teckna en serie. Han postade några sidor här för diskussion och omdöme.
Sidorna var färglagda, riktigt snygga. Mer konstnärliga än klassiskt seriemässiga.
Ungefär samma stil som Albin Amelin om ni känner till honom.

https://40.media.tumblr.com/071e6f964390676bb3489c570f074342/tumblr_njl7msByLl1rcyx6do1_540.jpg

Jag hann inte studera serien så mycket, men den såg ut att utspela sig under 1800-talet.

Jag kommer inte ihåg vem som skrev den första kommentaren, men det var någon som inte brukar skriva så mycket, men med stor erfarenhet inom seriebranschen.
I varje fall fick Sir-L rådet att vända sig till Joakim Gunnarsson för fördjupning i ämnet. Sen skrev han några rader, sen namngav han ett tiotal till som kunde tänkas vara bra bollplank och där dök MITT namn också upp [:)]
[...]


Låter som en trevlig dröm. :)
(Hade faktiskt tänkt börja posta lite grejer på forumet. Men jag känner att jag inte riktigt kan leva upp till detta [B)] Så jag kanske låter bli... ;) )
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av larsa66 »

Sir-L skrev:Låter som en trevlig dröm. :)
(Hade faktiskt tänkt börja posta lite grejer på forumet. Men jag känner att jag inte riktigt kan leva upp till detta [B)] Så jag kanske låter bli... ;) )


Nej, för tusan! Posta det du har.

Och skulle Joakim vara upptagen så hör av dig bara. :)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Rosen »

Min senaste serierelaterade dröm var för några månader sedan.
Jag skulle sluta göra Birger Barbaren (det fanns någon anledning men jag minns inte vad), fast Fenix-redaktionen hade raggat upp ett par ersättare som skulle fortsätta serien i mitt ställe. Nämligen...

Bild

Filip & Fredrik. [:0]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av larsa66 »

Lustigt med drömmar. Egentligen borde man sätta sig upp och skriva ner det direkt man vaknar. Jag gjorde inte det i morse och det ångrar jag. Men jag kan ju berätta av det jag kommer ihåg.

Det var något stort på gång i serieväg. En mässa eller utställning. Och det fanns finansiärer med feta plånböcker. Jag befann mig på en herrgård av något slag och var ditbjuden för att jobba med det praktiska runtomkring detta. Det var en massa folk som sprang omkring och jag kände mig nog lite vilsen bland alla slipsprydda herrar, tjusiga damer och inställsamma lobbyister. I nästa stund fann jag en kvinna som verkade vara lika vilsen som jag. Hon var en finlandsvensk serieskapare och jag gav henne en kopp kaffe och vi började tala. Hon var lite blyg. Hon påminde om Tove Jansson. Sen vaknade jag. Sen somnade jag igen som sagt, och det känns som att en stor del av drömmen försvann då.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Det påstås ju att man i en lucid dröm kan prova tex öppna en bok och försöka läsa, då ska det vara omöjligt nämligen.

Nonsens jag har provat och jag kunde då läsa i dem, drömmar är dock så snabbt från det ena till det andra så man kan ju liksom inte läsa fördigt eller just få ut nåt av det.

Det man väl gör är att producerar saker i drömmen man funderat över eller vet, för hur många gånger träffar man inte sånna man känner eller har känt och som man pratar med och kan få svar av som i drömmen käns oväntade ändå är det ju som att diskutera med sig själv.

Tyvärr inga seriedrömmar alls, jag har inte vad jag vet någonsin drömt nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av larsa66 »

Tokigt kan det nog kallas så här i eftertankens kranka blekhet. Men i drömmen var det något självklart, något som jag och många andra förväntat sig.

Seriemagasinet skulle återuppstå! Första tidningen skulle bli ett fett 160-sidorsnummer fullspäckad med deckarserier.

Jag skulle just ner på Konsum och köpa den då jag vaknade :(
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av RioGrande »

Gick du i sömnen? (Tänk om du inte hade vaknat förrän du redan hade betalat... och stått där, pyjamasklädd, i en slaskig snödriva... med ett nr av Agent X9 eller nåt istället....)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:Tokigt kan det nog kallas så här i eftertankens kranka blekhet. Men i drömmen var det något självklart, något som jag och många andra förväntat sig.

Seriemagasinet skulle återuppstå! Första tidningen skulle bli ett fett 160-sidorsnummer fullspäckad med deckarserier.

Jag skulle just ner på Konsum och köpa den då jag vaknade :(


Önskedröm kallas det :)
Skriv svar