Tokiga drömmar om serier...

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

Håller med dig Agentum, jag har heller aldrig drömt seriedrömmar, inte ens min egen seriehjältinna Lila DeLila har bevärdigat sig att infinna sig när Morfeus kallar. Jag vill också drömma seriedrömmar, är det någon som har några tips? Äter ni ovanligt många ostmackor innan ni lägger er?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Håller med dig Agentum, jag har heller aldrig drömt seriedrömmar, inte ens min egen seriehjältinna Lila DeLila har bevärdigat sig att infinna sig när Morfeus kallar. Jag vill också drömma seriedrömmar, är det någon som har några tips? Äter ni ovanligt många ostmackor innan ni lägger er?

Inga ostmackor här vanligtvis. Har ändå lyckats drömma om Rkaj, Agentum och Burnout i tre olika drömmar utan att ens ha träffat dem. Kan säga att Rkaj som jag senare har träffat inte alls såg ut som i drömmen. Ni behöver inte bli oroliga grabbar, det var bara serier som drömmarna handlade om, inget annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Isegrim »

En hälsosam kur radioaktivitet kan nog hjälpa, gärna i kombination med rymdresor.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Linus S »

Jag brukar mest drömma om saker som jag sedan använder i mina serier... Men det är ju något helt annat.
Däremot, så hände det en gång. Jag drömde att jag och Spider-Man/Spindelmannen var ute och flög över min hemstad.
Vi bekämpade skurkar och hade en riktigt trevlig kväll! Det skumma kom precis efter att jag vaknat...

Lag en Spider-Man tidning på ansiktet när jag vaknade. Kommer ihåg att jag INTE läst den, eller hade någon i ägo då när jag drömde den drömmen. Så det var lite skumt tycker jag...
Men vem vet? Kanske var det en present/tidig julklapp från Spider-Man själv? Njaa....
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Håller med dig Agentum, jag har heller aldrig drömt seriedrömmar, inte ens min egen seriehjältinna Lila DeLila har bevärdigat sig att infinna sig när Morfeus kallar. Jag vill också drömma seriedrömmar, är det någon som har några tips? Äter ni ovanligt många ostmackor innan ni lägger er?

Inga ostmackor här vanligtvis. Har ändå lyckats drömma om Rkaj, Agentum och Burnout i tre olika drömmar utan att ens ha träffat dem. Kan säga att Rkaj som jag senare har träffat inte alls såg ut som i drömmen. Ni behöver inte bli oroliga grabbar, det var bara serier som drömmarna handlade om, inget annat.


Såg de ut som sina Avatarer i din dröm?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Såg de ut som sina Avatarer i din dröm?

Nope inte det heller, som vanliga ordinära människor, minns mer hav som hände än utseenden egentligen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Apropå seriedrömmar hörde jag på Seriepubben idag att någon i en dröm i en affär hade hittat några otroliga stora mäktiga Linda och Valentin-album med supersnygga teckningar och otroliga manus, men att han sedan vaknade innan han hunnit läsa dem.

Enligt egen utsago hans livs värsta mardröm. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Apropå seriedrömmar hörde jag på Seriepubben idag att någon i en dröm i en affär hade hittat några otroliga stora mäktiga Linda och Valentin-album med supersnygga teckningar och otroliga manus, men att han sedan vaknade innan han hunnit läsa dem.

Enligt egen utsago hans livs värsta mardröm. [;)]


Är inte alla LV album fyllda av supersnygga teckningar och otroliga manus?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:
Wakuran skrev:Apropå seriedrömmar hörde jag på Seriepubben idag att någon i en dröm i en affär hade hittat några otroliga stora mäktiga Linda och Valentin-album med supersnygga teckningar och otroliga manus, men att han sedan vaknade innan han hunnit läsa dem.

Enligt egen utsago hans livs värsta mardröm. [;)]


Är inte alla LV album fyllda av supersnygga teckningar och otroliga manus?

När det gäller verkliga album, då kan du tänka dig drömalbumen... [8D]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Peral »

LV akbum är redan superdyra! [:I]
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Rosen »

Agentum skrev:Hmm, hur får man ens så vivida seriedrömmar kan man undra?

Jag har alltid haft drömmar som är baserade på serier, film eller TV (den allra tidigaste dröm som jag kommer ihåg utspelades utanför Villa Villekulla). För det mesta är jag själv inte inne i storyn utan tittar bara på alltihop, men det finns ju undantag.

Någonstans har jag kvar ett papper som jag skrev ner när jag var 7 eller så, om en stor episk seriedröm som jag just hade haft (jag läste brorsans tidningar). I den var mina kompisar och jag figurer ur Lagens Väktare - jag var Läderlappen - och vi var inne och slogs i ett stort hus fullt med bovar och monster...

Det coolaste tycker jag är om jag drömmer en historia som plötsligt får en oväntad plot twist, vilket ibland händer. När jag tänker på den efteråt kan jag inse att storyn var upplagd för att det där skulle komma, men jag blev ändå själv helt överraskad av det.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av MagnusR »

Peral skrev:Jag vill också drömma seriedrömmar, är det någon som har några tips? Äter ni ovanligt många ostmackor innan ni lägger er?


Inatt drömde jag att jag letade seriebutiker (dock var en stängd och den andra hittade jag inte, trots att jag frågade en resväskeförsäljare). Hur som helst, jag är rätt övertygad om att det är just den här tråden som satt kvar i huvudet och gjorde så jag drömde.

/Magnus
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Isegrim »

Nu kan jag tydligen (?) sälla mig till skaran som drömmer seriedrömmar. Drömde att Bill Wattersson gav mig lite tecknartips, han pratade även om sitt egna skapande, hur han sparade de roligaste stripparna till sist och att han (även om det egentligen inte var nödvändigt) la upp de senaste seriestripparna för att se om det behövdes skapas några "inbetweens" som knöt dem samman.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av larsa66 »

Jag drömde något jag måste dela med likasinnade.

"Jag vaknade på morgonen och hämtade morgonblaskan. Till min glädje såg jag att serieavdelningen växt med två serier varav Fantomen var den ena. En ny tecknare i Bill Lignante stil. Man såg Fantomens ögon genom masken. (Fantomen-läsare känner säkert till att det var dåtidens dåliga tryckteknik som gjorde att man en gång i tiden tog bort ögonen och ersatte dom med ett vitt fält). Handlingen hann ju aldrig byggas upp på ett strip men det framkom att Fantomen skulle bege sig till en restaurang som hette "Ceylon Cafe".

Den restaurangen finns här på samhället och drivs av min fru [:)]
Jag ropade åt henne, att se till att de skulle ha en tillbringare mjölk utifall att... [;)] när hon för en stund sedan begav sig ut i duggregnet mot restaurangen.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Nima »

Drömde om medlemmarna här i natt.
De enda jag minns specifikt är dock LR26 och Wakuran.
Men det var en massa folk.

Vi var i min hemstad. Jag och LR26 var stupfulla, medan de andra inte ens verkade ha börjat dricka än [8D] [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blev en forumitdröm här i natt också. Jag drömde att jag höll på att sortera tidningssamlingarna och närmare bestämt Kamratposten då jag upptäcker att jag i unga år blivit intervjuad av dem ytterligare en gång (var med i verkligheten när jag var runt 7-8 år, och i den här drömmen var det ytterligare en gång något år senare). De övriga tillfrågade hade svarat med en mening eller två medan jag svarat med runt 20 och de hade publicerat hela svaret. Frågan var något i stil med om det fanns kvinnliga förebilder i myter (formuleringen var något om hjältar för tjejer) som typ Perseus och Herakles, på vilket jag svarat mycket lillgammalt och sakligt att myter hade nästan enbart manliga huvudroller och sedan vidare i en lång utläggning som jag inte minns ur drömmen.

Innan jag vaknade hann jag dock bli rejält paff över att näste person som svarat visade sig vara Nima, som även han hade svarat längre än övriga med kanske 5-10 meningar. Vad hans svar var minns jag dock inte, men det var också sakligt. Nu när jag skriver ner detta inser jag att han inte ens var född då på mitten av 70-talet, men när jag vaknade upp ur drömmen var jag mest häpen över att vi råkat bli publicerade i samma nummer precis efter varandra för över 35 år sedan.

Sidnot: Den gången jag faktiskt var med i KP så var frågan något i stil med vem man tyckte om eller liknande, där jag hade svarat katten, bara den ena så den andra hade nog dött innan dess. Kamratposten för de som inte vet var en tidning som jag endast tror det gick att prenumerera på, har inget minne av att jag sett den i butik. Ganska så vänster, numera skulle jag kalla den kommunistblaska men riktigt så påläst var jag inte på den tiden. Det var lite som en tryckt Barnjournalen med lite nyhets/samhällsrapportering, kanske lite historiska artiklar (har för mig att det var i den som jag lärde mig bakgrunden på Jolly Roger bland annat) och även någon seriesida med egenproducerat material. Både jag och Nima verkade ha varit nyktra när vi blev tillfrågade kanske är bäst att tillägga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Nima »

Där ser man!
Är lite nyfiken, minns du om jag, i drömmen, såg ut som jag egentligen gör? Eller var det jag utan mitt egentliga utseende?

Kul grej, i vilket fall.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tyvärr mins jag bara att det var svartvita foton på alla oss som svarat, men vi var ju ungar på 7-12 år ungefär så det kan jag inte riktigt säga. Den bleknade bort rätt snabbt när jag vaknade upp också. Fast man försöker hålla kvar så glider det liksom bort. Det var runt sex stycken tror jag som svarat, du och jag var nummer tre (jag) och fyra (du), mitt på sidan.

Jag hann inte ens sortera färdigt samlingen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Kattmannen »

För ett tag sedan läste jag en bok i Fri Tankes ”kort om”-serie, ”Kort om medvetandet” av Susan Blackmore.

Där stod det bland annat att det är vanligt att man i drömmar hittar böcker, tidningar eller stora skyltar. Man uppfattar att det är text, men kan inte läsa det. Det finns en del resonemang om det i boken.

Jag kom att tänka på det när jag läst den här tråden, och jag kommer knappt på något alls jag drömt om serier. Och då är jag ändå mycket intresserad av just serier, man drömmer ju mycket om annat som upptar en stor del av ens liv. Jag känner igen detta att det är svårt att ”läsa i drömmen”.

Det enda jag minns nu om seriedröm var inför en födelsedag när jag var liten och drömde att jag fick ett seriealbum i present med en Linda & Valentin-liknande serie (eller om det var just L & V). Då var jag nog i 12-14-årsåldern eller så, för knappt 30 år sedan.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Så var det dags igen, Ytterligare en forumitdröm, vad kan detta innebära tro? Den här gången var jag i samspråk med några och i rummet bredvid satt MagnusR och ropade ut att han tittade på en Valiantfilm, jag trodde som vanligt förstås att han menade prins Valiant men det var något från förlaget Valiant. Sedan kom han ut ur rummet och berättade närmare var det var för något, men i den vevan rann drömmen ut i sanden, tror inte jag vaknade utan bara att jag slutade drömma. Det närmaste jag skulle kunna ge som signalement är ungefär som Göran Fristorp på 70-talet, alltså längre hår än sin avatar. Drömmen var inte alls lika klar och tydlig som den några dagar tidigare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar