Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Hehe, men det är ju svårt att agera i djurkostym... Det blir lätt DisneyWorld över det hela...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Eller furrykonvent...

Går du mycket på teater nuförtiden förresten? (Fast det finns kanske mer att se på scenen i Stockholm?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

OT

Nej, inte särskilt. Jag har en bekant som umgås i teaterkretsar och fixar fribiljetter då och då, men det var ett tag sen nu...

/OT
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av KRax »

RioGrande skrev:Hur trogna skulle ni vara mot bokförlagan (förlagorna)?

vilken miljö (vilka miljöer) skulle vara allra roligast att jobba med? Allra tråkigast?
(Det är en av de saker som gör att jag tvekar inför Dumas... 1600/1700-talskläder... slottsmiljöer...)
Gillar ni generellt landsbygd/vildmark eller mer urbana miljöer? (Jag gillar vilda västern mycket, men kommer ofta till en punkt när jag får bilritarabstinens. Inget ont om häster (härliga djur att jobba med), men få saker går upp mot att frossa i gamla bilkarosser....)


Tja, skulle man tröttna på miljöerna får man göra en "Thorgal"... Föra in lite SF och tidsresor och så vidare. No problem.

Jag tänkte ju på Linderholms böcker. Vi pratar alltså 1100-talet och skogsbryn. Det känns rätt trist att teckna, i alla fall om det ska vara i någon realistisk stil, men så tänker jag att man skulle kunna göra det ungefär som Didier Comës belgiska bergstrakter och får ett helt annat sug. Det är precis den sortens mysticism som det handlar om och då känns idéen mycket fräschare.

Å andra sidan, i en sådan här fantasi ser jag mig själv egentligen bara som manusförfattare, så det där jobbet att pensla nöjsamt, det är någon annans huvudbry.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Detta är ju en rätt fri tankelek, så det är väl okej! Och kanske kan du, istället för att tänka dig dig själv med en skön teckningsstil, tänka dig att du får dina manus tecknade av vilken tecknare som helst i seriehistorien.... Att det du tänker ut genast blir tecknat, exempelvis, av Comès!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

Utan att föringa "Den Store" så väljer jag trots allt Gastons skapare Franquin. Det vore önskedrömmen att ha Franquin där att omedelbart teckna varje serieidé som jag kom på!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

Bibeln av Giraud, det vore nåt! Tänk på detaljerna, David och Goliat, Moses och alla andra av denna mästare. det hade blivit en bästsäljare.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

På sätt och vis är det väl just vad Inkalen är? (En mycket specielll Bibeltolkning.... [:)])
Fast det är förstås Moebius.... du menar kanske att det skulle vara tecknat i Blueberrystil?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av BoJustBo »

Va, varför har jag aldrig hittat denna tråd förut? Här ska återupplivas!

Om jag fick oändligt med tid att omvandla en bokserie till serie album så skulle det bli Arthur C. Clarkes "2001: a Space Odyssey" med dens 3 uppföljare.
2001 har ju fått två serie versioner, båda av Jack Kirby och dom var ju riktigt trevliga vissuelt men den ena var baserad på film versionen och den andra var lite för fri tolkning av det hela.
Jag skulle omvandla den ganska rakt, mycket vissuelt som filmen såklart men fortfarande ha med berättar rösten från böckerna.
Jag skulle ta bort dom små bitarna som gör att tidslinjen inte riktigt fungerar. (Clarke brydde sig inte riktigt om continuity, bok 2 ändrar ju vilken planet dom åkte till i första delen för att stämma med film versionen. Bok 2 och bok 3 slutar båda med ett kapitel var som utspelar sig långt in i framtiden och som inte passar in med senare böcker i serien. Och såklart så kallas ju ryssarna sovieter i dom första två böckerna trots att datumet av soviets fall på tidigt nittiotal nämns i sista boken.)

Ett annat projekt jag skulle vilja göra är Greg Bear's "Blood Music". Jag skulle dock vilja föra in vissa element från den tidiga novel versionen in i roman versionen då den hoppat över vissa saker jag verkligen gillade.

Och här kommer ett riktigt omöjligt projekt med tanke på en persons genomsnittliga livslängd. Jag skulle vilja göra en serie av HELA The Destroyer, eller "Remo" som bokserien kallas här i sverige. Den serien har ju allt, Martial arts, fantasy, sci-fi, humor, action, rasistiska karikatyrer av vartända folkslag... ibland till och med lite drama.
Remo har ju också en serieversion men den är ganska kort och tog bara element från dom första böckerna och gjorde något eget.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Göran Semb »

Njals saga.

Alternativt världens bästa kioskvästern: "Bill och Ben".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

När jag nu bara har slutet kvar av "vredens druvor" av John Steineck tänker jag hur fin den skulle bli som tecknad serie. Men det kräver en bättre tecknare än jag. Alla människor klädda i trasor, överlastade bilar och lastbilar efter route 66. Will Eisner hade varit perfekt.

Måste se filmen av John Ford också.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Nä. Jag tycker du ska köra själv! Gör det lite "fritt", inte slaviskt bokstav för bokstav efter Thorsten Johnsson... Skriv i ett förord att "detta verk är inspirerat av Vredens druvor" och sätt sedan igång och berätta om... Sten Johansbäck och hans familjs resa över den amerikanska kontinenten. Ibland hittar du på nya, egna händelser... ibland lägger du dig nära Steinbecks text...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Nä. Jag tycker du ska köra själv! Gör det lite "fritt", inte slaviskt bokstav för bokstav efter Thorsten Johnsson... Skriv i ett förord att "detta verk är inspirerat av Vredens druvor" och sätt sedan igång och berätta om... Sten Johansbäck och hans familjs resa över den amerikanska kontinenten. Ibland hittar du på nya, egna händelser... ibland lägger du dig nära Steinbecks text...

Jag minns ju något gammalt tips du hade att man kunde ta en gammal story, och sen bara byta genre och miljö. Michael T. Gilbert tror jag gjorde någon variant på Exodus - det judiska uttåget som en scif-historia som gick på svenska i typ Tung Metall eller 2000+ .

Och Frida Ulvegren och Johan Jergner-Ekevik höll ju på med någon scifi-variant på Vilhelm Mobergs Utvandrarna (som eventuellt ligger vilande nu, även om Ulvegren ska ha sagt att hon ville ta upp den igen)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Agentum »

En saga baserad på en annan saga mao.

Att "stjäla" är inget fel om det görs snyggt, säg Sergio Leones Dollarfilmer särskilt den första som är samma story som Kurosawas Yojimbo, även kamerajobb i alla filmerna kommer ju därifrån.

Storyn har fö snotts fler gånger än så men inte lika bra.

Man kan ju bara ta själva grundidén och sen fylla ut, jag tror och vet att mängder av serier just är så, särskilt de löpande.
Sen har vi tex när de brittiska författarna kom till USA, jag som läst mycket brittiska serier av dem ser att de pteranvände sina gamla hustorier dp ingen i USA ändå läst originalen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Just Livvakten/För en handfull... är ju ett lysande exempel. Från början var det en Dashiell Hammett-historia. Och ytterligare senare gjorde Walter Hill Last man standing. Ett avsnitt av den tecknade Pokemon-tv-serien byggde också på denna historia.
Skriv svar