Datorhjälp

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:Du svarar fortfarande inte på frågan vilka skäl det finns för att köra trådlöst.

Har du gett Wakuran några tips på hur han löser problemet eller bråkar du bara?


Frågan om trådlöst är väl högst relevant i sammanhanget, det löser ju t.ex. hela problemet med nätverkskablar som går sönder. Det är ju inte direkt så att det är ovanligt med omkringliggande frågor när någon undrar om saker här på forumet. Förstår inte riktigt varför du brusar upp över en sådan sak. [?]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag brusar inte upp, men tyckte det var lite underligt att istället för att ge tips på hur problemet löses, då frågan inte var hur man byter till en annan lösning. Jag gav då mängder med skäl till varför den lösningen Wakuran har är fullt rimlig.

Men strunt samma, Wakuran har fått tips som förhoppningsvis funkar bra. Det är i alla fall bra att veta om man ställer en fråga om tält så får man tips på husvagn istället, gärna med en gliring att det bara är scouter som tältar, moderna människor gör det inte. En tyken attityd tycker jag, men kör i vind.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av rkaj »

Om prestanda är en orsak till att köra på tråd så ska man nog låta bli att skarva sladdarna. Med en sån skarv (om den är ganska välgjord) kan man nog komma upp i närheten av 100Mb/s men inte så mycket mer (om man nu har gigabit i utrustningen).

Byter man kontakt (och gör det rätt) blir det ingen prestandaförlust mot en ny sladd.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Jag brusar inte upp, men tyckte det var lite underligt att istället för att ge tips på hur problemet löses, då frågan inte var hur man byter till en annan lösning. Jag gav då mängder med skäl till varför den lösningen Wakuran har är fullt rimlig.

Men strunt samma, Wakuran har fått tips som förhoppningsvis funkar bra. Det är i alla fall bra att veta om man ställer en fråga om tält så får man tips på husvagn istället, gärna med en gliring att det bara är scouter som tältar, moderna människor gör det inte. En tyken attityd tycker jag, men kör i vind.


Tält-liknelsen var verkligen spot on. Där fick jag mig en riktig tankeställare...

Jag bjuder på en i retur:

"Jag behöver tips på att få min nya skärm att fungera i Windows 95. Jag får bara 640 x 480 pixlar och 16 bitars färgdjup."

a) "Självklart! Köp 'Windows 95 Api How-To: The Definitive Windows Api Problem Solver'. Det är bara att koda om APIn för grafikhanteringen. Hittar du inte den finns det säkert någon här i forumet som kan låna ut den. Det är inte omöjligt att rkaj har den. Det brukar bara krävas en öl på en pub som tack."

b) "Finns det någon speciell anledning till att du inte uppgraderar till Windows xp eller Windows 7 istället? Har du något som bara funkar i Windows 95?"

Alternativ a är det självklara valet? Vi vill ju inte förolämpa frågeställaren med en alternativ lösning.

Edit: För er som faktiskt är sugna på lite API-programmering för Windows 95 finns boken här: http://www.amazon.com/gp/offer-listing/ ... ition=used
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

Så du menar fullt seriöst att köra internet via kabel istället för trådlöst är som att köra Win 95 jämfört med Win XP eller Win 7?

Vi har väldigt olika syn på det här märker jag så det är ingen idé att ödsla tid på sådant trams, jag hoppas Wakuran fick den hjälp han efterfrågade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Så du menar fullt seriöst att köra internet via kabel istället för trådlöst är som att köra Win 95 jämfört med Win XP eller Win 7?

Vi har väldigt olika syn på det här märker jag så det är ingen idé att ödsla tid på sådant trams, jag hoppas Wakuran fick den hjälp han efterfrågade.


Nej, jag menade att din liknelse luktade unket tält.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Agentum »

Windows 8 kanske med pekskärm?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Om prestanda är en orsak till att köra på tråd så ska man nog låta bli att skarva sladdarna. Med en sån skarv (om den är ganska välgjord) kan man nog komma upp i närheten av 100Mb/s men inte så mycket mer (om man nu har gigabit i utrustningen).

Byter man kontakt (och gör det rätt) blir det ingen prestandaförlust mot en ny sladd.

Hur byter man kontakt då, skär man av den gamla först, eller?
Agentum skrev:Windows 8 kanske med pekskärm?

Laptoppen är för gammal och dålig, så jag tvivlar på att den ens klarar av nytt OS... [B)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Mithroth »

Wakuran skrev:Hur byter man kontakt då, skär man av den gamla först, eller?


Japp, sedan följer du den här guiden: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... ng-av-rj45
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:Japp, sedan följer du den här guiden: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... ng-av-rj45

Danke schön! Det är en plan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
rkaj skrev:Om prestanda är en orsak till att köra på tråd så ska man nog låta bli att skarva sladdarna. Med en sån skarv (om den är ganska välgjord) kan man nog komma upp i närheten av 100Mb/s men inte så mycket mer (om man nu har gigabit i utrustningen).

Byter man kontakt (och gör det rätt) blir det ingen prestandaförlust mot en ny sladd.

Hur byter man kontakt då, skär man av den gamla först, eller?
Agentum skrev:Windows 8 kanske med pekskärm?

Laptoppen är för gammal och dålig, så jag tvivlar på att den ens klarar av nytt OS... [B)]

Skojade mest, så som det ser ut måste man ju i princip ha touchskärm [:D]

Fattar inte varför de visar upp det på nåt annat ens då det är så uppenbart var de vill få utvecklingen, men alltså vill vi verkligen sitta och trycka direkt på våra stora skärmar med?
Det är ju en sak med plattor eller smartphones.

Jag känner aldrig behov av att trycka direkt på skärmen när mna har en mus, det går väl inte fortare mer än för nåt mongo som inte kan använda en mus iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Rufus »

Jag var inne på SVTs Öppet arkiv och kollade på några gamla tv-program. Ett av dessa program var i filmformat. Ni vet det här breda och smala. Nu är problemet att datorn har fastnat i detta. Hur löser man det, när man har Windows 10?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Wakuran »

Omstart funkar inte? Har datorn helt hängt sig, eller?

Inte för att jag har så jättebra teknisk koll, själv, men det kan underlätta om problemet blir tydligare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Omstart funkar inte? Har datorn helt hängt sig, eller?

Inte för att jag har så jättebra teknisk koll, själv, men det kan underlätta om problemet blir tydligare...


Ja, omstart hjälper inte. Förr hade jag löst detta i kontrollpanelen på bildinställningar, men numera ser det helt annorlunda ut där.

Nej, helt hängt sig har den alltså inte. Jag använder datorn nu, men bilden har alltså fastnat i fel format. Texten blir väldigt liten och bilden är alltså långsmal.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Rufus »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:Omstart funkar inte? Har datorn helt hängt sig, eller?

Inte för att jag har så jättebra teknisk koll, själv, men det kan underlätta om problemet blir tydligare...


Ja, omstart hjälper inte. Förr hade jag löst detta i kontrollpanelen på bildinställningar, men numera ser det helt annorlunda ut där.

Nej, helt hängt sig har den alltså inte. Jag använder datorn nu, men bilden har alltså fastnat i fel format. Texten blir väldigt liten och bilden är alltså långsmal.


Nu har jag lyckats lösa det, så nu är det rätt igen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Nu har jag lyckats lösa det, så nu är det rätt igen.

Så, för kännedom, hur gjorde du?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:Nu har jag lyckats lösa det, så nu är det rätt igen.

Så, för kännedom, hur gjorde du?...


Lite svårt att förklara dock. [:)] Jag brukar projicera datorbilden till tv:n, när jag kollar på Öppet arkiv eller dyl, och det visade sig att det hade blivit ett fel i inställningen där, vilket inte var svårt att rätta till, när jag väl såg vad felet var.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Datorhjälp

Inlägg av Rufus »

Efter terrordåden i Paris dök det upp många olika möjligheter att fixa franska färger el dyl till sin avatar på Facebook. På senaste tiden har det varit Storbritanniens tur att ha blivit drabbat av denna meningslösa brutalitet, men jag hittar inte någonstans på Facebook där man kan lägga in en liten Union Jack till sin avatar eller lägga till ett färgfilter med flaggfärgerna. Någon som har något bra tips?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Datorhjälp

Inlägg av BoJustBo »

Vet att det ska finnas något direkt på facebook också men sen finns det denna som är lättare att hitta. http://www.profilepictureflag.com/
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar