Datorhjälp

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Datorhjälp

Inlägg av Wakuran »

Har ett problem med min nätkabel till laptoppen. Den lilla knoppen som håller den fast i jacket har brutits av, så den hoppar ur hela tiden.

Varför jag inte köper en ny är för att kabeln är typ 20-25 m, och jag har redan nitat fast den runt väggarna i hela lägenheten permanent... =/

Har någon någon smart lösning? Så att man ändå kan ta ut kabeln ifall man skulle vilja?


Jag ändrade rubriken, så att vi får en allmän tråd att posta datorproblem i.

Rufus
moderator
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Bobo »

Det går att köpa utrustning för att byta ut kontakten. Inte dyrt och det finns "överallt", tex classe och kjelle.

/Bobo
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Bobo »

Bobo skrev:Det går att köpa utrustning för att byta ut kontakten. Inte dyrt och det finns "överallt", tex classe och kjelle.

/Bobo


det var kanske lite dyrare än jag trodde .....
http://www.clasohlson.com/se/Modulart%C3%A5ng,-Exibel/Pr363428000
http://www.clasohlson.com/se/Modularkontakt,-Exibel/Pr381634000
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Mithroth »

Ja, det är tången som är det det som kostar mest. Bäst är ju om man känner någon som kan låna ut, att köpa för att klämma en ny kontakt känns lite överdrivet (men kanske nödvändigt).

EDIT. Kan ju alltid höra med affären om de har någon att hyra ut.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det finns ju även ett "fult" sätt att lösa det hela, om den inte är i förseglad förpackning utan lös som verktyg brukar vara.
http://www.clasohlson.com/se/c/termsand ... tsofregret

"Vi på Clas Ohlson tillämpar Öppet köp i upp till 90 dagar från det att varan tagits emot. Dessa villkor gäller både vid distanshandel samt i våra butiker."
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Wakuran »

Får kolla upp det här litet närmre, tack för alla tips så länge...
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Har ett problem med min nätkabel till laptoppen. Den lilla knoppen som håller den fast i jacket har brutits av, så den hoppar ur hela tiden.

Varför jag inte köper en ny är för att kabeln är typ 20-25 m, och jag har redan nitat fast den runt väggarna i hela lägenheten permanent... =/

Har någon någon smart lösning? Så att man ändå kan ta ut kabeln ifall man skulle vilja?


Lite klumpigt, men denna och en kortkabel kanske är ett alternativ:
http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000

/Magnus
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

25m nätverkskabel klistrad längs väggarna? 1993 ringde och ville ha tillbaka sin lösning. :)

Hur kommer det sig att du inte använder en trådlös accesspunkt/router till din laptop?
Är datorn kopplad direkt till modemet?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

Penny: Jag kan tänka mig ett flertal olika anledningar till att inte köra trådlöst.

1. Wakuran bor inne i stan, är inte någon hacker och vill inte ha mängder med andra som surfar på sin egna uppkoppling. För han vet ju förstås att det finns mängder med folk som runtomkring honom som kan datorer och it långt mycket bättre än honom, så varför ta chansen att låta dem gratisåka på honom, det skulle bara vara korkat. Ergo, man kör trådlöst bara om man är djupt insatt i hur man stoppar intrång, eller bor mitt ute i skogen där man slipper snyltgäster.
https://www.youtube.com/watch?v=jV0Q_muo1wI

2. Wakuran är mig veterligen student med begränsad budget och då spenderar man inte pengar i onödan på att skaffa en ny lösning om man redan har en som fungerar tillfredsställande. Även om ISP erbjuder en lösning för "1 kr" så ska man ändå spendera tid på att fixa ett byte, onödig tid om nuvarande fungerar bra.

3. Hur mycket extra strålning är det förnuftigt att producera i samhället bara för en sådan till synes trivial sak? Som om inte städerna är fullbelamrade med strålning som det är, från mobiltelefoner och trådlösa vanliga telefoner, GPS, Bluetooth, fjärrkontroller en masse, mikrovågor, och mängder med annan eterburen strålning.

4. Hastigheten, oavsett hur bra trådlös uppkoppling man har kommer inte i närheten av den i kabel. Wakuran kanske har en 100 megabit-uppkoppling och inte har lust att kliva ner i hastighet. I en liten stadslägenhet finns det liksom inte utrymme att springa runt så mycket med datorn heller, utan han har säkert en ordnad hörna. Den vanligaste lösningen i stan är via kabeltvnätet och de modemen brukar ju inte ha så lång sladd så det står nog där uttaget finns. Jag har också en liknande lösning, men har inte varit så ambitiös att jag satt fast sladden utan den ligger bara lös längs väggarna och under en matta så man inte ska snubbla på den.

5. Vilka tenderar att köra trådlöst? Jo gruppen som inte vet bättre och har blivit pålurade det av antingen SIBA eller ISP. Jag vet mängder med personer som har trådlöst och när man frågar varför vet de egentligen inte, utan det är något som säljare sagt åt dem är bra. När jag jobbade på IDG genomförde vi flera undersökningar om just det fenomenet och uppåt 70-80 procent av de som hade trådlöst kunde inte uppge genomtänkta skäl till det beslutet.

Om någon frågar om en sak finns det väl egentligen ingen anledning till att komma med ett svar om något annat? Du som är så förstående för människor med problem visar en sida som inte är fullt så empatisk, läcker det ut lite genom den påklistrade masken? Du har säkert mängder med bra anledningar till varför man ska köra trådlöst som du gärna får dela med dig av för jag känner i alla fall inte till några. Titta på ett Lan-party och det är många meter sladd där, av förklarliga anledningar.

Wakuran: Lösningen som MagnusR tipsar om är nog den smidigaste. Du tejpar fast den trasiga kontakten ordentligt i skarvdosan och skaffar en nätverkssladd som är några meter från den till datorn, sedan är du lite mer försiktig när du kopplar loss den i fortsättningen. Å andra sidna är det nog inte helt otänkbart att exempelvis Rkaj har access till en sådan där tång eller om du känner andra datorfolk som du kan höra med, en öl på krogen brukar kunna lösa det mesta som behöver lånas.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Patrik A »

Hade det inte varit för att du klamrat fast den i hela lägenheten så skulle du ju kunnat vända på den och låta den mindre hela kontakten sitta i andra änden och stödja den med en gummisnodd, tejp eller dylikt. Jag hade nog antingen införskaffat mig en tång och fixat en ny kontakt. Tången kan vara bra att ha till senare också, kanske någon man känner som behöver låna eller så. Alternativt lite likt det Magnus nämner, fast jag tror nog att jag hade kapat kabeln, skalat av och skarvat till en ny sista del och låtit det bli en liten "klump" längs kabeln efter lite krympslang och så. Är man bara någorlunda noga så bör det inte vara för stora problem med kontakten.

Men jag tror inte jag själv har en sådan tång, kan nog fixa fram en under dagen från någon bekant men resan till Stockholm och tillbaka kostar lika mycket som en ny, trots att jag bor bara några få mil utanför. Så det är det nog inte värt.

Lycka till oavsett eventuell lösning du väljer!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Wakuran »

LR:s argument är nästan bättre än de jag kommit på själv, [B)] och framförallt pengaargumentet spelar ju in...

Bredbandet ingår i hyran nu, så kabeln är kopplad till jacket och det funkar smidigt... Nu hålls den fast genom att jag vikit upp bordsduken... [B)]

Jag ska kolla upp det där skarvdonet litet mer, tror jag, det borde nog funka om man stabiliserar det i ena jacket...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Om någon frågar om en sak finns det väl egentligen ingen anledning till att komma med ett svar om något annat? Du som är så förstående för människor med problem visar en sida som inte är fullt så empatisk, läcker det ut lite genom den påklistrade masken? Du har säkert mängder med bra anledningar till varför man ska köra trådlöst som du gärna får dela med dig av för jag känner i alla fall inte till några. Titta på ett Lan-party och det är många meter sladd där, av förklarliga anledningar.


Eller att kapa tråden med en föreläsning? Jag frågade om anledning till varför han inte använder trådlöst. Hur är det inte relevant i sammanhanget?

Jag orkar inte kommentera ditt fempunktsprogram i detalj, men konstaterar att det måste vara många år sedan du var en maktfaktor på IDG.

Du får gärna försöka hoppa på mig i alla trådar du vill, men försök åtminstone ha torrt på fötterna.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Jag frågade om anledning till varför han inte använder trådlöst.

Och jag motfrågade om någon anledning att göra det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Jag frågade om anledning till varför han inte använder trådlöst.

Och jag motfrågade om någon anledning att göra det.


Nej, du höll en föreläsning som ingen bad om och i samma andetag beskyllde du mig för att inte hålla mig till ämnet.

Om du behöver krysta, finns det bättre ställen än Serieforum.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Agentum »

Jo har man 100mbit så förlorar man en hel del trådlöst iom kryptering mm, jag har det och det ger typ 95mbit med kabel ner men kanske 50 till 65mbit ner trådlöst.
Dock det där är ju under dunderförhållanden eller en massa kombinerade nedladdningar så jag orkar inte snubbla över nån kabel.
Men jag förstår det iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du svarar fortfarande inte på frågan vilka skäl det finns för att köra trådlöst.

Har du gett Wakuran några tips på hur han löser problemet eller bråkar du bara?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Har du gett Wakuran några tips på hur han löser problemet eller bråkar du bara?


Givetvis.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Agentum »

Skarven tror jag funkar då kan du ju om du så ska teejpa ihop skarven helt få en ny ände på TP kabeln, prova det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Bobo »

Som tur är, är vi olika. Jag hade stört mig oerhört mycket på denna tejpade skarvdosa, även om den låg gömd på något sätt.

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nätkabel-problem

Inlägg av Agentum »

Jo jag med, men måste man så måste man.
25m kabel är kanske ålderdomligt men det funkar alltid iaf, ag orkade dock inte med de 15m jag hade när förlusterna mest är mätbara än märkbara, men jag hade bara 2mbit förr och då blev det ärligt aningen för segt för tex filmstreaming trådlöst men ok med kabeln.

Jag inser att har man tp kabel så går ju ingen info genom etern heller, men ofta är ju switchen ändå trådlös också, men det är väl säkrare antar jag.

Nåväl jag hade skarvat iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar