Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

[OT]
Cadial skrev:sa ser man De Carlo-influenser; lite battre, lite mer slickat!

Citat från Johanna Koljonens intervju med Lina Neidestam, Julia Thorell och Frida Ulvegren på årets bokmässa:

– Vi har ju vuxit upp med seriefigurer som är väldigt gubbiga och de manliga karaktärerna får ha olika sorters ansikten och särdrag medan de kvinnliga alla är stöpta i samma form. Det här märker jag väldigt tydligt när jag ritar Zelda, för den är baserad på Acke som jag läste när jag var liten. Männen fick ha kantiga ansikten eller lång näsa medan tjejerna fick ha samma utseende, bara med olika peruker. När man ser tecknade djur så vet man att det där är en tjejdinosaurie för den har ögonfransar och rosett.
– Jag försöker få det att se kommersiellt ut, men det kommer ändå alltid att finnas för mycket hår, fyllnad, köttighet och svulster för att riktigt nå de där krispiga höjderna. Men jag tycker om hela den här Disney- och Acke-estetiken där det finns en ren, ikonisk linje som gör att man kan projicera mycket känslor och som gör karaktärerna inbjudande med så få streck som möjligt.

Ryktet gör också gällande att hon äger minst en av IDW:s "The Best of Dan DeCarlo"-volymer. [;)]
[/OT]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ett flygbolag som hittar på något extra inför jul.
http://unlooker.com/airline-pulls-amazi ... assengers/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Jag minns inte grisnasorna, men som Lennon framhaller sa ser man De Carlo-influenser; lite battre, lite mer slickat!

Gjorde ett litet collage på det jag menar med grisnäsor, alltså sådana som man brukar teckna på stiliserade grisar, väggkontaktsliknande med andra ord.

Bild

Men det har minskat med den varianten vilket jag ser som ett stort kliv i rätt riktning.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Som brukligt är vid den här tiden på året drog jag nytta av min grannes (som delar namn med min avatar) talanger vad gäller inslagning av paket, och det utomordentligt eleganta resultatet kan beskådas i ovanstående julstilleben. Jag passade också på att förse mig av hennes egentillverkade julgodis (för det är inte nyttigt för henne att konsumera allt själv), men å andra sidan fick hon en smakbit av min fruktkaka. Tjänster och gentjänster kan man säga! Naturligtvis avslöjar jag inte vad paketet innehåller före julafton...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är paketet till dig själv? Begriper inte alls vad du menar med inte avslöja. Jag förstår inte heller varför du behövde hjälp med inslagningen, ser ut att vara fyrkantigt och jämt så det bör inte vara så svårt? När jag jobbade i bokhandel för herrans massa år sedan fick jag lära mig hur man slår in utan tejp. Att använda tejp vid paketinslagning var nästan en hädelse i den butiken. Det var även där jag lärde mig korrekt brytning av nya böcker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Grumme »

Bror Hellman lade upp den här bilden på Seriewikins Facebooksida, men jag tycker att den platsar väldigt väl härinne också.
God Jul! [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Är paketet till dig själv? Begriper inte alls vad du menar med inte avslöja.

Nog för att jag kan vara excentrisk ibland, men så långt som att slå in paket till mig själv har det ännu inte gått. [:)] Jag påpekar bara en självklarhet, ingen talar väl om vad det är man ger bort före julafton?

Labrador Road 26 skrev:Jag förstår inte heller varför du behövde hjälp med inslagningen, ser ut att vara fyrkantigt och jämt så det bör inte vara så svårt? När jag jobbade i bokhandel för herrans massa år sedan fick jag lära mig hur man slår in utan tejp. Att använda tejp vid paketinslagning var nästan en hädelse i den butiken. Det var även där jag lärde mig korrekt brytning av nya böcker.

Jag finner paketinslagning vara en oerhört tråkig sysselsättning, väl i paritet med snöskottning och ogräsrensning och resultatet brukar bli därefter. Min granne däremot, finner stort nöje i att slå in paket så jag har en stående uppmaning att kontakta henne när behov föreligger. I det nu aktuella fallet hade jag själv med största säkerhet inte använt snöre i två färger för att matcha papperet. Veronica har ett avsevärt större förråd av papper, snören, rosetter etc än det genomsnittliga hushållet så jag låter henne gärna få fria händer med inslagningen och utformningen av paketen medan jag äter upp hennes julgodis. Är hon inspirerad kan det bli alla möjliga konstiga vikningar och krusiduller! [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

En perfekt lösning, man låter var och en utföra sådant som de är bra på och tycker om att göra. För egen del tycker jag det varken är tråkigt eller inspirerande att slå in paket. Men jag saknar samtliga saker för det utom sax så jag får bege mig ut på jakt efter något ställe/butik som har papper och snöre tillhandahållet. Jag har inte liknande kontakt med mina grannar utan det närmaste är en kort hälsning i hissen. Paketet är mycket tjusigt, jag lade dock inte märke till att det var två olika snören/band.

Passar även på att lägga in en varning för den förrädiska vintertrafiken, kör försiktigt och håll ögonen på vägen.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201569190206193
(Känsliga varnas, det är starka scener)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nick Lowe åldras med värdighet och har blivit en riktig mysfarbror på äldre dar. Jag som inte trodde det skulle skrivas några oumbärliga, nya julsånger efter "All I Want For Christmas is You"! Men den här sitter som en smäck redan efter första genomlyssningen. [:o)]



Men jag tycker det låter bekant...? Har han stulit av sig själv? Tänk om han och Dave Edmunds kunde göra en gemensam version....

(Jag blir inte kvitt tanken att det var sån här musik Buddy Holly skulle skapat om han fått leva upp i mogen ålder.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Peral »

Grummes Rick O'Shay bild är en av de mest juliga seriebilder jag vet. Det är Stan Lynde i högform
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Happy Hamster »

Julklappar till er alla. [;)]
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Idag är det första advent så nu är alla stjärnor och elljusstakar uppsatta i fönstren och sprider ett hemtrevligt sken i bostaden. Jag har blött upp mossan och stoppat ner den i adventsljusstaken samt tänt första ljuset så vad passar bättre då än att låta flickan från Ängelholm sjunga en julsång om hur hon önskar att hon och alla hennes vänner kunde fira jul tillsammans:

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Carlene Carter kombinerar sex & julfirande (och otvetydiga Elvis-influenser):

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Germund, för hundra gubbar! Såna här grejor måste du berätta om! Jag hade så när missat den:

Bild

Förra årets Zelda-följetong som julbilaga i Pondus! Och i ett format där det inte blir breda, vita marginaler! Tjusigt värre! Vad jag kan se med nytt omslag och två nytecknade splash-panels på sidan tre och fem.I vätan på näste Zelda-album får man vara glad för det lilla! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av RioGrande »

Zelda ÄR en kul och ball serie. Läs!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Och så var julbaket färdigt. Antalet har nu varit detsamma i flera år vilket skulle betyda att jag kavlar någorlunda jämnt... [;)]

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Allan Kämpe »

Det ser gott ut! Är det norrländsk polarkaka? [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Allan Kämpe skrev:Det ser gott ut! Är det norrländsk polarkaka? [:)]

Veteknäcke enligt familjereceptet (det ena; det figurerar två varianter vilket är en ständig källa till oenighet mellan mig och kusinbarnet i Skåne om vilket som är det rätta). Jag beskrev baket närmare på bloggen för några år sedan.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jill Johnson vill önska alla en god jul tillsammans med Bettie Page & en hoper andra vintage-pinuppor:



[:o)] [:o)] [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Igår var det första advent så då åkte min vintage-stjärna och dito ljusstake i teak & mässing upp (familjeklenoder från 40 & 50-tal):

Bild

Tyvärr fick jag hjärnsläpp och glömde göra iordning adventsljusstaken (där vitmossan helt oavsiktligt också är vintage - blöts upp på nytt varje år och stoppas ner i lådan av koppar). Jag skyller på för många intryck från Örebro seriefestival. [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar