Är ordet neger okej att använda?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Re: Är ordet neger okej att använda?

Inläggav Gammelsmurf » lör 23 feb 2013, 21:01

jens-olof skrev:Och andelen
"vita vänstervaggade kulturtomtar" är ju knappast något man hittar på något av ställena ställe, de vita
som finns där har oftast helt andra politiska åsikter och använder ordet från en nedvärderande maktposition.
De vita vänstervaggade kulturtomtarna har inte uppfunnit problemet, men de har möjligen uppmärksammat (och säkerligen ibland utnyttjat det för egna behov).

Sen är ju frågan om de vita afrikanerna verkligen använt det svenska ordet neger...

larsa66 skrev:Det spelar ingen roll vad ni säger, ordet har använts i ett nedvärderande och kränkande syfte i historien. Man kan inte bara putsa bort det och börja använda det i ett modernt språk som inget hänt.

Det gäller ju även många andra ord som vi till vardags använder i svenskan. Idiot är som ovan diskuterats ett. Fårskalle, fåne, dåre och liknande är några andra exempel på ord som dagligen används i samhället men som alla har en uppenbart nedsättande historia. Märkligt nog höjs inga röster om att det ska vara förbjudet att kalla någon dåre. Undrar varför?

larsa66 skrev:Det spelar ingen roll vad ni säger, ordet har använts i ett nedvärderande och kränkande syfte i historien. Man kan inte bara putsa bort det och börja använda det i ett modernt språk som inget hänt.

Det gick ju tydligen alldeles utmärkt att göra just det med ordet bög.

Labrador Road 26 skrev:Av samtliga svarta som jag träffat och pratat med kan jag inte påminna mig att någon av dem sett neger som nervärderdande. Nu rör det sig inte om så fasligt många utan kanske bara något 50-tal, men ingen av dessa har sett något fel ordet. Cirka 10-talet använder själv regelbundet ordet. Visst är 50 stycken på tok för få för att han som underlag i någon typ av statistisk undersökning, men det är i alla fall så mina erfarenheter är av ordet. Samtliga jag hört som klassat ordet som nervärderande har varit vita européer, fast det är klart att även de har en rätt att ha en åsikt om saken.

Jag har liknande erfarenheter. Det är alltid skitnödiga svenskar som ur ett vänsterperspektiv måste sätta igång och leta problem där problem inte finns. Det är också vita svenskar som harklar sig obekvämt i kön om man beställer en negerboll på det lokala konditoriet.

Isegrim skrev:Gissar att du syftar på ett politiskt syfte.

Ja, det står väl utom allt rimligt tvivel.

Anders1 skrev:Jag anser att ni som anser att ordet neger inte ska få användas, borde komma med förslag för vad som ska användas istället för detta ord? Som det är nu finns det inga andra alternativ. Säger man t.ex. afrikan, så har det ordet inte samma semantiska innehåll (t.ex. nordafrikaner är inte negrer), och säger man svarta, så verkar inte heller det vara OK. Och även färgade enligt vissa, och det känns även som en lite för vag benämning. Så vad ska användas istället?

Också en vettig synpunkt. Det gnälls om att man inte får använda neger men det finns väldigt få (om ens några) beskrivande alternativ. Afrikaner är inte gångbart då det finns både berber i Nordafrika och vita boer i framförallt Sydafrika. Båda folkgrupperna är afrikaner men ingen av dem är negrer. Färgad fungerar inte heller eftersom det finns massor av olika folkgrupper av olika kulör i världen utan att för den sakens skull vara negrer. Afrosvenskar är bara styltigt och känns konstruerat och är egentligen lika värdelöst som afrikaner eftersom det kan inkludera både araber och boer. Svarta är heller inte användbart då exempelvis Australiens urbefolkning kan vara våldsamt svart i skinnet men inte heller de är negrer. Ord som kaffrer eller blåmän är alldeles för omoderna, det skulle inte fungera eftersom den folkliga förankringen där brast för två generationer sedan. Kvar finns bara ordet neger, oavsett om det gillas eller inte. Jag personligen tänker inte sluta upp med att använda ordet neger bara för att några ömhudade vänster-/miljöpartister blir stötta i kanten.

Berber är för övrigt också en nedsättande term då berber härstammar ur det arabiska ordet för barbari vilket går att översätta som ociviliserad eller främmande. Märkligt nog så höjs inga röster om att man ska sluta använda ordet berber. Varför?

tfels skrev:Men när behöver man säga det? Kan inte komma på något tillfälle då det egentligen behövts.

Menar du att vi ska helt bortse från den absolut tydligaste markören mellan två personer om behovet att särskilja dem uppstår?

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 23 feb 2013, 21:20

Gammelsmurf skrev:
tfels skrev:Men när behöver man säga det? Kan inte komma på något tillfälle då det egentligen behövts.

Menar du att vi ska helt bortse från den absolut tydligaste markören mellan två personer om behovet att särskilja dem uppstår?

Jag säger inte att vi ska bortse från det, men förmodligen kan vi det. Men ge gärna exempel på när vi behöver göra en sådan särskiljning.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » lör 23 feb 2013, 21:28

Gammelsmurf skrev:Också en vettig synpunkt. Det gnälls om att man inte får använda neger men det finns väldigt få (om ens några) beskrivande alternativ. Afrikaner är inte gångbart då det finns både berber i Nordafrika och vita boer i framförallt Sydafrika. Båda folkgrupperna är afrikaner men ingen av dem är negrer. Färgad fungerar inte heller eftersom det finns massor av olika folkgrupper av olika kulör i världen utan att för den sakens skull vara negrer. Afrosvenskar är bara styltigt och känns konstruerat och är egentligen lika värdelöst som afrikaner eftersom det kan inkludera både araber och boer. Svarta är heller inte användbart då exempelvis Australiens urbefolkning kan vara våldsamt svart i skinnet men inte heller de är negrer. Ord som kaffrer eller blåmän är alldeles för omoderna, det skulle inte fungera eftersom den folkliga förankringen där brast för två generationer sedan. Kvar finns bara ordet neger, oavsett om det gillas eller inte. Jag personligen tänker inte sluta upp med att använda ordet neger bara för att några ömhudade vänster-/miljöpartister blir stötta i kanten.

Berber är för övrigt också en nedsättande term då berber härstammar ur det arabiska ordet för barbari vilket går att översätta som ociviliserad eller främmande. Märkligt nog så höjs inga röster om att man ska sluta använda ordet berber. Varför?

Det sorgliga är att du lägger så mycket energi på att förklara varför du tycker att det är värdefullt att sortera och kategorisera människor. Har du funderat på varför det är så?
Senast redigerad av 2 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gång.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » lör 23 feb 2013, 21:31

APenny... Menar du Gammelsmurf?
Thomas Fels

www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » lör 23 feb 2013, 21:35

tfels skrev:APenny... Menar du Gammelsmurf?

Ja, citeringen föll bort.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 23 feb 2013, 22:01

Gammelsmurf skrev:
larsa66 skrev:... Man kan inte bara putsa bort det och börja använda det i ett modernt språk som inget hänt.

Det gick ju tydligen alldeles utmärkt att göra just det med ordet bög.

Skillnaden är att i fallet bög så var det ett gäng bögar som bestämde sig för att "reclaima" ordet och använda det om sig själva som ett positivt ord. Du kan inte "reclaima" ett ord på det sättet om du inte ingår i gruppen det syftar på, och jag har inte sett något motsvarande försök med ordet "neger".

Sambandet mellan "neger" och "hen" tycker jag också är intressant. I båda fallen finns det ju några olika nivåer man kan befinna sig på: man kan använda ordet, låta bli att använda ordet, eller till och med propagera mot ordet. I båda fallen finns dessutom en extremgrupp som använder ordet neger som skällsord eller vill få bort "han" och "hon" från språket. Frågan är om "normalanvändarna" kan använda ordet utan att ge stöd åt extremgruppen eller inte.

I fallet "hen" anser jag att att jag kan använda ordet ickeextremt så länge jag bara använder det i situationer när jag inte vet könet på den person jag pratar om eller av någon anledning inte vill avslöja det. I och med att jag använder både "han" och "hon" oftare än jag använder "hen" borde det vara uppenbart att jag inte vill avskaffa "han" och "hon". I fallet "neger" är jag mera tveksam, kanske för att om jag behöver kategorisera en människa efter utseende finns det oftast mer specifika termer att använda, och om jag inte behöver kategorisera en människa efter utseende behöver jag inte ordet "neger", så jag ser inget stort behov av ordet.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 23 feb 2013, 22:11

rkaj skrev:Du kan inte "reclaima" ett ord på det sättet om du inte ingår i gruppen det syftar på, och jag har inte sett något motsvarande försök med ordet "neger".

Då har du inte tittat ordentligt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N.W.A.
http://www.youtube.com/watch?v=W0mRgYaS5OM
http://www.youtube.com/watch?v=B-xRPD4ntIM
(Den sista ingår inte i gruppen ens.)
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fix av extern länk
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 23 feb 2013, 22:16

Men "neger" motsvarar ju inte "nigga", om man ska dra paralleller, "neger" motsvarar "negro", vilket var gängse i amerikanska sammanhang fram till ung. 60-70-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » lör 23 feb 2013, 22:27

Rent kulturellt, så kan vi nog inte se ordet ur ett rent svenskt perspektiv!
Personer som kan kallas "negrer" förknippar ofta ordet, när det kommer
från oss betydligt vitare, ur ett klart negativt perspektiv. Om en svensk
säger neger, eller en engelsman nigger, så kopplas dessa saker ihop.
Även en svensken bara ser det ur en definition av hudfärg och engelsmannen
som en ras av lägre standard. Och självklart finns det rasister hos svenskar
och hudfärgsdefinierare hos engelmännen.

Personligen tror jag, att jag kan klara mig undan hos mina somaliska
partikamrater om jag säger "neger" i en kontext där det fyller en funktion.
Fast jag vet en politiker i ett annat parti som väldigt gärna använder ordet,
och det är inte i positiva sammanhang... Och kommer det en "neger" som inte
känner någon av oss, och hör först den andra personen i de sammanhang
han brukar yttra sig, och mig senare använda samma ord, så är det naturligt att
han/hon (hen) kopplar ihop våra åsikter. Även vi vitingar generaliseras
ju på samma sätt som vi ibland generaliserar andra!

F ö finns det väl väldigt få tillfällen som det finns en orsak att över huvud taget
nämna en persons hudfärg?

Jens

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » lör 23 feb 2013, 22:39

'Neger' var vad ordet hette, det vad man fick lära sig att det hette i skolböckerna -- inte mer negativt eller värdeladdat än 'kines' eller 'arab'.

Jag läste för ett tag sedan en artikel ur en Se från 60-talet, där en svart amerikan hade bott i Sverige men nu var på väg att flytta tillbaka för att han kände sig rasistiskt behandlad av svenskarna. Artikeln avrundades med ett citat av honom: "Jag har trott att Sverige var ett välkomnande och solidariskt land, men att flytta hit kan jag inte längre rekommendera till någon neger!"
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 23 feb 2013, 22:49

Rosen skrev:'Neger' var vad ordet hette, det vad man fick lära sig att det hette i skolböckerna -- inte mer negativt eller värdeladdat än 'kines' eller 'arab'.

Jag läste för ett tag sedan en artikel ur en Se från 60-talet, där en svart amerikan hade bott i Sverige men nu var på väg att flytta tillbaka för att han kände sig rasistiskt behandlad av svenskarna. Artikeln avrundades med ett citat av honom: "Jag har trott att Sverige var ett välkomnande och solidariskt land, men att flytta hit kan jag inte längre rekommendera till någon neger!"

Jo, det var det neutrala uttrycket under 60-talet. Motsvarar som sagt engelska "negro" och inte "nigger".

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » lör 23 feb 2013, 22:49

tfels skrev:Jag säger inte att vi ska bortse från det, men förmodligen kan vi det. Men ge gärna exempel på när vi behöver göra en sådan särskiljning.

En neger och en vit man står sidan om varandra. Du känner inte till deras namn men du ska för en vän skilja dem åt av någon anledning, exempelvis för att peka ut vem av dem du köpte din Fantomensamling av. Båda två är klädda i liknande kläder, vilket inte alls är någon ovanlighet numera. Den enda stora skillnaden männen emellan är att en av dem uppenbarligen är född i Afrika och den andre i Europa. Den enda stora tydliga markören männen emellan är deras respektive hudfärg. Att då av PK-skäl bortse från detta och istället skilja dem åt på någon mindre detalj (exempelvis mannen med Adidasskorna och mannen med Pumaskorna) är givetvis inget annat än rena tramset.

Ja, detta är en hypotetisk situation men det var ju trots allt det du efterfrågade.

APenny4YourThoughts skrev:Det sorgliga är att du lägger så mycket energi på att förklara varför du tycker att det är värdefullt att sortera och kategorisera människor. Har du funderat på varför det är så?

Ja, faktiskt. Anledningen till att jag lägger så mycket energi på det här är för att jag får allergiska utslag av politisk korrekthet och kissnödig beröringsskräck. Jag anser att i ett modernt och upplyst samhälle ska man inte hålla på och tjafsa om petitesser av den här sorten, det ska vara självklart att man ska få lov att uttrycka sig efter egen vokabulär utan att få mästrande pekpinnar av självutnämnda Bror Duktig-typer som tar sig friheten att försöka bestämma över andras göranden och låtanden. Jag kan förvisso finna stort nöje i att på avstånd betrakta hur nervösa vita män och kvinnor rör tassar runt på ett språkligt minfält, livrädda för att någon ska uppfatta dem som rasister, omoderna, oupplysta eller kränkande. Samtidigt inser jag att det är en indikator på hur sinnessjukt samhället är om man tvingas väga sina ord på guldvåg för att inte någon lättkränkt minoritet ska få för sig att känna sig utpekad. Folk får helt enkelt skaffa sig lite hårdare hud och inte bli så förbaskat kränkta av allting. Hade folk spenderat mindre tid på att låtsas som att folk inte skiljer sig åt utan istället accepterat det faktum att vi alla är olika så hade de här pseudodebatterna framstått som precis så löjliga som de verkligen är.

Jag anser också att ovan nämnda mästrande Bror Duktig-typer som tar sig friheten att försöka bestämma över andras göranden och låtanden till varje pris ska motarbetas och ifrågasättas. Den dag man inte ifrågasätter PK-vansinnet är den dag ingen längre observerar att kejsaren verkligen är naken.

Det är så oerhört irriterande att det i Sverige bara finns två sorters åsikter. Dn ena är den åsikt som framförs i media och av politiskt korrekta och självutnämnt "goda" debattörer. Den andra är den felaktiga åsikten. Detta är tragiskt nog inte en överdrift utan Sverige anno 2013 är precis så sinnesrubbat polariserat. Jag avskyr det och har för avsikt att motarbeta galenskapen vid varje givet tillfälle.

jens-olof skrev:Rent kulturellt, så kan vi nog inte se ordet ur ett rent svenskt perspektiv!

Varför inte? Vi bor i Sverige, debatterar den svenska användningen och situationerna som uppstår uppstår i Sverige och på svenska. Vi kan inte sätta igång och lägga internationella perspektiv på en svensk företeelse bara av rena farten

jens-olof skrev:Personer som kan kallas "negrer" förknippar ofta ordet, när det kommer
från oss betydligt vitare, ur ett klart negativt perspektiv.

Nu är ju inte det varken min eller LR26s erfarenhet, men ni på vänsterkanten envisas ju ständigt med att så är fallet. Hur ni nu kan veta det...

jens-olof skrev:Även en svensken bara ser det ur en definition av hudfärg och engelsmannen
som en ras av lägre standard. Och självklart finns det rasister hos svenskar
och hudfärgsdefinierare hos engelmännen.

Fast svenskar ska ju inte behöva anpassa sin svenska efter hur engelsmännen använder sina ord. Det håller inte.

jens-olof skrev:Och kommer det en "neger" som inte
känner någon av oss, och hör först den andra personen i de sammanhang
han brukar yttra sig, och mig senare använda samma ord, så är det naturligt att
han/hon (hen) kopplar ihop våra åsikter.

Fast det är ju ytterst negerns problem hur han väljer att tolka ett begrepp i Sverige. Det har ju inte vi något ansvar för. Om han väljer att koppla ihop användandet av ett vanligt svenskt ord med specifika åsikter så är det ju han själv som brister i förståelse för hur svenskan fungerar. Vilket kanske i och för sig inte är så konstigt med tanke på att ni är många som på allvar förespråkar att det ska gå att tolka allting precis hur man vill. Problemet är att sånt bäddar för opportunister att gråta ut i media om hur kränkta de känner sig för allt möjligt och kanske till och med casha ut ett skadestånd för sin inbillade själsliga vånda. (Exempelvis Afrosvenskarnas Riksförbund och deras massmediala litanior om hur kränkta de blir av Tintin i Kongo).
Senast redigerad av 1 Gammelsmurf, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 23 feb 2013, 23:01

Wakuran skrev:Men "neger" motsvarar ju inte "nigga", om man ska dra paralleller, "neger" motsvarar "negro", vilket var gängse i amerikanska sammanhang fram till ung. 60-70-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Nu svarade jag Rkaj om försöken att "reclaima" ord*. Gällande exempelvis "negro spirituals" har jag aldrig sett det användas nervärderande på engelska.
http://www.youtube.com/watch?v=mIfPf3_ng_I

Översatt till svenska förhållanden så är neger numera mest likt nigger på engelska, i alla fall för de som menar att ordet är negativt laddat.

*Angående den typen av "återtagande" så använde Latin Kings exempelvis kepsar (och tröjor?) med texten "Stockholms Svartskallar" och alla som bott i invandrartäta områden vet att ordet "svartskalle" används väldigt friskt, oftast utan någon direkt laddning. Precis som fjollorna "återtagit" bög och andra benämningar för homosexuella. När man låter orden ladda ur, istället för att mena att de är extremt laddade så blir det en mer avslappnad och behagligare ton för samtliga. Jag menar att det med andra ord är bättre att använda ordet neger ofta, när det behövs förstås inte konstruera tillfällen bara för att kunna använda det, för att visa att det inte är så märkvärdigt. Vilket också med lite tur kan ge en renässans för latin i skolan.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 23 feb 2013, 23:05

att raljera på ett forum är en sak.
att leva i verkligheten är en annan.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 23 feb 2013, 23:15

larsa66 skrev:att raljera på ett forum är en sak.

Nu blir jag nyfiken, hur många svarta eller invandrare över huvud taget finns i Robertsfors? Procentuellt eller faktiskt antal. Jag har en känsla av det är klart lägre/färre än där exempelvis jag bor. Om det nu på något sätt skulle ge större rätt att få delta i diskussionen.

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » lör 23 feb 2013, 23:24

Labrador Road 26 skrev:
larsa66 skrev:att raljera på ett forum är en sak.

Nu blir jag nyfiken, hur många svarta eller invandrare över huvud taget finns i Robertsfors? Procentuellt eller faktiskt antal. Jag har en känsla av det är klart lägre/färre än där exempelvis jag bor. Om det nu på något sätt skulle ge större rätt att få delta i diskussionen.

Det går att kolla upp.
http://www.migrationsinfo.se/regional-s ... rs-kommun/

"Robertsfors kommun har 6831 invånare, av dem är 389 personer utrikes födda. (Statistik från 2010) "

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 23 feb 2013, 23:28

tja
min fru är från sri lanka. här finns flyktingar. jag vet inte procenten men jag har vänner från många delar av vår värld. Jag tycker som Penny. Vi människor är samma ras. Jag gillar inte att diskutera sånt här i denna form men kan inte låta bli när jag mår illa av inläggen. Jag undrar hur en diskussion skulle bli om vi träffas i verkligheten.

får jag delta?

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » lör 23 feb 2013, 23:35

larsa66 skrev:tja
min fru är från sri lanka. här finns flyktingar. jag vet inte procenten men jag har vänner från många delar av vår värld. Jag tycker som Penny. Vi människor är samma ras. Jag gillar inte att diskutera sånt här i denna form men kan inte låta bli när jag mår illa av inläggen. Jag undrar hur en diskussion skulle bli om vi träffas i verkligheten.

får jag delta?

Jag antar att det är främst mig du mår illa av att läsa. Vissa människor verkar ha oerhörda problem med att acceptera att det finns människor som inte delar deras åsikter och du verkar vara en sådan person. Det är mycket tråkigt men tyvärr inget jag kan göra något åt. Du får väl helt enkelt välja att hoppa över mina inlägg om de nu inte råkar passa din världsbild.

Skulle vi träffas i verkligheten så skulle jag inte på något sätt tycka annorlunda. Jag står för mina åsikter och majoriteten av folket här vet antingen vem jag är, har gjort serieaffärer med mig, talat med mig i telefon, träffat mig på marknader och mässor eller på andra sätt haft kontakt med mig. Jag hymlar inte med vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 23 feb 2013, 23:40

larsa66 skrev:får jag delta?

Klart du får delta. Det var ju du som drog upp det att bara de som bor i verkligheten på något sätt hade rätt att säga sin synpunkt. Om jag tolkade dig rätt.

I övrigt kan jag säga att mina "82 608 invånare, av dem är 30 769 personer utrikes födda (Statistik från 2010)" slår dina cirka fem procent med hästlängder. Om det nu har något som helst med saken att göra. Jag räknar med att vi samtliga bor i verkligheten. Vad vi skulle prata om öga mot öga vet jag inte men troligen inte språkbruk då jag sällan för diskussioner om det, mer än enstaka ord om det råkar komma upp i övrig diskussion. Bogey möjligtvis, eller kanske om likheterna mellan din karaktär och Ingalls.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » lör 23 feb 2013, 23:41

Lite roligt hur vissa väldigt gärna placerar mig på "vänsterkanten", för min
bakgrund är att mina föräldrar var aktiva moderater och jag också i min ungdom.
Sedan blev jag mer liberal än konservativ men gillade inte FP:s tjat om kärnkraft
och NATO. Betraktar mig närmast som socialliberal, om jag ska ha en etikett.
Socialist eller kommunist har jag aldrig någonsin varit (Fast givetvis är det fråga
om perspektiv, jag har träffat på människor som ansett moderaterna som ett
vänsterparti....) [;)]
Fast min åsikt baseras på att jag har en drös medlemar i mitt parti, som jag diskuterat
saken med, samt även sydafrikaner och afroamerikaner, jag har absolut ingen
beröringsskräck om känsliga ämnen sådär. Och de har taskiga associationer till
ordet "Neger". Det är mer än en gång jag har hört att de på olika ställen, bussar
krogar osv kallats "negerdjävel" eller fått höra att krogen är full, fast de ser folk
passera in.

Så om man säger "Vi bor i Sverige, debatterar den svenska användningen och
situationerna som uppstår uppstår i Sverige och på svenska.", så kanske man
ska lyssna på de som drabbas av den "svenska användningen" och "de sammanhang"
de används i. Låt oss bara konstatera att ordet "neger" sällan används i positiva
sammanhang, för de som inte gillar negrer, är gladare att använda ordet, än vi andra,
vi "ängsliga med beröringsskräck" använder det.

Fast när man blir kissnödig av saker som man betecknar som "Politisk korrekthet",
så är man faktiskt ute och cyklar! För det man egentligen pläderar för är också
något som kan betecknas som "politiskt korrekt", fast då i egen defintiion,
inte den som andra sätter. Lite som som att säga "Att om inte vi kör med mina regler,
så tar jag bollen och går hem!" Bortsett att man inte äger bollen, och att det är fullt
lag i alla fall! [;)]

Men ska man se enbart ur svenskt perspektiv, så kanske detta ger en orsak till tanke:

"I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig fantasi, brist på uthållighet och energi och ett lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag utgöras af glädtighet, fåfänga och lättsinne i god bemärkelse. Det är nämligen träffande anmärkt, att negern i sedlig afseende sakna moral än vara omoralisk. I intellektuellt hänseende står negerrasen enligt etnografernas samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska, malajiska och amerikanska raserna."
(Nordisk Familjebok, första upplagan 1876 – 99)

Hasse och Tage ironiserade 1966 hur svårt det var att skilja på negrer och göteborgare, så
inte hade det hänt mycket...

Fast lite rätt ger jag dig, när du skriver:
"Jag anser att i ett modernt och upplyst samhälle ska man inte hålla på och tjafsa om petitesser av den här sorten"
och jag tycker att du har helt rätt!

Men när man läser kommentarerna på Avpixlat, Aftonbladet, Facebook, Fria Tider, Expressen osv,
så är det ganska uppenbart att vi inte är i närheten av att kallas vare sig upplysta eller moderna,
för trots att vi har internet, flygplan, atombomber osv, så är vi fortfarande en bunt varelser
som precis gått ut ur grottan och bara nödtorftigt håller är civiliserade.

Så personligen kan jag teoretiskt använda ordet "neger" ifall det mot förmodan skulle fylla
en funktion, men annars undviker jag det, för det finns för många som använder det i
andra sammanhang, där funktionen är att skapa eller utnyttja negativa associationer.

Och måste jag välja mellan att markera mellan en person som har en åsikt om hudfärg,
eller någon som har den, så väljer jag det sistnämnda, för den senare har ju faktiskt inget val!

Jens

Återgå till "Loungen"