Eran musiksmak !

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

"It was fifty years ago today..."

Bild

Bild

Bild

Firar detta viktiga datum med att gräva fram vad jag alltid trott vara en svensk originalpressning från 1967 (inhandlad på skivbörs i Stockholm sommaren 1979). Faktiskt rätt länge sen jag lyssnade på den aktivt - men det skall bli trevligt att återknyta bekantskapen!

Sveriges radio uppmärksammade jubileet i Kulturnytt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Wakuran »

Annars var det väl också någon officiell ommastring och ommixning som släpptes nu, har jag för mig... Någon som hört den?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har roat mig med att sätta samman en spellista på Spotify till Scooter Girl av Chynna Clugston-Flores (eller Majors som hon hette när hon skapade denna miniserie) utifrån de uppgifter och textfragment som finns angivna i serien. Helt komplett blev den dock inte, men den räcker ett bra tag ändå.

Bild

Tilläggas kan att förlaget sammanställt en liknade lista på Youtube med ytterligare låtar utöver de som nämns i själva serien, men jag antar att serieskaparen själv vet mer om sitt verk än vad som framgår i text och bild...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det var flera år sedan jag senast såg Eva Eastwood på scenen (nej, jag är inte putt för att hon fick förhinder och inte kunde spela på mitt 50-årskalas) men ikväll framträdde hon tillsammans med The High-Jacks (anförda av det förra underbarnet Per-Erik Jonsson) på hemstadens cityfestival. Visserligen bara en timme, men jösses vilket ös (med klös)!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av burnout »

Hon är lättlyssnad, brukar ge bra utdelning. Nu har Blge haft sin 1:a lite hårdare festival för oss som växt ur "kinder festen" som börjar denna vecka (Peace & love) som troligen kommer att göra kk efter festivalen (känns det som).

Ett av dom bästa banden på denna festival som gick var Among Lynx Har ni möjlighet att se dessa tjejer som rockar byxorna av dom flesta SE DOM, är en upplevelse
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag fortsätter komplettera Linda Ronstadt-samlingen på vinyl:

Bild

Prisoner in Disguise från 1975, hittad i källaren på Rasputin Music i Berkeley. Det fanns flera av den, så jag kombinerade ihop mest repfri skiva, med helast innerpåse (med tryck) och minst nött konvolut. $2.13 är den helt klart värd! [:p]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Jag fortsätter komplettera Linda Ronstadt-samlingen på vinyl:

Prisoner in Disguise från 1975, hittad i källaren på Rasputin Music i Berkeley. Det fanns flera av den, så jag kombinerade ihop mest repfri skiva, med helast innerpåse (med tryck) och minst nött konvolut. $2.13 är den helt klart värd! [:p]

Nu undrar man ju litet om priset skilde sig åt beroende på konvoluten, så att konvolutet även renderade några cent mindre i betalning, eller om du gjorde ett avtal med skivbutiksägaren...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:
K-E Lindkvist skrev:Jag fortsätter komplettera Linda Ronstadt-samlingen på vinyl:

Prisoner in Disguise från 1975, hittad i källaren på Rasputin Music i Berkeley. Det fanns flera av den, så jag kombinerade ihop mest repfri skiva, med helast innerpåse (med tryck) och minst nött konvolut. $2.13 är den helt klart värd! [:p]

Nu undrar man ju litet om priset skilde sig åt beroende på konvoluten, så att konvolutet även renderade några cent mindre i betalning, eller om du gjorde ett avtal med skivbutiksägaren...

Nix. På nedre planet hos Rasputin Music betingar de flesta LP-skivor som står sorterade i backar $1.95 vilket blir $2.13 med försäljningsskatt. Min uppfattning är att de som är osorterade (på golvet under backarna) är ännu billigare, i vissa fall mindre än en dollar. Och så stor skillnad var det inte mellan omslagen, alla var synligt slitna men jag undvek de värsta skavankerna med min manöver (som ingen höjde på ögonbrynen för fastän det var gott om andra kunder omkring mig).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av larsa66 »

Det verkar ju som att vinylskivor har en renässans här. Det dyker upp helt nypressade klassiker på varuhus överallt. Är det något som märks overthere också?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

larsa66 skrev:Det verkar ju som att vinylskivor har en renässans här. Det dyker upp helt nypressade klassiker på varuhus överallt. Är det något som märks overthere också?

Från tidigare år tycker jag mig minnas att motsvarande ställ fanns åtminstone hos de Target- och Walmart-varuhus jag besökt, så det är nog likadant som i Sverige. Här är en artikel från Råd & Rön 2017 om den pågående "vinylboomen" och den senaste försäljningsstatistiken från musikbranschen (2018). Där framgår det att LP-skivor säljer ungefär 70% av CD-skivans volymer.
För egen del har de senaste årens blygsamma inköp av ny musik varit uteslutande LP-skivor. Jag gjorde till skillnad från andra i bekantskapskretsen mig aldrig av med min skivspelare utan investerade i en ny pickup istället. Det blev ett verkligt lyft! Jag tycker subjektivt att samma musik låter bättre analogt än binärt, men det är säkert en smaksak. [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Agentum »

Dire Straits, fins knapot en dålig låt.

Och äkta gamnal engelsk hårdrock.

Inget jäkla gangsta ASAP eller vad fånen som arresterades i Sverige heter och oljuder, han blir fruad ich Sverige dvs VI får betala han förlorade inkomst.

Jag haft svprt nog att flrklara för amerukaner att Sverige inte ör npn Union av folk där vi samtluga fängslade karln och att den absoluta majiriteten inte ens visste vem han var föränn nu ens.

Att bojkotta svenska företag ör löjeväckande då de i Sverige inte har npn inverkan på rättsystemet, sim att om en svensk gamnar bakom galler i YåUSA då ska vi anse samtluga amerikaner att ha fängslat honom ich sluta köpa Cheva bilar eller nåt.

Han var på väg till Ryssland jag hade velat se han i arresten där, han kunde fan inte ha det bättre än i Sverige.

Ich faktum jag har lyckats få npgra att förstå att det inte handlar om en anti amerikan kampanj.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av super85 »

Sen kan man ha två tankar i huvudet också. Jag tyckte att det var skitkul att ASAP hade kast med liten kriminell pundare. Sen förstår jag också att det blir anmälning för misshandel. Men kul var det , och ett välförtjänt kok stryk till de som råkade ut för det.

Personligen så lyssnar jag mest på äldre rock och pop, och så gillade jag filmmusik en hel del. Är ju olika genrer i filmmusik också, men det är något av ett intresse för mig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Agentum »

Jo men han skulle inte lagt sug i saken alls, han hade vakter.

Och visst svenskarna var mer araber som ville vara tuffa.
Dock går spnt inte hem hör, han borde fattat att han var filmad osv, hag ogillade mer att Sverige som helhet skulle ha en skuld, att IKEA har nån påverkan på vårt rättsvösende.

Så korkat tänkt så jag vände på det, det klart det sitter svenskar i fängelse i USA, och då bojkotta dem jises.

Och så uttala sig att de var en enad nation, att de inte skäms.

Vi har också problem med gäng, det är inte 1960 längre sim de tror, nassa snack om blonda och blåögda, om de bara visste.
Han är bara arresterad ej dömd dvs har det bra, tyvärr får Sverige punga ut med vad hans advokater påstår han skulle tjänat, bortkastat fullständigt i min mening.

Hur kmmer det sug att ingen av svenskarna är åtalad imo.

Sverige var en känt rasistiskt bkabkabla, snack vi har inte haft slavar sen 1200 talet och aldrig afrikaner, det är ett nytt tillskott.

Jag har alltid avskytt att samtluga vita är belagda med en arvskuld, fy skäms att vi bygt oss ett samhälle som inte är perfekt direkt men jämfört de vi ska bocka och buga för ör som om de flyttat till en annan planet, de har inget att lära oss.

Filmmusik åtminstonde var bra förr, jag tycker det glömts bort mycket utom möjligen för James Bond tex där de väl försöker uaf.
Under 69tal var många bra ich sen 80tal och 90 tal, sen slutar det, och ärlgt talat storslagna filmer börjar försvinna, visst de säljer men de gar mest effekter, Hollywood umo minskar i flrmåga att komma med nåt nytt, dörav försök här ich var göra om samma film mm.

Nåväl ett bra soudtrack gör mycket för en film tycker jag, så jo jag lyssnar på dem jag med, men jag tror de ör äldre än dina.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Wakuran »

Vad skulle man åtala svenskarna för? Ofredande? Jag har inte kollat upp saken jättenoga, men finns det tecken på att de gjort direkt mer än att vara höga och jobbiga?

Att Rocky borde ha backat och låtit livvakterna ta hand om det hela låter ju iofs vettigt. Även om de skulle blivit åtalade ändå skulle skivbolaget bara ha kunnat skicka ut nya...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av super85 »

Heh svenskar var de inte. Det var två ensamkommande som spenderat sina 2-3 år i Sverige med att begå brott och vara en belastning för samhället. Leif GW sammanfattade dem fint.

Det var ju idiot-tjafs från början till slut, dessa två stolpskott hade tafsat på tjejerna som var i sällskap med ASAP. Samt hade en av dem slängt sina hörlurar på livvakten. Sen fortsatte de förfölja sällskapet efter det. Sen lackade ASAP och the rest is history.

Jag undrar också varför polisen inte gjorde pisstest etc på dessa filurer. Man ser på videon att de var höga som hus.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Agentum »

Vi vet att det hålls tillbaka frpn högsta instans för vad som vi ör tillåtna att känna till om dessa personer.

Tillräkligt många särskilt äldre som redan har sin trygghet i villan nånstans de vet inget om hur Sverige är idag, de tror fortfarande att inget är konstigt ich att ens en tanke kring saken är Nazityskland på 30 talet, detta hekt utan några likheter öht.

Döracv min bjkott av svenskt media där alla ör vänster och tycker samma sak, ingen diskusion kan någonsin uppkomma, man går hellre hop samtluga pp samma sida och sätter demokratin ur spel.

Sen hör man om invandrare som kan svenska (den tvugna grund för att nånsin passa in här) fast jobb och inte som pizza bagare utan ett riktigt anstält jobb, ungar i skolan osv, denne ska utvisas har man komit fram till, när det myllrar av kräk där ute som drar kniv och ska ha dina kläder, man funderar vad som rör sig i huvudena på de här verken, det är fel jämt.

Att som tonåring råka ut för rån eller rånförsök idag på stan(typ Uppsala) är inget ovanligt trots att det inte ens är i omåpden man inte bör besöka.

Man låter dem skicka sönerna för att döda folk lite, sen släpper man in dem igen, lysande måste jag säga, å andra sidan lär ju mängder av de värsta förbrytarna gömma sig här eftersökta i sina länder eller för terrirism, Sverige har noll koll och lämnar inte ut nån oavsett fakta.

Trolugen klrs det i botten sen gömmer sig politijer på högre nivå ch anbat fint folk bakom murar med vakter så de slipper ta i nåt.

Som många ställen i USA alla kör eller åker bil överallt hur kort det än är i stan, om man går omkring kommer polisen och frpgar vad du/ni håller på med.
Här håller de på och bygga svindyra lägenheter som sitter ihop med ett stort köocentrum, dvs du behöver aldrig gå ut, ich bilen finns i garage under huset.

Inga lägenheter VI har råd med.
Ingen kan flytta hemmufrån utan mycket pengar, svenska utbildade bygs inget för, nu talas om snabbutbildningar för nyanlända, plötsligt är dina 3 år på gymnasiet värdelösa och några månader räcker för ditt jobb för andra.

Jag blir inte chockad om det genomförs, det där treårstvånget var löjligt från början tycker jag för många utbildningar.

Kort sagt polisen har inte möjlighet att slå till, då blir det bråk frpn högre instanser, det får unte visa sig lätt att statistiken är katastrof och att ingen plan någonsin funnits ner en nu panik!

Jag har en plan som kan göras fredligt, krigen är ju över och såklart om man inte är bunden till Sverige så vill man ju bygga upp sitt eget land.
Silwer inleder PLAN återvändande, ett helt naturlugt led, vi gav dem skydd när det behövdes men nu kan man återvända igen som vanligt folk, det är ju noga med personlig kultur så perfekt.

För det rör sig väl inte om ekonomiska orsaker? [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Idag, första juli, fyller Deborah Ann Harry 75 år! Grattis!

Bild

Bild

Bild

Originalvinyler och förstaupplagor (jag har mer på CD & DVD).

Favoritplatta är naturligtvis Parallel Lines och från den håller jag "Sunday Girl" högst:

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av germund »

Debbie Harry 75. Du milde. Jag såg henne första gången dagen efter att hon fyllt 50, dvs 2 juli 1995. Känns nästan overkligt att det är 25 år sen. Första Blondieplattan är fortfarande bäst (sorry, Karl-Erik).
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Grumme »

Riktigt svängig låt av bästa 70-talsklass. [^]

https://www.youtube.com/watch?v=QvwDohEEQ1E
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Linus van Pelt »

Grumme skrev:Riktigt svängig låt av bästa 70-talsklass. [^]

https://www.youtube.com/watch?v=QvwDohEEQ1E


Som f.ö. även gav upphov till Snobben-parodin Goobers featuring Bad, bad Leroy Brown av Warren Sattler i National Lampoon, med Snobben som jätteråtta. [:)]
Skriv svar