Eran musiksmak !

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Skeptikern"]

Jag lyssnar mest på tradjazz, klassisk musik (barockmusik framförallt, mina favoritkompositörer: Bach, Vivaldi, Mozart och Gershwin) och svensk underhållningsmusik signerad Povel Ramel och Hasse & Tage. När det gäller artister och utövare av den musik jag uppskattar så finns bl.a. Canadian Brass, Glenn Gould, The Real Group, Viba Femba och King's Singers.
[/quote]
En liten fråga, på din profil står det att du är 14 år, det kan väl inte stämma? Förresten antar jag att du inte räknar Mozart och Gershwin som barock? Tradjazz, kan det vara Fats Waller möjligtvis?

Jag har också "Kom hit Fantomen". en riktigt klassiker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

[quote="labrador road 26"]

citat:
Ursprungligen postat av Skeptikern

Jag lyssnar mest på tradjazz, klassisk musik (barockmusik framförallt, mina favoritkompositörer: Bach, Vivaldi, Mozart och Gershwin) och svensk underhållningsmusik signerad Povel Ramel och Hasse & Tage. När det gäller artister och utövare av den musik jag uppskattar så finns bl.a. Canadian Brass, Glenn Gould, The Real Group, Viba Femba och King's Singers.
[/quote]
En liten fråga, på din profil står det att du är 14 år, det kan väl inte stämma? Förresten antar jag att du inte räknar Mozart och Gershwin som barock? Tradjazz, kan det vara Fats Waller möjligtvis?

Jag har också "Kom hit Fantomen". en riktigt klassiker.


Jo, jag är 14. Fjortonåring med originell musiksmak kanske. Och nej, Mozart och Gershwin är inte barockmusik - men dom tillhör i alla fall mina favoritkompositörer.
Tradjazz inkluderar bl.a. Fats Waller. Men jag diggar även musiker som Duke Ellington och Sidney Bechet. Jag gillar egentligen jazz i största allmänhet (bortsett från fusion och sån utflippad musik), men tycker nog ändå att tradjazzen, eller New Orleans-jazzen, är den "klämmigaste".
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Har nu lyssnat igenom Hammerfalls nya skiva som kom ut igår. Tycker den var jättebra, men den hade inga höjdare. Skulle gärna några fler som har lyssnat på den vad dom tycker om den.

http://www.hammerfall.net/main.html


[img]http://img473.imageshack.us/img473/4304/300300rl8.jpg[/img]

Nu i efterhand måste jag säga att Titan är rikigt bra !


//Seriefreak, Rockfreak [:p]
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

lyssnade lite på kiss idag och för er som inte lyssnat på kiss, detroit rock city bör ni göra det:) är en riktigt bra låt!
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
asfalt
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 20:23
Ort: Västerås

Inlägg av asfalt »

Argh.. Finns ju hur mycket bra som helst ju. =D
Men måste jag välja så blir det tex:
Cure - Friday I'm in love
Depeche Mode - Det mesta
Soundtrack of Our Lives - Instant Repeater 99
Winnerbäck - Dunkla Rum
Blink 182 - Många...
Anna Ternheim - Shoreline
Marit Bergman - Soldier
Blue Oyster Cult - Don't Fear the Reaper
David Bowie - Life on Mars
Hardcore Superstar - I'm in the Band
Guns'n Roses - Sweet Child of Mine

M.m. m.m. m.m.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag samlar på tidningen Poster från 70-talet. Har drygt 120 affischer från den tidningen, en del dubbletter också. Någon annan som gör det också? Byter gärna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Är det ingen annan som ska på Iron Maidens konsert i november ? ( frågan ställs till metal/hård rock fansen =) )
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har för mig att jag sett någonstans (kanske här på forumet) att Bruce Dickinson gillar serietidningar, fast det kanske bara är mitt minne som spelar ett spratt. Och nej förresten jag ska inte spana in Eddie i november.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

tyvär kan jag inte:( men sen har jag hört att dickson är s*** smart också [:)]
att han skrivit böcker o dyl.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag lyssnade lite på albumet Who´s next (the who) idag. Attans vad bra album för dom som gillar pink floyd och inte lyssnat på the who, gör det !

Sen har jag en fråga till er äldre (tror ni kan svara på denna udda fråga [:)])
Vem var Kal p dal. Vett in princip bara att han var skåne rockare, hade kul och fått reda på mer[:)]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om jag inte är helt ute och cyklar hette bandet Kal P. Dal, inte en person. Vet att de gjorde en skiva som heter Till Mossan, eller möjligtvis Till Morsan. Där deras version av Blue Suede Shoes är med, Blåa skor.

Kollade på Ginza och där finns tre skivor.
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=24342
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=31498
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=28770

Garagerock är väl det som jag närmast skulle kalla musiken, eller rock i klassisk stil. Ett jäkla ös är det i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="labrador road 26"]

Om jag inte är helt ute och cyklar hette bandet Kal P. Dal, inte en person. Vet att de gjorde en skiva som heter Till Mossan, eller möjligtvis Till Morsan. Där deras version av Blue Suede Shoes är med, Blåa skor.

Kollade på Ginza och där finns tre skivor.
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=24342
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=31498
http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=28770

Garagerock är väl det som jag närmast skulle kalla musiken, eller rock i klassisk stil. Ett jäkla ös är det i alla fall.
[/quote]

Helt rätt Kal P Dal är bandet och Karl "Kalle Pedal" Ljunggren var den drivande kraften, tyvärr dog han ung.

Har skivan "Till mossan" och den är att rekomendera, ös rakt igenom och så en härlig sång på klingande skånska.

Läs mer om Kal P Dal på: [Url]http://www.kalpdal.se/[/Url]


[Edit]
Får förresten även rekomendera:
Jämtska uppsalabaserade Harda Ku, Harda Geit
Finska Hurriganes
Amerikanska Flamin' Groovies
Franska Plastic Bertrand.

Alla har de gemensamt att det är raka rör och volymen i top.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Eliasson"]

Jag lyssnade lite på albumet Who´s next (the who) idag. Attans vad bra album för dom som gillar pink floyd och inte lyssnat på the who, gör det !

Sen har jag en fråga till er äldre (tror ni kan svara på denna udda fråga [:)])
Vem var Kal p dal. Vett in princip bara att han var skåne rockare, hade kul och fått reda på mer[:)]
[/quote]
Som en blandning av Peps och Bob Hund, i 70-tals tappning.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Sir-L"]
Får förresten även rekomendera:
Jämtska uppsalabaserade Harda Ku, Harda Geit
Finska Hurriganes
Amerikanska Flamin' Groovies
Franska Plastic Bertrand.

Alla har de gemensamt att det är raka rör och volymen i top.
[/quote]

Du glömde Nina Hagen "Viva Las Vegas" tex.
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

Just nu så lyssnar jag mest på goth och tysk åttiotalssynth. Det är riktig musik, det.
När jag skriver detta så spelar iTunes Bela Lugosi's Death med Bauhaus.

Tror att favoritlåten just nu är Surrender av Axodry.
Nåväl.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Lordi äger! HARD ROCK HALLELUJAH!!![:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)]
sen gillar jag en massa annan musik också men det är för mycket för att skrivas här!
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="ERIK S"]

sen gillar jag en massa annan musik också men det är för mycket för att skrivas här!
[/quote]

Nejdå! Det är däför det finns en "Eran musiksmsak" tråd. Så du kan skriva vad du lyssnar på [:)].

Själv tycker jag Lordi är en aning töntiga och rent utsagt suger [?].. Men men smaken är som baken, och den är delad [:D] !
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag tror att jag gillar all sorts rock förutom typ slipknot och just lordi.
Men till saken hör att jag inte laddar ner musik så därför har jag inte så mycket variation av rock mest creedence, queen, kiss, nationalteatren, ulf lundell, metallica och dire straits. vett nån vad som är i samma typ av rock musik som jag nämt, tipsa mig så ska jag skaffa det ;) blir lite trött på livet är en fest och bängen trålar [:D]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

[quote="Eliasson"]

Jag tror att jag gillar all sorts rock förutom typ slipknot och just lordi.
Men till saken hör att jag inte laddar ner musik så därför har jag inte så mycket variation av rock mest creedence, queen, kiss, nationalteatren, ulf lundell, metallica och dire straits. vett nån vad som är i samma typ av rock musik som jag nämt, tipsa mig så ska jag skaffa det ;) blir lite trött på livet är en fest och bängen trålar [:D]
[/quote]
Har du hört Television (eller vad som helst av Tom Verlaine)?
Exempel på skiva: Marquee Moon.

Kanske Gang of Four?
Exempel på skiva: Entertainment!

Frank Zappa?
Exempel på skiva: Hot Rats

Patti Smith?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Eliasson"]

Vet nån vad som är i samma typ av rockmusik som jag nämt, tipsa mig så ska jag skaffa det ;) blir lite trött på livet är en fest och bängen trålar [:D]
[/quote]
Perssons Pack skulle nog kunna falla dig i smaken, om du vill kan jag fixa en skiva åt dig med PP som du kan få om du åker förbi innerstan någon gång. Säg bara till om du vill ha låtarna på en vanlig ljud-cd eller som mp3.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar