Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, det är ju en tuff marknad, så hittills har det tyvärr inte varit så mycket i den biten... Det är ju låg efterfrågan på serier i äventyrstil förutom Fantomen... Det är mest Daniel Thollin (Nr. 9 och 10) som har blivit assistent till Ola Skogäng på Theo, och gjort några Lovecraft-adaptioner ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Agentum »

ja det är tråkigt, jag vet inte vad som kan ändra detta heller tyvärr.

Det är ju för det första svårt att kunna visa upp sitt för andra än de mest insatta, och hopplöst med distrubition även om man gjort en bra produkt.

Men som sagt jag gissar att en del mest tycker det är kul att få ge ut nånting och inte direkt bryr sig i ekonomin, och de som gör det kommer kolaborera med andra länder som tecknare tex, då det är där nånting iaf är möjligt om man är bra nog.

Jagf menar att jobba för Marvel eller DC är bara fantasier men idag finns många mindre utgivare som käns möjliga även för icke amerikaner.

Det är konstigt i Sverge talking heads utan teknarförmåga premieras då det går att trycka stripvis med 3-4 rutor i miniformat, allt annat som kan tom var en jävla konst det är skit då media hittat på at läsarna inte kan ta till sig fortsättande handlingar.

Det verkar även förts över till serietidningar, simpelt och kortfattat en massa textbubblor = bra.

Jag tycker det är bottenskrapet personligen men inser att jag knappast är i majoritet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av tfels »

Nu finns det ju en svensk som publicerats av DC, nämligen Henrik Jonsson (Suicide Squad och Detective Comics). Så omöjligt är det inte, även om det är väldigt svårt. Men med tanke på arbetsförhållanden på de två stora förlagen så undrar jag hur önskvärt det är att jobba för dem. Sedan är det klart man skulle hoppa på om man fick chansen förstås.

Jag vet inte om möjligen även Henrik Sahlström jobbat för Marvel eller DC också. Nån som vet?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Agentum »

allt är uppstackat mot ickeamerikaner där, de har möjligheter och du har i princip inga om du inte ligger på en bänk utanför ungefär, och så har det varit.

Detta för att har du haft jobb hos dem är du gångbar var som helst så det är inte pengar alltid utan det har varit rena slavställningar ibland där de absolut dragit allt ur en stackars tecknare som vill få en chans till varje pris.

Därför anser jag att säg Dark Horse eller Image mfl är bättre val att försöka sälja sig till,m de har också idag mycket större mångsidighet nåt tex DC kastade i sopkorgen med sitt new 52 skräp som ställde dem i samma läge som Marvel som de aldrig kan slå på samma mark iaf.

Jag hade missat att det fanns en första svensk där, man kan undra hur han kom in, jag antar att han bor där borta och känner rätt folk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av BoJustBo »

Han gick i Joe Kuberts skola i USA och gjorde en serie baserad på Kuberts manus i Dc tidningen Joe Kubert Presents. Kontakter är allt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Agentum »

ja inte för att jag underskattar nån som får chansen där men ja hur bra du än är hjälper det inte hos de 2 stora.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar