Serieforum.se - Seriemagazinet

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

Det finns många duktiga serieskapare som är flitiga deltagare på serieforum och andra som kanske tyst följer vad som debatteras. Många gör egna fanzine som de släpar med sig till SIS och andra seriefestivaler.
Nu undrar jag om det inte vore möjligt att få till en gemensam utgivning en gång per år av ett Seriemagasin med det bästa som serieforumets manusskrivare och tecknare har att erbjuda. Borde det inte till och med vara möjligt för ett sådant här stort forum att få kulturstöd/pengar för att trycka en sådan publikation en gång per år?

Innehåll i Serieforumets Seriemagasin? Blandad kompott eller fasta teman varje år?
Låter det inte som en lockande ide? [^]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av larsa66 »

Jag är med. Om jag får ett manus av någon :)
Det är idéerna och skrivandet som är min största begränsning.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

Okej, låter toppen! [:)] och det finns säkert ett flertal manusförfattare som vill att du ska teckna deras alster!

En fundering - hur skulle ett sådant här seriemagasin vara uppbyggt? Avdelningar med olika genrer?
* Deckarserier
* Superhjältar
* Skräckserier
* Science fiction
* Äventyrsserier
* Humorserier
Osv

Annat upplägg? Temanummer?

Eller bara förutsättningslöst samla ihop 100 sidor av det bästa seriematerialet man kan skrapa ihop under året.

Hur ska då urvalet gå till väga? På ett demokratiskt forum vore kanske det bästa att alla forumiter får vara med och rösta på de inskickade bidragen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av RioGrande »

Jaha. Ett nytt Dreamtime?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:Jaha. Ett nytt Dreamtime?


Nej, inte alls som det tidigare projektet Dreamtime Comics - som jag antar att du syftar på.

Det här skulle i så fall bli ett av forumiter redigerat seriemagasin med olika kreativa bidrag av forumiter, framröstade av forumiter. Jag kan bidra med ett antal tecknade sidor som kan bli föremål för omröstning.
Jag är säker på att det finns många kompetenta forumiter som skulle kunna tillsammans genomföra själva sammanställning en av seriesidorna, tryckningen och försäljningen av ett sådant trevligt seriemagasin.
Det kanske är något för dig, Rio Grande? 8-)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Peral »

Jag tycker det låter som en strålande idé AK och att begränsa till det till ett nummer per år låter som lagom ambitiöst. Det ges tid till att komma fram med något riktigt bra och exklusivt om det ges ut i begränsad upplaga. Har bekanta som arbetar likartat i kalenderformat med en upplaga på 300 och de får det att gå ihop. Ger man ut ett nummer per år kan du dessutom variera tema.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av larsa66 »

Men det måste bli några fler än vi som är på.

Skulle vi inte kunna börja med att ställa frågan till alla forumiter?

Vill ni lägga lite tid till detta projekt, eller har ni fullt upp med annat?
Med tid menar vi inte bara skapande utan även medverkan i utformning, ge råd och tips. Förhandla med tryckeri, se över distributionsmöjligheter.

Vi kanske behöver en redaktion som inte är med i den skapande processen men funkar som en jury och enväldigt bestämmer vilka bidrag som skall vara med.

Är det inte fler än 10 som svarar nu är det nog dömt att misslyckas.

Å andra sidan finns ju fanzins som Plutonium och HMC man kan skicka sina bidrag till.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Peral »

Kanske en Boman historia skulle platsa?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Kanske en Boman historia skulle platsa?


En Boman-historia platsar alltid :) (för andra forumiter kan vi tillägga att detta handlar om Ragnar. En ökänd tjuvjägare och skojare i Västerbottenskogarna, inte Gösta)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:Men det måste bli några fler än vi som är på.

Skulle vi inte kunna börja med att ställa frågan till alla forumiter?

Vill ni lägga lite tid till detta projekt, eller har ni fullt upp med annat?
Med tid menar vi inte bara skapande utan även medverkan i utformning, ge råd och tips. Förhandla med tryckeri, se över distributionsmöjligheter.

Vi kanske behöver en redaktion som inte är med i den skapande processen men funkar som en jury och enväldigt bestämmer vilka bidrag som skall vara med.

Är det inte fler än 10 som svarar nu är det nog dömt att misslyckas.

Å andra sidan finns ju fanzins som Plutonium och HMC man kan skicka sina bidrag till.



Jag håller med om att redaktionen för magasinet gärna kan bestå av personer som själva inte bidrar med serier/manus. Men det skulle vara trevligt med en omröstning bland forumiter för att välja ut serierna till magasinet.
Allt för att undvika toppstyrning och få alla forumiter att känna att de kan vara med och bestämma innehållet.

Jo, en tidning per år känns ju fullt genomförbart. Det kan ju bli en bra reklam för serieforum.se på olika seriemässor där magasinet säljs.

Och ja, det skulle vara roligt och nödvändigt med bred uppslutning bland seriekreatörer och andra som vill delta i det redaktionella arbetet/tryckning/distribuering på seriemässor/ansökan om kulturstöd osv. Ju fler desto bättre i detta fall för att spegla bredden på serieforum.se och dela på arbetet och äran. :D
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Och ja, det skulle vara roligt och nödvändigt med bred uppslutning bland seriekreatörer och andra som vill delta i det redaktionella arbetet/tryckning/distribuering på seriemässor/ansökan om kulturstöd osv. Ju fler desto bättre i detta fall för att spegla bredden på serieforum.se och dela på arbetet och äran. :D

Vad menar du att det finns för kulturstöd man kan söka? Jag tycker konceptet, som det formulerats hittills, känns för vagt för att tänka sig någon stödfinansiering.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Peral »

Gör man sin research så finns det många ställen där man kan ansöka om finansiellt stöd, Men man bör också involvera kunskap där kunskap finns som t.ex. hos Wakuran
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag vet inte om ett sånt här seriemagasin är berättigat till kulturstöd men med tanke på att serieforum.se är Sveriges mest aktiva forum för serier så borde ju det vara värt något i sammanhanget för främjandet av seriekultur.
Och vagt, ja det är ju en framlagd ide som jag vill diskutera med andra här på forumet helt förutsättningslöst.
Den mer exakta utformningen av seriemagasins-projektet bör förstås utformas för att ge maximal chans till kulturstöd eller annan finansiell support.
Du kanske har idéer om vilken utformning av projektet som har störst chans till ekonomiskt stöd från de kulturella institutionerna, Wakuran?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Wakuran »

Om man ska söka kulturstöd borde man nog ha ett genomtänkt koncept från början, och en bra ansökan för att visa på hur stödet kommer löna sig.

Jag tänkte också, litet luddigt, att om man kunde visa att projektet innebär ett lyft för t.ex. en specifik målgrupp eller ett särskilt geografiskt område, skulle det kunna finnas större chans till stöd om man söker från olika lokala givare.

Men jag har egentligen inte särskilt bra koll på hur kulturstöd fungerar, och hur bidragsgivare tänker, jag har hört att Isegrim skulle kunna veta mer.

Annars finns ju Kickstarter och Crowdfunding, Det skulle evt. kunna funka bättre.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Peral »

Ni ser hur det lönar sig att anlita Wakuran, Fråga Isegrim Jag kan också kolla runt
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Wakuran »

Allt jag kan i ämnet har jag lärt mig från ett halvtimmes panelsamtal på en norsk seriemässa...

Iaf, det jag mest minns därifrån var att den ansvarige klagade på att de flesta ansökningar de fick in var så dåligt formulerade. De ville också gärna ha åtminstone några hyfsat "färdiga" seriesidor i ansökningarna för att kunna bedöma hur slutmaterialet kan tänkas se ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Cadial »

10 glada nissar crowd-fundar sig sjalva, sa behovs inga bidrag fran Putin eller sossarna.
Alla olika format som finns kan stalla till problem. Om jag skickar in ett bidrag, sa maste det vara mojligt att ateranvanda i mina egna fanzine. Inga roliga kvadratiska tidningar eller andra konstigheter. Darfor ar det alltid A4 eller A5 som galler. Jag ar inte inne i bidragssvangen, men brukar det inte hjalpa att producera nagot och sedan ansoka om bidraget i efterhand?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

Lysande Wakuran och Peral! Bollen är i rullning! [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Wakuran »

Producera något och ansöka om bidrag i efterhand kan ju funka, men troligtvis blir det i slutändan samma resultat som ingen ansökan alls...

Här var förresten en tidigare tråd i ämnet.

viewtopic.php?f=7&t=7257
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serieforum.se - Seriemagazinet

Inlägg av Allan Kämpe »

Cadial skrev:10 glada nissar crowd-fundar sig sjalva, sa behovs inga bidrag fran Putin eller sossarna.
Alla olika format som finns kan stalla till problem. Om jag skickar in ett bidrag, sa maste det vara mojligt att ateranvanda i mina egna fanzine. Inga roliga kvadratiska tidningar eller andra konstigheter. Darfor ar det alltid A4 eller A5 som galler. Jag ar inte inne i bidragssvangen, men brukar det inte hjalpa att producera nagot och sedan ansoka om bidraget i efterhand?


OK, vi kanske ska börja i den änden! Vi uppmanar alla forumiter och alla som ännu inte är forumiter att publicera sin bästa serie i egen tråd i kategorin mina serier och skriva in "bidrag till serieforumets seriemagasin" i rubriken.
Sedan får alla forumiter rösta på de olika serierna när tillräckligt många bidrag kommit in.
Omfattning? 1-20 sidor i färg eller svartvitt.
Jag skulle gärna se väl utförda äventyrsserier med omsorgsfullt utformade huvudkaraktärer.
Men det kanske bra med fritt genreval och se vad som dyker upp.
Skriv svar