Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
holmbergaren
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 10:59

Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av holmbergaren »

Hej på er,
det är så att jag har knåpat ihop en serie med tema Jakt (och lite fiske) , nu håller jag som bäst på att bli färdig med en samling på 100-150 bilder som jag hade tänkt att göra en liten samling av.
Har provat att smyglansera den lite bland jakt-forum och den verkar uppskattad så nu funderar jag på hur jag ska göra.

Ska man sätta ihop en bok i Indesign eller liknande och skicka iväg till tänkbara förlag och med mössan i handen fråga om dom vill ge ut mina teckningar?
Känns som ett långskott att dom skulle ge ut något i en smal sektor och från en okänd tecknare men jag vet inte?
Någon som har någon tanke om saken?

Min andra tanke , och den som känns mest rätt just nu, att jag trycker upp ett antal ex själv på någon printondemand-sida , och sen hör av mig till alla jaktbutiker , skytteklubbar , fiskebutiker m.m och frågar helt sonika om dom vill köpa några ex för vidare försäljning.

Vad tycker ni ? eller har ni några andra ideer om utgivning ?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av Isegrim »

Här är en som frågat sig samma sak, hur gör man för att bli utgiven.

http://bloggar.nwt.se/sarastrand/2014/1 ... l-kartago/

http://bloggar.nwt.se/sarastrand/2014/1 ... ik-forlag/

Jag tror att det kan vara värt att skicka (om inte hela) så ett representativt utdrag ur boken till förlag. Det är förvisso nästan lika lätt att ordna det själv (genom print on demand, eller starta eget).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
holmbergaren
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 10:59

Re: Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av holmbergaren »

Det var bra länkar, bra med lite tips.

Hur blir det om man blir utgiven av ett förlag , har man alla rättigheter kvar och kan släppa det som
web-serie, sälja till tidningar m.m?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av Isegrim »

Det bestämmer man i ett avtal.

Rådet är väl att inte släppa rättigheterna, utan upplåta dem för en tid eller för ett visst projekt (till exempel en bok). Upphovsrätten har du alltid kvar, men du kan förhandla bort en hel del om du inte tänker efter.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av AndreasEriksson »

Den stora fördelen med ett förlag är väl att du har någon annan som jobbar för att sälja dina böcker.
Förutom att (försöka) sälja in till butiker så kanske förlaget brukar åka till några av landets seriemässor och kan sälja där.
Av beskrivningen att döma är det kanske så att din serie är mer för jaktintresserade än allmänt serieintresserade, så antingen har ett serieförlag inte så mycket att erbjuda ELLER så kan du + ett serieförlag täcka in en större läsarkrets än du skulle nå ut till med egna kontakter.

Tycker också att du ska skicka in serien till tidningen Svensk Jakt eller motsvarande. Både Hälge och Viltliv har publicerats i jakttidningar. Även lokala dagstidningar i "rätt" områden kan vara intresserade.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Försöka ge ut själv eller plåga förlag?

Inlägg av Wakuran »

Det verkar som det finns en hel del jaktmässor runt om i Sverige. Lars Mortimer brukade tydligen åka på en drös av dem varje år för att sitta och signera. Jag tror nischade serier alltid är ett plus. Du skulle kunna trycka upp något hundratal ex, hyra in ett bord och träna in huvudpersonerna för snabb signering. Flera seriemässor brukar förresten ha i princip gratis bord att hyra om man är snabbt ute, t.ex. Seriefest i Malmö nu i mars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar