Teckna vitt på svart?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

Hej, här kommer en riktig newbie-fråga. Jag har precis börjat teckna och undrar hur serietecknare bär sig åt för att teckna vita linjer på svarta (tuschade) ytor? T ex hade Joakim Lindengren ibland svarta pratbubblor med vit text i sina serier från 80-talet.

Det första jag kommer att tänka på är att spara ut de vita partierna när man tecknar med tusch. Det verkar dock omständligt och jag tycker att det syns när man gjort det. (Fast det kanske det inte gör för en van tuschare?)

Det andra är om det finns någon vit täckande färg som man kan måla på den svarta ytan. Tippex kanske kunde funka om man har en smal pensel? Eller om det finns något annat att köpa som funkar bättre?

Det tredje är s k maskeringsvätska, en gummilösning som man kan pensla på pappret innan man tuschar och som man sen gnuggar bort när den torkat, så att det blir vita partier där vätskan varit.

Vilken metod använder ni/proffsen?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Agentum »

jo vitt tusch finns ju liksom svart tusch typ washout, det täcker väldigt bra iaf, jag har själv några sånna burkar så det funkar iaf vet jag, och ja det kan lika tippex en del då det helt täcker på svart.

Men jag antar att det inte var frågans svar iofs.

Iag görs väl mycket sånt här datorvägen och då försvinner ju sånna problem helt, men lite fusk är det väl.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av MagnusR »

Frank skrev:Vilken metod använder ni/proffsen?


Som vanligt fan svarar jag med vad jag sett andra använda. Fast huvudsvaret är alltid "whatever gets the job done". Har sett dels sidor med tippex, dels sidor gjorda normalt med en notis till "production" att invertera svart och vitt.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Wakuran »

Etsningar finns ju också, men det kanske är svårt att få till något riktigt schvung i linjerna med den tekniken...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av RioGrande »

Finns även korrektionspennor (tippex och andra märken) --- om man inte vill använda pensel. Annars köper många tecknare stora burkar med olika former av täckvitt i konstnärsbutiker.
Själv köpte jag en PRITT correction pocket pen på Clas Ohlson idag. Har inte hunnit testa den ännu. Men det ÄR en bra grej om man till exempel gör science fiction och ska ha en massa stjärnor i rymden....
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

Tack för svaren. Tänkte inte på att sånt kan göras med dator nuförtiden. Som amatör kommer jag nog att undvika sånt dock.

RioGrande skrev:Själv köpte jag en PRITT correction pocket pen på Clas Ohlson idag. Har inte hunnit testa den ännu. Men det ÄR en bra grej om man till exempel gör science fiction och ska ha en massa stjärnor i rymden....

Den pennan låter intressant. Hoppas den har en liten spets, man vill ju gärna kunna göra så små stjärnor och tunna linjer som möjligt. Du får gärna återkomma i tråden när du testat den!
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

Nu har jag beställt en st UNI Correction Pen Plus, som var vad Pen Store rekommenderade när jag frågade dem om korrigeringspennor. Återkommer när jag testat den!
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

Nu har jag fått och testat pennan. Den har en kulspetspenneliknande spets, som trycks in när man trycker pennan mot pappret och då frigörs korrigeringsvätskan. Det var inte helt lätt att få lagom mängd korrigeringsvätska, trycker man för lätt kommer ingenting alls och trycker man för hårt så kommer det för mycket. Antar att det är en vanesak att få pennan att fungera, ungefär som med tuschning. Hur var din penna, RioGrande? Om den fungerar på ett annat sätt kanske jag köper en sån istället.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av mikaelsol »

Testade såna där pennor på 90-talet men fick aldrig till det. Har även använd mig av vit akryl för att göra stjärnor och sånt.

Nu brukar jag tänka inverterat och helt enkelt rita det vita som svart och så vänder jag på färgerna i Photoshop genom att trycka shift+kringla+I (på Mac) så att svart blir vitt och vitt blir svart.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av RioGrande »

Frank skrev:Nu har jag fått och testat pennan. Den har en kulspetspenneliknande spets, som trycks in när man trycker pennan mot pappret och då frigörs korrigeringsvätskan. Det var inte helt lätt att få lagom mängd korrigeringsvätska, trycker man för lätt kommer ingenting alls och trycker man för hårt så kommer det för mycket. Antar att det är en vanesak att få pennan att fungera, ungefär som med tuschning. Hur var din penna, RioGrande? Om den fungerar på ett annat sätt kanske jag köper en sån istället.


Pinsamt nog har jag inte hunnit testa den * ännu... (brukar bli så... Jag köper en massa specialprylar. Som blir liggande. Och när jag väl kommer igång med att teckna så har jag bara lite vanliga pennor (kulspets, spritpennor...) runtomkring mig. Men det blir oftast bra resultat ändå...)
Men jag har använt flera olika fabrikat av sådan där pennor tidigare. De funkar sådär. De är inte trollstavar! Efter ett tag torkar spetsen (men det är ju samma med tippex: efter ett tag blir plastpenseln hård och klumpig). Om vi nu ska göra en stjärna... så skulle jag nog göra en rimligt stjärnliknande dutt med denna penna och sedan vara framme BLIXTSNABBT med något spetsigt föremål (ett förstört gem, en tandpetare...) och dra ut strålar i önskade riktningar, från dutten. Egentligen behöver man inte vara så blixtsnabb heller, för sån här smörja brukar ta tid på sig att torka... [:)] Hur ofta har man inte lagt handen i halvtorrt täckvitt? Hur ofta har det inte blivit FÖRSMÄDLIGA fläckar på kopiatorns glasskiva?
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

RioGrande skrev:Pinsamt nog har jag inte hunnit testa den * ännu... (brukar bli så... Jag köper en massa specialprylar. Som blir liggande. Och när jag väl kommer igång med att teckna så har jag bara lite vanliga pennor (kulspets, spritpennor...) runtomkring mig. Men det blir oftast bra resultat ändå...)
Men jag har använt flera olika fabrikat av sådan där pennor tidigare. De funkar sådär. De är inte trollstavar! Efter ett tag torkar spetsen (men det är ju samma med tippex: efter ett tag blir plastpenseln hård och klumpig). Om vi nu ska göra en stjärna... så skulle jag nog göra en rimligt stjärnliknande dutt med denna penna och sedan vara framme BLIXTSNABBT med något spetsigt föremål (ett förstört gem, en tandpetare...) och dra ut strålar i önskade riktningar, från dutten. Egentligen behöver man inte vara så blixtsnabb heller, för sån här smörja brukar ta tid på sig att torka... [:)] Hur ofta har man inte lagt handen i halvtorrt täckvitt? Hur ofta har det inte blivit FÖRSMÄDLIGA fläckar på kopiatorns glasskiva?

Har använt UNI-pennan några gånger nu, men den verkar som sagt lite omständlig. Den är säkert bra att korrigera misstag med dock.

Hittade den här pennan av en slump, POSCA, http://www.penstore.se/p/varumarke/posc ... -fine.html

Den har 0,7 mm spets och finns i vitt, verkar fungera på ett helt annat sätt än UNI-pennan.

Tar nog det säkra före det osäkra och skaffar vit tusch (verkar inte helt vanligt, finns inte på Artistica eller Pen Store) eller täckvitt och en fin pensel för att göra vita streck mm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Wakuran »

En vit Posca köpte jag tidigare (även om jag inte har en aning på rak arm om var jag gjort av den).

Tekniken krävde en viss snits, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Teckna vitt på svart?

Inlägg av Frank »

Kunde inte låta bli att köpa en vit Posca också. Den var faktiskt inte alls så illa! En helt annan sak än UNI correction-pennan, med den här kan man relativt obehindrat göra tunna streck (ca 0,7 mm) och även små punkter, typ stjärnor. Ett plus är också att den inte innehåller lösningsmedel, så den torkar nog inte ut lika lätt.
Skriv svar