Pengar och skapande

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

lennon skrev:Betalningen per timme jobb för ett plus-album kanske är 2 kronor.


Antar att inte du heller blir fet på din hobby :)

Men du gör ett väldigt fint jobb tycker jag. Jag var säker på att det var ett stort förlag bakom din verksamhet när jag först såg vad ni gav ut.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av rkaj »

smorkin skrev:Sen har jag också en del kompisar som jobbar inom kulturområdet som skribenter, illustratörer mm, som är hjärtligt trötta på att alla alltid vill att de ska jobba gratis "för exponeringens skull", så jag misstänker att den tröttheten gör dem misstänksamma även mot mer äkta ideella produkter :-/


Jag har väldigt stor förståelse för det, när det handlar om att att vända sig till specifika personer och be dem göra något. I synnerhet om de specifika personerna faktiskt gör det man ber om yrkesmässigt. Men att fråga allmänt efter folk som är intresserade av att delta i ett hobbyprojekt är något helt annat.

Att gå på Lisa Medin eller Ola Skogäng (för att bara nämna ett par svenska serieskapare jag gillar) och be dem göra något till gratis seriemix skulle inte vara ok någonstans, men om något proffs råkar se en allmän fråga och klagar på det så är det bara småsint.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Stranger »

rkaj skrev:
smorkin skrev:Sen har jag också en del kompisar som jobbar inom kulturområdet som skribenter, illustratörer mm, som är hjärtligt trötta på att alla alltid vill att de ska jobba gratis "för exponeringens skull", så jag misstänker att den tröttheten gör dem misstänksamma även mot mer äkta ideella produkter :-/


Jag har väldigt stor förståelse för det, när det handlar om att att vända sig till specifika personer och be dem göra något. I synnerhet om de specifika personerna faktiskt gör det man ber om yrkesmässigt. Men att fråga allmänt efter folk som är intresserade av att delta i ett hobbyprojekt är något helt annat.

Att gå på Lisa Medin eller Ola Skogäng (för att bara nämna ett par svenska serieskapare jag gillar) och be dem göra något till gratis seriemix skulle inte vara ok någonstans, men om något proffs råkar se en allmän fråga och klagar på det så är det bara småsint.

Jag har hört några proffs klaga på att ge bort seriearbete gratis "devaluerar" alla andras hårda arbete, men jag hörde samma sak från gamla serieproffs när webbserier började bli poppis, dom gillade inte att industrin förändrades till något dom hade svårt att anpassa sig till.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Wakuran »

Å andra sidan har ju serietecknande nästan alltid varit dåligt betalt... Om man lär sig hantera webben och mässorna slipper man åtminstone besväret med förläggare som tar större delen av förtjänsten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Sir-L »

Här skriver Stef Gaines om hur hon tycker man ska bete sig för att fråga om gratisjobb.

http://stefgaines.blogspot.se/2015/08/h ... b.html?m=1
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Cadial »

Jag foljde hela diskussionen har pa Serieforum och sag hur iden vaxte fram; det handlade, sa som jag minns det, utan att ga tillbaka I traden, om att alla trevliga manniskor har pa Serieforum skulle ga ihop och publicera nagot. Glada amatorer. Utan vinstintresse.
Sedan nar det kommer till Natalia Batistas kannedom, sa betonas de ekonomiska nackdelarna. Detta ar ju ingen overraskning, da hon t o m leder en mycket bra Facebook-grupp dar "kansliga saker som prisattning kan diskuteras". Om nagon behover en proffsadvokat ska de inte ga till Leif Silbersky; Natalia Batista skulle skota kontraktet mycket bra! Jag minns aven att hon gav goda rad angaende prissattning pa en workshop som Lars gav. Andemeningen ar alltid densamma: Lat dig inte utnyttjas! Och om du inte ar proffsig nog, gor inte jobbet; lamna det istallet till nagon som kan det. Sno inte jobbet fran ett proffs genom att dumpa priserna! Nagon har lagt ner massor av tid och pengar for att komma till den niva hen nu befinner sig pa; och som behover betala hyra, mat och busskort.
Ett argument bland "utnyttjandeskalen" som ofta aterkommer, aven Steg Gaines tar upp det, ar att om du blir publicerad kan du bli kand och DA kan pengarna borja stromma in. Som Per Myrhill antydde I Facebook-traden, sa kan det inte skada marknaden om glada amator-fanzine existerar. Egentligen ar det battre att det finns fler, sa inte en stackare behover sta for hela kostnaden. En gang Plutonium (som inte aker MC eller raggarbil eftersom han slosar pengarna pa Plutonium istallet) och nasta gang Home Made. Klart att det ar en forlust. Och nar man tittar pa listan av medverkande, sa fattar man att veteranerna inte gor detta for att bli kanda, utan for att det ar roligt (eller betalar man Wanloo med extra exemplar av fanzinen?; isafall kanns det orattvist...). Om det VAR vinst: Varfor kommer de bara ut en gang om aret?
Andreas skriver att om nagon kanner minsta tveksamhet infor om du kan kanna dig utnyttjad eller inte; skicka inte in ditt bidrag!
Lars tar musiken som exempel; och den ar ju full av folk som gor miljoner, folk som later sig utnyttjas, eller folk som bara gor det for skoj skull! Titta bara pa X Factor; hur manga som vill vresa upp f...sorry. Cotton Fields och Sweet Home Alabama; som gitarrlarare har jag anvant latar som andra skrivit, sugit ut och utnyttjat dem; lart ut latarna till hundratals personer och havat in storkovan! Jag har kanske t o m tjanat mer pengar pa Cotton Fields an den okande (google!) stackare som skrev laten! Jag ar vanligtvis ganska oforstaende till folk som "vill bli kanda" och kanner ingen sympati for det som vresar upp f X Factor eller bara drommer om att sitta intill Jim Lee och signera X Men. Daremot forstar jag dem, som liksom mig, firar med en Coca Cola och en chokladkaka nar annu ett fanzine dar de sjalva bidragit stolt tar plats I bokhyllan!
Sammanfattningsvis, detta var forstas svammel, sa forstar jag bada sidorna av, eh, myntet! Antingen gor man det for pengar, eller sa for att det ar roligt. Ingen kompromiss. Trevlig helg!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

bra svammel tycker jag. Jag kan nog också förstå båda sidor. Och serieforum är ett bra ställe att ha en sån här diskussion på. Här kan man inte i efterhand gå in och ändra sitt inlägg.

Det jag tyckte var synd med annonsen för seriemix i FB-gruppen var att det redan i rubriken angavs vart man ville ha diskussionen.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Pengar och skapande

Inlägg av BoJustBo »

Vart finns denna argsinta diskussion på facebook? Hittar den inte.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Wakuran »

Flera av veteranerna i Plutonium och Home Made bidrar ju iofs inte med nytt, anpassat material, utan tar bara något gammalt de verkar ha hittat i byrålådan...

Argumentet om att inte sno jobb kanske inte funkar helt i praktiken. Vi lever ju i en konkurrensbaserad marknadsekonomi, och dåliga tecknare behöver ju också äta... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Sir-L »

Hade de problem med Utopi också?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Argumentet om att inte sno jobb kanske inte funkar helt i praktiken. Vi lever ju i en konkurrensbaserad marknadsekonomi, och dåliga tecknare behöver ju också äta... [B)]



Som metallarbetare vet jag hur det är att hålla tillbaka lönekrav på grund av att utländska firmor gör jobb till priser som inte ens kan konkurreras mot, ens om man hade helt oavlönad personal. Det handlar inte om att göra bra eller dåligt. Även Indien och Kina kan tillverka saker till samma kvalitet som den svenska verkstadsindustrin.

Hade jag varit en riktig serietecknare tänkte jag nog på samma sätt som i mitt närande yrke. Finns det dom som vill göra det till ersättningar under existensminimum, ta dem istället då. Jag får hitta en annan väg att överleva på.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av AndreasEriksson »

Seriemix ligger givetvis närmare publikationer som Plutonium Comics, Home Made Comics, Rob & Bob med vänner odyl. Det bär mig emot att kalla någon av dessa för fanzine: produktion och medverkande håller för hög klass. Men det är publikationer utan vinstintresse som inte tar jobb eller ersättning från någon som livnär sig på serieskapande. Jag skulle hävda att de inte ens tar bort pengar från marknaden som hade kunnat gå till köp av andra "proffsigare" publikationer. Upplagorna är för små, frekvensen för låg och målgruppen är de extremt serieintresserade här i landet som hellre avstår från en middag på restaurang än att avstå från att köpa en ny seriepublikation. De enda som går back ekonomiskt är vi som ger ut publikationerna! Vi som ger ut serier på vår fritid (oavsett om vi kallar oss förlag eller inte) delar snarare på förlusten i branschen, och eventuella vinster går till nya projekt, in i seriebranschen igen.

Jag förstår att det finns drömmar och ambitioner om att kunna försörja sig som serieskapare,och det är positivt att man stöttar och hjälper varandra. Dessa serieskapargrupper är välmenande, men det finns risk att det blir lite "vi mot dom" när det borde vara en symbios med de få serieutgivare som finns här i landet. Jag tycker också att det brister lite i verklighetskopplingen ibland. En gång var jag i kontakt med en illustratör angående ett omslag till Dylan. Personen i fråga var väldigt ny i branschen, i princip opublicerad, men hade fått hjälp av personer som jag åtminstone trodde var insatta i branschen. Prisförslaget jag fick var 3(!) gånger så dyrt som Egmont betalar för ett omslag till Fantomen! Det är enda gången jag inte omedelbart gått med på ett prisförslag från en illustratör som jag varit i kontakt med. Jag blev också lite paff när det i den nämnda Facebookdiskussionen ifrågasattes varför vi ens ville ge ut nånting som vi inte räknade med att göra vinst på. Men som Stenmark sa, "det löns inte förklara för dom som inte begriper" [:)] Det finns några få stackars eldsjälar i det här landet som brinner för utgivning av serier. Som en av dom har jag aldrig ställt frågan "varför" och trodde att alla innerst inne hade förståelse för det...

Jag skulle tro att typ alla bidrag vi fått in till Seriemix hittills är sånt som redan var tecknat, men väldig lite av det var utgivet i Sverige på papper. En bra sak som kom ut av den där Facebook-diskussionen är iaf det här med IR-ersättning, vilket jag inte var så insatt i. Men det kommer alltså vara möjligt för alla medverkande att få en ekonomisk ersättning trots allt – men den kommer inte från oss som ger ut tidningen (och som hur vi än vrider och vänder på det hela måste räkna med att gå back). Men för att få IR-ersättning krävs alltså att man är utgiven på papper i en publikation med ISBN-nummer, och det skulle vi ju redan ha uppfyllt innan vi kände till IR.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

lennon skrev:Så här ser jag på det (Albumförlaget); ger jag ut något svenskt så betalar jag lika bra/dåligt som det skulle ha kostat mig att ge ut ett franskt/belgiskt album och betalningen baseras på antal tryckta ex. Trycker jag 500 st så blir inte ersättningen alls stor, trycker jag 5000 st så blir det en skaplig hacka.


Jag kan inte släppa det där. Tror du att detta är en standard inom bokförlag, eller är du ensam om det? Är detta en princip från de fransk/belgiska bolagen? Att upplagan bestämmer ersättningen?

Jag tycker det verkar vara en sjysst avtal, då jag även pysslat med bokföring för min frus räkning.

För att det ska bli en större kaka måste man ha en högre omsättning. Omsättningen är ingen garanti att det blir vinst men satsar man inte, blir det inte heller nåt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Jag kan inte släppa det där. Tror du att detta är en standard inom bokförlag, eller är du ensam om det? Är detta en princip från de fransk/belgiska bolagen? Att upplagan bestämmer ersättningen?
Jag kan bara inflika att för de serier jag gett ut (italienska Dylan Dog och amerikanska Sons of Anarchy) gäller samma princip, dvs rättighetskostnaden är en procentuell royalty som baseras på upplagan och försäljningspriset. Det betalas i förskott och handlar om tryckt upplaga (inte såld), så om försäljningen går åt pipan så har ändå rättighetsinnehavarna fått betalt (och jag drabbas av förlusten).

Det är ändå inte alla förlag världen över som använder den här principen, men den är ganska vettig om man faktiskt är intresserad av att få sina serier utgivna. Den andra principen innebär att man ska ha väldigt mycket mer pengar, antingen genom att man bara säljer stora mängder seriesidor i klump, eller har ett högt pris och bara räknar med att det ska vara lönsamt för riktigt stora upplagor. Det begränsar förstås antalet möjliga förlag i världen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av larsa66 »

Är det vanligt att de begär en minimiupplaga. T.ex. 1000 ex.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av tfels »

Image har en intressant modell. Blir det vinst tar de en bestämd ganska liten summa av den. Och allt som överstiger den går till serieskaparen, oavsett hur mycket det är.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Image har en intressant modell. Blir det vinst tar de en bestämd ganska liten summa av den. Och allt som överstiger den går till serieskaparen, oavsett hur mycket det är.

Det låter som en osäker modell. Hela risken och inte mycket av eventuell vinst. Men de räknar väl med att serieskapare kommer lockas av större friheter.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Är det vanligt att de begär en minimiupplaga. T.ex. 1000 ex.
De förlag jag förhandlat med har inte haft sådana krav, utan varit väldigt tillmötesgående och det är tydligt att de hellre ser sina serier utgivna i låg upplaga än inte alls.

Wakuran skrev:Det låter som en osäker modell. Hela risken och inte mycket av eventuell vinst. Men de räknar väl med att serieskapare kommer lockas av större friheter.
Image är ju grundat av serieskapare så det är inte så konstigt att deras modell är till serieskaparnas fördel.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Cadial »

Det blev mycket om gratoner har...Hur ligger det till med textningen; Ska Seriemix ha ful hemmatextning, eller ar det NAGON som textar? Har for mig att jag funderat pa detta forut, eller t o m fragat, men minns inte...
Skriv svar