Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Som svar på förfrågan från forumiter i annan tråd:

Forumet skulle behöva en tråd där författare och tecknare kan mötas.


Jag håller med, ge Serieforum ett tråd för tecknare och skrivare att diskutera stories och idéer!


Så, då kan alla manusförfattare utan tecknare och tecknare utan manus börja söka partners här i denna tråd!

Som tecknare kan man förslagsvis lägga upp lite bilder på hur man tecknar och vad för typ av serie man skulle vilja teckna.

Som seriemanus-författare kan man i stora drag ge exempel på vilken typ av serier man kan tänka sig att skriva manus till. Man kanske också ge kortfattade exempel på hur man skriver sina manus.

Allmänn diskussion om skapande av serier rörande manus, teckningar och allt som hör till bör väl också kunna göras av alla serieintresserade i denna tråd, inte bara de som själva skriver manus eller tecknar.

Jo, och så vore det intressant om några som har erfarenheter av samarbete med manus/teckningar på en serie berättade om sina erfarenheter och vad man bör tänka på i ett sådant samarbete. T.ex. hur tydligt utarbetat måste ett seriemanus vara för att en tecknare ska kunna börja skissa fram serierutorna och deras innehåll med hjälp av det?

Ja, sedan är det väl bara att börja skicka pm till varandra om det skulle dyka upp någon som man tror det skulle vara intressant att samarbeta med.

Lycka till! [:)]
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Hurra! :D

Så ja, jag har en idé för en Western tema till det nya uppkommande antologi fanzinet "Seriemix", men jag har bara ett par idé med ett par karaktärer och en idé om hur storyn ska utspelas men jag behöver nån som är mer bekant med spaghetti westerns än jag är.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

DarkPaladin300 skrev:Hurra! :D

Så ja, jag har en idé för en Western tema till det nya uppkommande antologi fanzinet "Seriemix", men jag har bara ett par idé med ett par karaktärer och en idé om hur storyn ska utspelas men jag behöver nån som är mer bekant med spaghetti westerns än jag är.


Du har alltså tänkt dig teckna en sådan westernserie och nu söker du någon med bra manusideer, en manusförfattare som vill skriva spagettiwestern-manus?

Kan du ge exempel på din tecknarstil med bilder direkt i tråden. Hänvisning med länk till websida där du har bilder går ju också bra.
Edit. Jag såg nu att du har länk till deviantart och flera websidor. Men bilder direkt i tråden vore trevligt också! [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Ok då kan jag säga hur det varit att jobba med en annan person som författare till serien jag just nu jobbar med och tidigare.

I serien jag jobbar med just nu har jag ett väldigt bra samarbete med författaren. Han visade manuset till mig ett par gånger medans han skrev det och var öppen för idéer. När jag skissade serien var jag ganska fri i hur jag skulle utforma den och fick bara förfrågan att ändra en sak från skisserna som han tyckte gjorde en förarglig ändring i storyn.
Jag tycker det har varit väldigt bra och ganska viktigt att vi båda varit flexibla i vårt arbete.

Jag har dock tidigare erfarenheter av att jobba med folk där dom lämnat projektet innan dom gjort sin del. Och skäms över att för en massa år sedan strax efter tonåren var jag en sån person en gång. Jag hade visserligen en bra anledning (Jag hade extrema ångest problem som helt dödade min kreativitet) men det gjorde det ju inte bättre för han som skrev serien. Vad ska man med en halv serie att göra?

Man får va försiktig så man inte hamnar i sådana situationer. Men jag har läst om att till och med industri proffs haft sådana problem så det går inte helt att skydda sig från men man ska åtminstone ta reda på att inte ens partner är en latmask, det är ett bra första steg att ta för att skydda sig.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Intressant att höra om ditt serie-samarbete! Det kan nog vara bra att inleda med en kortare serie 10 eller max 20 sidor när man samarbetar för första gången. Och ej ge sig in i några längre projekt direkt innan man lärt känna varandra lite bättre!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Quite! Gör inga 3000 sidor Epics innan ni gjort några one-shots ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

Jag skulle snarare säga 5-10 sidor... Keep it simple...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

menar du inte "keep it simple, stupid?" :P
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

DarkPaladin300 skrev:menar du inte "keep it simple, stupid?" :P

Självcensur. Jag blev rädd att någon skulle ta förolämpningen personligt... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tecknar ju några egna serier men det skulle vara kul att skriva manus till en superhjälte-serie som någon annan tecknar!
Förslagsvis ett kort första avsnitt på 10 sidor som kan skickas in till olika tidningar som Svenska Superserier, Seriemix m.m.

Jag har ju gjort ett utkast i tidigare tråd om hur superhjälten Alpha skapades genom en katastrofal händelse vid CERN och LHC (Large Hadron Collider) där man accellererar subatomära partiklar till hastigheter nära ljusets...http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=61&t=9785

Bild Bild
Bild Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Att använda LHC är en intressant vinkel för en superhjälte historia som jag inte sett. Är ju även en bra anledning att ha den utspelas här i Sverige också.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, de håller ju på att bygga en partikelaccelerator i Lund och det skulle ju kunna vara en viktig plats i denna superhjältehistoria! [:)]

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Här är mina karaktärer för min spaghetti western serie till Seriemix, som ska heta "De kallar mig Mr Goldsworthy". Jag har tänkt att det ska vara en spaghetti western komedi i stil med Trinity filmerna, "My Name is Nobody", "Life Is Tough, Eh Providence?", "Maverick" och liknande.

Bild
Mr Goldsworthy

Bild
Bud Hill
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Snyggt, men den där jeans texturen drar ner betyget en smula. Det står verkligen ut när resten är platt färglagt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Det var bara en enkel karaktärs design, bara mest att se hur deras färgschema ska vara.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av Wakuran »

DarkPaladin300 skrev:Här är mina karaktärer för min spaghetti western serie till Seriemix, som ska heta "De kallar mig Mr Goldsworthy".

...

Bud Hill

Heter hans kompis Terence Spencer? [;)] (Ursäkta...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Ja... Som ni säkert kan ana, så är namnet en hyllning eller en blandning av Terence Hill och Bud Spencer, två av mina barndomshjältar som skulle ha varit bättre som Tintin och kapten Haddock eller Asterix och Obelix om de hade gjort filmerna på 70-80 talet istället. Deras filmer har ju samma humor och slapstick..
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av BoJustBo »

Har aldrig sett en riktigt dålig film där dom båda är med. Men nu ska vi nog inte bli för offtopic för snabbt ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Näääe, nu vill jag fan skrika om deras filmer XD
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Samarbete om serie - manusförfattare och tecknare

Inlägg av larsa66 »

Bra att dom ser ut att vara ett omaka par.
Kanske att även deras kroppsstorlekar ska vara lite olika. Inte som Asterix och Obelix men lite.
Blir kul när man gör silhuetter.
Skriv svar