Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag skulle vilja ha allas hjälp med att utreda vad det är för olika beståndsdelar som ingår i en serie - och framför allt hur de utformas - som gör att en serie blir lyckad/läsvärd/bra. Det finns ju många olika typer av serier (episka längre serier, humorstrippar osv ) och varje område har sina speciella förutsättningar som kan skilja sig åt en hel del.

Men jag tänkte lista några av de beståndsdelar som ingår i seriers uppbyggnad och skulle sedan vilja höra er åsikt om vad som är viktigt att tänka på där. Lägg gärna till bestånsdelar som jag inte räknat upp och vad de betyder för att serien blir lyckad/bra.

Beståndsdelar

Manus:
1. Handling/plott
2. Karaktärer/huvudpersoner/bifigurer
3. Uppbyggnad/dramatik/avslut
4. Miljöbeskrivning

Bild:
1. Layout av rutor på sida/stripp
2. Närbilder/översiktsbilder/ovanperspektiv/vinklar
3. Tecknarstil/realistiskt/karikatyr
4. Bakgrunder/miljöer

Ja, det där var bara några olika delar som bygger upp det man kan kalla en serie. Vilka fler beståndsdelar finns det? Och hur ska dessa olika beståndsdelar bäst utformas för att medverka till att en serie blir lyckad/läsvärd/bra?
Utred gärna också vad som skiljer berättandet med strippserier från motsvarande med helsidor...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Agentum »

För mig är en bra story mycket viktigt MEN passande teckningstil är också viktigt då en säg för mug mangastil tex kan sabba allt, ögonen blöder.
Stripserier är tyvärr döda idag, annars var det fortsättande med intressanta cliffhangers för att vilja fortsätta läsa som gällde där.

Dagens talking headbär för mig trams.

I sereidningsformat, gör nåt eget, men respektera de som ska läsa det och försök inte berätta nån levnadshistoria sån skit lockar bara vrak eller dina kompisar.

Glöm vad seriehistorien här i Sverige innan, visa nåt eget.

Att sen få en chans är en annan sak helt, ni har iaf inget att skämmas över om ni försökte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Allan Kämpe »

Det där med cliffhangers är ju intressant. Det är ju särskilt använt i gamla dagstrippserier med äventyrligt innehåll men även när man tecknar helsidor är ju greppet användbart. Till exempel genom att låta sista rutan på högra sidan ha en dramatisk höjdpunkt så att läsaren snabbt bläddrar vidare för att se/läsa nästa skede! Frågan är om det finns en risk för överanvändning av cliffhangers så att man slänger in något spektakulärt på dessa rutor utan att det egentligen är motiverat/nödvändigt för handlingen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Det där med cliffhangers är ju intressant. Det är ju särskilt använt i gamla dagstrippserier med äventyrligt innehåll men även när man tecknar helsidor är ju greppet användbart. Till exempel genom att låta sista rutan på högra sidan ha en dramatisk höjdpunkt så att läsaren snabbt bläddrar vidare för att se/läsa nästa skede! Frågan är om det finns en risk för överanvändning av cliffhangers så att man slänger in något spektakulärt på dessa rutor utan att det egentligen är motiverat/nödvändigt för handlingen?

Tommy Sydsäter oh Dag Kolby, som gjorde Rhesus Minus i Pyton, körde någon sorts parodi på det. Oavsett hur tråkigt sidan slutade skrev de in ett "Nu blir det spännande! Häng med!" i slutet på i princip varje sida...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Det där med cliffhangers är ju intressant. Det är ju särskilt använt i gamla dagstrippserier med äventyrligt innehåll men även när man tecknar helsidor är ju greppet användbart. Till exempel genom att låta sista rutan på högra sidan ha en dramatisk höjdpunkt så att läsaren snabbt bläddrar vidare för att se/läsa nästa skede! Frågan är om det finns en risk för överanvändning av cliffhangers så att man slänger in något spektakulärt på dessa rutor utan att det egentligen är motiverat/nödvändigt för handlingen?

Tommy Sydsäter oh Dag Kolby, som gjorde Rhesus Minus i Pyton, körde någon sorts parodi på det. Oavsett hur tråkigt sidan slutade skrev de in ett "Nu blir det spännande! Häng med!" i slutet på i princip varje sida...


På gamla södagssidor innan serietidningarnas intåg så fanns det ofta någon fras längst ner på sidan t.ex: Nästa Vecka - Atomkatastrof!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av BoJustBo »

Jag är ju personligen ett fan av berättelser där karaktärerna like gärna kunde varit statyer i bakgrunden så som 2001 A Space Odyssey (boken mer än filmen) och mycket italiensk 60-80tals film. Så för mig är det visuella/beskrivande det viktigaste. Jag vet ju att "berättar röst" rutor tappat i popularitet något extremt men jag tar gärna det över dialog för att föra handlingen framåt. Helt text-fria serier tycker jag dock fungerar ganska sällan.
Mike Mignola, Richard Corben och Rick Geary är alla serie berättare som ofta använder sig av väldigt lite dialog för att föra handling frammåt utan att för den delen sega ner det.

Jag är ett fan av gamaldags layouts där rutorna är något sånär fyrkanter av olika storlek då det blir enkelt att följa vilket är viktigt i serier. Rutorna måste ju dock inte ha ramar, dom kan vara öppna och flyta igop en bit som Eisner ofta gjorde. Serier som är ett virrvarrigt kollage av saker kan fungera ibland men jag vet inte om jag riktigt gillat någon serie där alla sidor var av den typen.

För seriestrippar med handling och inte bara gags så är det smarta cliffhangers det hänger på. Dom behöver ju inte vara så extrema så att huvudpersonen är i dödlig fara men det måste vara någonting som får en att känna "Bara en strip till innan jag släpper samlingen" och ja, man kan ju nästan bara se det i samlings synvinkel idag eftersom äventyrs strippar är i sina sista dagar. Webserier går ju dock att göra.

Min favorit sak med äventyrs seriestrippar är att dom har sådant fruktansvärt högt tempo. Något som jag tycker helt saknas i dagens serier. Även gamla serie tidningar brukade ju ha mycket högre tempo. I golden age var äventyrs serierna oftan 5-10 sidor och var i antologier. I silver age så var dom ofta 22-30 sidor det vill säga ett nummers längd. Nu kommer det ju sällan något under 5 nummer. Detta hänger lite ihop med layouts eftersom dessa utdragna serier tenderar ha väldigt luftig layout med stora paneler vilket inte är fel i sig men jag tycker att det haft en dålig effekt här.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

Textplattor? De konkurrerade ju nästan ut tankebubblor ett tag. (Trots att tankebubblor har en del fördelar, t.ex. att det blir tydligare 'vem' det är som tänker...)

Jag vet inte riktigt om det är layouten som är skurken här, men det är ju allmänt mer utdraget berättande. Kan vara trade-tänk eller inspiration från film och manga. Tidiga tidningsserier hade ju ett begränsat utrymme att berätta sin historia på. Will Eisner knökade ofta in så mycket i sina 9-sidors Spiritserier att handlingen - med flera bihandlingar - kunde bli rätt rörig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Textplattor? De konkurrerade ju nästan ut tankebubblor ett tag. (Trots att tankebubblor har en del fördelar, t.ex. att det blir tydligare 'vem' det är som tänker...)

Tja nu är ju båda inte så populära. Men jag räknar faktiskt textrutor med karaktärens tankar som tankebubblor och inte som berättar röst.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

Jag är inte helt säker på att jag förstår din distinktion här. Men du gillar det noir-inspirerade voiceover-greppet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Agentum »

Det tycker de flesta är typiskt omodernt och förstörande och föredrar berättarrutor.

Jag klarar båda men rekomenderar det senare om det behövs.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av mikaelsol »

Tycker många kan tänka på den här uppbyggnaden:

1. Intro med miljö (i Fantomen har vi ofta en vinjettbild i början som sätter stämningen)
2. Presentation av karaktärer och plot (kolla hur det här görs i Star Wars A New Hope. Exemplarisk presentation)
3. Vändning i storyn
4. Fördjupning av storyn och karaktärerna
5. Vändning 2 i storyn (point of no return)
6. Upptrappning i tre delar av "slutkonflikten"
7. Konflikten når sitt klimax
8. Avtoning då alla får medaljer eller äter vildsvin runt en brasa.

Bäst är att undvika män i trenchcoat om det inte är etablerade figurer man jobbar med som Constantine eller Mr Walker.

Inte fler än två bubblor per ruta.

Tänk på att den som säger första pratbubblan står till vänster i bild, så man slipper att pratbubblornas svansar fäktas med varandra.

Berätta en historia man själv skulle vilja läsa.

Ekorrar som spelar golf är alltid kul.

Sista rutan på varje sida förutom på allra sista sidan ska innehålla en fråga eller någon form av cliffhanger. Kolla hur Hergé gjorde i Tintin-albumen.

Gör inte en för knasig layout om du har ett komplicerat manus. Ska det slåss och explodera och ha sig kan man vara mer kreativ, men tänk på att inte ha actionlayout i lugna sekvenser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Agentum »

Intressant vägledning.

Bra men just slutet vill jag ge en ändring, det kan sluta illa om det ger nånting kvarhängande över det som går vidare.

Eller om det är en vägdel bara, nån viktig dör eller misslyckas.

Det finns kraft i sånt med, verklugheten gör sig påmind.
Jag inser att alla inte vill ha annat än ett lycklugt slut, men hur många av oss har inte glömt dem men mins ännu de dör fasansfulla och kanske orättvisa sluten som säg på filmen Decent?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Ekorrar som spelar golf är alltid kul.

Även homosexuella ekorrar är alltför underskattat...

http://www.kampenpark.no/KAMPEN_PARK/Velkommen.html
http://www.univers.no/tegneserier/pondu ... /sku-51885
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av mikaelsol »

Att äta vildsvin runt en brasa är ett olyckligt slut om man är vegan eller jude/muslim.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

Goscinny gick med på slutet, dock... Treyfene avfälling!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår din distinktion här. Men du gillar det noir-inspirerade voiceover-greppet?

Har inget emot det alls, men det är definitivt mer en hybrid av berättar röst och tankebubblor.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Agentum »

Jag gillar inte värst Stan Lee mfl way, att figuren säger eller tankebubblar vad jag fullt klart ser vad han gör i rutorna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av BoJustBo »

Nä, där har vi text av lägsta kvalitet. Archie Goodwin brukade göra samma sak.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Wakuran »

I Blake och Mortimer hörde jag förresten att Jacobs ofta satte in en textplatta dessutom.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka olika saker gör att en serie är bra?

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Jag är ju personligen ett fan av berättelser där karaktärerna like gärna kunde varit statyer i bakgrunden så som 2001 A Space Odyssey (boken mer än filmen) och mycket italiensk 60-80tals film. Så för mig är det visuella/beskrivande det viktigaste. Jag vet ju att "berättar röst" rutor tappat i popularitet något extremt men jag tar gärna det över dialog för att föra handlingen framåt. Helt text-fria serier tycker jag dock fungerar ganska sällan.
Mike Mignola, Richard Corben och Rick Geary är alla serie berättare som ofta använder sig av väldigt lite dialog för att föra handling frammåt utan att för den delen sega ner det.

Jag är ett fan av gamaldags layouts där rutorna är något sånär fyrkanter av olika storlek då det blir enkelt att följa vilket är viktigt i serier. Rutorna måste ju dock inte ha ramar, dom kan vara öppna och flyta igop en bit som Eisner ofta gjorde. Serier som är ett virrvarrigt kollage av saker kan fungera ibland men jag vet inte om jag riktigt gillat någon serie där alla sidor var av den typen.

För seriestrippar med handling och inte bara gags så är det smarta cliffhangers det hänger på. Dom behöver ju inte vara så extrema så att huvudpersonen är i dödlig fara men det måste vara någonting som får en att känna "Bara en strip till innan jag släpper samlingen" och ja, man kan ju nästan bara se det i samlings synvinkel idag eftersom äventyrs strippar är i sina sista dagar. Webserier går ju dock att göra.

Min favorit sak med äventyrs seriestrippar är att dom har sådant fruktansvärt högt tempo. Något som jag tycker helt saknas i dagens serier. Även gamla serie tidningar brukade ju ha mycket högre tempo. I golden age var äventyrs serierna oftan 5-10 sidor och var i antologier. I silver age så var dom ofta 22-30 sidor det vill säga ett nummers längd. Nu kommer det ju sällan något under 5 nummer. Detta hänger lite ihop med layouts eftersom dessa utdragna serier tenderar ha väldigt luftig layout med stora paneler vilket inte är fel i sig men jag tycker att det haft en dålig effekt här.


Jag är också tror jag en sådan som först fäster mig vid det visuella intrycket en serie gör och för att jag överhuvudtaget ska bli riktigt intresserad. Sedan måste det till en bra berättelse, intressanta karaktärer och trovärdig dialog för att jag ska tycka att det är riktigt bra!

Det verkar som om det där med tankebubblor är något som blivit helt omodernt och väldigt ovanligt i nya serier. Textplattor som innehåller karaktärernas tankar och inre berättande verkar ha tagit över. Jag kan tycka att sådana tankeplattor ju är snyggare rent estitiskt än tankebubblor. Rena berättar-rutor som t.ex. "samtidigt i en annan del av staden" tycker jag bör vara få och så långt möjligt låta seriens bilder handling berätta istället.

Jag gillar också fart i serier, dock inte hela tiden så att man blir blase på ständig action sida efter sida! Lugnare partier där handlingen byggs upp behövs också. Jag tror det är viktigt att hitta en bra balans där!

Jag tror på tydlighet i rutkomposition och sidlayout. Sedan går det nog att experimentera en del men aldrig på bekostnad av tydlighet och läsflyt för läsaren.
Skriv svar