Karl Kämpe söker serietecknare!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

tfels skrev:Men 3 samtidigt låter väl bra?

BoJustBo skrev:Skulle nog också rösta 3 av samma anledning som tfels sa.

Sir-L skrev:Me three!

Jag lutade själv mot ett samtida släpp men var väldigt osäker på om det fanns någon praxis i frågan. Eftersom de flesta tycker 3 så siktar jag på det. Tack för alla snabba svar.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Bild

Idag for jag till tryckeriet och hämtade en tung kartong fullproppad med det rykande heta första numret av Karl Kämpe Äventyraren. Inte nog med det, allt ser jävligt bra ut också, i alla fall om ni frågar mig som är serietidningens skapare. Det känns litet overkligt att detta projekt som startades för 1 år sedan (minus 3 dagar) äntligen existerar i fysisk form. Tidningen innehåller allt som jag var ute efter att skapa. Det är så här jag vill att serietidningar skall se ut. Jag är både stolt och nöjd över slutresultatet och det skall bli väldigt spännande att höra vad ni tycker.

Serietidningen kommer att skickas ut till alla som backade projektet under första veckan i november. Nu är det nära, riktigt nära!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

Ska bli spännande att se den.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Nu är Karl Kämpe Äventyraren nr 1 levererad till posten.
Den bör dyka upp i brevlådorna innan helgen om inte posten strular till det.
Är det några problem så hör av er.
Till alla som skall ha en pdf-fil hoppas jag att jag hinner skicka iväg den imorgon (läs onsdag 2/11).

Skriv gärna en rad i denna tråd vad ni tycker om serietidningen.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Shrimpskimps »

Är sjukt peppad att få kika på den färdiga serien...
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Nu skall pdf-filen för Karl Kämpe Äventyraren nr 1 var utskickad till alla backare.
Cyberspace är dock lurigt ibland så har du inte fått den (fast du skulle få den) så hör av dig.

Shrimpskimps skrev:Är sjukt peppad att få kika på den färdiga serien...

Och jag är sjukt peppad (och litet nervös) för att höra era reaktioner...
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av rkaj »

Klaatu skrev:Nu skall pdf-filen för Karl Kämpe Äventyraren nr 1 var utskickad till alla backare.


Jag har fått den och konstaterat att PDF:en funkar. Förstasidan är snygg, resten ska jag försöka hålla mig ifrån att läsa tills jag har fått pappersversionen ...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av BoJustBo »

Har fått både PDF och tidning idag, inte hunnit läsa den än men det blir nog tillfälle under helgen.
Gillar att pappret känns väldigt fräscht utan att vara så där super glansigt som många amerikanska blaskor ofta är.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

rkaj skrev:Förstasidan är snygg, resten ska jag försöka hålla mig ifrån att läsa tills jag har fått pappersversionen ...

Hoppas att du fått den i brevlådan idag.

BoJustBo skrev:Gillar att pappret känns väldigt fräscht utan att vara så där super glansigt som många amerikanska blaskor ofta är.

Vad kul att du gillade mitt pappersval. Jag skall erkänna att jag våndades inte så litet över vad jag skulle välja och om det skulle "accepteras" av kunnigt folk. Jag funderar på att skriva ett inlägg i min blogg om hela projektet från början till slut där jag bland annat tänkte ta upp valet av papper. Vi får se om och när det blir av.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Nu går det att köpa Karl Kämpe Äventyraren nr 1 i Karl Kämpes nyskapade webbutik.

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

Jag har fått den! Jag har läst den! Och jag tyckte att den var helt fantastisk. Som att en del av den mystik jag fann i serier i min barndom äntligen kommit tillbaka. Jag tänker på serier som "Conan barbaren" och "svartkåpan". Jag ska samla mig så småningom och skriva något i min blogg. Allt för att de, som jag, saknat den här sortens serier ska finna den.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

larsa66 skrev:Jag har fått den! Jag har läst den! Och jag tyckte att den var helt fantastisk.

Tackar, tackar. Jag kan inte få för mycket beröm. [:)]

larsa66 skrev:Jag ska samla mig så småningom och skriva något i min blogg. Allt för att de, som jag, saknat den här sortens serier ska finna den.

Detta ser jag verkligen fram emot. Om fler kan finna serietidningen så är det givetvis ett plus.

larsa66 skrev:Som att en del av den mystik jag fann i serier i min barndom äntligen kommit tillbaka. Jag tänker på serier som "Conan barbaren" och "svartkåpan".

Tanken var ju som tidigare sagt mitt försök att göra en serietidning som påminde om dem jag växte upp med på 80-talet. Conan känner jag givetvis till, fast Svartkåpan var nog litet före min tid. Den sistnämnda serien fick mig dock att tänka på en biserie i Fantomen som jag älskade när jag var riktigt liten, nämligen Tyste Riddaren. Denne riddare gör verkligen skäl för sitt namn för han verkar helt ha försvunnit in i tidens dimmor. Är det någon som kommer ihåg honom?

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av larsa66 »

Jodå. Jag gillade den, tänkte lite på den också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Wakuran »

Gammal amerikansk 50-tals-serie, tydligen... Verkar inte ha varit jättepopulär i USA heller...

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... e_Riddaren

http://comicvine.gamespot.com/silent-knight/4005-29505/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Fira Gustav Adolfsdagen med att beställa Karl Kämpe Äventyraren nr 1.
Tryck på bilden!

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Nu borde alla som backade Karl Kämpe Äventyraren nr 1 ha fått den i brevlådan. Jag skulle verkligen vilja höra vad ni tycker. Vad var bra och vad var dåligt? Vad skulle ni ha gjort annorlunda och vad fick jag till alldeles rätt? Ordet är fritt...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag håller just nu på att knopa ihop en sammanfattning över mitt serietidningsprojekt. Det ser ut att bli tre långa inlägg i min blogg som jag tänkte publicera fredag-söndag (om inte en gremlin tar sig in i min dator). I den kommer jag att ta upp ämnen som illustratörsdilemmat, rasterhelvetet och typsnittsdebaclet. Jag kommer även att orda om ekonomi och framtid. Det är med andra ord mycket att se fram emot.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Grumme »

Jag har läst den, gillade den, och har följande synpunkter:

* Ploten är spännande och intressant, och gav mersmak. Hade dock hoppats på en lite längre serie (det blev ett lite abrupt slut), så jag ser fram emot några album med längre äventyr framöver. [;)]

* Jag får inte riktigt ihop tidslinjen då Karl uppvaktade en annans fästmö. Det står visserligen att det var "i tidig ungdom", men även om det bara tog honom tre år i skogen att bygga upp sin enorma styrka, så skulle han ha varit 14 när han skickades dit för det han gjorde. (Har var ju 17 när han drog därifrån) Känns ett par år för tidigt imo.

* Teckningarna är riktigt bra. Detaljerade, men inte så att de blir jobbiga att ta in.

* Jag är inte kompis med ditt användande av fetmarkerade ord. De förekommer alldeles för ofta, och stör läsrytmen. (Eller är det de som typsnittsdebaclet handlar om?) Hade jag varit ansvarig för textningen så hade jag nog endast behållit max 5-10 stycken i hela äventyret.

* Du verkar ha gjort en bra research inför projektet. Alla miljöer och detaljer känns verkligen trovärdiga. Kanske en liten beskrivning av hur kortspelet går till hade platsat bland eftertexterna?

På det hela taget är det en serie jag tyckte om, och tror kan bli ännu bättre när du ritat (och förkastat) ett gäng sidor till. [^]
Kul också att se sitt namn i tryck bland oss som backade projektet. [8D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Grumme »

Grumme skrev:Jag har läst den, gillade den, och har följande synpunkter:

* Ploten är spännande och intressant, och gav mersmak. Hade dock hoppats på en lite längre serie (det blev ett lite abrupt slut), så jag ser fram emot några album med längre äventyr framöver. [;)]

* Jag får inte riktigt ihop tidslinjen då Karl uppvaktade en annans fästmö. Det står visserligen att det var "i tidig ungdom", men även om det bara tog honom tre år i skogen att bygga upp sin enorma styrka, så skulle han ha varit 14 när han skickades dit för det han gjorde. (Har var ju 17 när han drog därifrån) Känns ett par år för tidigt imo.

* Teckningarna är riktigt bra. Detaljerade, men inte så att de blir jobbiga att ta in.

* Jag är inte kompis med ditt användande av fetmarkerade ord. De förekommer alldeles för ofta, och stör läsrytmen. (Eller är det de som typsnittsdebaclet handlar om?) Hade jag varit ansvarig för textningen så hade jag nog endast behållit max 5-10 stycken i hela äventyret.

* Du verkar ha gjort en bra research inför projektet. Alla miljöer och detaljer känns verkligen trovärdiga. Kanske en liten beskrivning av hur kortspelet går till hade platsat bland eftertexterna?

På det hela taget är det en serie jag tyckte om, och tror kan bli ännu bättre när du ritat (och förkastat) ett gäng sidor till. [^]
Kul också att se sitt namn i tryck bland oss som backade projektet. [8D]


Just ja, en sak till: Härlig känsla i den fysiska tidningen. Kvalitetspapper, och en snyggt färglagd framsida. Plus för det. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Klaatu »

Grumme skrev:Ploten är spännande och intressant, och gav mersmak. Hade dock hoppats på en lite längre serie (det blev ett lite abrupt slut), så jag ser fram emot några album med längre äventyr framöver.

Eftersom detta var mitt första försök att göra en serietidning så ville jag göra något som jag visste skulle gå att genomföra. Jag håller med om att serien borde ha varit längre men det får bli så nästa gång.

Grumme skrev:Jag får inte riktigt ihop tidslinjen då Karl uppvaktade en annans fästmö. Det står visserligen att det var "i tidig ungdom", men även om det bara tog honom tre år i skogen att bygga upp sin enorma styrka, så skulle han ha varit 14 när han skickades dit för det han gjorde. (Har var ju 17 när han drog därifrån) Känns ett par år för tidigt imo.

Karl Kämpe var 15 år när han skickades till skogen. Var man 15 år på den tiden räknades man som vuxen. Dessutom var Karl alltid ett storvuxet barn och redan mycket stark (han spöade ju upp fästmannen) när han skickades iväg. I skogen fick han under 2 år slita som ett djur och gick då från mycket stark till herkulisk stark.

Grumme skrev:Teckningarna är riktigt bra. Detaljerade, men inte så att de blir jobbiga att ta in.

Det får vi tacka tecknaren Per Folmer för.

Grumme skrev:Jag är inte kompis med ditt användande av fetmarkerade ord. De förekommer alldeles för ofta, och stör läsrytmen. (Eller är det de som typsnittsdebaclet handlar om?) Hade jag varit ansvarig för textningen så hade jag nog endast behållit max 5-10 stycken i hela äventyret.

Smaken är som baken. [;)]

Grumme skrev:Du verkar ha gjort en bra research inför projektet. Alla miljöer och detaljer känns verkligen trovärdiga. Kanske en liten beskrivning av hur kortspelet går till hade platsat bland eftertexterna?

Att jag inte tänkte på det. Kortspelet hade varit intressant att skriva om. Kortspelet som Heinrich, Albert och de två andra spelar kallas Primero, en föregångare till dagens Poker. Det får bli ett blogginlägg någon gång i framtiden...

Grumme skrev:På det hela taget är det en serie jag tyckte om, och tror kan bli ännu bättre när du ritat (och förkastat) ett gäng sidor till. Kul också att se sitt namn i tryck bland oss som backade projektet.

Fler sidor, check! Kul att se ditt namn bland de tappra.

Grumme skrev:Just ja, en sak till: Härlig känsla i den fysiska tidningen. Kvalitetspapper, och en snyggt färglagd framsida. Plus för det.

Tackar. Jag hade rejält med ångest över pappersvalet innan men jag tyckte sedan att det blev kanonbra. Serietidningen känns tack vare kvaliteten som något rejält, inte som någon sladdrig sak...

Tack för alla kommentarer. Vill gärna ha fler från er andra!!!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe söker serietecknare!

Inlägg av Wakuran »

Klaatu tecknar väl inget själv, eller har jag missförstått något?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar