Att ge ut ett eget seriealbum

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av RioGrande »

Tror man räknar i ark? Serietidningar brukar ha sidantal enligt de principer Sol säger. Även album tror jag. En Pellefanttidning med en 32-sidig inlaga blir 36. En Helgonet 52. En SM 68. En sommarspecial med Fantomen 84. En X9 100. En Seriemagasinet från 94 (nr 8) har 116 sidor.
Vissa X9 på sistone har haft 132 och 148 s. Och HÄR hittar jag en Magnum Prishöjt specialnummer med... 180 s. En annan Magnum, ball jul, ba (13/90) har 196 s.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Göran Semb »

Scandinavian-sajten kör med 8-sidorsintervaller -- 48 - 56 - 64.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Göran Semb skrev:Scandinavian-sajten kör med 8-sidorsintervaller -- 48 - 56 - 64.


Så min bok som har en inlaga på 48 sidor (om jag tar bort "försidan" jag har) kommer passa perfekt för tryck då utan några extra tomma sidor? Men om jag t ex vill ha någon mer sida med info om tryckeri och årtal osv då kommer jag behöva 56 sidor totalt?

Jag undrar också över tryckmetod. Blir det mycket bättre tryck med offset-tryck eller är det inte s
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av AndreasEriksson »

Det kan ju gå trycka på omslagets insida, så du kan få med tryckinfo, ISBN osv där (jag tror inte att det beror på om du vill ha med sånt utan det får du räkna som obligatoriskt [:p] ). Sen om det blir snyggare än försättssida/or är svårt att säga utan att ha sett serien i övrigt. Men du kan ju titta på något lämpligt seriealbum som du själv gillar och använda det som mall.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Göran Semb skrev:Scandinavian-sajten kör med 8-sidorsintervaller -- 48 - 56 - 64.


Jag ringde Scandinavianbook och frågade om det och de sa att sidantalet ska vara delbart med 4.

AndreasEriksson skrev:Det kan ju gå trycka på omslagets insida, så du kan få med tryckinfo, ISBN osv där (jag tror inte att det beror på om du vill ha med sånt utan det får du räkna som obligatoriskt [:p] ). Sen om det blir snyggare än försättssida/or är svårt att säga utan att ha sett serien i övrigt. Men du kan ju titta på något lämpligt seriealbum som du själv gillar och använda det som mall.


Nästan alla album jag kollat i har en försättssida där titeln på boken står samt lite annan info, och kanske en bild från innehållet. Det verkar nästan vara en standard.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av BoJustBo »

En standard är som en regel, den är till för att brytas ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

BoJustBo skrev:En standard är som en regel, den är till för att brytas ;)


Ja det är sant! :)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Rosen »

jalex skrev:Nästan alla album jag kollat i har en försättssida där titeln på boken står samt lite annan info, och kanske en bild från innehållet. Det verkar nästan vara en standard.

En sid-slösande standard i så fall... Jag har alltid tyckt att sådana sidor mest känns som utfyllnad.
På mitt Birger-album samlade vi all extern info ute på baksidan, fast sedan hamnade pris och streckkod på framsidan för att Interpress krävde det.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av pogono »

Normalt sett trycker man i 16- eller 32-sidiga ark, alltså ett stort ark som sen falsas ihop till 16 eller 32 sidor, men det går att köra mindre ark eller ark som man delar för att få 8 eller 4 sidor. Det käcka med digitaltryck som Scandinavianbook är att de kan köra i steg om två, även om de själva visst inte fattat det. Home Made Comics #14 har 142 sidor i inlagan.
Skriv svar