Att ge ut ett eget seriealbum

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Jag är snart klar med en barnserie på 50 sidor i färg som jag tänkt trycka och ge ut själv. Eftersom det är första gången jag ger ut en bok så har jag några några frågor till er som har erfarenhet kring detta.

Vad finns det för prisvärda tryckerier där man kan trycka böcker i färg?

Kan ni rekommendera några mässor och liknande där man kan visa upp sin seriebok?

Vad finns det för andra sätt att marknadsföra sin bok på?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Wakuran »

Peral är nog den på forumet som har mest erfarenhet av att ge ut ett helt album själv, men som jag förstått det är det i princip ett nollsummespel...

Seriemässor i Sverige finns det däremot några stycken. Eventuellt kan du ju sikta på mässor för barnlitteratur och allmänna bokmässor, dessutom...

Uppsala Comix - Relativt liten mässa i Uppsala, arrangeras runt Mars-April.
Seriefest - Relativt liten mässa i Malmö, arrangeras runt Mars-April.
Stockholms internationella seriefestival - Stor mässa med huvudsakligen amatörserier i Stockholm, arrangeras runt April-Maj.
Nordsken - Bred popkulturmässa i Skellefteå, arrangeras runt Maj.
Stockholm Comic Con - Bred popkulturmässa med huvudsakligen datorspel, arrangeras runt Oktober-November.
Malmö Comic Con - Bred popkulturmässa med huvudsakligen datorspel, arrangeras runt September.

Vad det gäller bordspriser och arrangemang varierar det från mässa till mässa, men ett allmänt tips är att gå ihop med en kompis och betala ett halvt bord var... Då kan ju någon lämna bordet medan den andra håller ruljangsen också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Tack för svaret och infon om mässorna!

Så för att kunna gå plus tror du det gäller att bli utgiven av ett större förlag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Wakuran »

Det är ju få förlag som satsar på nya serier, tyvärr...

Rabén och Sjögren hade någon satsning med fyra nya album under 2015, men det kändes som det var ganska etablerade namn och figurer, Ordbilder hade någon tävling 2014 där ett album blev resultatet; Stora Björn och Lilla Björn, men jag tror aldrig det följdes upp med flera album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av BoJustBo »

Album förlaget har ju givit ut ett par svenska album men inga av dom var barnserier, dom har dock gett ut en barnserie så det är ju inte omöjligt att dom skulle nappa.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av RioGrande »

Om du ska trycka och ge ut själv är nog Scandinavian book ganska oslagbara? Plutonium Comics (Myrhill) och Home Made Comics (Forssblad) har haft goda erfarenheter av att anlita dem. De är danska, men agerar även i Sverige. http://www.scandinavianbook.se/

När det gäller "mässor" skulle jag även lägga till I seriernas värld (barnseriefestival i Malmö), Alt Com (Svårmodigt och anarkistiskt i Malmö), Copenhagen Comics (endast vartannat år)... samt (eftersom det handlar om barnkultur) även LitteraLund i Lund (som egentligen är en barnboksfestival, men som brukar ha lite serierelaterat också. Även lite workshops och sånt...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Wakuran »

I Seriernas Värld är ju ett bra förslag, men den går bara varannat år, så nästa gång är 2017...

Copenhagen Comics är också 2017, dessutom verkar inte danskarna särskilt intresserade av att läsa på svenska...

I Norge är folk mer välvilligt inställda, och har pengar att studera, men där är istället hotell och mat dyra...

Raptus i Bergen är störst, och går av stapeln i September, OCX i Oslo litet mindre och går av stapeln i Juni...

Helsingfors festival sägs ju vara rätt bra, men det verkar svårt att nå ut utanför finlandssvenskarna, går av stapeln i September...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av RioGrande »

Eftersom AltCom och SeF gått skilda vägar från och med 2015 så ska --- om jag förstått saken rätt --- både AltCom och ISV bli ÅRLIGA... från och med 2016. Samtidigt ska Witt sluta som projektledare. Så det där med ISV kan kanske radikalt omstöpas? (eller också försvinner det?)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av tfels »

Bokmässan i Göteborg ska man väl också nämna. Där finns ju många serieförlag. Men det är dyrt, så att dela monter med andra kan ju vara en idé.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av AndreasEriksson »

Rabén och Sjögren satsar som sagt hårt på barnserier just nu, coh det gör även Cosmos Comics. Men det är som sagt svårt att komma in på de andra förlagen ändå, framför allt med en ny serie av en oetablerad serieskapare.

Om du inte vill förlora pengar är trots allt bästa tipset att bli utgiven av ett annat förlag (som får ta den ekonomiska risken) eller strunta i det.
Om du ser det som en kul grej/upplevelse så kan du satsa på att ge ut själv.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Tack för alla svar!

BoJustBo skrev:Album förlaget har ju givit ut ett par svenska album men inga av dom var barnserier, dom har dock gett ut en barnserie så det är ju inte omöjligt att dom skulle nappa.


Ja jag har kollat på deras sida men trodde de bara gav ut belgiska och franska serie?

RioGrande skrev:Om du ska trycka och ge ut själv är nog Scandinavian book ganska oslagbara? Plutonium Comics (Myrhill) och Home Made Comics (Forssblad) har haft goda erfarenheter av att anlita dem. De är danska, men agerar även i Sverige. http://www.scandinavianbook.se/

När det gäller "mässor" skulle jag även lägga till I seriernas värld (barnseriefestival i Malmö), Alt Com (Svårmodigt och anarkistiskt i Malmö), Copenhagen Comics (endast vartannat år)... samt (eftersom det handlar om barnkultur) även LitteraLund i Lund (som egentligen är en barnboksfestival, men som brukar ha lite serierelaterat också. Även lite workshops och sånt...


Scandinavian book verkar bra! Har också kollat in Bulls Graphics som har bra priser.

I seriernas värld ska jag anmäla mig till ifall de har något nästa år. Det står på wikit att de ska ha det. De mässor som går nu under våren hinner jag nog inte ha klart boken till.

tfels skrev:Bokmässan i Göteborg ska man väl också nämna. Där finns ju många serieförlag. Men det är dyrt, så att dela monter med andra kan ju vara en idé.


Den hade jag ett tag tänkt vara med på, men för minsta möjliga bord så kostar det runt 10000 kr så det är som sagt lite för dyrt. Å andra sidan kanske det kan vara värt det med tanke på hur stor mässan är.

AndreasEriksson skrev:Rabén och Sjögren satsar som sagt hårt på barnserier just nu, coh det gör även Cosmos Comics. Men det är som sagt svårt att komma in på de andra förlagen ändå, framför allt med en ny serie av en oetablerad serieskapare.

Om du inte vill förlora pengar är trots allt bästa tipset att bli utgiven av ett annat förlag (som får ta den ekonomiska risken) eller strunta i det.
Om du ser det som en kul grej/upplevelse så kan du satsa på att ge ut själv.


Jo har förstått att man som ny författare har svårt för att bli antagen av ett förlag. För mig är det inte så farligt om jag skulle gå lite back på detta, men viktigaste är att många kan läsa boken och uppskatta den.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

Så förutom att visa upp sig på mässor, är det att gå runt till olika bokhandlare och kanske tipsa om boken på facebook och liknande som gäller?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av BoJustBo »

Ja sociala medier är bra för lite reklam, ha en sida på så många av dom som möjligt för största effekt, inte bara facebook.

jalex skrev:Ja jag har kollat på deras sida men trodde de bara gav ut belgiska och franska serie?

Här är deras svenska serier.

1000 ögon, 3 album
http://www.albumforlaget.se/suite/1000-ogon/

Viktor Kasparsson, 6 album
http://www.albumforlaget.se/suite/kasparsson/

En ohelig allians, 1 album
http://www.albumforlaget.se/album/allians/

Mitty namn var Ozymandias, 1 album
http://www.albumforlaget.se/album/ozymandias/
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av AndreasEriksson »

jalex skrev:Så förutom att visa upp sig på mässor, är det att gå runt till olika bokhandlare och kanske tipsa om boken på facebook och liknande som gäller?
Många bokaffärer (även de som ingår i kedjor) kan ta in böcker på provision. Om något blir sålt så får du betalt för den sålda boken, i annat fall får du inget. Har du många bokhandlare på promenadavstånd så kan det vara värt att testa. Att få en bokhandel att faktiskt betala för din bok i förskott och själv ta den ekonomiska risken är svårt. De flesta bokhandlare är ju idag anslutna till kedjor (t.ex. Akademibokhandeln) och då ska du egentligen säja in på "huvudnivå" så att säga. Skitsvårt men kan löna sig om du lyckas, för då når du ju ut i kedjans butiker i hela landet istället för endast de affärer du orkar ta enskild kontakt med.

Det finns en handfull seriebutiker i Sverige, dessa kan du antingen ta direktkontakt med eller gå via Grand Ocean som är en grossist som köper in böcker (alltså, betalar dig!) och distribuerar till butikerna.

Som egen utgivare kan du också registrera din bok hos Bokinfo, då blir den tillgänglig via nätbutiker som Adlibris och Bokus. Du ska också skicka recensionsexemplar till Bibliotekstjänst. Om den får ett positivt omdöme av deras lektörer (recenscenter) så kan det märkas rejält på försäljningen.

Recensionsexemplar i övrigt kan vara pengar i sjön men åtminstone lite kul om du får positiva omdömen. Men Bibliotekstjänsts omdömen har en direkt inverkan på försäljningen, så det är verkligen inte bortkastat att skicka ett par böcker dit.

Och sen ska du ju inte glömma bort kulturrådets seriestöd. Det är i princip ett lotteri men om du "vinner" så köper dom ca 300 böcker av dig som skickas ut till bibliotek i hela Sverige. Det "kostar" knappt 10 exemplar av boken att vara med i det lotteriet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

BoJustBo skrev:Ja sociala medier är bra för lite reklam, ha en sida på så många av dom som möjligt för största effekt, inte bara facebook.

jalex skrev:Ja jag har kollat på deras sida men trodde de bara gav ut belgiska och franska serie?

Här är deras svenska serier.

1000 ögon, 3 album
http://www.albumforlaget.se/suite/1000-ogon/

Viktor Kasparsson, 6 album
http://www.albumforlaget.se/suite/kasparsson/

En ohelig allians, 1 album
http://www.albumforlaget.se/album/allians/

Mitty namn var Ozymandias, 1 album
http://www.albumforlaget.se/album/ozymandias/



Så bra! Tack! Mycket snygga serier, fast inte så likt min stil. Men ska nog höra ifall de kan vara intresserade.

AndreasEriksson skrev:
jalex skrev:Så förutom att visa upp sig på mässor, är det att gå runt till olika bokhandlare och kanske tipsa om boken på facebook och liknande som gäller?
Många bokaffärer (även de som ingår i kedjor) kan ta in böcker på provision. Om något blir sålt så får du betalt för den sålda boken, i annat fall får du inget. Har du många bokhandlare på promenadavstånd så kan det vara värt att testa. Att få en bokhandel att faktiskt betala för din bok i förskott och själv ta den ekonomiska risken är svårt. De flesta bokhandlare är ju idag anslutna till kedjor (t.ex. Akademibokhandeln) och då ska du egentligen säja in på "huvudnivå" så att säga. Skitsvårt men kan löna sig om du lyckas, för då når du ju ut i kedjans butiker i hela landet istället för endast de affärer du orkar ta enskild kontakt med.

Det finns en handfull seriebutiker i Sverige, dessa kan du antingen ta direktkontakt med eller gå via Grand Ocean som är en grossist som köper in böcker (alltså, betalar dig!) och distribuerar till butikerna.

Som egen utgivare kan du också registrera din bok hos Bokinfo, då blir den tillgänglig via nätbutiker som Adlibris och Bokus. Du ska också skicka recensionsexemplar till Bibliotekstjänst. Om den får ett positivt omdöme av deras lektörer (recenscenter) så kan det märkas rejält på försäljningen.

Recensionsexemplar i övrigt kan vara pengar i sjön men åtminstone lite kul om du får positiva omdömen. Men Bibliotekstjänsts omdömen har en direkt inverkan på försäljningen, så det är verkligen inte bortkastat att skicka ett par böcker dit.

Och sen ska du ju inte glömma bort kulturrådets seriestöd. Det är i princip ett lotteri men om du "vinner" så köper dom ca 300 böcker av dig som skickas ut till bibliotek i hela Sverige. Det "kostar" knappt 10 exemplar av boken att vara med i det lotteriet.


Tack för dem tipsen! Toppen!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av BoJustBo »

jalex skrev:Mycket snygga serier, fast inte så likt min stil. Men ska nog höra ifall de kan vara intresserade.

Nä det är ju mest skräck/deckare men dom har även givit ut dom franskbelgiska Tidsresenärerna och några album Luckyluke som är mer i samma anda.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av Göran Semb »

Hm, intressant; tack för länk, RioGrande. Jag skulle nog ha råd att trycka ett samlingsalbum med Mildh och Fromm på Scandinavian, men att sedan se till att det får distribution verkar väldigt svåröverkomligt, så det kan kanske vara värt att försöka få ett förlag villigt att samarbeta om en utgivning i alla fall, även om en del av försäljningspengarna i så fall skulle gå till förläggaren. Inte roligt att kuska riket runt på mässor för att kränga böcker alla gånger, misstänker jag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av RioGrande »

Kimrin har ju sin Apart indie-lösning. Det var väl det som Hjelmgren använde. Vet inte om de har utvärderat ännu hur väl det funkade?
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av mikaelsol »

Vill bara inflika en grej om 50 sidor. En bok trycks med en inlaga på 48 sidor plus omslag 4 sidor, dvs totalt 52 sidor. Nästa steg är 64 sidor inlaga plus 4 sidor, dvs 68 sidor. Värt att tänka på.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Att ge ut ett eget seriealbum

Inlägg av jalex »

mikaelsol skrev:Vill bara inflika en grej om 50 sidor. En bok trycks med en inlaga på 48 sidor plus omslag 4 sidor, dvs totalt 52 sidor. Nästa steg är 64 sidor inlaga plus 4 sidor, dvs 68 sidor. Värt att tänka på.


Själva serien är egentligen på 48 sidor, men så har jag en slags försida också som jag räknade med. Förresten varför är nästa steg 64 sidor? Är det inte 4 sidor mellan varje "nivå" (alltså om jag har 53 sidor så blir det 56 sidor jag ska ha inlagan på)? Eller har jag förstått det fel.
Skriv svar