Vilka tar emot seriemanus ?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
LoadingDaydream
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 18 apr 2016, 11:59

Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av LoadingDaydream »

Hej !

Jag upptäckte detta forum i dag och det verkar väldigt intressant . Har hängt länge på olika Amerikanska och Brittiska forum . Mitt intresse har utvecklas till att vilja skapa egna serier i framtiden , men känner mig inte redo att skicka något som jag har tecknat själv . Men jag skulle hemskt gärna vilja skriva manus och börja i den ändan . Skulle vilja prova på att skriva för redan befintliga serier , men har väldigt dålig koll på den svenska marknaden .

Så jag undrar om ni skulle kunna berätta om det finns några serier och förlag som tar emot manus utifrån ? Jag misstänker att det är extremt svårt att få in en fot någonstans som nybörjare och att det är många som skickar in . Men det skulle vara roligt att prova och se hur man blir emottagen . Och hoppet är det sista som överger människan säger de . Fast säker en och annan dröm och illusion kommer att krossas [;)]

Ser fram emot att läsa igenom trådarna och bli aktiv .
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Allan Kämpe »

Välkommen till serieforumet! [:)]

Det finns en tråd om samarbete mellan manusförfattare och tecknare:
viewtopic.php?f=25&t=10661

Det finns en nystartad serietidning "Seriemix" som kommit ut med ett nr redan och tar in material till nr 2 (deadline 30 juni 2016).
om du hittar en tecknare som vill samarbeta så skicka in era seriesidor till redax för Seriemix. Läs allt om Seriemix här:
viewtopic.php?f=59&t=10596&hilit=seriemix
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Wakuran »

Seriemix är ju en Small Press-tidning som inte betalar ut pengar till sina medverkande...

Det verkar svårt att tjäna pengar på manusskrivande t.o.m. på frilansnivå vid sidan av...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av RioGrande »

De svenska serietidningarna behöver väl alltid manus? Så det är väl bara att slänga ihop en bunt historier med 91:an, Åsa-Nisse, Fantomen, Bamse... Vilka finns det mer?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Wakuran »

Min kompis släkting är en etablerad (bok-)författare... Han skulle tydligen skriva ett Bamse-manus, men han lackade ur när han fick reda på att de hade ett regelverk att förhålla sig till, och hoppade av... Såna saker behöver man också tänka på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av RioGrande »

Klart man måste följa reglerna. Men många som vi känner skriver ju för Egmont. Semb, Wallin, Pidde....
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Agentum »

Jo, ett regelverk kring etablerade serier är nog vanligt.

Tex så kan ju inte Skalman börja knarka........eller hmmm..
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Jo, ett regelverk kring etablerade serier är nog vanligt.
Det är inte bara vanligt – det är en regel nästan utan undantag. Vill man få in en fot som manusförfattare till en befintlig serie måste man, förutom att skriva manus som är givande för läsare och håller ihop logiskt, visa att man förstår figurerna och deras universum, dvs veta vad man kan och inte kan göra. Visst finns det manus-guider för många befintliga serier, men det viktigaste är att läsa och reflektera över redan utgivna serier. Svårigheten med manusskrivande är att hålla sig inom figurernas universum, samtidigt som man är nyskapande och accepterar att man arbetar tillsammans med en redaktion.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Rufus »

LoadingDaydream skrev:Så jag undrar om ni skulle kunna berätta om det finns några serier och förlag som tar emot manus utifrån ?


Absolut finns det det. Jag förmodar att mer eller mindre alla förlag tar emot. Däremot är det långt ifrån enkelt att kunna sälja in nåt. Precis som du skriver är det många som vill jobba med detta och många som skickar in. Värt att tänka på är att i alla fall vissa förlag vill ha ett synopsis (sammanfattning) och inte ett färdigt manus, eftersom deras tid över till att läsa inkommet material är begränsad.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av RioGrande »

Ja, säkert många som vill... Men inte så många som kan, som klarar hantverket... Så det finns nog rätt stor chans för alla som kan skriva ett fungerande manus.
Skriv ihop fem eller sex 91:an-kortisar och skicka in. Är dom bra tror jag Egmont tacksamt tar emot dem!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Agentum »

Ja många är de författare av böcker som huggit i sten när det gäller seriemanus som mer liknar en film i upplägg.
Det är inte så lätt som folk kan tro att visualisera hur man vill ha det, det är inte löptext.

Så likväl folk lär sig teckna, ta och studera hur man skriver serier, de varianter som florerar från total kontroll där tecknaren följer det stenhårt till de enklare Marvelstilen som var att det i princip bara var en sinops med ideer att diskutera och fria händer.

Jag har ofta märkt att folk hoppar över just att veta hur man gör det effektivt, är man själv tecknaren är det ju en helt annan sak.

Även om man inte kan teckna måste man förstå hur det går till, det är ju inte bara ord.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Min kompis släkting är en etablerad (bok-)författare... Han skulle tydligen skriva ett Bamse-manus, men han lackade ur när han fick reda på att de hade ett regelverk att förhålla sig till, och hoppade av...
Det där lät som synnerligen oprofessionellt beteende! Tydligen kan vem som helst blir etablerad bokförfattare... [V]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av Agentum »

Tja, det är inte precis en skyddad titel [:D]
9mm, i'm never further away than that.
LoadingDaydream
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 18 apr 2016, 11:59

Re: Vilka tar emot seriemanus ?

Inlägg av LoadingDaydream »

Tack snälla för alla svar och råd . Får nog sätta mig och skriva till förlagen och kolla läget. Kanske skicka in något till dem och se vad de säger .
Skriv svar