Originalstorlek på seriesidor.

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Shrimpskimps »

Hej på er, ny medlem här!

Upptäckte serieforumet genom en bekant och det verkar finnas mycket intressant att läsa här!

Jag har länge gått och funderat på hur pass stor originalarket var för tecknandet och tuschandet på olika serietidningar.
Främst tänker jag på Akira av Katsuhiro Otomo och Inkalen av Moebius eftersom jag har de hemma. Läste på en tidigare tråd att de oftast var ca 25% större innan tryck; är det någon som kan verifiera detta som ett överlag använt arbetssätt?

Ha en fin dag!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av tfels »

De flesta tecknar i större format än tryckformatet. Jag tecknar i A3 till tryck i serietidningsstorlek (ca B5).
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Agentum »

Det har varierat genom åren, från tidigt när de ör dubbelt i storlek och sen ner till hälften, lustigt nog för att spara pengar, utgivarna i USA stid för materialkostnaderna för sina inhyrda tecknare.

Detta dock USA jag tvekar att manga kräver värst mycket större sidor A4 så simpla de är gjorda med få rutor.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det har varierat genom åren, från tidigt när de ör dubbelt i storlek och sen ner till hälften, lustigt nog för att spara pengar, utgivarna i USA stid för materialkostnaderna för sina inhyrda tecknare.

Detta dock USA jag tvekar att manga kräver värst mycket större sidor A4 så simpla de är gjorda med få rutor.

De där pocketarna är ju oftast mindre än tidningar från början. Det är samma tradition i Italien (som t.ex. Kalle Ankas Pocket och Dylan Dog)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Agentum »

Jo så är det med förståss.
9mm, i'm never further away than that.
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Shrimpskimps »

Tack så mycket för era svar.
Det var ju skönt att höra att många tecknar lite större. Jag började verkligen undra.
Passar på att fråga lite om papper med. Jag tecknar och tuschar på Daler Rowney-papper på 220g. Det är rätt tjockt och bra.
Kan ni rekommendera andra sorter?

Ha det gott!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av RioGrande »

Harold Foster hade enorma original. Man kunde nästan bo under ett av dem. Som två A3.
Holdaway gjorde Modesty-strippar som var ungefär 50 x 25 cm.
De fransk-belgiska tecknarna delade ju ofta upp en albumsida i två halvsidor när de arbetade med dem. Det är därför det står 1A och 1B i rutorna exempelvis i ett Lucky Luke-äventyr. En färdigmonterad sådan tvådelad sida blev, hos de flesta franskbelgiska tecknare, lite större än våra A3-papper.
Det fanns/finns även tecknare som jobbade/jobbar betydligt större även i Frankrike/Belgien.

Det sägs att Gösta Gummesson brukade teckna sina Åsa-Nisse på A4. Tror även Rune A gjorde Bamse på A4:or.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Ray »

Jag kör på A3, förr körde jag på dubbla storleken, men det var alldeles för stort och tidskrävande, A3 funkar bäst för mig :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tror att Hal Foster t.o.m. tecknade på så stora pappersark som A1 - gigantiskt! [|)] Jag har en ritbords-skiva i den storleken och om jag ställer den på högkant på golvet så räcker den upp cirka 100 cm och 70 cm bredd.

Jag tecknar en del på halva formatet A2 som jag tycker är jättestort! [:)] Men det är härligt att ha så mycket utrymme och svängrum för penseldragen! Jag har börjat teckna en del på A3 som ju går fortare att färdigställa. Men det tycker jag är på gränsen för litet och ett format något större än A3 tror jag faktiskt är det bästa för mig. Men jag kommer att fortsätta pröva mig fram och antagligen använda olika format för olika serier beroende på om de ska publiceras i lite större album eller i mindre serietidningar.
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Shrimpskimps »

Hal Foster har jag sett foton på sittandes framför ett stort ark vid sitt ritbord, så det kan jag verkligen tänka mig.
Han har en fantastiskt fin stil, tycker jag. Tack för svaren!

Jag får helt enkelt börja med de A4 jag har och testa mig fram. Jag har hittills inte gjort en hel seriesida på traditionellt vis utan enbart genom Photoshop innan. Dags att kavla upp ärmarna!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Allan Kämpe »

Shrimpskimps skrev:Hal Foster har jag sett foton på sittandes framför ett stort ark vid sitt ritbord, så det kan jag verkligen tänka mig.
Han har en fantastiskt fin stil, tycker jag. Tack för svaren!

Jag får helt enkelt börja med de A4 jag har och testa mig fram. Jag har hittills inte gjort en hel seriesida på traditionellt vis utan enbart genom Photoshop innan. Dags att kavla upp ärmarna!


Om du provar på lite större papper, typ A3 så försök dig på att tuscha med pensel med fin spets och flytande tusch...svårt, men lyckas man så blir det jäkligt snyggt!
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Shrimpskimps »

Allan Kämpe skrev:
Shrimpskimps skrev:Hal Foster har jag sett foton på sittandes framför ett stort ark vid sitt ritbord, så det kan jag verkligen tänka mig.
Han har en fantastiskt fin stil, tycker jag. Tack för svaren!

Jag får helt enkelt börja med de A4 jag har och testa mig fram. Jag har hittills inte gjort en hel seriesida på traditionellt vis utan enbart genom Photoshop innan. Dags att kavla upp ärmarna!


Om du provar på lite större papper, typ A3 så försök dig på att tuscha med pensel med fin spets och flytande tusch...svårt, men lyckas man så blir det jäkligt snyggt!


Tack för tipset,
jag har tuschat en del med pensel och nibs och det är fantastiskt roligt, men aldrig en hel sida. Ska testa A3 som du föreslår. :)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av MagnusR »

Shrimpskimps skrev:Det var ju skönt att höra att många tecknar lite större.


Det är standard, men man vet aldrig. Har sett A4 i Sverige. Har också sett ett kort experiment i USA med två sidor tecknade på standardboards (som är ca A3).

Passar på att fråga lite om papper med. Jag tecknar och tuschar på Daler Rowney-papper på 220g. Det är rätt tjockt och bra.
Kan ni rekommendera andra sorter?


Mitt favoritförlag förser tecknarna med boards som har beteckningen "Premiere 500 2Ply BL1047", har också sett "BL1037". Det torde vara varumärket "BlueLinePro". Har också sett varumärket "Canson" nyligen. Samtliga verkar vara runt 250g.

/Magnus
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har testat Blue line art-papper som är något mindre än A3 och det var härligt att teckna på! En motståndskraftig yta som tål att suddas på också. Det formatet känns dock lite i minsta laget att teckna på för mig. Men allt är väl en vanesak också och nån gång kanske jag gör en serie med de där Blu line art-arken också! [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Wakuran »

Många arbetar ju digitalt också... Jag hörde att Brian Bolland arbetade i sån vansinnig upplösning att han kunde zooma in och in och in och hela tiden småputsa på mikrodetaljer...

När han skulle ha en föreläsning på en Oslo-mässa hade han tagit med sig några av dessa enorma bilder för att visa upp under föredraget, med den förutsägbara effekten att laptoppen kraschade och man fick improvisera ett samtal utan bildspel...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Agentum »

Ja absolut börjar digitala metoder bli det vanliga, men nog kommer det klassiska leva kvar.

Det som imo inte imponerar tycker jag är klipp och klistra typer som Greg Land, ok det går väl fort iofs, men ger mängder med perspektivfel.
9mm, i'm never further away than that.
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Shrimpskimps »

Ja, jag arbetat främst digitalt till vardags men jag ser fram emot att göra en sida på klassiskt vis.
Jag tycker ni har varit väldigt hjälpsamma, tack så mycket.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Ray »

arbetar bara klassiskt. klarar inte digitalt. färglägger dock digitalt ibland. Nu mera gör min fru det mesta av det.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av Peral »

Jag började klassiskt, en skiss på a3 med blyerts. Sedan fortsatte jag arbetet på a3, först i form av blyerts sedan ngn form av lineart bestående av stålpenna, pensel eller ngn väldigt bra penna. Sedan kom datorstöd, då gjorde jag blyertsskisserna på a4, sedan scannade jag in dem och gjorde lineart och eventuell färgläggning i datorn. Sedan kom Corel Draw och då kunde jag utföra de mest kliniskt rena linjer med hjälp av vektor grafik, efter blyertsskiss, scanning, lineart i Corel photopaint och slutarbete i Corel Draw. Sedan kom Wacum board ett hjälpmedel då jag kunde utföra line art på en platta utanför datorskärmen. Nu arbetar jag med Bosto Kimgtee en ritplatta som gör att jag kan rita direkt på skärmen och via lager kan utgöra både skisser och lineart direkt på skärmen. Har någon av dessa tekniska hjälpmedel gjort skapande något lättare, jag vet inte, men det är kul att testa olika saker, men inget slår dock penna på papper, det är den aboslut bästa sättet att skapa en bild.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Originalstorlek på seriesidor.

Inlägg av rkaj »

Jag har ett original till en söndagssida av Sy Barry från 1972 hemma, den är bra nära A2 i storlek, 55 x 36 cm. Jag vet inte riktigt hur stort den trycktes i amerikanska dagstidningar, men i den svenska Fantomenserien blev det ju ungefär en halv serietidningssida. Ett färskare Fantomenoriginal av Kari Leppänen, en serietidningssida från 1996, är knappt A3.
Skriv svar