Tips flytande tusch

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Rockyroad
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 11:34

Tips flytande tusch

Inlägg av Rockyroad »

Hej! Är det någon som har tips på flytande tusch som de gillar till penslar och stålstift? Vilket papper funkar det isf bra ihop med?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tips flytande tusch

Inlägg av BoJustBo »

Jag använder Winsor & Newtons tusch, det är vattenfast när det torkar och det är det mörkaste av de tusch jag testat på.
Bild
(minsta flaskan är vad jag använder, lätt att hålla i handen medans man tecknar på vertikal yta där man inte kan ställa ifrån sig den.)

Har mest tecknat på Cansons serietecknar papper men har inte upptäckt några problem med skiss papper heller.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tips flytande tusch

Inlägg av RioGrande »

Jag har också W&N, fast en annan variant. Helt okej. Har även haft Pelican tidigare. Också bra. Även nåt som hette Black Magic, som var populärt bland serietecknare. Fast det var kanske p g a namnet? Man blev magiskt en bättre tecknare! [:D]

(När det gäller papper så bör det ju inte vara helt sugande som hushållspapper, men annars funkar väl så gott som vilket som helst. Ett lite tjockare kopieringspapper (120 g) bucklar sig inte lika mycket som ett tunnare (80 g).
Rockyroad
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 11:34

Re: Tips flytande tusch

Inlägg av Rockyroad »

BoJustBo skrev:Jag använder Winsor & Newtons tusch, det är vattenfast när det torkar och det är det mörkaste av de tusch jag testat på.
bild
(minsta flaskan är vad jag använder, lätt att hålla i handen medans man tecknar på vertikal yta där man inte kan ställa ifrån sig den.)

Har mest tecknat på Cansons serietecknar papper men har inte upptäckt några problem med skiss papper heller.


Okej! Tack, ska testa detta :)!
Rockyroad
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 11:34

Re: Tips flytande tusch

Inlägg av Rockyroad »

RioGrande skrev:Jag har också W&N, fast en annan variant. Helt okej. Har även haft Pelican tidigare. Också bra. Även nåt som hette Black Magic, som var populärt bland serietecknare. Fast det var kanske p g a namnet? Man blev magiskt en bättre tecknare! [:D]

(När det gäller papper så bör det ju inte vara helt sugande som hushållspapper, men annars funkar väl så gott som vilket som helst. Ett lite tjockare kopieringspapper (120 g) bucklar sig inte lika mycket som ett tunnare (80 g).


Okej! Tack, det låter bra [:o)] !
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Tips flytande tusch

Inlägg av Shrimpskimps »

Jag har pelikan-tusch och använder ett papper som heter Daler Rowney Smooth-Heavyweight. Det är hela 220g och jag tycker det är väldigt bra. Har aldrig fyllt en hel sida med svart och är ny på tusch men det pappret gillar jag skarpt. Har en prislapp kvar på det och där står det 58kr för 25 sidor A4. Jag köpte det på In-Ex i Göteborg men det lär finnas lite överallt.
Skriv svar