Att släppa en serietidning?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Frank_Diehl
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 sep 2007, 14:35
Ort: Sverige

Att släppa en serietidning?

Inlägg av Frank_Diehl »

Hejsan allesamman!....

Det är så att jag och en god vän har kommit på en ide för en ny serietidning. Problematiken är att vi har noll erfarenhet av branchen och vet inte riktigt i vilken ända vi skall börja. Hur svårt är det med distrubition, finns det flera distributörer eller är det främst egmont som gäller. Är det idioti att försöka förverkliga iden på egen hand eller bör man gå till ngt av de etablerade bolagen. Dessa är några av alla frågetecken som hopar sig. Skulle vara ytterst tacksam om ngn räv på detta forum skulle kunna rycka in här.

Hälsn Frank
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Jag kan inget om det men grabbarna bakom den här tidningen har koll på en hel del.

http://www.svenskasuperserier.se/index_2.html
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Egmont är inte en distrubitör utan ett förlag, de använder Tidsam som kräver väldigt av dig för att din tidning ska få komma ut i alla affärer, kostar säkert hundratals tusen bara för att få var med o leka där, de har nästan monopol och ägs av utgivare som Bonniers (dvs klart jäviga), de har gjort sitt absolut bästa för att strypa mindre förlag med sina priser..
Interpress tror jag en annan distrubitör heter, men då kommer ju inte tidningen ut på lika månag ställen.

Det enklaste är nog tyvärr att försöka kränga dem själv till serieaffärer till att börja med o pusha för serieblaskan på nätet.
Prenumerationer och liknade kanske, men då jäklar måste man visa att man är bra först.

För att övertala Egmont att ge ut er blaska är nog rätt uteslutet.
För det är det enda sätt man kan få tillgång till de stora ditrubitörerna, genom att nåt förlag ger ut ens grejor.

Det här tramset gör att folk inte ger ut serier i det här landet, här läggs tidningar ner pga låg upplaga som med samma upplaga eller lägre får fortsätta i USA trots att de är 250 miljoner pers där.

Fiasko är min dom över hur det funkar här i landet.

I övrigt, har ni tänkt göra tidningen själva från grunden, det är alltså inte reprinter?
isf kommer det bli tungt och otacksamt, serier är ett hårt jobb att skapa, tänk på att tecknare mfl vill ha betalt, ju duktigare de är ju mer betalt med.
Det räcker som sagt bara med att försöka ge ut reprinter för att det ska låta jobbigt IMHO.


9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Distribution är ett jätteproblem för svensk serieutgivning. Och innan man bara börjar ge ut en tidning professionellt bör man kanske starta i mindre skala. Har ni några frågor kanske vi kan svara på dem på Svenska Superserier. Maila mig.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar