Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Glömde säga att Lenore-strippen var rolig om man känner till Lenore (älskar den serien [:o)]).
Hon är iofs redan död men Grim slarvade väl bort henne när hon dog och nu hittade han henne igen [;)]
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Bara för att visa att jag fortfarande lever.
Bild

Det här är den första strippen jag gjort på flera månader så ursäkta den teckningsmässiga formsvackan.
Som vanligt lämnar teckningsstilen mycket övrigt att önska och jag
börjar inse att jag inte kommer att klara av att slutföra mitt projekt om ett långt Grim-äventyr inom den närmsta framtiden..
Jag har inte ännu vad som krävs för att berätta det jag vill, helt enkelt.

Jag har blivit PAPPA!!! Vilket kan vara en av anledningarna till att det tagit så lång tid att återupta tecknandet.. Och kanske en anledning till att ytterligare en karaktär har dykit upp i Grim. Men nu är det slut med nya karaktärer tills de befintliga har utvecklat sin personlighet.

Jag bjuppar på ett utkast från det tänkta långa äventyret med grim.. Detta utspelar sej på stenåldern innan han fått sina kläder och sin lie.
Bild

bas03, tack för dina kommentarer :)

Ha det bra alla! Så kanske jag återkommer när produktiviteten kommit tillbaka.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Grim skrev:
Jag har blivit PAPPA!!!


Grattis.

/Magnus
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Grattis.

- Tackar!

Fick nå ryck och gjorde en till idag, tar nog ett tag innan jag är tillbaka i mitt esse, men lite övning är aldrig fel.
Bild
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Om någon mot förmodan är intresserad hur jag gör mina strippar så har jag satt ihop en enkel guide som visar de steg jag går igenom när jag snor ihop en seriestripp. Kan eventuellt vara till hjälp för någon som vill komma igång med att rita serier direkt i datorn.
Spara filen till disk och öppna den sen.
http://www.grim.enkeladress.com/serieforum/Grim.chm

Har du problem att öppna den så finns det en jätteenkel lösning:
http://geekswithblogs.net/evjen/archive/2006/06/29/83567.aspx
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Grim skrev:
Om någon mot förmodan är intresserad hur jag gör mina strippar så har jag satt ihop en enkel guide som visar de steg jag går igenom när jag snor ihop en seriestripp. Kan eventuellt vara till hjälp för någon som vill komma igång med att rita serier direkt i datorn.
Spara filen till disk och öppna den sen.
http://www.grim.enkeladress.com/serieforum/Grim.chm

Har du problem att öppna den så finns det en jätteenkel lösning:
http://geekswithblogs.net/evjen/archive ... 83567.aspx


För oss som kör Firefox behövs följande addon:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3235

Opera
http://opera11.software.informer.com/do ... opera-chm/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Hejsan!

Tack så jättemycket för en bra guide om hur man kan teckna serier. Ska köpa en ritplatta och sedan börja
tänka ut en egen seriefigur.. Vi får se hur det går.

//Martin
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Tobieh
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 17:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Tobieh »

Lust å berätta för oss klensinta hur man gör för att använda typsnittet? Tack på förhand! :)

Ps. grym serie!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tobieh skrev:
Lust å berätta för oss klensinta hur man gör för att använda typsnittet? Tack på förhand! :)

Ps. grym serie!

När du sparat ner typenittet så flyttar du in det i mappen Fonts som du hittar i mappen Windows (om du kör Windows vill säga), vilket för de flesta brukar vara:
C:\WINDOWS\Fonts
Sedan kan du använda det från alla typer av program som använder typsnitt så som Word, Notedpad, PaintShop, PhotoShop med flera.

Vill du ha mer varianter att välja på så finns det massor att hämta gratis på nätet, många saknar dock å, ä, ö och andra udda tecken, se följande länk:
[url="http://www.google.se/search?hl=sv&q=free+fonts&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=0&oq=free+font"]Gratis typ/teckensnitt[/url]
Bara att ladda ner de du gillar och lägga in i Fontmappen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

@labrador road 26: Tack för hjälpen med förklaringarna!

Håller på att testa lite nya saker nu, mest för att få upp farten på tecknandet igen..
Bild

/Höres
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Treo-serien tycker jag var riktigt kul! [:o)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om jag inte misstar mig finns det inte ljuddämpare till revolvrar utan bara till pistoler, nästan säker på att konstruktionen med trumma gör att ljudet i alla fall läcker ut, medan i pistoler är det mer inkapslat. Sedan ser det ut som hela patronen flyger iväg, inte bara kulan, som är den främre delen. Inte meningen att bara kritisera, gubben ser aningen Don Martinsk ut, speciellt händerna i ruta två. Över lag tycker jag bättre om den andra serien, men det är nog bra att testa vingarna på olika saker.

Usch vad detta lät negativt, det är väl bara att den inte riktigt nådde upp till samma höjd som jag tycker du har i Grim-serien. Vet inte om jga nämnt det tidigare, men ett stort plus för textningen, har sett alldeles för många serier där den är handskriven på ett allt för spretigt sätt. Jäkla bra jobb du gör hittills, keep it up.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Treo-serien tycker jag var riktigt kul!

- Va roligt, tackar!
@labrador road 26:
Herre gud! Och hela mitt liv har jag trott att revolver och pistol är samma sak, pinsamt!
Det är ju bara att konstatera serien inte håller för ett kritiskt öga.
- vilket är bra, då det är enda sättet för mej att få reda på brister, så tackar!
gubben ser aningen Don Martinsk ut

- Jo det går nog inte att undvika att lägga märke till att det finns likheter.. inte allt för många bara hoppas jag, vill ju inte framstå som någon plagiatör.
Var ett ivrigt Don Martin fan under tiden som tidningen kom ut i Sverige, så en hel del influenser har man nog fått därifrån.

Jäkla bra jobb du gör hittills, keep it up.

Tackar, roligt att höra!




Usch vad detta lät negativt, det är väl bara att den inte riktigt nådde upp till samma höjd som jag tycker du har i Grim-serien.

Nä tycker inte det lät speciellt negativt, lägger ut mina saker här för att få feedback så det är riktigt bra med ärliga kommentarer!
För övrigt så är det grim som jag kommer att arbeta mest med, det andra ser jag mer som träning, men om någon finner dem roande också så är
det ett plus.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 180110]

Inlägg av Grim »

Har småplaner på att återuppliva den här nästan 10 år gamla tråden och återuppta tecknandet av Grim igen,
så det blev till att damma av den gamla ritbrädan och testa om den fortfarande fungerar.

Mjukstartade med ett snabbt, lågupplöst och menlöst test efter ett deceniums uppehåll, fan vad gammal man börjar bli!

Bild

Nåja, hoppas komma med mer Grim inom kort.

(Förresten, någon som vet varför de tidigare bilderna i tråden in visas längre? Kanske ingen jättegrej men de ligger kvar på min server så de borde väl visas?)

Nåja, ha det gott alla och på återseende.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av BoJustBo »

Hej och välkommen tillbaka (Var själv bara en tyst åskådare senast denna tråd var aktiv.)

Bildproblemet består i att forumet hade en uppdatering då tags såsom de för bilder och citat slogs ur spel om jag inte hört fel. Minns inte om vanliga användare kan uppdatera sina poster, men det är det ända som krävs för att återaktivera tags i dom. Har gjort så på posterna här på sista sidan.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av Grim »

BoJustBo skrev:Hej och välkommen tillbaka (Var själv bara en tyst åskådare senast denna tråd var aktiv.)

Bildproblemet består i att forumet hade en uppdatering då tags såsom de för bilder och citat slogs ur spel om jag inte hört fel. Minns inte om vanliga användare kan uppdatera sina poster, men det är det ända som krävs för att återaktivera tags i dom. Har gjort så på posterna här på sista sidan.

Tack för välkomnandet [:)]

Nä det verkar inte gå att redigera mina gamla inlägg så då får det väl vara, tack för infon!

Fortsätter kasta upp lite sådana här menlösa rackare medan jag övar på att få in vanan med pennan igen.
Bild

Hmm min kräkfixering börjar oroa mig en aning, hoppas det släpper [B)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av Wakuran »

Grim skrev:Fortsätter kasta upp lite sådana här menlösa rackare medan jag övar på att få in vanan med pennan igen.

"Kasta upp", höh-höh!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av Grim »

Wakuran skrev:"Kasta upp", höh-höh!

Kan inte annat än erkänna att jag skrattade högt (läs: spottade kaffe på min stackars skärm) åt den kommentaren!!!

Fortsätter öva upp färdigheten, och nu har jag börjat med Grim igen.. Work in progress:
Bild
Lever inte upp till min tidigare standard, men man måste ju börja nånstans...


Ha nu en riktigt trevlig helg allehopa.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av MrKumquack »

Grim skrev:Jag bjuppar på ett utkast från det tänkta långa äventyret med grim.. Detta utspelar sej på stenåldern innan han fått sina kläder och sin lie.
Bild

Grim får väl numera hitta ett substitut till Lill-Babs som gick bort för en tid sedan. Vem blir den utvalda?? [;)]
Kul tråd annars, som jag helt missat tidigare. Synd bara att dina tidigare alster ”uppdaterades bort”... Hade mycket gärna sett dem också. Du får fortsätta med din uppkastning av nyproducerade strippar och bilder som kompensation för de förlorade. Jag kommer att följa! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nu behöver jag hjälp med min serie [Uppdat 90429]

Inlägg av Grim »

MrKumquack skrev:Grim får väl numera hitta ett substitut till Lill-Babs som gick bort för en tid sedan. Vem blir den utvalda?? [;)]
Kul tråd annars, som jag helt missat tidigare. Synd bara att dina tidigare alster ”uppdaterades bort”... Hade mycket gärna sett dem också.


Tackar!
Jo, någon ska man nog hitta på att ersätta med..
(Alla tidigare strippar finns i turordning här:
http://www.grim.enkeladress.com/albums/GrimStrips/)

Bild

Fortsätter öva nu, lutar åt att nästa strip blir en "riktig" och inte enbart i träningssyfte..
Skriv svar