Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 mar 2008, 07:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mah-kahn »

Grim skrev:

Färgen kommer att vara brun. Svart är är lite för svårt för mej att få att se bra ut med skuggor och liknande.


[:o)] Du kan ju hajlajta med vitt i stället för att skugga... [:p] Döden är svart! Det har jag sett på TV. [:o)]
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Döden är svart! Det har jag sett på TV.

Hmm.. Men tänk hur länge han har funnits, tror du inte
hans rock är aningen urtvättad nu?
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

[edit]
Bilden flyttad till en post längre ner
[/edit]

Sir-L, jag fattar vad du menar men jag ser själv att jag inte fått till det helt rätt här heller, men jag tror att det blir bättre och bättre.

Tack för all input hitills, och fortsätt gärna ge mej feedback, tips och förslag :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Som sagt, det blir bättre och bättre. Efter ett antal strippar till tror jag att du hittar din stil, det jag sa var ju bara ett förslag. Och manusmässigt tycker jag du ligger stadigt och bra till.
Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 mar 2008, 07:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mah-kahn »

Den sista är otroligt snygg, faktiskt. Textning och pratbubblor ser proffsigare ut, tuschningen bättre. Och du fortsätter att ha ett starkt manus.

Och jag är så ******* impad över hur snabbt du förbättrar dig. Läckert!
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Sir-L,
Efter ett antal strippar till tror jag att du hittar din stil, det jag sa var ju bara ett förslag

Men bra förslag, är ju inte alls erfaren i det här med serieteckning så all hjälp uppskattas enormt mycket.
Och manusmässigt tycker jag du ligger stadigt och bra till.

Kul att höra, det är ju ändå grundstenen i serien.

mah-kahn, tack det värmer!

[edit]
Bilden flyttad till en post längre ner
[/edit]
EUREKA! Nu har jag äntligen hittat rätt inställning för att få till tryckkänslighet i ritbrädan!
På grund av hur jag håller handen blir det naturligt tjockare linjer på vissa ställen när jag tuschar.
Vet inte om det blir på rätt ställen än, men det blev lättare. Tror det blev bäst i sista rutan.

Här har jag experimenterat lite med extrem närbild för att dölja att han hänger på en tvättlina, funkar sånt eller
är det bara irriterande?
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

[edit]
Bilden flyttad till en post längre ner
[/edit]
[edit]Jiihaaw, det här var första gången jag känner mej nöjd med en tankebubbla![/edit]

Synpunkter, tips och kritik uppskattas som alltid för det är nog bästa källan till förbättring!

Sådär.. nu ska jag inte störa på ett tag.
Ska ner till Sthlm på jobb imorgon, så trevlig helg till alla som läser detta.

/Andreas
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Grim skrev:
EUREKA! Nu har jag äntligen hittat rätt inställning för att få till tryckkänslighet i ritbrädan!

Ja titta, nu såg det mycket bättre ut. Angående att sedan få variation på tjockleken att komma "naturligt", det är bara en övningsfråga så fortsätt så där.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 mar 2008, 07:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mah-kahn »

Alltså - detta med perspektivändringar har verkligen blivit din grej. Snyggt. Och snackbubblor och textning är MYCKET snyggare och gör serien mer lättläst nu.

Jag gillar extremzoomningen i näst sista - och det gav dessutom dig möjlighet att göra ett skämt av det. Bra. Skrattade högt vid sista rutan.

Senaste strippen är snyggare än de tidigare (och det är kul att se gubben återvända) men inte riktigt lika bra manus. Å andra sidan kan man inte lyckas jämt och den funkar. Det är bara att nu har du skämt bort oss med riktigt bra grejer och så kommer en som "bara" är bra.

Det märks att du håller på att hitta en stil och ett arbetssätt som funkar för dig. Grattis. Och grattis oss som får ta del av det. Det här är en jättekul idé och jag skriver som jag gjort tidigare - mer, mer, MER!
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

men inte riktigt lika bra manus.

Nä, men det är lugnt, har tjogtals med manusidéer som bara väntar på att ritas, men jag spar de bästa tills jag
känner mej säkrare på handen. Just nu finslipar jag inte manus så mycket och hittar på manus efter teckningarna eftersom jag är i stort behov av att prova vinklar, zoomning och diverse bifigurer.. Lovar dock att inte posta totalt meningslösa strippar.

Det är också därför en del strippar just nu kan bli så pass experimentella med vinklar och annat. Det blir bättre :)

Har några riktigt bra idéer på gång faktiskt. Nä nu gör jag helg igen, kunde inte hålla mej helt borta från forumet.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag håller med Rosen och Mah-kahn; både perspektivprylarna och linjevariationen har tagit ytterligare steg frammåt i de två senaste stripparna!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Grim skrev:

Nä, men det är lugnt, har tjogtals med manusidéer som bara väntar på att ritas, men jag spar de bästa tills jag
känner mej säkrare på handen.


När du har hittat din stil ska du absolut rita om de äldre stripparna, åtminstonde de som du tycker fortfarande håller.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

En ny rackare som jag gjorde efter att en arbetskamrat envisades med att enbart använda förkortningar när vi chattade!
[edit]
-- Bild flyttad till en post längre ner.
[/edit]
Ser att datorskärmen ser ut att ligga lite fel i andra rutan, ha överseende med det så länge.

Fortsätter öva, går lite segt just nu, men jag fortsätter i alla fall..

Sir-L,
När du har hittat din stil ska du absolut rita om de äldre stripparna

Jo det ska jag nog göra, ser fram emot att förnya dem lite med det jag lärt mej hitills...
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

[edit]
Bilden flyttad till en post längre ner
[/edit]
Fortsätter öva.. Det blir väldigt varierande kvalitet på mina teckningar just nu,
och så kommer det säkert att fortsätta tills jag hittat min stil och fått lite mer
vana...
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Sådär.. Tänker samla alla de nya stripparna i den här posten så jag inte lusar ner tråden allt för mycket.
Fortsätt gärna kom med komentarer tips och synpunkter..
Jag tränar vidare för fullt och postar alla nya kreationer här i den här posten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sådär, då kommer nästa uppsättning strippar.. Har börjat leka lite med färgläggning också. Börjar med en remake av en gammal en.
Bild
Och sen två stycken nya:
Bild
Bild
Dags igen.. leker som fanken med färgläggning
Bild
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

första strippen klockren he he
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Hehe, det här är så en blandning av Monty Phyton och Lorry skulle göra tecknade serier. Har du läst "Looking for groupe"? Grim påminner mycket om Ritchard.

Roflmao, skitstövel var bara knäck, men troligen bara kul för oss som vet vad det betyder. [:o)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

första strippen klockren he he
Fränt :)
det här är så en blandning av Monty Phyton och Lorry skulle göra tecknade serier

Du det var ingen dålig komplimang inte, tackar och bockar!

Har du läst "Looking for groupe"?

Näe, har inte ens hört talas om den faktiskt. Posta gärna en länk, blev lite nyfiken..
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

http://www.lfgcomic.com/

Att nämnas är inte Ritchard döden själv, och din Grim verkar inte hysa sådant nöje i dödande till den grad som han gör. Men dock är de rätt lika.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

http://www.lfgcomic.com/

Cool! Den går in på favoriterna.

Har lagt till en till strip några poster upp nu.. har nog aldrig använt så mycket grönt i mitt liv innan :/
Skriv svar