Material

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
joec
Fair

Material

Inläggav joec » sön 04 maj 2008, 12:13

Hej.

Jag undrade lite vad andra använder för material när de ritar. Vilken sorts pennor, dataprogram (photoshop, Illust, open canvas o.s.v.). Tuschar ni med fine-liners (typ: staedler vattenfast 0,5, 0,8, 0,05 o.s.v.)) eller stålpenna?

Vilka papper tycker ni är bäst för er stil? Vanligt papper? Tjockare, 135g eller 150g papper? Annat?

Var köper ni era produkter? Jag bor mitt ute i ingenstans med ca 15-20 mil till Sthlm, så det vore bra om någon kan en bra internet-butik med bra grejor. Men, snälla, säg inte mattonbutiken. Den är jättekass och har ingenting.

Tacksam för svar [:o)]

MVH
Johanna
Those who lack imagination can never escape the reality.

Those who lack reality can never escape the imagination.

Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Kontakt:

Inläggav Mekr » sön 04 maj 2008, 13:04

Tjenare Johanna!

Här finns en bra tråd som listar bra onlinebutiker:
[url]http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=766[/url]

Hoppas du finner vad du söker :)

Mekr

Användarvisningsbild
joec
Fair

Inläggav joec » sön 04 maj 2008, 13:19

Tackar.

Jag prövade att söka här i forumet innan jag skrev inlägget, men min dator var ganska så ohyfsad och ville inte hjälpa mig genom att funka som den ska... [?]

//Johanna

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 04 maj 2008, 16:26

[quote]Ursprungligen postat av joec
Men, snälla, säg inte mattonbutiken. Den är jättekass och har ingenting.
[/quote]

Det var mycket märkligt, med tanke på att det är just dom som brukar ha bäst sortiment på ritgrejer, när det gäller vanliga butiker.

Användarvisningsbild
joec
Fair

Inläggav joec » mån 05 maj 2008, 09:53

Nu vet ju inte jag hur mattonbutikens affär ser ut, bara deras väldigt, väldigt skrala internetbutik för manga... Jag var inne och letade efter bra manga-papper, men de hade inget, bara två dyra, och väldigt svenskproducerade block. Varav en hade inte så vackra teckningar på utsidan. (antagligen illustrerat av Kwok-Hei Mak om man går efter stilen)

Raster. Ja. Mattonbutiken har raster. Men deras raster är väldigt dyrt om man jämför med t.ex. screentec. (50 vs 25!!!) När jag skulle se vilka böcker mattonbutiken hade, så fanns det en. Den var om hur man skulle måla med arbrush...

Nu kan det ju vara så att jag tycker allt är så j**la dyrt bara för att jag är snål... [V]

Den 'riktiga' mattonbutiken, och inte deras kassa 'manga' mattonbutik, har ett bättre sortiment, men den är ganska rörig att hitta något i. De har kalendrar under fliken för 'block', vilket jag tycker är lite småkonstigt... och de har inget under fliken 'ritpapper' o.s.v.

Ursäkta mina ramblings... är bara lite irriterad på mattonbutiken just nu... i alla fall deras kassa manga-avdelning...

Återgå till "Att skapa serier"