Varför är du så jävla kass?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Varför är du så jävla kass?

Inlägg av Isegrim »

Vad anser du att du är sämst på.

Om man erkänner vissa brister kanske man kan få tips om just det man vill veta mer om, än när man ber att få veta mer om något.

Själv är jag kass på händer och fötter, och skulle vilja
få lite matnyttiga länkar (inga anatomilänkar tack, teckningstips!).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hmmm...

Realism, fötter, skor, byggnader, miljöer, hästar, djur i allmänhet, cyklar, fordon i allmänhet, tuschning, disciplin.

(Shit, vad deprimerande det blev...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

ansikten men håller på och lär mig från en bok :p
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote]Ursprungligen postat av Isegrim

Själv är jag kass på händer och fötter, och skulle vilja
få lite matnyttiga länkar (inga anatomilänkar tack, teckningstips!).
[/quote]
Hur menar du? Det är väl mest att inse att man ritar av (eller skapar) en tredimensionell massa, att lägga ned tillräcklig koncentration på att ta in den, och att utveckla en stil som funkar.

(Jag är litet för lat och odisciplinerad för att följa rådet själv, däremot.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker också att händer och fötter är svårast. Knepet är att öva, fyll några block bara med händer i olika positioner. Teckna av dina egna, kompisars, bilder eller från serietidningar. Så är det med allt. Det finns sätt att lära sig förstå hur man ska teckna men det finns inga genvägar.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag hör hört att det finns vissa "modeller" man kan utgå ifrån för händer och fötter. Typ formationer av block och cylindrar man kan utgå ifrån. (Tror jag läste det i "How to Draw Comics the Marvel Way" ifall någon är intresserad.)

Men även om man tar till sig modellerna räcker det bara en viss bit.

Vill man lära sig rita levande händer, antingen cartoony som Bill Watterson eller André Franquin, eller realistiska som Burne Hogarth eller Alex Raymond, så är det bara att spana, spana, analysera, analysera och teckna, teckna.

(Om man är amatör är det litet lättare att komma undan med slarviga fötter, då det inte märks lika tydligt.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Vad jag menar...

Essensen av vad en han är och hur man tecknar detta, så man får känsla för vad en hand är och kan vrida och vända på den i fantasin. Visserligen så är man väl nödgad att nöta in det, men det finns "sätt att se" på föremål som gör det lättare att lära sig hur man ska teckna det. Experimenterar lite med det själv.

Block och cylindrar är en metod, men den funkar inte för mig. Även om det är en bra metod som fått en (mig) på rätt spår.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

..nu har jag suttit och kämpat med händer och har hittat en metod som funkar för mig, en variant som jag tycker är mer "tecknig" än block och cylindrar (men är rätt nära ändå)...

Bara fötter kvar då. Sen får jag ta mig an att kommentera Wakurans lista.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Det jag är sämst på är nog att rita så att jag blir nöjd! [:D]

Men nä, om man är mer seriös så är väl händer och fötter, och även ansikten svåra! Att rita realistiska välproportionerade figurer är svårt (typ Marvel/DC alltså).

Disciplin när jag skriver manus är också en sak jag skulle behöva ta tag i! Det är så jäkla lätt att glida iväg i andra tankar än manuset jag ska fokusera på! Fast det kanske bara är ett bevis på att manuset är dåligt om man inte orkar engagera sig? [:o)]
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av pixierabbit »

jaa... armrörelser.. skor.. näsor..
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vad menar du med armrörelser? Att få en stilla teckning att se lavande ut? Poser? Hur armen fungerar och hänger ihop med kroppen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ett bra sätt att få saker att se ut som i verkligheten är att rita av fotografier. Det finns väldigt många fotografier i världen, i tidningar, i skrivbordslådor, på internet.
Fusk säger kanske någon!? Men det finns faktiskt bevis för att till och med Hergé ritade av fotografier ibland. Om han kunde göra det utan att skämmas så kan väl alla?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Estelle"]

Ett bra sätt att få saker att se ut som i verkligheten är att rita av fotografier. Det finns väldigt många fotografier i världen, i tidningar, i skrivbordslådor, på internet.
Fusk säger kanske någon!? Men det finns faktiskt bevis för att till och med Hergé ritade av fotografier ibland. Om han kunde göra det utan att skämmas så kan väl alla?
[/quote]

Peyo lär ha haft 100 blåmålade dvärgar anställda, just för att kunna ta foton som förlagor för sina serier. Det är därför mass-scenerna ser nästan målade ut. Och också varför rörelsemönster ser ut att upprepas mellen Smurf, Pellevin och Starke Staffan. Det är samme person som stod modell för alla tre.

(Ja, det är fredag eftermiddag.)

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Du har en poäng. Naturligtvis. Men även när man gör teckningar i den mer "komiska" traditionen kan man ha mycket nytta av fotografier. Ta Uderzo, till exempel. Jämför Jaktfalkarna och Asterix. Ganska snart inser man att det är samma sorts gubbar, bara med den skillnaden att vissa kroppsdelar förstorats eller förminskats (noggrant iakttagande de regler som gäller (och har gällt sedan 1700-talet) för karikatyrer så att största möjliga komiska igenkänningseffekt ska uppstå. "Gör det lilla litet, det stora stort" är väl grunden, sedan finns det en mängd andra finesser också. En person som har en stor haka ges en enorm haka osv. Det borde gå att köra [korrekt utförda] klassiska karikatyrer "baklänges" med ett datorprogram så att en mer eller mindre anatomiskt korrekt fotorealistisk bild uppkommer.
Om detta hypotetiska program fanns skulle man alltså kunna omvandla komiska äventyrsserier till realistiska och tvärtom.
Vad blir det då av Smurferna om man gör den serien till en realistisk äventyrsserie? (undrar förstås teorisabotören) Och det kan man fråga sig. Hundra identiska blå män som lever i svamphus. Det är ännu senare på eftermiddagen nu...
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Alex Ross använder sig av sina bekanta ibland familj när han skall rita Marvel karaktärer när han ritade Mr Richards och Sue Storm i Universe X så använde han sig av sina föräldrar. När han ritar Superman brukar han använda sig själv emellanåt. Tror han sa någonstans att de finns ingen bättre att rita av en sig själv när man själv gör olika grimaser, ställer sig på olika sätt osv:

Alex Ross bilder:

[img]http://www.comicartfans.com/Images/Category_13461/subcat_67626/JSAROSS.jpg[/img]

[img]http://www.comicartfans.com/Images/Category_4301/subcat_11743/84oo500.JPG[/img]

Ross har väl hur många Superman figurer som helst hemma som han målar av också. Labrador Road du hade väl någon länk på hans samling på någon tråd?

Om vi skall återgå till trådens början så är jag själv också jävla kass på att teckna överhuvudtaget. Fast mest handlar nog om mitt självförtroende. Jag har helt enkelt jävligt kasst självförtroende när det gäller att visa mina teckningar. Det är en sak att teckna hemma en serie som jag gjort och är rätt nöjd men att sen visa upp den för andra då spökar mitt kassa självförtroende. De jag själv behöver hjälp med är att på något sett lära mig att tro på mig själv. Tror det flesta av oss har en massa stories att berätta som skulle intressera andra men det gäller ju bara att våga få ner det på print och sen våga teckna till.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

spindelmannenelektra: Kan vara så att man vill att det ska tecknas av någon som kan det bättre än man själv kan också. Har dock aldrig hört några manus-folk ha dubier om sina kassa manus. Själv kan jag som bäst rita streckgubbar, så jag väljer att inte teckna, mina manus ska se bättre ut än vad jag kan leverera därför väljer om möjligt att andra får teckna. Hitta någon som håller den nivå som jag önskar är dock inte helt lätt, kryllar inte av Romitas, Kirbys, eller liknande i Sverige. Sedan är det ju mycket möjligt att de har samma krav på manus och inte tycker att mina håller rätt nivå. Inte lätt att vara perfektionist.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar