Hur blir man serietecknare?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Kabel
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 11 jan 2006, 14:34

Hur blir man serietecknare?

Inlägg av Kabel »

Hur blir man seritecknare? Egentligen.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

genom att skicka in sina alster till förlag, tidningar m.m. (tror jag. Jag är inte en...)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

För att bli serietecknare är det ju bara att teckna serier. That's it. :)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Man ska väl ha intresset att teckna, man måste öva mycket.
Man kan välja gymnasium med inriktning bild/animation och sedan kan man söka till Högskola.
I Malmö finns serieskolan och jag tror att det finns en i Hofors.
Annars kan man ju teckna som tusan hemma och skicka sina alster till olika serieförlag =O)

Är man intresserad av att teckna manga kan man ju bli utbytesstudent i Japan i 2 år och plugga på mangauniversitetet.

Är man lite äldre kan man ju öva mer och söka information på nätet.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Man är ju inte mindre serietecknare för att man är opublicerad.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Numera kan man också lägga ut sina alster på nätet, så fler kan ta del av dem. Det kanske leder till klassisk publicering om det håller hög kvalitet. Läste en riktigt bra webbserie nyligen, blev hooked efter bara några få strippar.
http://www.cartoontomb.de/images/tod/strips/death.php?bild=001_1.jpg

Nu ger han också ut serien i vanligt album, än så länge endast på tyska tyvärr.

Själv kan jag tyvärr inte alls teckna, men jag och en kamrat skriver manus på en serie, men förstås kan han inte heller teckna så nu behöver vi bara hitta en villig pennviftare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Men det är väl med serier som med musik, finns man inte i tidningsställen/skivaffärerna så finns man inte. Rune Andréasson kämpade länge innan han slog igenom, skickade sina serier till än den ena, än den andra.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26

Numera kan man också lägga ut sina alster på nätet, så fler kan ta del av dem. Det kanske leder till klassisk publicering om det håller hög kvalitet. Läste en riktigt bra webbserie nyligen, blev hooked efter bara några få strippar.
http://www.cartoontomb.de/images/tod/strips/death.php?bild=001_1.jpg

Nu ger han också ut serien i vanligt album, än så länge endast på tyska tyvärr.



Hon, väl? Men annars kan jag bara hålla med dig. Tot und Mädchen är en mycket bra serie, synd att jag är så usel på tyska att jag måste hålla till godo med den engelska versionen (dvs bara del 1 och inte i albumform än så länge).
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Men det är väl med serier som med musik, finns man inte i tidningsställen/skivaffärerna så finns man inte. Rune Andréasson kämpade länge innan han slog igenom, skickade sina serier till än den ena, än den andra.



Nja, han blev ju faktiskt publicerad rätt tidigt. Han hade väl kämpat ett tag, men blev ju publicerad som 18-åring redan, det är rätt tidigt med tanke på att det var en stor tidning (Allers) som köpte in hans serie.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det är möjligt. Vad var det som först blev publicerat? Lille Rikard gick i alla fall ett par varv innan den tog skruv.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Jag tror att hans första publicerade serie var Brum- Äventyr bland djuren. Men även den gick runt ett par varv.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Marqus

Jag tror att hans första publicerade serie var Brum- Äventyr bland djuren. Men även den gick runt ett par varv.


Brum som blev Teddy som blev Bamse, och sedan döptes Bamses barn efter Bamses förstadier. :-)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, om man vill publicera sina serier själv är det nog svårt att få publik om man inte har så stora resurser..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

citat:
Ursprungligen postat av Marqus

Jag tror att hans första publicerade serie var Brum- Äventyr bland djuren. Men även den gick runt ett par varv.


Brum som blev Teddy som blev Bamse, och sedan döptes Bamses barn efter Bamses förstadier. :-)



Ja, det är intressant att kolla Runes gamla serier. Han har ju bla återanvänt samma "plot" några gånger och ibland. :) Men han gjorde det med stor skicklighet!
Användarvisningsbild
Kabel
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 11 jan 2006, 14:34

Inlägg av Kabel »

Men hur skickar man sina alster? Egentligen. Bara att skicka in det till vilken tidning som helst och hoppas att dom inte tycker man verkar vara en idiot?
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Man får väl gissa lite vilen/vilka tidningar som kan tänkas vara intresserade av ens serie, gör man strippar kan man ju pröva med den lokala nyhetstidningen, tex Nynäshamnsposten som vi har här.
Man kan väl annars skicka mail till någon på redaktionen av en tidning och fråga vilken adress serierna ska skickas till och om de vill titta på dem digitalt eller om de vill se dina kopior, för man ska aldrig skicka sina orginal..
Det här är min gissning, för jag har aldrig skickat nån serie någonstans, men berätta gärna hur det går till och vad som hände om du nu ska skicka dina grejer nånstans=O)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Ta kontakt med redaktionen för den tidning du vill skicka alster till. Jag lovar dig att de tar dig på allvar om du är seriös.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, om inte annat för att få feedback och hjälp att utvecklas...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Kabel
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 11 jan 2006, 14:34

Inlägg av Kabel »

Finns det någon tidning i stil med Svenska Serier dit man kan skicka sina alster?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

citat:
Ursprungligen postat av Kabel

Finns det någon tidning i stil med Svenska Serier dit man kan skicka sina alster?



Nej, tyvärr. Det är synd, hade den inte funnits när den fanns heller så hade det kanske aldrig blivit någon Arne Anka heller ... Det som finns nu är väl dels att man kan publicera sig själv på nätet och dels en del mer eller mindre seriösa fanzines.

Ett av de mer seriösa, som dock verkar hålla på med någon sorts ombildning för närvarande, se annan tråd här i forumet, är "Svenska Superserier" ...
Skriv svar