Tips på ritverktyg?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
AbrahamErickson

Tips på ritverktyg?

Inläggav AbrahamErickson » fre 19 mar 2010, 12:35

Hej. Detta lär ju ha tagits upp ett flertal gånger, men ni vet. orka leta efter svar.

Jag och en vän håller på att göra en serie, det blir väll nått sorts mordmysterium med paranormala inslag. lite baserat på arkiv-x bland annat

any how. Jag har koll på tecknandet och ska även bläcka så klart. en av frågorna jag har är vad som är standard och bra när man ska bläcka? vilka penslar, vilket bläck? vad är bra!?

andra grejer, vad är det för papper som är bra att använda? och vart inskaffar jag bra papper?

tänkte även använda ka-blam digital printing eller vad det nu heter. är det bra? vad behöver jag veta?

kommer ej på fler frågor... hoppas på svar :)
puss
Senast redigerad av 1 UlfK, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Ändrat rubrik så den stämmer med frågeställning i inlägget. /UlfK

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Re: Tips på ritverktyg?

Inläggav UlfK » fre 19 mar 2010, 12:48

Hej Abraham, och välkommen till forumet!

Jag tog mig friheten att ändra din rubrik så den passade bättre till dina frågor.
/UlfK, moderator
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

AbrahamErickson

Inläggav AbrahamErickson » fre 19 mar 2010, 13:04

Det var snällt :)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 19 mar 2010, 13:07

Hmmm, först får jag vara litet petig igen, och påpeka att den vedertagna beteckningen är att "tuscha", "bläcka" är (än så länge) mest en felöversättning av "inking". (Jag tror det är någon skillnad på bläck och tusch, också, men jag är inget proffs.)

Nåja, för att inte bara vara en gnällig besserwisser postar jag några länkar också, även om de inte går in särskilt djupt i sina tips.

http://www.bigredhair.com/work/writing_ ... ngBook.pdf

http://paintingdrawing.suite101.com/art ... nking_demo
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

AbrahamErickson

Inläggav AbrahamErickson » fre 19 mar 2010, 13:11

haha, ja vad vet jag liksom. då vet jag :)

tänkte just eftersom att jag tänkte använda bläck så sa jag bläcka. aja.

kollar in länkarna, verkar bra :)

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 19 mar 2010, 22:48

Vart du ska skaffa dina ritprylar beror ju en del på var du bor. Bor du i Stockholm finns det flera möjligheter, Kreatima på Sveavägen är kanske det mest kända. Mindre känt men lär ska vara bra är konstfacks "kårbokhandel" (om den fortfarande finns kvar och om man fortfarande får handla där även om man inte går på konstfack).

AbrahamErickson

Inläggav AbrahamErickson » lör 20 mar 2010, 14:36

Nej bor i Norrköping. finns en konstbutik som heter Gredelin... hade jag glömt. klart det finns typ indian ink och sånt där! hohoho.

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine

Inläggav Zara Hero » fre 26 mar 2010, 13:00

Bygg ett ljusbord.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 26 mar 2010, 13:11

Zara Hero skrev:Bygg ett ljusbord.

Eller köp ett, om du inte är så händig. De brukar bli rätt stora, tyvärr, men annars är de praktiska.

Borde finnas både manualer och färdiga ljusbord att köpa via nätet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » sön 28 mar 2010, 14:12

Jag skall bygga ett ljusbord, men jag vet inte när jag har tid till det. Men om jag hinner under kommande ledighet från skolan, kan jag ju posta hur jag gick tillväga, om det skulle kunna vara till hjälp!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 28 mar 2010, 14:14

Jo, det kan vara intressant.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tis 30 mar 2010, 17:23

Har gjort en simpel variant som inte kostade någonting, annat än 30 minuter av min fritid. Detta är saker som jag hade tillgängliga hemma, därför gjorde jag det nu. Läs mer och se fyra bilder här:
http://seriegranskningen.blogspot.com/2010/03/ljusbord.html

det fungerar utmärkt, men äro inte särdeles fager direkt.

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine

Inläggav Zara Hero » tor 01 apr 2010, 14:07

seriegranskningen skrev:Har gjort en simpel variant som inte kostade någonting, annat än 30 minuter av min fritid. Detta är saker som jag hade tillgängliga hemma, därför gjorde jag det nu. Läs mer och se fyra bilder här:
http://seriegranskningen.blogspot.com/2010/03/ljusbord.html

det fungerar utmärkt, men äro inte särdeles fager direkt.

Ser bra ut!

Har för mig att Mats Källblad en gång gjorde en serie där han visade hur han byggde en liknande kontruktion (lite mindre).

Har själv en idé om att man borde kunna använda en gammal over-headmaskin som ljusbord. Sådana står det ju och skräpar i materialrum (skräprum) på de flesta institutioner, skolor och företag.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 01 apr 2010, 14:11

Det stora problemet är att ett ljusbord ska luta, som exemplet i bloggen. Ett platt underlag är alldeles för skadligt för rygg och axlar i längden.

Källblad-serien minns jag också. Den kan ha publicerats i samband med en intervju i Bild&Bubbla(?)

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 01 apr 2010, 15:41

Har själv en idé om att man borde kunna använda en gammal over-headmaskin som ljusbord. Sådana står det ju och skräpar i materialrum (skräprum) på de flesta institutioner, skolor och företag.

Det kan säkerligen fungera, förutsett att du får den att luta litet. Beroende på utformning och om den har ben eller icke, kan man ju lösa det på diverse olika sätt. Antingen gänga ett par fötter som man kan höja/sänka en fram/baksida av apparaten, vilket resulterar i att den lutar. Eller så fixar man enkelt ett stöd som gör att det lutar.

Återgå till "Att skapa serier"