Format?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Format?

Inläggav Avgrundsvrål » fre 16 apr 2010, 17:45

Vilket format passar bäst att teckna serier i? Jag går i tankar att teckna serier i större format än vanlig A4 nämligen. Främst på grund av utrymmesskäl förstås, så att pratbubblorna tar mindre utrymme från bilderna.

mikaelbergkvist
Near Mint

Re: Format?

Inläggav mikaelbergkvist » fre 16 apr 2010, 17:56

Man vill nog ha formatet mellan a4 och a3.
Personligen tecknar jag i 1/1.. men det är det inte alla som kan.
Rolf Gohs lär göra det, men jag vet inte, det är inte vanligt i alla fall.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 16 apr 2010, 18:03

Jag tror Avgrundsvrål menar serier som är tänkta att publiceras i större format än A4(?), men om huvudproblemet är att pratbubblorna blir för stora tycker jag det verkar mer praktiskt att fundera på att försöka korta i texten eller lägga om layouten så att det inte är så många rutor per sida.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Inläggav Avgrundsvrål » fre 16 apr 2010, 18:15

Tanken är väl mest att lägga upp serierna här och var på internet, och då lär dom vara mindre än det tecknade originalet. Lite olika beroende på upplösning på skärmen osv i så fall förstås, men mindre iallafall. Så tanken var att kanske dryga ut sidan nägra centimeter genom att använda ett större format. Som en del av ett större papper än ett normalt A4. Men tanken slog mig om det finns någon viss standard på området eller om det helt enkelt är väldigt annorlunda.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 16 apr 2010, 18:29

Om du lägger upp själv på Internet kan du ju använda vilken storlek du vill.

Men det kan ju bli krångligt om du lägger upp hela sidor på Internet, jobbigt att scrolla och bläddra även i normalt format.

Du kanske kan lägga upp i halvsidesformat, det tror jag jag har sett exempel på ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » fre 16 apr 2010, 21:20

I datorn går ju formatet att förändra, så den biten är ju så gott som löst. Men om du ritar för hand, så kan du ju använda formatet A3 (297 mm × 420 mm), men inte rita över hela bilden. Håll dig kanske till en cirkus 250 mm x 375 mm (höjden är 1.5 gånger längre än bredden). Om du nu ritar för hand, så är det väl egentligen skrivaren som sätter "gränsen" för hur stort du kan rita, om du nu inte scannar in halva pappret och sedan nästa halva. Jag brukar direkt teckna på ett A4, när jag hade en något större variant (något mellan A4 och A3) använde jag det. Men mycket är väl att det är en smaksak också.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 17 apr 2010, 13:31

Internet gör det möjligt att komma upp med helt nya format än de tidigare acccepterade, man kan t.ex. tänka sig att publicera en bild i taget i något sorts bildspel eller arbeta med olika storlek på sidorna. Möjligheterna är oändliga när man inte begränsar sig till pappersformat

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 17 apr 2010, 13:48

Det har f.ö. McCloud funderat över:

http://scottmccloud.com/4-inventions/canvas/index.html

(Man får iofs tänka på att det fortfarande ska vara tydligt och läsbart i första hand.)

Hergé tror jag f.ö. sa någon gång på 60-70-talet att han tyckte att det var alldeles för många formexperiment. "Om man bryter upp hela systemet finns det inte längre någon ryggrad." eller något åt det hållet, för att ge en annan ståndpunkt.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 17 apr 2010, 17:37

Det vore mig främmande att påstå att Herge har fel men samtidigt blir det väldigt trist att teckna samma fyrkantiga rutor sida efter sida och skapar själen måste också få sitt

Återgå till "Att skapa serier"