Webcomics.se söker serietecknare

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Wakuran »

Fast Utopi hade väl minimala omkostnader? Tecknare som i princip arbetade gratis och så, bara för att få ut en vettig produkt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Peral »

Jag tror Utopis fall låg i att den såg ut som en högkulturell, dvs. svår tidning, villket skrämde bort många läsare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Wakuran »

Utopi har ju inte fallit än, och det är väl hur som helst snarare distributionen och svårigheter att nå ut som är problemet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Peral »

Problemet som jag ser det är namnet i samband med de framsidor de valt. På Pressbyrån i Örebro hamnade dom bland kulturtidskrifterna istället för bland serierna.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Linus S »

Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte Utopi utgiven av Fabian Göranssons förlag Kolik Förlag? Har för mig det nämligen. Har aldrig blivit frestad att köpa ett nr, i och för sig så kanske jag är i fel målgrupp...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Linus S skrev:Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte Utopi utgiven av Fabian Göranssons förlag Kolik Förlag? Har för mig det nämligen. Har aldrig blivit frestad att köpa ett nr, i och för sig så kanske jag är i fel målgrupp...


Jo, men det kvittar om man är påven själv. I Sverige är man (mer eller mindre) chanslös om man inte är en del av den vanliga distributionskanalen för serietidningar.

Har man dessutom en relativt smal produkt kan man lägga ner. Vilket många också gör.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Fast Utopi hade väl minimala omkostnader? Tecknare som i princip arbetade gratis och så, bara för att få ut en vettig produkt...

OT.

Det är mycket därför jag inte tror upplägget kommer hålla så länge. Folk brukar tröttna att jobba gratis efter ett tag. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av larsa66 »

jag tyckte den verkar rätt bra. Borde vara kommersiellt rätt också i dessa tider.
går att läsa ett nr gratis här:

http://issuu.com/utopimagasin/docs/utop ... =%23222222
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:jag tyckte den verkar rätt bra. Borde vara kommersiellt rätt också i dessa tider.
går att läsa ett nr gratis här:

http://issuu.com/utopimagasin/docs/utop ... =%23222222

Aaahh, det är förra numret (eller åtminstone ett tidigare).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:Det är lite pajas över "vi kör igång projektet och gör färdigt under tiden".


Nja, just den biten håller jag absolut inte med om. Tvärtom faktiskt. Om man inte kör igång blir det ingenting och att något är färdigt betyder inte att det är bra, bara att man har slutat jobba på det.

Det som möjligen är "lite pajas" är att offentliggöra detaljer ur sin storslagna vision innan man vet om man kommer att genomföra de delarna. Bättre att börja enkelt, gärna skryta detaljerat över vad man redan har men hålla framtidsvisionerna på en ganska allmän / luddig nivå.

Mitt fantomenindex började ytterst blygsamt och är fortfarande väldigt långt ifrån "färdigt", men finns och har funnits till nytta och nöje medans arbetet går vidare (om än långsamt). Detsamma kan sägas om större projekt som seriekatalogen.se och wikipedia.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

"Gör färdigt" syftade på tankearbetet, inte själva görandet.

"Vi kör igång projektet och tänker färdigt under tiden", var det jag egentligen ville säga. Vilket jag tycker är helt förkastligt. Jag håller absolut med dig om att man kan smyga igång projekt utan att ha alla detaljer helt på plats, men det måste finnas en plan och en grundtanke att arbeta utifrån. Här verkar det inte finnas, för då hade inte projektet halkat efter 2 månader utan några uppdateringar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av rkaj »

Nån sorts plan medger jag att det kan vara bra att ha "från början", men den kan absolut vara ganska luddig och grov.

När det gäller ett projekt man söker deltagare till blir det ju en extra delikat balansgång; man behöver både en tillräckligt klar vision för att locka fler deltagare och ett tillräckligt utrymme att ändra på planerna för att locka kreativa människor som ofta vill sätta sin egen prägel på projekt de deltar i.

Fast jag misstänker att vi egentligen är ganska överens, även om vi fokuserar och formulerar oss lite olika.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Så... det här projektet är nu helt död eller?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av larsa66 »

DarkPaladin300 skrev:Så... det här projektet är nu helt död eller?

Jag vill nog inte ge upp än. Men det var ett par veckor sedan vi hörde något av grundaren. Då ville hon ha lite hjälp att genomföra projektet. Tydligen hade hon en kollega från början men nu var hon ensam och kände att hon inte hade tid att driva det själv. Som det verkade är allt förberett att köra igång men det måste väl vara någon vid spakarna antar jag. Själv har jag ingen erfarenhet av sådant. Om det finns nån som är intresserad av det blir hon säkert glad.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

larsa66 skrev:
DarkPaladin300 skrev:Så... det här projektet är nu helt död eller?

Jag vill nog inte ge upp än. Men det var ett par veckor sedan vi hörde något av grundaren. Då ville hon ha lite hjälp att genomföra projektet. Tydligen hade hon en kollega från början men nu var hon ensam och kände att hon inte hade tid att driva det själv. Som det verkade är allt förberett att köra igång men det måste väl vara någon vid spakarna antar jag. Själv har jag ingen erfarenhet av sådant. Om det finns nån som är intresserad av det blir hon säkert glad.


Här kommer jag och är krass igen:

Jag är också redo att köra igång ett sånt här projekt imorgon. Det är inte speciellt avancerat att sätta upp en wordpress-hemsida med lite loggor och länkar. Trots att jag inte lagt en enda sekund i tankearbete är jag förmodligen lika redo som webcomics.se att dra igång någonting.

This parrot is no more, tills jag är överbevisad. Är man tre månader försenad på ett projekt som i princip inte kostar en krona, så har man antingen en skev bild av projektledning eller en väldigt optimistisk tidssyn. Det har i ärlighetens namn inte presenterats en enda idé av substans för att locka någon till projektet. Jag anar ett luftslott.

Sensmoralen: Sälj inte skinnet innan björnen är skjuten. En webside-front är, med all respekt, inte värd ett skit i sammanhanget.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jo det är lite jobbig att hosta en så pass stor projekt ensam, men det betyder inte att en så pass potentiell hemsida bör dö ut så snart. jag säger att vi letar efter nån som kan hjälpa värdinnan utan nåt tjafs eller annat som tuggar på.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Peral »

Då bör värdinnan be om hjälp först!
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av DarkPaladin300 »

Då låter vi henne agera som "Damsel in Distress"!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av larsa66 »

DarkPaladin300 skrev:Jo det är lite jobbig att hosta en så pass stor projekt ensam, men det betyder inte att en så pass potentiell hemsida bör dö ut så snart. jag säger att vi letar efter nån som kan hjälpa värdinnan utan nåt tjafs eller annat som tuggar på.

Vackert [:)]
när man läser Marias inledande inlägg tycker jag att det är en frisk fläkt i dom annars dystra inläggen här.

Det fanns en fungerande sida med serier innan hon lade upp den logga som nu är där. Jag tror det inte behövs så mycket om man bara kan det. Hon har bett om hjälp i ett mail hon skrev till oss serieskapare som varit i kontakt med henne. Detta var hennes rader :

"Hej alla fantastiska berättare!
Jag ber om ursäkt för den långa tystnaden! Det har varit så mycket att göra på min front. Det händer en massa, det är underbart, men jag inser att jag inte kan driva webcomics själv samtidigt jobba heltid och driva mitt eget företag...Galet. Därför undrar jag om inte någon av er skulle vara intresserad av att vara redaktör för ecomicsen. Det finns en design för hur tidningen ska se ut och sen är det bara att utgå från det. Har någon av er gjort något liknande?


Kodningen för webcomics har legat vilande dels för att jag inte hunnit och dels för att jag inte vetat hur jag ska få allt klaffa. Jag har avsatt nästa helg för webcomics så det går framåt sakta men säkert. Jag tvivlar dock på att jag kan driva det här på egen hand. Vi var två från början men det har visat sig att det bara jag ändå. Hoppas att det bland er finns någon... =)


Jag ber om ursäkt än en gång. Jag hade trott att det skulle vara en lugn sommar och jag skulle hinna få upp det här innan allt drog igång igen, men tack och lov, allt går inte alltid som man har planerat ;)


Vi hörs!
MVH


Maria Mpoyi
kayocreative.com
maria_mpoyi@hotmail.com "

Jag svarade att jag tyvärr inte har någon erfarenhet av sådant arbete men om någon kan ta upp min tappade staffetpinne tror jag inte hon har något emot det.

Det kanske är fel att kopiera och lägga ut det här men efter dp´s inlägg såg jag det motiverat.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Webcomics.se söker serietecknare

Inlägg av Linus S »

Just nu, så känns lite grann som att det går ur luft ur projektet, men man vet ju aldrig.
Jag är dock glad över att ha tackat nej till redaktörsposten, då jag idag fick 4 läxor i skolan!

Hoppas på att det kommer igång bara så.
Skriv svar