Favoritpennor och penntips

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Skrev ett långt inlägg om mina favoriter, men det försvann. Men det finns flera pennor som jag skulle kunna tipsa om (och jag ska). Men, ni får gärna börja medan jag samlar mig...

Vilka pennor vill ni tipsa om, vilka är era favoriter och vad är deras styrkor och svagheter; vad passar de bäst till; vad och hur använder du dem till.

Tråd flyttad till rätt kategori.
/Admin
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Peral »

Pilots B2P (Gel 07) som jag nämnde i Mikael Bergkvists tråd är en liten favorit just nu, kul att göra linje art med!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Hur klarar den att vätas? Är den vattenfast, såg att den har arivkvalite (inte bleknar). Kul med en penna för den som tänker på miljön...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av rkaj »

Jag tecknar visserligen inte, men gillar att skriva med riktiga pennor. Min favorit till vardags för närvarande är en Lamy AL-star black purple. Till kalligrafi använder jag bland annat Pilot para//el pen, när jag inte plockar fram lösa stift, skaft och bläck.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

En penna som jag fastnade för förut var ZIG callegaphy pen från Kuretake: 

Bild

Den har tuschliknande djupsvart svärta (den finns i fler färger) och räcker länge. När den håller på att ta slut, ser man dock att den har en mörkbrun bas. Den är av arkivkvalite och svärtan ska inte blekas med tiden. Något jag  inte kan garantera, då jag inte använt dem så länge, men har några teckningar som är tre-fyra år med bevarad kvalité. 

Pennan är inte helt vattenfast, men nästan. 

Dess största nackdel är udden, då det är en kalligrafipenna. Platt och bred, dock i två storlekar. Spetsen är fast och tål att gnuggas och pressas, luddar inte. 



En av mina klara favoriter sen länge är V-Signpen från Pilot:

Bild

Den har en rundad filtspets som är lite elastisk, så man lätt kan variera linjen. Svärtan är mörk och djup, pennan flödig. Svärtan har en lila bas som kommer fram om linjen blir blöt (övermålning eller korrektion). Den är inte vattenfast. Vet inte hur arkivbeständig den är, men de teckningar jag har håller fortfarande svärtan. 



En annan penna jag lekt med och varit rätt nöjd med är en pocket brusch pen från Pentel:

Bild

Den har en pensel istället för spets, inte en sån där gummikon. Man får känslan av att måla med tusch och ...pensel, svärtan är bra och den är vattenfast när den torkat. 

Det är väldigt lätt att variera linjen och man kan till och med få till bra penseleffekter. Dess nackdel är att färgen kommer från färgpatroner och de räcker inte så länge. Men gott och väl till många teckningar (om man inte svärtar ner för många stora ytor).
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av larsa66 »

Just nu använder jag också kulspetspenna men jag saknar stålstiftet ibland.
Ingen som vet av en penna som funkar som det gamla stålstiftet men går att byta bläckpatroner till?
så man slipper doppandet och kladdet.

Bokhandlarna ser ut som frågetecken när man frågar :)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

larsa66 skrev:Just nu använder jag också kulspetspenna men jag saknar stålstiftet ibland.
Ingen som vet av en penna som funkar som det gamla stålstiftet men går att byta bläckpatroner till?
så man slipper doppandet och kladdet.

Bokhandlarna ser ut som frågetecken när man frågar :)


Provat V-pen från Pilot? Den har en spets som påminner om stålpennans och borde gå att få tag på hos de flesta pappershandlare. Bild
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av mikaelbergkvist »

Min favorit just nu.

Bild
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Vad är bäst med den? Svärtan, flödet? Ska nog testa den för att se hur den passar mig...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av rkaj »

Isegrim skrev:
larsa66 skrev:Just nu använder jag också kulspetspenna men jag saknar stålstiftet ibland.
Ingen som vet av en penna som funkar som det gamla stålstiftet men går att byta bläckpatroner till?


Provat V-pen från Pilot?


Går det att byta bläckpatron i en V-pen? Jag hade fått för mig att de var "engångs", bara att slänga när bläcket tar slut?

Min Lamy AL-star är däremot en riktig reservoarpenna med stålstift, men man byter bläckpatron i stället för att pumpa. Nere i Spannien (och, tror jag, resten av södra Europa) förväntas barnen fortfarande skriva med riktig penna i skolan, så där finns det gott om billiga stålstiftpennor med bläckpatron.

Såvida inte ditt gamla stålstift var längre och flexiblare, de pennor jag pratar om har ett ganska kort och därmed inte så flexibelt stift.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Den är en engångspenna, men ganska billig. Stiftet är flexibelt, men kort; så variationen på linjen blir inte så stor.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av larsa66 »

Tack för tipsen. Pilots v-pen måste jag absolut testa.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Just nu använder jag också kulspetspenna men jag saknar stålstiftet ibland.
Ingen som vet av en penna som funkar som det gamla stålstiftet men går att byta bläckpatroner till?
så man slipper doppandet och kladdet.

Bokhandlarna ser ut som frågetecken när man frågar :)

Det låter besynnerligt reservoarpennor från Parker, Mont Blanc eller liknande firma bör gå att få tag på lite här och var. Själv har jag några från Parker till vilka jag köpte både blåa och svarta bläckpatroner. Det finns i alla fall entusiaster där ute som utan tvekan bör kunna svara på var närmaste bra reservoarpennförsäljare finns.
http://www.reservoarpennor.se/

Håller du till i Stockholm kan du alltid svänga in på Brobergs
http://www.brobergs.se/sv/page/600/Pennskolan
men faktum är att det bör finnas reservoarpennor på närmaste Svanströms eller liknande kontorshandel. Däremot i bokhandeln är det nog inte lika vanligt, om de inte har en sektion för dagböcker eller kanske exklusivare brevpapper möjligen.

Tack Isegrim för den utomordentliga genomgången med bilder, utan tvekan ditt bästa inlägg någonsin på forumet. Finner det dock lite besynnerligt med en kalligrafipenna i fiberspets, det känns som Stabilo Boss ungefär. Jag använde fiberspets flitigt under gymnasieåren och där i kring, enbart Pilot, men det ersattes vartefter av reservoar. I och med datorns större och större inflytande fick pennan se sig ersatt av tangentbordet och numera använder jag inte en vanlig penna på uppåt en månad mellan gångerna. Kör i möjligaste mån det papperslösa hemmet, bortsett från allt papper med färgglatt tryck i plastfickor förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av RioGrande »

PITT-penselpenna är ett billigt alternativ, men som kan ge bra resultat.
Bild

Kostar 25 kr st. Billigare i paket.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

PITT-pennans spets nöts ganska snabbt, men man kan förlänga pennans liv. Ta ett fast grepp med en pincett runt spetsen och dra ut, nu kan du vända den och stoppa tillbaka. På insidan finns en nu fin spets. Dessutom, så passar skåran i pennans hatt som hållare för stålpennor...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Här är förresten en video som visar hur det går till:
http://www.youtube.com/watch?v=g7xexDwNG2A
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Ray »

Körde mycket med Rotring rapidogrph förut. Dom var asdyra men bra, dock krångliga att få tag i. Linjen blev lite stel, irriterande nog kör jag med faber castell för 24:- idag och dom är lika bra. Fan vad pengar man slösat på Rotring :-)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av larsa66 »

någon som har erfarenhet att teckna med denna?

Bild

Jag försökte övertala expediten på Åkerbloms att få prova den men hon ville inte lägga in färgpatronen. Konstigt. Som musiker har det aldrig varit problem att testa instrumenten innan man köper dem.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av rkaj »

larsa66 skrev:Jag försökte övertala expediten på Åkerbloms att få prova den men hon ville inte lägga in färgpatronen. Konstigt. Som musiker har det aldrig varit problem att testa instrumenten innan man köper dem.


Om man sätter in färgpatronen och använder pennan en gång och sedan inte använder den på ett par månader har man uppemot en timmes tvättjobb för att få bort torkat bläck från innanför spetsen innan det kan flöda som det ska igen. Det är inte specifikt för den där utan gäller all reservoarpennor. Många försäljningsställen har dock demopennor av flera av sina modeller. Jag antar att personalen där ser till att skriva lite med alla demopennorna själva ibland så de inte torkar ihop ...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Bild

Linus Remahl skriver på Twitter om ett enkelt tips:
https://mobile.twitter.com/LinusRe/stat ... 425/photos
Skriv svar