Favoritpennor och penntips

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Marvelgubben »

Jag tecknar tyvärr inte så mycket längre, men när jag gör det använder jag gammal hederlig stålpenna. Fortfarande det som ger bäst känsla och uttrycksmöjlighet. Gillar riktigt tusch och ser det inte alls som "kladd" att behöva doppa spetsen.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av mikaelbergkvist »

Stålpennor är bäst - men jag gav upp i tonåren då de dels blev för svåra att få tag i, och dels började göras i för dålig kvalite.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av larsa66 »

mikaelbergkvist skrev:Stålpennor är bäst - men jag gav upp i tonåren då de dels blev för svåra att få tag i, och dels började göras i för dålig kvalite.


samma här. Sen hittade jag aldrig det perfekta stiftet. som passade mig.


Marvelgubben skrev:Jag tecknar tyvärr inte så mycket längre, men när jag gör det använder jag gammal hederlig stålpenna. Fortfarande det som ger bäst känsla och uttrycksmöjlighet. Gillar riktigt tusch och ser det inte alls som "kladd" att behöva doppa spetsen.


kladdandet var väl mer mitt eget slarviga sätt att handha dessa stift att rengöra dom intorkade mm. Själva tecknandet var skönt när man väl kommit över "plumpolyckorna"

Marvelgubben skrev:Jag tecknar tyvärr inte så mycket längre


Varför inte?
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Marvelgubben »

mikaelbergkvist skrev:Stålpennor är bäst - men jag gav upp i tonåren då de dels blev för svåra att få tag i, och dels började göras i för dålig kvalite.
Jag passade på att köpa på mig ett ordentligt lager i tid. Om man sköter dem varar de länge. Och som sagt, jag tecknar inte så mycket längre.

larsa66 skrev:Varför inte?
Det är en fråga som inte har något bra svar, bara en massa ursäkter.
aquila
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:02

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av aquila »

http://www.penciltalk.org/2010/01/staed ... cil-review
WOPEX-pennorna gillar jag.
Låter mindre än vanliga pennor, så de som stör sig på ljudet när man tecknar gillar nog den här.
Tycker att det är bra att den är tung, ger en bättre skrivkänsla. Det är också lättare att sudda från denna än andra HB-pennor.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Snygga pennor, värt att äga bara för utseendet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Labrador Road 26 »

Några halvtunga namn som gör reklam för den här reservoarpennan med det löjliga namnet "Sheaffer Snorkel".

Bild
Det är Milton Caniff, Al Capp och Walt Kelly ifall det inte går att läsa ordentligt.

Lite tvetydigt dock om de tecknar med den eller bara signerar/skriver text med pennan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av aakeforsmark »

Var på Clas Ohlson idag och hittade den här pennan. 39 spänn, variabel spets. Mycket behaglig.

Bild
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Labrador Road 26 »

En fråga till er som tecknar, brukar ni använda pensel över huvud taget, att antingen teckna med direkt eller för tuschningen? Jag har fått känslan att pensel än mer än pennor drabbats när den digitala tekniken blivit dominerande. Själv tycker jag penseltuschning är snyggare än motsvarande med pennor, reservoar/stålspets kommer nära men inte riktigt ända fram som jag ser det. Nu pratar jag alltså inte alls om pensel för färgläggningen utan bara för teckning/tuschning. Någon som fortfarande använder det, och i så fall vad är synpunkterna om det?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av aakeforsmark »

Tja, pensel är ju egentligen det bästa. Det blir så fina linjer och man har sådan kontroll. Däremot är det besvärligt då tuschet klumpar och stråna spretar. Hemskt bekvämt med en sån där penna. Det finns ju penselpennor också (min avatar är tecknad med en sån) men det är för nära pensel men når inte ända fram så man blir bara less. Då föredrar jag en sån här sak som liksom är en kompromiss mellan pensel, stift och filtpenna.

Nu gör jag så lite seriöst arbete nuförtiden men Gösta Grävling gjorde jag med pensel.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Isegrim »

Jag använder pensel, men borde hålla mig till pennor. Just den där som Åke nämner, har även jag prövat och gillar.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Gissberg »

Jag kör med Pentel Stylo JM10 för tunnare linjer, ansikten, händer mm och Faber Castell Pitt till grövre tex kläder. Använde länge stålpenna Guillot 303 men med risk att man lägger handen i tuschet innan det torkat, kunde man då inte rita färdigt en bild i taget, vilket blev det ganska besvärligt. Man kan heller inte dra en linje i pennans riktning, för då sprätter tuschet iväg. Cirklar, moln, och rök tex går därför inte att rita i ett drag.

Pentels penselpenna har jag inte provat däremot. Verkar intressant då Pitts pennspets snabbt blir ganska trubbig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av RioGrande »

Upptäckte för en tid sedan att man fick en skön penselkänsla med ett lite oväntat redskap. Jag fick tag på en sådan där kalligrafipenna (som man ska skriva "fint" i "gammaldags stil" på kort med)... som ger olika tjock linje berorende på hur man håller den. MEN. Om man använder den till en vanlig teckning blir resultatet nästan som en Peyo- eller Franquinlinje dragen med pensel. Visst använder jag PITT penselpenna för penselkänslan, men jag kan notera att det egentligen (om man ska vara objektiv) blir snyggare och mer som jag tänkt mig med kalligrafipennan. Så paradoxalt är det.

Ibland tar man fram tusch och pensel bara för att tuschet luktar så gott...
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Ray »

yes! Använder pensel, ganska mycket
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:Några halvtunga namn som gör reklam för den här reservoarpennan med det löjliga namnet "Sheaffer Snorkel".
[snip bild]
Lite tvetydigt dock om de tecknar med den eller bara signerar/skriver text med pennan.


Namnet "Snorkel" kom sig av att man till skillnad mot vanliga reservoarpennor inte doppade hela stiftet i bläckflaskan när man skulle fylla på. Istället kunde man skjuta ut ett litet rör, en snorkel, och slapp alltså torka av stiftet efter påfyllning. Här en närbild på en utdragen snorkel:

Bild

Och chansen att de använde pennorna till något annat än att skriva med är rätt liten. Det finns reservoarpennor med flexibla stift, liknande stålpennor, men de är få och det står inte Scheaffer på dem. Däremot gör Scheaffer trevliga kalligrafipennor.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av K-E Lindkvist »

Amerikanska myndigheter fattar inte skillnaden mellan sobel, mink och mård så nu har leveranserna av Winsor & Newton Series 7 till USA krympt till nästan ingenting. Många konstnärer är oerhört irriterade... http://www.warpathgames.com/wholesale/w ... &promo=317
Det har på vissa tecknarforum uppmanats till brevkampanj mot U.S. Fish and Wildlife Service för så här kan det inte få fortsätta. Läge att smuggla penslar på nästa USA-resa, kanske? [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Peral »

Mikael Grahn har en helt fantastisk japansk penna som mer eller mindre ritar av sig själv!
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Frank »

Jag har nyligen köpt en Pentel JM 20 Stylo penna, såg att den nämnts i tråden. Men jag förstår inte riktigt vitsen med den! Tycker inte det är någon större skillnad mellan den och t ex Faber-Castell eller Staedtler Pigment Liner som jag använder annars. Stylo-pennan uppges ju ge "en varierad linjetjocklek beroende på hur man håller pennan och hur hårt man trycker", men jag tycker som sagt inte att det är någon större skillnad mellan den och Pigment Liner-pennorna, bortsett från att det låter annorlunda när man tecknar. Finns det någon kunnig som kan berätta hur man använder pennan? Ska tilläggas att jag är total nybörjare, har bara tecknat i en månad.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Frank »

Hej, jag har en enkel fråga om skisspennor: just nu skissar jag med en stift-blyertspenna med 0,7 mm stift (HB). Har inte testat några andra pennor för skissändamål (har ingen annan blyertspenna) och undrar om det är ok att använda dessa, eller om det finns några stora nackdelar? Jag kan tycka att linjen blir lite tjock ibland, om man inte hela tiden tänker på att vrida pennan. Men det blir den kanske med en vanlig blyertspenna också om man inte vässar den hela tiden. Finns det någon annan här som använder 0,7 mm stift HB? Eller bör jag byta penna?
Shrimpskimps
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 29 jun 2016, 14:26

Re: Favoritpennor och penntips

Inlägg av Shrimpskimps »

Frank skrev:Hej, jag har en enkel fråga om skisspennor: just nu skissar jag med en stift-blyertspenna med 0,7 mm stift (HB). Har inte testat några andra pennor för skissändamål (har ingen annan blyertspenna) och undrar om det är ok att använda dessa, eller om det finns några stora nackdelar? Jag kan tycka att linjen blir lite tjock ibland, om man inte hela tiden tänker på att vrida pennan. Men det blir den kanske med en vanlig blyertspenna också om man inte vässar den hela tiden. Finns det någon annan här som använder 0,7 mm stift HB? Eller bör jag byta penna?


Jag tycker om att skissa med blyertspennor som jag vässar med kniv. Både HB och kanske 3B. Jag vässar den snarare bred som en spatel än sylvass och på det sättet kan jag lägga pennan på "högkant" och få smala linjer men även på bredden och få goare flyt om jag så önskar. Jag brukar hoppa runt mellan att hålla pennan nära spetsen, längre upp samt rätt i handen i ett slags underhandsgrepp och skissa löst. Det är iallafall vad jag tycker om :)
När jag skissar med stiftpennor har jag använt 0,5 rätt mycket. Jag har en 0,3 med som är rolig. HB är väl bra, så blir det inte för rispigt och hårt. Kanske att du kan köra med en 0,5mm med lite mörkare stift, det kanske är en bra kombo för dig?
Skriv svar