Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Fanten
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 okt 2014, 02:23

Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av Fanten »

Hej, jag gick nu med här för att jag skulle vilja ta reda på var jag ska göra av med min gamla samling serier. Jag samlade som barn/ungdom men var redan då en "samlare" som ville ha mina serier i fint skick. Dock kan jag inte säga att min samling är värd särskilt mycket då det mest handlade om det som det finns alldeles för mycket av på marknaden. Men jag har ändå ett antal frågor var olika kategorier av min samling hittar de bäst betalande köparna och vad ni har att säga om värderingen kring mina mest värdefulla främst.

Jag tog bilder på de jag antog stod högst i värde. Dessa har jag länkat till nedan.

Sedan undrar jag, när det kommer till dels mainstreamtidningarna, Fantomen sent 70-tal och framåt, Serieparaden 90-tal, Mad sent 70-tal och framåt, Larson i stort sett alla nummer, Ernie , Pyton och megapyton och Don Martin, var är mina bästa chanser? Blocket, tradera, serietidningsaffärer eller här på forumet?

När det kommer till lite mer värdefullare slag som Fantomen tidigt 70-tal, Mad sent 60-tal och tidigt 70-tal, första numrena av Fantomen krönika, Larson, är det samma ställe köparna till ovanstående finns? Och vad är sådana värda förutsatt att det är enligt mig bra skick. Jag är ingen expert på graderingen men jag vet att samlare skulle säga de är i gott skick helt klart.
Hur är det med Kalle Anka från 1969? Har nästan hela årgången men skicket är något sämre än de jag visar bilder på av Bamse och MAD nedan.

Det som jag förstår återfinner det största värdet i min samling är följande, vad anser ni om värdet och var finns köparna till de priserna ni föreslår?:

Bamse nr 7/74, 11/74, 12/74, 6/75, 9/75, 8/76, 9/76, 6/76.
MAD 6/61, 2/63, 1/64, 4/65, 7/67, 11/67, 2½/76.

Öppnade en blogg för att länka bilderna till dem här:
http://fantenfanten.blogg.se/?tmp=974451
Lade upp dem som två inlägg.

Är sedan första numren av Ernie och nyare tidningar som den något särskilt eller är det för ungt för att ha någon betydelse? Har några första nr av nyare 80/90-tals tidningar.

SKa bli intressant att höra vad ni har att säga om både det ena och det andra.
Fanten
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 okt 2014, 02:23

Re: Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av Fanten »

Kan tillägga att jag har en del MAD-nummer från 60-och 70-talet som jag såg på Seriekatalogen.se var lite extra sällsynta och iaf kunna vara värda en 50-lapp till ett par hundra styck.

Vad anser ni om deras syn på vilka som är sällsynta osv? Om ni tycker att deras prissättning är rimlig eller inte, ska man förvänta sig att kunna få det som rekommenderas eller handlar det om köpslående åt höger och vänster oavsett var man annonserar ut sina tidningar?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av Rufus »

Det handlar egentligen om hur mycket jobb du vill lägga ner. Enklast är att ta med dom till en seriebutik och fråga om dom vill köpa. Förmodligen vill dom inte köpa allt det där, men kanske godbitarna. Du får dock ut mer pengar för samlingen genom att göra hela säljjobbet själv genom att lägga ut auktioner på Tradera, vilket dock innebär annonsering, skickbedömning och packning.
Fanten
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 okt 2014, 02:23

Re: Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av Fanten »

Ok, tack för svar. Jag värderar min tid för mycket för att orka köra traderaaouktioner styckvis eller dylikt med mina hundratals tidningar som är värda någon eller några kronor styck så det kanske är att höra med butik eller att sätta ut en klumpannons.

Däremot är jag beredd att lägga ned den tiden det krävs för de lite mer värdefulla exemplaren. Bamse, äldre MAD och förstanumren av diverse olika titlar.

Säg att jag har uppemot har 50 st som jag är tror skulle värderas till en 20-lapp och betydligt mer, dessa är jag beredd att göra det jobbet som krävs för att inte bli av med uppemot 75% av det jag skulle få om jag går till en butik.

Men du själv kan inte bedöma om mina lite mer värdefulla ex är något att hänga i julgranen (om du kikade på dem via länken)? Du skulle inte kunna svara på om seriekatalogens värdering är nära sanningen av vad marknaden kan erbjuda generellt?

Klart att jag skulle kunna dra till med skick till de jag lägger ut annonser för men det är ytterst godtyckligt och subjektivt utan större vishet från min sida och jag är rädd för att göra fel åt båda hållen. Antingen blåsa mig själv på att vara för snäll i bedömningen eller utlova för hög grad och göra köparna förargade.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av MAD »

Ifall du gör det själv och lägger ut på Tradera är det inte så viktigt att ha en exakt gradering utan snarare att du beskriver alla skavanker som förekommer och tar bra bilder så köparna ser själva och kan bedöma.

Seriekatalogen är bra att använda som riktlinje, sen är det alltid efterfrågan som är precis just nu på en tidning som avgör ifall du får ut den summan för tidningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hjälp med värdering och råd om var köparna finns

Inlägg av Wakuran »

Du kan ju sälja mindre värdefulla tidningar i klump eller årgång på Tradera, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar